Skrevet av Emne: Knebøy og smerte i knær  (Lest 2752 ganger)

Utlogget JanJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Knebøy og smerte i knær
« : 05. august 2009, 10:47 »
Hei

Jeg er 191cm, 103kg, 29år og har trent i ca et halvt år.

For ca 2 mnd siden begynte jeg å kjøre knebøy. Jeg bruker et HST program så jeg jobbet meg oppover mot max vekt som på andre øvelser (15 rep, 10 rep osv). Sett på videoer og fått godkjent knebøyteknikken av en instruktør der jeg trener.

Etter å ha kjørt i 3-4 uker begynte jeg å få vondt i knærne. Kuttet derfor ut knebøy igjen for å se om det ble bedre. Har kjørt litt leg extension og beinpress innimellom, men har fremdeles vondt (varierende intensitet). Ikke voldsomme smerter men kjipt å gå i trapper når det er som verst.

Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg bør gå videre i forhold til dette problemet? Vil jo gjerne trene bein og bli helt kvitt smerter i knærne.

Ellers skal det sies at jeg har begynt å gå mye mer. Til å fra jobb osv. Sikkert 30 min - 1 time i snitt pr dag. I vanlige sko, ikke joggesko. Vet ikke om dette har noen innvirkning.

Jan

kingkris3

  • Gjest
Sv: Knebøy og smerte i knær
« #1 : 05. august 2009, 13:56 »
Jeg har selv hatt litt vondt i knærne under oppvarmingssetta mine. Men når jeg kommer til arbeidssetta så har jeg ikke vondt lengre. Jeg vet ikke hva dette kommer av. Varmer du skikkelig opp før du trener?

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Knebøy og smerte i knær
« #2 : 05. august 2009, 14:00 »

Ellers skal det sies at jeg har begynt å gå mye mer. Til å fra jobb osv. Sikkert 30 min - 1 time i snitt pr dag. I vanlige sko, ikke joggesko. Vet ikke om dette har noen innvirkning.


cleverness, u has its!
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #3 : 05. august 2009, 14:12 »
Mitt forslag er at du ser Squat Rx serien om bøy på youtube. Mye bra å lære der. Selv om en instruktør har godkjent teknikken din i bøy så kan det være at den er helt feil. Mye dårlige instruktører på treningssenterne rundt om i landet. Spesielt på de mer kommersielle treningskjedene. Et annet forslag er at du filmer deg selv når du tar bøy, helst fra siden. Slik kan andre her på forumet se hva du eventuelt gjør feil. Ofte kan knesmerter komme av et bevegelighetsproblem. Prøv å tøye på fremside, bakside lår, hofter, hofteleddsbøyere og rumpe. Gåing til og fra jobb skal egentlig ikke være så problematisk fra knærne  dine da du har en forholdsvis normal vekt for en på 190. Likevel om du aldri har gått noe særlig før eller trent kondisjon i form av jogging osv kan du jo prøve å kutte ut gåingen i en uke, kjøpe bedre sko og prøve igjen.

Utlogget JanJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #4 : 05. august 2009, 14:37 »
Takk for gode svar.

Jepp varmer alltid opp. Som regel blir det 10 minutter med jogging (her er vel og en potensiell fare for knærne) eller sykling. Pleier ikke å kjøre oppvarmingsrep på de forskjellige styrkeøvelsene.

Grunnen til at jeg knyttet kneproblemene hovedsaklig til knebøy, var at de dukket opp etter jeg begynte med denne øvelsen. Hadde ikke vondt de første månedene da jeg jogget, gikk like mye og kjørte beinpress + leg curl.

Da blir planen som følger. Kutter ut lange gåturer, jogging og beintrening i 1-2 uker og ser om smertene forsvinner. Hvis de gjør det så prøver jeg meg kanskje på knebøy igjen med lettere vekter til å begynne med, og lager en filmsnutt. Dropper å kjøre til max.

HST programmet jeg kjører så har jeg 8 ukers syklus, trening 3 ganger i uka. 2 første uker 1x15, så 2 uker 2x10, 2 uker 3x5, 2 siste ukene max vekt hver gang 3x5, så 9 dager pause. Har dere noen inspill om jeg bør gjøre det anneledes på knebøy?

KingOfFastfood : du har vel ikke tilfeldigvis noen link til den serien?

Jan

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #5 : 05. august 2009, 14:49 »
Jepp varmer alltid opp. Som regel blir det 10 minutter med jogging (her er vel og en potensiell fare for knærne) eller sykling. Pleier ikke å kjøre oppvarmingsrep på de forskjellige styrkeøvelsene.
Prøv med treningsspesifikk oppvarming, start med knebøy uten vekt og ta noen lette oppvarmingssett etter det.

Hvor dypt går du ned? Hvis du ikke går dypt nok ned så kan du (så vidt jeg har fått med meg) belaste kneet mest når kneet er i den mest ugunstige posisjonen. Videre, med å gå dypt trenger du mindre vekter (fordi det er tyngre), og følgelig blir belastningen på knærne mindre. Kill your ego.  Grin

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143


Utlogget JanJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #7 : 07. august 2009, 13:49 »
Jeg har vurdert å begynne med markløft fom neste syklus om et par uker.
Hvor stor belastning medfører den øvelsen for knærne, sammenlignet med knebøy?

