Skrevet av Emne: Banan vs riskaker  (Lest 14309 ganger)

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 157
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 157

  • Et mål av gangen
Banan vs riskaker
« : 10. august 2009, 17:28 »
En stor banan gir 120kcal - 26karb, 0,6fett og 1,2prot
5 riskaker gir 250kcal - 50karb, 3fett og 5prot

Det jeg da lurer på, mtp artikkelen at frukt er det beste man kan ha i seg etter trening(men man må jo spise 2 bananer for å få det næringsinnholder til 5 riskaker, men da får man jo ikke vitaminene til bananen!) hva er best av riskaker og banan? Jeg har alltid tatt en banan og proteinshake etter trening styrke/cardio og riskaker etter kun cardioetrening. I dag hadde jeg styrke/cardio og tok 5 riskaker og shake i stedet for banan og shake.

Hva er "egentlig" best?Cheesy

2 bananer og shake, en banan og shake, riskaker og shake, riskaker-banan og shake?

Hva foretrekker/gjør/mener du?

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Banan vs riskaker
« #1 : 11. august 2009, 12:14 »
En middels stor banan inneholder ca 17 gram karbohydrater. Det er for de fleste for lite å bare spise det rett etter trening. Tre bananer gir rundt 50 gram karbohydrater og da begynner det å monne.

Utlogget alephzain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

  • 27 år - 72 kg
Sv: Banan vs riskaker
« #2 : 11. august 2009, 14:17 »
Sånn umiddelbart etter trening...Så eter jeg riskaker for jeg synes det smaker best, dypper det i vita hjertego smør, NAM! og en proteinshake. Etter trening så trenger kroppen karbohydrater, protein og fett. Så må man jo ha en ordentlig middag etter det igjen for å få i seg enda mer godsaker og kalorier.... Smiley

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 157
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 157

  • Et mål av gangen
Sv: Banan vs riskaker
« #3 : 11. august 2009, 17:12 »
Hvorfor jeg lurte på dette er fordi jeg ikke benytter meg av flytende karb(noe jeg visstnok bør skaffe meg..)

Etter trening er det protshake og en banan = for lite karb, derfor jeg tenkte å bruke riskaker i tillegg. Kanskje jeg burde droppe begge to og investere i karbpulver..  har også hørt at melis kan "erstatte" karbpulver?
Spiser alltid et skikkelig måltid en times tid etter trening!


Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Banan vs riskaker
« #4 : 11. august 2009, 21:47 »
Melis er jo sukker. Karbpulver er oftest basert på maltodextrin, store komplekse karbohydratmolekyl. Husker jeg har lest om et super-pulver som har svært store karbohydratmolekyl, som visstnok da taes opp veldig raskt, gir rask restituering, brukes av eliteutøvere og koster masse penger. Men jeg husker ikke hva det heter.

Det jeg har begynt å gjøre siden jeg gikk tom for maltodextrin-produkt er å putte havregryn i proteinshaken.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 157
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 157

  • Et mål av gangen
Sv: Banan vs riskaker
« #5 : 11. august 2009, 21:55 »
I morgen skal jeg spise 5 riskaker og protshake og forhøre meg om karbpulver med coach:)

...tør ikke gjøre stort uten å forhøre meg lenger:P

Utlogget Galningen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Sv: Banan vs riskaker
« #6 : 11. august 2009, 21:56 »
3 bananer vil jeg anbefale! Grin
Torkel var med på Europas sterkeste mann 1984, der skulle han bære et par farmers walk på 85kg.
Dette ble han opprørt over, og sa: Faen, jeg har vel ikke meldt meg på en konkurranse for kondisjon!
______________________________________

Mitt beste løft: 100kg enhånds markløft

Wink

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Banan vs riskaker
« #7 : 11. august 2009, 22:05 »
hvorvidt du velger karbopulver, bananer eller riskaker spiller neppe så stor rolle. Du kan vel bare spise to bananer? evt 5 riskaker? Ingen fare i å variere litt heller. Selv bruker jeg rosiner etter trening. Han luringen over her som blander med smør har vel strengt tatt glemt noe av poenget med "raske karbo", da en såpass fettmengde vil dempe den glykemiske belastningen måltidet gir. Hvorvidt det egentlig har noe å si er vel diskuterbart. Det ser ut til at tilførsel av raske karbohydrater kun er viktig om man har relativt hyppige treningsøkter (daglig).

