Skrevet av Emne: Hva er det som gjør at man blir stor av høyt volum?  (Lest 1933 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Dette er et spørsmål som har gnagd i hodet mitt over lang tid nå, som jeg fortsatt har til gode å finne et godt svar på. Nå håper jeg å få litt interessant feedback som kan gjøre med klokere på dette. Takk til alle som måtte bidra.

Kroppsbyggere generelt trener høyt volum (både de som trener rent og de som doper seg). Men hva er poenget med høyt volum? Hvorfor blir man stor av høyt volum?

Se på overkroppen (spesielt rygg, biceps og skuldre) på turnere, ryggen på svømmere, underarmene på mekanikere, snekkere o.l., leggene på syklister og fotballspillere, ryggen på klatrere - det er definitivt ikke trening med vekter på 85% av 1RM og trege negativer som har gitt disse personene størrelse i disse muskelgruppene. Det er MYE trening med generelt lave/middels belastninger, samt innslag av tunge belastninger i ny og ne, som er grunnen til at disse personene besitter så stor muskelmasse i disse muskelgruppene.

Overalt kan man lese innlegg som "Det har ikke noe å si hvordan du trener, bare du trener et helt vanlig program á la 5x5, RYP eller Max-OT. Det viktige er hvordan du SPISER!", men noe sier meg at dette umulig kan stemme. Jeg har aldri hørt om noen som bare har spist seg atletiske. Selv om mat gjør at man henter seg fortere inn igjen og bygger kroppen opp etter en hard treningsøkt, må det hard trening til for at kroppen skal gidde å bygge store biceps. Og det virker ikke som om 3x10 på biceps to ganger i uken er nok til å skape imponerende gains for noen. Jeg tror f. eks ikke mekanikere og fotballspillere generelt er veldig opptatt av proteinshakes og kreatin - kostholdet til disse to gruppene er nok generelt heller så som så.

Dette høres kanskje ut som galskap i noens ører, men jeg må være 100% ærlig nå; det virker for meg som om at en person, bare vedkommende tilfører en muskel nok volum med riktig intensitet, kan oppnå gode gains selv om personen ikke er kjempeopptatt av kostholdet. Men at det som skjer, er at vedkommende da vil se bedre ut i form av mindre kroppsfett og "flottere" muskelmasse (les: strammere, mer velformede muskler), men at man ikke blir så mye STØRRE. F. eks går det an å endre formen på overarmen uten at man legger på mange cm i omkrets. Samtidig går det an å ha store og sterke armer, men som ikke ser særlig bra ut fordi de mangler estetikk. De mangler form. Og det virker som om det ofte er det siste som er resultatet på nær sagt alle muskelgrupper når man trener program som kun inneholder baseøvelser (det vil si at man utelukker all form av isolasjonsøvelser, ink. direkte armøvelser som stangcurls), spiser mye og blir skikkelig sterk. Da blir man større, men jeg tror ikke det er den kroppen mange som trener egentlig er ute etter (og det er kanskje grunnen til at det er blitt så vanlig at folk ikke gidder å høre på "bare tren benk, mark, bøy og skulderpress"? Altså at folk har dette inntrykket, bevisst eller underbevisst, og derfor velger å trene pec-dec, stangcurls og franskpress i tillegg).

Nær sagt alle jeg vet om i treningsverdenen sier at du kun skal fokusere på progresjon, aldri trene med høyt volum dersom du ikke bruker aas, generelt holde deg unna isolasjonsøvelser og spise MASSE. Da skal du få drømmekroppen. Når en person ikke blir fornøyd, får vedkommende nesten alltid i svar at du må "spise mer". Er det virkelig ikke noe man overser her?

Jeg ville egentlig bruke mer tid på dette innlegget, men jeg fant ut at jeg heller bare ville poste det slik det er nå så jeg kan få svar fortest mulig. Jeg tror poenget mitt kom godt nok frem uansett, selv om jeg vanligvis bruker mer tid på å formulere meg enn jeg har gjort på dette innlegget. Men det er kanskje bare bra uansett, for jeg har en tendens til å fylle på med mer informasjon enn det som faktisk er nødvendig når det er snakk om et emne som engasjerer meg veldig.

Og igjen, tusen takk til alle som måtte hjelpe meg med å finne et endelig svar på dette spørsmålet. Jeg er sikker på at det er flere som grubler over dette.

Utlogget UpAndBarfing

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Hva er det som gjør at man blir stor av høyt volum?
« #1 : 07. september 2009, 21:51 »
Synes du har et meget godt poeng her.
Jeg tror enda ikke treningsmetoden for "optimal muskelvekst" er utviklet, selv om mange sverger til de tradisjonelle bodybuilderprinsippene.
2-4 g protein per kg kroppsvekt per dag, tren baseøvelser og nok hvile. det burde ifølge dagens bodybuilderprinsipper gi "drømmekroppen". Likevel er det jo egentlig relativt få som oppnår den såkalte "drømmekroppen". Mange av de som følger bodybuilder/styrkeprogrammer har et ønske om å få mer muskler (større biceps, sixpack, større brystkasse osv), men veldig mange ender opp med bare middels resultater. Litt muskelvekst, mye mere fett på kroppen, bedre styrke i baseøvelsene og skader, er egentlig ganske vanlige resultater av dagens bodybuilderprinsipper.

