Skrevet av Emne: Hvordan bli gymlærer, og kan dette kombineres med en PT jobb?  (Lest 18115 ganger)

Utlogget sj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Jeg er også gymlærer, så kan vel legge inn et svar Smiley
Jeg gikk veien via allmennlærerstudiet, med idrett og friluftsliv som fag tredje og fjerde år. De første to består av matematikk, norsk, KRL og pedagogikk.
Som det ble nevnt over så er det nok vanskelig å få en stilling med bare gym. Forrige skoleår hadde jeg ca 40% gym, litt spesialundervisning og resten matte og naturfag i mellomtrinnet. Grei kombinasjon, da det er lettere å bli kjent med elevene du skal ha i gymtimen.
På videregående er det nok vanligere å få full stilling i gym, men der er det nok stor konkurranse om jobben også.

Angående innhold i timene så er det nok vanskelig å få inn så veldig mye kostholdslære, treningslære og lignende. Dette kommer vel mye an på hvilke ressurser og prioriteringer skolen har, men min erfaring er dessverre at gymfaget blir nedprioritert i forhold til mye annet.

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Jeg er også gymlærer, så kan vel legge inn et svar Smiley
Jeg gikk veien via allmennlærerstudiet, med idrett og friluftsliv som fag tredje og fjerde år. De første to består av matematikk, norsk, KRL og pedagogikk.
Som det ble nevnt over så er det nok vanskelig å få en stilling med bare gym. Forrige skoleår hadde jeg ca 40% gym, litt spesialundervisning og resten matte og naturfag i mellomtrinnet. Grei kombinasjon, da det er lettere å bli kjent med elevene du skal ha i gymtimen.
På videregående er det nok vanligere å få full stilling i gym, men der er det nok stor konkurranse om jobben også.

Angående innhold i timene så er det nok vanskelig å få inn så veldig mye kostholdslære, treningslære og lignende. Dette kommer vel mye an på hvilke ressurser og prioriteringer skolen har, men min erfaring er dessverre at gymfaget blir nedprioritert i forhold til mye annet.


Du burde vise litt ryggrad og bestemme litt selv hvordan du prioriterer undervisningen. Det gjorde iallefall mine gymlærere og de er kjent som noen av de beste lærerne i Midt-Norge.
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Du burde vise litt ryggrad og bestemme litt selv hvordan du prioriterer undervisningen. Det gjorde iallefall mine gymlærere og de er kjent som noen av de beste lærerne i Midt-Norge.
Jeg tror de fleste elever (og skoler) prioriterer å få inn kunnskaper fra de mer akademiske fagene.
Det er vanskelig å skulle lære bort noe om kost og treningsplan fordi du må følge læreplanen, for ikke å glemme at man har lite tid (ca 2t/u). Personlig kunne jeg ha kapret hele timen for å diskutere kosthold kontra det som står i boka, men læreren kan ikke annet enn å gi meg feil hvis jeg svarer noe annet enn det læreplanen sier.

Utlogget sj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Du burde vise litt ryggrad og bestemme litt selv hvordan du prioriterer undervisningen. Det gjorde iallefall mine gymlærere og de er kjent som noen av de beste lærerne i Midt-Norge.

Angående kostholdsbiten er den prioritert i Mat og helse, samt litt i naturfag.

"Hovudområdet mat og livsstil handlar om å utvikle ferdigheiter og motivasjon til å velje ein helsefremjande livsstil. Å setje saman ernæringsmessig trygg og god mat i samsvar med tilrådingar for eit sunt kosthald frå helsestyresmaktene er eit viktig grunnlag for opplæringa innanfor hovudområdet. Det blir lagt vekt på at maten skal vere variert, innbydande og velsmakande. Refleksjon rundt samanhengen mellom mat, livsstil og helse er viktig."
-Fra Kunnskapsløftet, Læreplan i mat og helse.
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=129973&visning=2

I naturfag kommer man endel inn på kroppen og dens oppbygging/utvikling.
Forrige skoleår hadde jeg 7.klasse i naturfag og gym, og fikk dermed en god diskusjon om både kosthold, livsstil og trening, og sammenhengen der. Noe av problemet når man kommer i ungdomsskolen er at det ofte er forskjellige lærere i de forskjellige faga, så det blir verre å ha en god kontinuitet og sammenheng i denne delen av undervisninga.

Ryggrad ja? Tro meg, jeg prøver å påvirke ting i min retning, men å snu en kultur er dessverre ikke gjort på en dag. Forventningene/fordommene knytta til en gymlærer har vel lyst gjennom tidligere i tråden, og enkelte av de som har jobben i skolen i dag har vel mye erfaring fra f. eks. fotball og lite annet. Eventuelt har de 15 stp fra 30 år tilbake i tid...

Uff, ble litt langt og negativt dette, kunne holdt på litt til, men får gi meg nå Smiley
Konklusjon: Gymfaget er dessverre nedprioritert i skolen, budsjettet er allerede stramt og dagene lange nok. Forventningene til faget er ofte også at gymfaget skal være et fag der man "spiller litt ballspill, løper litt og tenker på litt andre ting enn matte og norsk".

Måtte tenke meg om både to og tre ganger før jeg skrev enkelte ting her nå, så ting ble kanskje litt amputert Wink Men jeg er enig i at det er rom for forbedringer, både i mitt opplegg og i skolens prioriteringer i henhold til faget.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!