Skrevet av Emne: Vektreduksjon og tap av styrke - er jeg normal, mon tro?  (Lest 2881 ganger)

Utlogget Zuul

Hvor høy puls 140-50 er kommer jo an på hvor høy makspuls du har, og hvor godt kardiotrent du er. Men jeg syns 150 er ganske høyt

Pulssoner
Publisert: 13.5.08 08:43 / Oppdatert: 17.9.08 22:02
Relaterte diskusjoner:
Diskuter trening
 
Hvordan regner man ut pulssonene. Går en da ut fra hvilepuls og makspuls?

Hei!
Aller først må du finne ut hva din makspuls er, og aller helst din hvilepuls også.
Makspulsen kan du finne på to ulike måter:
1. Den enkleste måten å finne en verdi for makspuls er å benytte formelen "220 minus alder = makspuls". Vi vet at makspuls er en medfødt størrelse, at den synker med alderen, og at den i liten grad påvirkes av hvor mye man trener. Denne teoretiske måten å beregne makspuls på er enkel og gir et brukbart estimat for seks av ti personer. Erfaring viser imidlertid at avviket kan variere for de siste fire. (kilde: pulsklokke.no).

2. Du kan også finne makspulsen ved å gjennomføre en fysisk test. Det er også den mest pålitelige.
Det betyr i praksis å presse seg maksimalt for å se hvor høy puls det er mulig å oppnå! Etter en god oppvarming kan man for eksempel løpe to til tre drag i en motbakke. Dragene bør være opp mot fire minutter lange, og innsatsen økes gradvis med maksimal innsats siste halvdel av hvert drag. En fysisk test gir helt klart det mest nøyaktige resultatet, men er svært anstrengende og kan ikke uten videre anbefales for alle. Personer som har vært inaktive i en lengre periode eller som lider av en eller annen form for sykdom bør kontakte lege før man eventuelt gjennomfører en slik test. (kilde: pulsklokke.no).

Når du nå har funnet en verdi for makspuls kan du i teorien finne dine pulssoner, eller treningssoner. Da tar du utgangspunkt i makspulsen og angir treningssonene som prosentvise intervaller av denne. Utfordringen for deg blir å finne en så nøyaktig verdi for makspuls som mulig, da eventuelle feilkilder også vil påvirke treningssonene.

Hvis du også finner hvilepulsen din, kan du ved å benytte formelen under regne deg frem til hva pulsen skal være i de ulike sonene.
(Makspuls - hvilepuls) x belastning i % + hvilepuls

Eksempel:
Du har for eksempel en hvilepuls på 50 og makspuls på 190. Treningsøkten ønsker du å gjennomføre på 50 til 60% av maks. Da må du holde pulsen mellom
(190 - 50) x 50/100 + 50 = 120 & (190 - 50) x 60/100 + 50 = 134

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Når det gjelder spørsmålet om du er normalt føler jeg forøvrig at du best kan svare på det selv Grin

Jeg har ikke prøvd å gå ned i vekt med noen annens kropp før. Smiley




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Hvor høy puls 140-50 er kommer jo an på hvor høy makspuls du har, og hvor godt kardiotrent du er. Men jeg syns 150 er ganske høyt

Pulssoner
Publisert: 13.5.08 08:43 / Oppdatert: 17.9.08 22:02
Relaterte diskusjoner:
Diskuter trening
 
Hvordan regner man ut pulssonene. Går en da ut fra hvilepuls og makspuls?

Hei!
Aller først må du finne ut hva din makspuls er, og aller helst din hvilepuls også.
Makspulsen kan du finne på to ulike måter:
1. Den enkleste måten å finne en verdi for makspuls er å benytte formelen "220 minus alder = makspuls". Vi vet at makspuls er en medfødt størrelse, at den synker med alderen, og at den i liten grad påvirkes av hvor mye man trener. Denne teoretiske måten å beregne makspuls på er enkel og gir et brukbart estimat for seks av ti personer. Erfaring viser imidlertid at avviket kan variere for de siste fire. (kilde: pulsklokke.no).

2. Du kan også finne makspulsen ved å gjennomføre en fysisk test. Det er også den mest pålitelige.
Det betyr i praksis å presse seg maksimalt for å se hvor høy puls det er mulig å oppnå! Etter en god oppvarming kan man for eksempel løpe to til tre drag i en motbakke. Dragene bør være opp mot fire minutter lange, og innsatsen økes gradvis med maksimal innsats siste halvdel av hvert drag. En fysisk test gir helt klart det mest nøyaktige resultatet, men er svært anstrengende og kan ikke uten videre anbefales for alle. Personer som har vært inaktive i en lengre periode eller som lider av en eller annen form for sykdom bør kontakte lege før man eventuelt gjennomfører en slik test. (kilde: pulsklokke.no).