Se på overkroppen (spesielt rygg, biceps og skuldre) på turnere, ryggen på svømmere, underarmene på mekanikere, snekkere o.l., leggene på syklister og fotballspillere, ryggen på klatrere - det er definitivt ikke trening med vekter på 85% av 1RM og trege negativer som har gitt disse personene størrelse i disse muskelgruppene

Har selv grublet en del på det der, tviler egentlig på at feks turnere inntar store mengder kosttilskudd og proteiner, men likevel har de jo sinnsykt store muskler og veldig lav fettprosent. Må jo være noen prinsipper fra turn og andre idretter som ikke er inkludert i kroppsbygging, som burde vært det.
Må av og til opp om natta å barfe litt etter ei real fyllekule, derfor nicket

Utlogget Zuul

Sv: Hva er det som gjør at man blir stor av høyt volum?
« #2 : 07. september 2009, 21:55 »
Hva mener du med høyt volum? Mye trening? Vektløftere/styrkeløfterer trener generellt mye mer mengde enn byggere, og de blir også store. Når det gjelder størrelsen på dem du snakker om så er ingen av disse gruppene spesielt store i forhold til byggere, styrkeløftere og vektløftere. Ingen av disse idrettsgruppene ligger på mer enn 60 til 85 kg, så blir rart å se på dem for å finne svaret på hvordan man skal bli større.

Når det gjelder turnere trener de jo enormt mye styrketrening, men med kroppsvekt i apparat. 

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Hva er det som gjør at man blir stor av høyt volum?
« #3 : 07. september 2009, 22:46 »
Når jeg ser meg om på gymet når byggerne trener (både reine også), så er det slike metoder jeg som oftest ser: Super set, tri sets, gian tsets, drop sets, forced reps, m reps, eksplosive reps med små pauser, variering av høy og lave reps...
Blir som oftest høy reps, men i Benk,bøy og mark og tillog med beinpress ser jeg lave reps blir trent også. Sikkert for å sjokke muskulaturen eller noe. Må jo være en grunn til at dem trener slikt!

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Hva er det som gjør at man blir stor av høyt volum?
« #4 : 08. september 2009, 11:58 »
Kroppsbyggere generelt trener høyt volum (både de som trener rent og de som doper seg). Men hva er poenget med høyt volum? Hvorfor blir man stor av høyt volum?

Se på overkroppen (spesielt rygg, biceps og skuldre) på turnere, ryggen på svømmere, underarmene på mekanikere, snekkere o.l., leggene på syklister og fotballspillere, ryggen på klatrere - det er definitivt ikke trening med vekter på 85% av 1RM og trege negativer som har gitt disse personene størrelse i disse muskelgruppene. Det er MYE trening med generelt lave/middels belastninger, samt innslag av tunge belastninger i ny og ne, som er grunnen til at disse personene besitter så stor muskelmasse i disse muskelgruppene.

Musklene er en del av kroppen som øker og minker i volum alt etter hvor mye kroppen har bruk for dem. Hvis du ikke bruker musklene dine i det hele tatt vil muskelmassen bli mindre fordi kroppen ikke ønsker å drasse på mer masse enn den har bruk for. Det er bare bortkastet energi.

Så grunnen til at de gruppene du nevner har store muskler er at de blir belastet over tid med en kraft som er "over snittet" i forhold til aktivitet som gir "normal" muskelmasse. Denne effekten ser du best dersom du studerer utøverne på et friidrettsstevne. Sprinterne og kasterne trener med stor kraft, noe som utvikler muskelmassen deres. 10.000-meterløperne derimot har tynne bein. Dette er fordi de ikke bruker særlig stor kraft, men gjentar en moderat kraft tusenvis av ganger. F.eks. kan en utrent utøver henge med 10000-meterfeltet i 100 meter, noe som viser at man egentlig ikke trenger særlig mer kraft enn normalt. Det man trenger er utholdenhet, og det utvikler ikke musklene.

Bilmekanikere, tømmerhoggere og svømmere utvikler muskler fordi de trener med en kraft som er litt over snittet i 6-8 timer hver dag. Så hvis du ikke har så mye tid å bruke på å treningen din tror jeg du bør holde deg til tung styrketrening 5-10 timer i uka. (Hvis muskelmasse er målet.)

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Hva er det som gjør at man blir stor av høyt volum?
« #5 : 08. september 2009, 15:30 »
http://www.forskning.no/artikler/2009/juni/223524 Har jo ikke direkte overføringsverdi til kroppsbygging da, men synes uansett dette er interessant. Det er mengden trening, dvs stor mengde med lett belastning som gjorde de beste til beste. Se på f.eks flere av de beste styrke- og vektløfterne vi har, de trener stort sett lett (i belastningsprosenter), men MYE og OFTE. Ift kroppsbygging trener jo flere av proffene svært hyppig og har mange sett og totale reps pr økt, ift intensitet vil du jo tåle hardere belastning om du bruker endel dopingmidler, men for de om stiller rent vil jeg anta at myetrening et godt stykke unna failure med fokus på hyppig og mye stimuli av muskulaturen kan gi meget gode resultater Smiley

Dette er jo sant, og hvis jeg hadde 800 timer pr. år disponibel til trening måtte nok jeg også gire ned litt på innsatsen på gymet.

Treningsintensitet er jo forøvrig et evig stridstema, på den ene siden går enkelte forskere ut og sier at dersom du ikke trener hard intervall for bedre utholdenhet så kan du like godt holde deg hjemme. Deretter går den nybakte olympiske mester i langrenn, Frode Estil, ut og sier at han nærmest aldri har trent annet enn rolig langkjøring i hele sitt liv.

Personlig tror jeg at dette varierer mye med grunnlaget til utøveren og personlige egenskaper, kroppstype osv. En nybegynner vil nok kunne "booste" formen sin atskillig mer med intervall, mens viderekommende vil ha behov for å roe ned treninga til fordel for mengde. Utøvere som trener hardt kombinert med stor mengde vil befinne seg i overhengende fare for å bli overtrent. (F.eks. Marit Bjørgen)

Leser du anbefalingene til f.eks. Jørgen Aukland vil du finne en god miks av begge typer trening.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!