Skrevet av Emne: Noen spørsmål om diett og sulting/faste  (Lest 2397 ganger)

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« : 07. august 2009, 01:06 »
Jeg lurer på om jeg skal innføre et en sultedag i uken der jeg spiser lite, men proteinrikt mat?
Har det noen betyrning, eller vil bare kroppens fettlagre gå i sparemodus?

Jeg har også hørt at det kan være lurt å trene på tom mage for å forbrenne fett fordi kroppen tærer på fettlagrene istedenfor næring fra mat.


Noen innspill?
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #1 : 07. august 2009, 01:12 »
Tom mage, altså så lenge du har glykogen (karbs) i kroppen, så vil musklene ta derfra uansett.

Du kan jo lese litt om "carb cycling". Det er noe av det samme.

Noen som driver med protein cycling også, hvor effektivt det er aner jeg ikke. GLHF Smiley

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #2 : 07. august 2009, 01:43 »
lesing lesing! Skal ta en kikk på linken etter jobb imorgen. Har alvolig talt ikke sett på hva som er fordeler med karbohydrater. Har prøvd å få i meg minst karbohydrater og mest protein. Akkurat nå prøver jeg å få mest karbs fra frukt og bær fremfor brød, korn/melprodukter og sukker.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #3 : 07. august 2009, 12:26 »
Det er det som er cluet hvis du vil opp i vekt. Masse proteiner, litt karbohydrater. Karbohydrater fra korn og frukt er ikke farlig i det hele tatt, det er sukkeret som er farlig. Det er "tomme" kalorier, de har ingen næring i det hele tatt. Det er bare energi.

Havregryn er jo kjempesunt! Så det er ikke noe "farlig" å spise brød, men det er sikkert lettere å holde kontrollen med frukt, det inneholder jo mye mindre av alt.

Utlogget etn91

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 485
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 485

Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #4 : 07. august 2009, 12:35 »
Hmm.. Litt interessant dette! Man har jo såkalt "fruktdietten" da..! Som det er litt snakk om her, hvor man kun skal innta karb fra frukt? Det er jo litt proteiner å hente i havregryn o.l også da, så vet ikke helt jeg men..!

Men hvorfor en sultedag? Er det ikke bedre å spise jevnt og bra da? For så å ta en oppkarb-dag? Hvor du koser deg og belønner deg for at du spiser bra, istedet for å straffe deg med sult? Må jo være bedre for motivasjonen og det å klare å fullføre..? Smiley

Og det å trene p¨å tom mage, kan være greit om det er morgenkardio osv. men jeg ville ikke gjort det om det er styrkeøkter det går på, for når det er slutt på karben(noe man trenger mye av på tunge økter for å ha energi nok til å ikke sovne) så tærer det på musklene.!!! Smiley
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116330.0

Gammel treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102601.0


Det er fordi jenter som bygger muskler driter i gutter som måtte føle seg truet...de liker ordentlige menn! Wink

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #5 : 07. august 2009, 12:41 »
Hmm.. Litt interessant dette! Man har jo såkalt "fruktdietten" da..! Som det er litt snakk om her, hvor man kun skal innta karb fra frukt? Det er jo litt proteiner å hente i havregryn o.l også da, så vet ikke helt jeg men..!

Men hvorfor en sultedag? Er det ikke bedre å spise jevnt og bra da? For så å ta en oppkarb-dag? Hvor du koser deg og belønner deg for at du spiser bra, istedet for å straffe deg med sult? Må jo være bedre for motivasjonen og det å klare å fullføre..? Smiley

Og det å trene p¨å tom mage, kan være greit om det er morgenkardio osv. men jeg ville ikke gjort det om det er styrkeøkter det går på, for når det er slutt på karben(noe man trenger mye av på tunge økter for å ha energi nok til å ikke sovne) så tærer det på musklene.!!! Smiley
Det går fint å trene styrke på tom mage, så lenge du ikke er sulten. Glykogenet lagrer seg jo ikke i magen, vet du Wink

Ang. sultedag, er jeg helt enig. Vanskelig å finne en grunn til å sulte seg selv én gang i uken.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #6 : 07. august 2009, 13:07 »
Jeg har også hørt at det kan være lurt å trene på tom mage for å forbrenne fett fordi kroppen tærer på fettlagrene istedenfor næring fra mat.

Det er ikke så enkelt. Med forbehold om feil, jeg har ikke noen bøker tilgjengelig så jeg får ikke dobbeltsjekket og jeg har ikke spesielt peil på dette, men dette er rett fra hukommelse:

ATP er adenosin trifosfat, adenosin med tre fosfatmolekyler bundet
ADP er adenosin bifosfat, adenosin med to fosfatmolekyler bundet
AMP er adenosin monofosfat, adenosin med ett fosfatmolekyl bundet

Bindingene mellom molekyler inneholder energi, og med å bryte en binding kan man få ting til å skje. Musklene bruker ATP og bryter bindingene for å skape energi som lar muskelene utøve arbeid, og restproduktet er ADP og AMP pluss løse P (fosfat)-molekyler.

Problemet er at tilgangen på ATP i muskelen er veldig begrenset. Så muskelcellene har flere mekanismer for å binde ATP utifra ADP, AMP og P (som blir produsert av at muskelcellen utøver arbeid), mer spesifikt:

- cellen har et lager av kreatinfosfat, kreatin og fosfat bundet. Denne bindingen blir brutt og energien blir brukt til å binde ADP (hvis jeg husker riktig) og P til ATP. Lurer på om den kan lage ATP + AMP fra to ADP eller noe slikt også. Dette lageret holder i opptil ca. 10 sekunder. Når muskelen ikke gjør arbeid binder den sammen kreatin og fosfat til kreatinfosfat igjen, og innen to minutter er dette kreatinfosfatlageret fullt igjen.

