Skrevet av Emne: Norrøna Reconpack Vs. Bergans Powerframe (130 liter)  (Lest 19016 ganger)

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Jeg har store planer om å gå til innkjøp av en skikkelig tursekk, og lurer i den forbindelse på om noen her inne har noen anbefalinger.  Sekken må være stor, og egnet for å bære tungt på lange turer. Derfor vil jeg satse på en pakkrammesekk, fremfor en anatomisk ditto. Valget står således først og fremst mellom reconpack og powerframe. Førstnevnte brukte jeg i min korte karriere som våpenmann i fjernoppklaringen på Setermoen, og det er en meget god og justerbar sekk. Den er imidlertid ganske mye dyrere (ca 1200 kroner) enn powerframe-sekken, noe som selvfølgelig har en viss relevans. Har forumets friluftskyndige noen anbefalinger å komme med her?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Reconpac'en nå er 3dje generasjon.
Jegerbat. har prøvd Bergansen, men de fleste har gått tilbake til ReconPac'en.

det er visst en grunn til prisforskjellen. Jeg kjenner ReconP fra første generasjon, da jeg brukte den   i forcen.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Du kan jo spørre på kammeret.no
Det lå mange tråder om dette på sluttstykket.no med den siden er død nå.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Jeg bruker selv Bergans Viking II i 110 liters versjon, og jeg syns den fungerer utmerket. Dette er en anatomisk sekk og ikke en med ramme slik du etterspør, men jeg syns denne fungerer meget bra. Mange justeringsmuligheter mht ulike størrelser, hvilket er nødvendig da jeg er ca 165 og 75kg, mens en kompis som har lik er 200+cm og veier noe mer.

Man kan ta av sidelommene, hvilket er hendig hvis man ikke har behov for så mye plass, eller trenger mindre ytre volum som følge av plass. Kan i tillegg ta av toppen og bruke den som en liten dagstursekk, hvilket er praktisk.

Her er litt fakta om sekken fra www.bergans.no

4479 Viking II w/Lid

Volum: 110 liter
Vekt: 4,52 kg.
Høyde: 165 - 185 cm.
Bæresystem: QSS 

Leveres med kortere rygg og kortere og smalere skulderremmer for å tilfredsstille individuelle behov
Ekspanderende, avtakbart lokk med utvendig og innvendig lomme
Hovedrom med snølås og avtagbare sidelommer
Ekstra stor, halvmåneformet glidelåsåpning i front for god oversikt over innholdet
To bærehåndtak for generell håndtering av sekken
Godt med festepunkter i bunn, front og topplokk
Laget i robust rip-stop/polyester
Opplegg for drikkesystem
Volumet er inkludert sidelommer
Vekten er inkludert sidelommer

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Jeg kan nevne at jeg er cirka 192 cm høy -- begge sekkene anbefales vel for brukere på inntil 195 cm. Smiley

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Var på Magasinet i dag, og bestilte den nye Bergans-sekken med 130 liter pluss sidelommer! Avgjørelsen har altså falt.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Var på Magasinet i dag, og bestilte den nye Bergans-sekken med 130 liter pluss sidelommer! Avgjørelsen har altså falt.
Ka føle du nå?

Jakter du, forresten?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Jeg bruker Bergans Viking 130l og den har jeg brukt på 2 fotturer (10 dager i fjellet osv) og 2 påsketurer (går ca 2-4mil hver da osv.) Jeg har ikke hatt noe problemer med sekken, god sekk!

Min bror brukte denne sekken da han var i Afganistan/ Hele militær oppholdet sitt
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Jakter du, forresten?

Ikke per i dag, nei. Til høsten har jeg imidlertid planer om å få avlagt jegerprøve. Føler meg nesten forpliktet til det, ettersom jeg skal skrive masteroppgave som en del av et prosjekt om norsk jakt- og jegerkultur!

Jeg bruker Bergans Viking 130l og den har jeg brukt på 2 fotturer (10 dager i fjellet osv) og 2 påsketurer (går ca 2-4mil hver da osv.) Jeg har ikke hatt noe problemer med sekken, god sekk!