Jan

Utlogget Kirkebrann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 64

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #8 : 07. august 2009, 13:54 »
Jeg hadde mye vondt i knærne selv, men etter jeg kjøpte vektløftersko fra adidas ble det mye bedre. Bruker også knevarmere.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #9 : 07. august 2009, 14:12 »
Jeg hadde mye vondt i knærne selv, men etter jeg kjøpte vektløftersko fra adidas ble det mye bedre. Bruker også knevarmere.
Kanskje ingen dum idé å prøve vektløftersko. Regner med at markedet er litt snevrere enn for joggesko, noen som har tips for hvor man kjøper slikt i Oslo?

Utlogget Kirkebrann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 64

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #10 : 07. august 2009, 14:32 »
Kappi.no

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #11 : 07. august 2009, 14:45 »
Kappi.no
Takker! Men finnes det noe sted hvor man kan få prøvd skoene, jeg har sære føtter...

Utlogget Kirkebrann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 64

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #12 : 07. august 2009, 15:56 »
Takker! Men finnes det noe sted hvor man kan få prøvd skoene, jeg har sære føtter...

Bare prøv vanlige adidas joggesko f.eks.
Samme størrelse på vektløftersko.

Utlogget S.Åseli

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 650

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #13 : 08. august 2009, 13:43 »
Jeg har selv hatt litt vondt i knærne under oppvarmingssetta mine. Men når jeg kommer til arbeidssetta så har jeg ikke vondt lengre. Jeg vet ikke hva dette kommer av. Varmer du skikkelig opp før du trener?
Du har trigger punkter i quadriceps... det er ømt i senen rett over kneskåla, right? det du må gjøre er enten å dra til fysioterapeut/osteopat eller lignende å de fikser deg med nåler osv. Eller så kan du fikse det selv men tar litt lenger tid. Du maserer først låret for å bli kvitt spenning i muskulaturen og så tøyer du etterpå quadricepsen. Dette gjør du i 30 sek i 3 sett og 3 ganger om dagen og så vil du etterhvert føle at det blir bedre.

[/quote]
Hei

Jeg er 191cm, 103kg, 29år og har trent i ca et halvt år.

For ca 2 mnd siden begynte jeg å kjøre knebøy. Jeg bruker et HST program så jeg jobbet meg oppover mot max vekt som på andre øvelser (15 rep, 10 rep osv). Sett på videoer og fått godkjent knebøyteknikken av en instruktør der jeg trener.

Etter å ha kjørt i 3-4 uker begynte jeg å få vondt i knærne. Kuttet derfor ut knebøy igjen for å se om det ble bedre. Har kjørt litt leg extension og beinpress innimellom, men har fremdeles vondt (varierende intensitet). Ikke voldsomme smerter men kjipt å gå i trapper når det er som verst.

Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg bør gå videre i forhold til dette problemet? Vil jo gjerne trene bein og bli helt kvitt smerter i knærne.

Ellers skal det sies at jeg har begynt å gå mye mer. Til å fra jobb osv. Sikkert 30 min - 1 time i snitt pr dag. I vanlige sko, ikke joggesko. Vet ikke om dette har noen innvirkning.

Jan
Flere har gått innpå dette området, men hvilke sko bruker du? typiske løpesko har for mye demping i seg for styrketening hvor det handler om å stå stabilt og ikke minske støtene mot knæra som man får av løping. å bruke slike sko kan føre til senebetennelse...  http://sandvikstraining.com/hvilke-sko-til-styrketrening/ 

Noe annet som slår meg er de øvelsene du som oftest gjør belaster forsiden av låret i mye større grad enn bakiden.  Her spiller dybden i benpress og knebøy inn, men den vet ikke jeg. Folk har genrelt et skjevt forhold mellom styrken i forsiden- og baksiden av låret, og dette kan føre til kneskader, som korsbåndsskader har jeg hørt. Da gjelder det å bare få inn flere øvelser som trener baksiden i større grad, som nordic hams, utfallsvarianter, strakmark osv

Ellers så fins det masse bra lesemateriale på dette her, ofte er det rumpa som underaktiv som gir kneskader.
http://sandvikstraining.com/typiske-problemer-gluteus-medius/
http://sandvikstraining.com/forebygg-kneplager-og-kneskader-ved-bruk-av-common-sense-og-vitenskap/

Teknikk i knebøy har også endel å si, og kan være så enkelt som at det er her problemene kommer. http://www.iform.no/pub/art.php?id=1436 følg de retningslinjene, veldig viktig at knærne ikke peker innover.
1992 - 86 kg - 175 cm

240 - 125 - 230 = 595

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92398.new

Utlogget S.Åseli

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 650

Sv: Knebøy og smerte i knær
« #14 : 08. august 2009, 13:44 »
Jeg har vurdert å begynne med markløft fom neste syklus om et par uker.
Hvor stor belastning medfører den øvelsen for knærne, sammenlignet med knebøy?

Jan
Mark belaster knærne nesten ikke noe...det skal gå fint
1992 - 86 kg - 175 cm

240 - 125 - 230 = 595

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92398.new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!