Du burde vise litt ryggrad og bestemme litt selv hvordan du prioriterer undervisningen. Det gjorde iallefall mine gymlærere og de er kjent som noen av de beste lærerne i Midt-Norge.
Angående kostholdsbiten er den prioritert i Mat og helse, samt litt i naturfag.
"Hovudområdet mat og livsstil handlar om å utvikle ferdigheiter og motivasjon til å velje ein helsefremjande livsstil. Å setje saman ernæringsmessig trygg og god mat i samsvar med tilrådingar for eit sunt kosthald frå helsestyresmaktene er eit viktig grunnlag for opplæringa innanfor hovudområdet. Det blir lagt vekt på at maten skal vere variert, innbydande og velsmakande. Refleksjon rundt samanhengen mellom mat, livsstil og helse er viktig."
-Fra Kunnskapsløftet, Læreplan i mat og helse.
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=129973&visning=2I naturfag kommer man endel inn på kroppen og dens oppbygging/utvikling.
Forrige skoleår hadde jeg 7.klasse i naturfag og gym, og fikk dermed en god diskusjon om både kosthold, livsstil og trening, og sammenhengen der. Noe av problemet når man kommer i ungdomsskolen er at det ofte er forskjellige lærere i de forskjellige faga, så det blir verre å ha en god kontinuitet og sammenheng i denne delen av undervisninga.
Ryggrad ja? Tro meg, jeg prøver å påvirke ting i min retning, men å snu en kultur er dessverre ikke gjort på en dag. Forventningene/fordommene knytta til en gymlærer har vel lyst gjennom tidligere i tråden, og enkelte av de som har jobben i skolen i dag har vel mye erfaring fra f. eks. fotball og lite annet. Eventuelt har de 15 stp fra 30 år tilbake i tid...
Uff, ble litt langt og negativt dette, kunne holdt på litt til, men får gi meg nå
Konklusjon: Gymfaget er dessverre nedprioritert i skolen, budsjettet er allerede stramt og dagene lange nok. Forventningene til faget er ofte også at gymfaget skal være et fag der man "spiller litt ballspill, løper litt og tenker på litt andre ting enn matte og norsk".
Måtte tenke meg om både to og tre ganger før jeg skrev enkelte ting her nå, så ting ble kanskje litt amputert
Men jeg er enig i at det er rom for forbedringer, både i mitt opplegg og i skolens prioriteringer i henhold til faget.