Min bror brukte denne sekken da han var i Afganistan/ Hele militær oppholdet sitt

Dette lyder jo bra!

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Ja dette er en "knall" sekk. Du kan også ta av topp lokket (klidelås) slik at det blir en rumpetaske. Du kan også ta av sidelommen slik at sekken utvider seg/"innvider seg" og du kan også bruke sidelommene som rumpetasker (helt meningsløst ifølge meg, men en fifi grei sak)

Vet desverre ikke hva denne sekken koster, men har sett den på intersport (hverfall i Bergen)
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Ikke per i dag, nei. Til høsten har jeg imidlertid planer om å få avlagt jegerprøve. Føler meg nesten forpliktet til det, ettersom jeg skal skrive masteroppgave som en del av et prosjekt om norsk jakt- og jegerkultur!

Hmm.... hva heter dette prosjektet spesifikt (dersom du kan røpe det)? Mener å ha lest noe om det, men det var kanskje spesiellt om harejakt egentlig jeg så.

Hold oss gjerne oppdatert om hva du mener om den nye sekken - vurderer en selv. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Hmm.... hva heter dette prosjektet spesifikt (dersom du kan røpe det)? Mener å ha lest noe om det, men det var kanskje spesiellt om harejakt egentlig jeg så.

Hold oss gjerne oppdatert om hva du mener om den nye sekken - vurderer en selv. Smiley

Prosjektet er i regi av Norsk Institutt for Naturforskning (NINA), men prosjektnavnet er jeg faktisk ikke sikker på. Skal få nærmere info om prosjektets rammer og hva vi med samfunnsfaglig bakgrunn skal bidra med kommende tirsdag.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Mulig jeg blander litt, men det jeg tenkte på var hovedfagsoppgaven i sosialantropologi til Rolf David Ramslien (UiO). Den het er vel "Los på harejaktas mysterier: en kvalitativ analyse av harejakt med langbeint hund". Mer mot harejakt som tittelen antyder; men det var vel derfor jeg også la merke til den. Mulig den er en del av samme prosjekt?

Har dessverre ikke lest den selv enda.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Toggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 480
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 480

Gammel tråd, men man kan jo dele erfaring likevel, siden noen ønsket tilbakemelding.
Gjorde et kupp på Powerframe 130litern her i Bergen før jul.. 2500kr. Testa den syv dager i Femundsmarka i sommer, og jeg kan ikke si annet enn at den består testen. Med såpass mange kilo på ryggen til en så skjør kar som meg, skal jeg ikke hevde at det var digg. Ikke har jeg så mye sammenlikningsgrunnlag heller. Men det er en solid sekk og jeg kan ikke skjønne at den ikke skal være god nok. Når den er såpass mye rimeligere enn Reconpack'en til Norrøna òg, så er jo det et stort fortrinn.
En god kamerat av meg som er fjellvant, har jobbet mange år i sportsforretning og brukt Reconpacken mye i førstegangstjenesten mente på at han heller ville valgt Powerframen, uavhengig av pris. Powerframen var vel også (en av) sekken(e) Lars Monsen brukte da han krysset Canada.

I en så stor sekk så er det jo naturligvis alfa og omega at man pakker riktig, men det veit dere jo fra før Wink Den blei jævlig vinglete å bære den ene gangen jeg var litt slapp med pakkinga. Den er jo ganske høy, så tyngdepunktet kan fort bli litt feil. Den er noe vanskelig å sette fra seg på bakken pga ramma, men man får bare støtte den mot et tre ellerno. Ellers er den svært praktisk bygget med avtagbare lommer, todelt hovedrom om ønskelig og gode innstillingsmuligheter. Tåler bra med nedbør uten regntrekk også. Anbefales

http://bergans.no/sider/sekker_detalje.asp?modID=3810
http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article388413.ece
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.

AC/DC - Rock 'n Roll Train

Treningsdagboka mi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!