- cellen har to stier for å forbrenne glykogen, en rask og en treg. Først blir glykogen omgjort til pyruvat + litt ATP (muskelenergi!!), litt NADH, litt H+ og litt vann. Den raske stien produserer mer energi samt melkesyre. Den trege stien produserer blant annet acetyl-CoA. Glykogenforbrenningen fortsetter når kreatinfosfatlageret er tomt.

- cellen forbrenner fett igjennom sitronsyresyklusen (Krebs syklus), og en essensiell komponent her er acetyl-CoA (fra f.eks den trege stien i glykogenforbrenningen). Denne bruker vel rundt 10 min på å komme ordentlig igang.

Så når man trener, så blir det et spørsmål også hvor godt tilrettelagt forholdene er for å generere ATP. Acetyl-CoA kan generes på andre måter enn glykogenforbrenning, og kroppen kan også generere glykogen fra protein tror jeg. Det som er spørsmålet er hvor effektive disse mekanismene er. Videre, hvis man skal forbrenne fett, så er det også et spørsmål om hvor effektivt fett lagret i vev kan frigjøres.

Kort fortalt så greier kroppen seg i de fleste situasjoner, derimot hvor optimalt det er i forhold til å yte max kan nok diskuteres.

Det var en tråd her om det å bedrive kardio på tom mage. Jeg tror at konklusjonen var at, ja, det svir mer fett i første omgang, men hvis man ser på dette i et litt lengre perspektiv og inkluderer hva kroppen gjør etter trening, så er det egentlig ett fett om man spiser først eller ikke. Jeg kjenner ikke detaljene i hva som skjer, men kroppen bruker energi når den ikke utøver energi også, blant annet for å bygge opp lagre som ble tømt under trening. Hvor denne energien blir tatt fra kommer da an på hvilken tilstand kroppen er ii etter trening.

Edit: Min personlige oppfatning av dette her er at i bunn og grunn koker det hele ned til gjennomsnittlig kaloriinntak over dager/uker, og ting har ikke så utrolig mye å si såfremt minimumskravene for næringsstoffer til tilfredsstilt. Det kan være noe i å prøve å ha en god hormonbalanse utenom trening, det vil si å unngå høye insulinnivåer.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #8 : 08. august 2009, 00:34 »
Syns forslaget til etn91 virker veldig fornuftig. Og takk til plumbo for et veldig innholdsrikt innlegg.

Har tenkt på det med å ligge i kaloriunderskudd. Kostholdet mitt består av ca 4-6 frukt om dagen og mest mulig proteinrikt mat. Spesielt egg, melk, kylling, kjøtt og fitk/tunfisk. Nå vet jeg ikke hva jeg må kutte ned for å begrense kaloriinntaket. Spiser ikke så mye usunn mat. Jeg liker nesten ikke sjokolade, spiser ikke sukker og sånt. Chips og kake og sånt 2-3 ganger i måneden.

i dont get it. Kanskje kutte ut brød helt i en uke og erstatte det med f.eks en boks tunfisk istedenfor?
Har merket at sjømat ikke inneholder karbohydrater i det heletatt, men heller mye proteiner og vann.
Vekt er forøvrig ikke så viktig. Er fette som er problemer.
Men da lager jeg en plan fremover:

*Innta sunne karbohydrater og proteiner og ikke tenke over cardio på tom mage
*Kutte ned brødinntaker
*Fortsette å holde meg unna søtsaker. Det går bra, for jeg liker frukt og bær mye bedre enn snop.

Siden jeg begynte med vekttrening, så føler jeg at fettprosenten ikke har gått ned. Men opp. Og jeg blir mer sulten jo mer jeg trener.
Jeg veier 90kg. Hvor mye karbohydrater trenger jeg? Over 250g dagen?
Jeg skylder litt på proteinshakene, som jeg nylig fant ut har 50g usunne cabs per shake.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #9 : 08. august 2009, 00:46 »
Oi, hvor mye proteiner er det i hver shake? Du bør bytte ut pulveret ditt hvis det er så mye karb i det.

Du _trenger_ ikke karbohydrater, men det er veldig lurt å ha litt. Du merker forskjell på trøkk på gymmet hvis du kutter de ut helt - I would know. Hvis du legger opp sånn at du spiser mesteparten før trening, og litt rett etter, så er det veldig bra. Du kan også regne ut kaloribehovet ditt. Det er slitsomt å regne ut kalorier, ja, men hvis du gjør det én eller to dager i uken, kan du heller ta utganspunkt i den dietten.

Søk på Mifflins formel, så finner du litt om det. Veldig greit.

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #10 : 08. august 2009, 01:21 »
Skal gjøre det.
Har no hørt at det er lurest å fylle på lagerene etter trening? Ihvertfall på proteinfronten?
Jeg er litt redd for å miste muskelmasse også.
Shaken jeg snakker om er ferdigshake so jeg kjøper på studioet. 53gprotein og 50g carbo tror jeg.
 Mener at PF sin ferdigshake er ca det samme.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #11 : 08. august 2009, 01:26 »
Ferdigshake ja. Det er noe dritt. Mye sukker i de, så de skal smake godt. Både karbohydrater og proteiner er viktig etter trening. Vil egentlig si at karbohydrater er viktigere, men jeg er ikke helt sikker, har bare plukket opp det et sted.

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Noen spørsmål om diett og sulting/faste
« #12 : 08. august 2009, 21:53 »
Takk for hjelp. Gir honnør til de som har svart.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!