Når du nå har funnet en verdi for makspuls kan du i teorien finne dine pulssoner, eller treningssoner. Da tar du utgangspunkt i makspulsen og angir treningssonene som prosentvise intervaller av denne. Utfordringen for deg blir å finne en så nøyaktig verdi for makspuls som mulig, da eventuelle feilkilder også vil påvirke treningssonene.

Hvis du også finner hvilepulsen din, kan du ved å benytte formelen under regne deg frem til hva pulsen skal være i de ulike sonene.
(Makspuls - hvilepuls) x belastning i % + hvilepuls

Eksempel:
Du har for eksempel en hvilepuls på 50 og makspuls på 190. Treningsøkten ønsker du å gjennomføre på 50 til 60% av maks. Da må du holde pulsen mellom
(190 - 50) x 50/100 + 50 = 120 & (190 - 50) x 60/100 + 50 = 134

Det neste spørsmålet blir da: hvilket intervall bør jeg ligge i?
Gammer'n her på forumet antydet 140-150, etter at jeg fortalte at jeg pleide å trene 15-20 minutter med puls på 170-180, noe som visstnok var i overkant. Smiley




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Kjenner meg 100% igjen i det du sier! benkstyrken har gått i dass på denne deffen! Merker det en del på militærpressen også.
Men synes ryggstyrken holder, og bena mer eller mindre. Svimmelhelt er det masse av på trening Tongue Kommer litt ann på intensiteten.

Tror kanskje jeg har gått litt for mye opp på reps som noen nevnte tidligere her! Får ta lærdomen med videre i deffen/eventuelt neste deff Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Zuul

Jeg har ikke prøvd å gå ned i vekt med noen annens kropp før. Smiley

Surely I jest og tenkte ikke på kropp Wink

Utlogget Zuul

Treningen bør jo tjene det formålet du vil oppnå med kardio. Enten det er bedre kondis eller fettforbrenning, eller begge


Fant denne artikkelen. (tabellene er litt fucka, men det skjønner du likevel. viss ikke er linken her. http://www.bt.no/forbruker/helse/article349406.ece )





CAMILLA THORSNES
LAILA TORVANGER
JAN M. LILLEBØ (foto)

Sonetrening går kort fortalt ut på at pulsen blir delt inn i ulike intensitetsnivå. Måling av pulsen forteller deg til enhver tid hvilken sone du er i og hvilken effekt treningen har.

Pulsmålingen gir deg på denne måten sjansen til å styre belastningen og intensiteten under treningsøkten. Slik kan du for eksempel unngå skader forårsaket av for stor eller ensidig belastning, eller at treningen blir for slapp. Husk: Pulsen kan måles både under og etter trening. (Se tidligere artikkel om kondisjon på bt.no for mer om dette.)

Sonetrening fungerer uavhengig av hva du ønsker å oppnå med kondisjonstreningen, enten det er å styrke hjertet, øke utholdenheten eller forbrenne fett, enten du er mosjonist eller du har ambisjoner om å nå toppen i idrettsgrenen din. Hvilke soner du skal trene i, avhenger like fullt av formen din og målet med treningen.

Ved hjelp av Olympiatoppens intensitetsskala skal vi prøve å finne treningssonene som passer deg best. Det er vanskelig å eksemplifisere hvilken type trening som inngår i de ulike sonene, fordi det beror på den fysiske formen den enkelte er i. Altså: Du må selv teste det ut!

Sone
   

Prosent av makspuls
   

Treningstid
   

Opplevelse
   

Hvem er den egnet for?

1
   

60-72
   

90 min
   

Lett
   

Treningen tilsvarer hverdagsmosjon og skal oppfattes som lett.Denne treningen er hovedsakelig helsefremmende.

2
   

72-82
   

60 min
   

Ganske lett
   

En behagelig trening der du kan holde en samtale uten problemer. I denne sonen forbrenner du fett i stedet for karbohydrater.Treningen oppfattes som ganske lett.

3
   

82-87
   

30 min
   

Behagelig anstrengende
   

Trening som styrker hjertet og øker kondisjonen. Et bra nivå for nybegynnere som vil forbedre kondisjonen. En behagelig anstrengende trening der du kjenner litt melkesyre i muskulaturen (dvs. «sur muskulatur»).

4
   

87-92
   

20 min
   

Anstrengende
   

Treningen oppleves som krevende og anstrengende. Trening med melkesyre.

5
   

92-97
   

10 min
   

Meget anstrengende
   

Korte intervaller. Trening i denne sonen er meget anstrengende og er beregnet for personer i svært god form.


* For å øke kondisjonen, anbefaler vi nybegynnere å variere treningen i de tre første sonene.

* For dem som trener regelmessig kondisjon, anbefaler vi å variere treningen i sone 2, 3 og 4 (bare korte intervaller i sone 4).

* De på toppnivå bør være innom alle sonene med mengdetrening i sone 1, 2 og 3.



Sone tre vil for en person med makspuls på 190 tilsvare 156 til 165 i puls omtrent.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!