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 157
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 157

  • Et mål av gangen
Sv: Banan vs riskaker
« #8 : 11. august 2009, 22:12 »
Jeg trener 6(5 styrke og 6 cardio) dager i uken og satser ganske høyt - har planer om å komme meg på scenen til våren og vil derfor gjøre alt riktig.

Virker sikkert litt teit at jeg sitter å tviler på dette nå som jeg er såppas seriøs, men man blir faen meg aldri utlært!:P

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Banan vs riskaker
« #9 : 11. august 2009, 22:40 »
Karbo-pulveret er nok det som tas opp raskest av alternativene ovenfor her, men om dette er noe man virkelig trenger å bry seg om kan diskuteres. Jeg tviler sterkt på det. Vær flink til å få i deg adekvat mengde karbo etter trening så er du i mål!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Banan vs riskaker
« #10 : 11. august 2009, 22:53 »
Melis er jo sukker. Karbpulver er oftest basert på maltodextrin, store komplekse karbohydratmolekyl. Husker jeg har lest om et super-pulver som har svært store karbohydratmolekyl, som visstnok da taes opp veldig raskt, gir rask restituering, brukes av eliteutøvere og koster masse penger. Men jeg husker ikke hva det heter.
Maltodextrin er ikke spesielt komplekst og tas opp like raskt som glukose. Super-pulver som tas opp veldig raskt heter glukose, også kjent som druesukker, og dette får du i bake-avdelingen i en passelig utstyrt dagligvarebutikk. Tror det er rundt 20-30 kr for en halv eller kvart kilo.

Vanligvis ønsker man komplekse karbohydrater fordi de tas opp *langsomt*, slik at man ikke får en rask stigning i blodsukker som gir en insulinrespons.

Derimot, etter trening, så er insulinsensitiviteten veldig god, og det viktigste er å få stoppet den katabole fasen som trening er, og får å få til det så vil man ha kroppen i overskudd. Så da vil man ha *raske* karbohydrater.

Både proteiner og karbohydrater gir raskt energi, men karbohydrater har vist seg (stod det i en tråd et eller annet sted her) å være mer effektivt enn proteiner til å få jekket kroppen ut av den katabolen fasen.

Om man spiser noen riskaker eller et par bananer etter trening vil jeg (i mitt naive sinn) tro at er knekkende likegyldig, bare man får i seg passelig med raske karbohydrater etterfulgt av noen proteiner. Fettet kan man spare til litt senere.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 157
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 157

  • Et mål av gangen
Sv: Banan vs riskaker
« #11 : 11. august 2009, 22:59 »
Det jeg også tenker på spise vs drikke er at det tar mye lengre tid for karben i mat enn noe man drikker blir tatt opp(det skal jo helt ned i tarmen?), eller er jeg ute å sykler nå?

Utlogget andersgronn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

  • GISP!!!!
Sv: Banan vs riskaker
« #12 : 11. august 2009, 22:59 »
Karbo-pulveret er nok det som tas opp raskest av alternativene ovenfor her, men om dette er noe man virkelig trenger å bry seg om kan diskuteres. Jeg tviler sterkt på det. Vær flink til å få i deg adekvat mengde karbo etter trening så er du i mål!

helt enig, ingen vits i å overanalysere. er mange andre ting man behøver å ta hensyn til før dette, for å optimalisere fremgangen:-)

rosin er oforøvrig et godt alternativ om man ikke overdriver mengden, en halv kilo har en tendens til å gjøre det litt gøy i magen... svisker gir et enda bedre trykk i dassen;-)
When you deadlift more than you frenchpress, its time to start doing som kickbacks!!!!!!

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 238
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 238

Sv: Banan vs riskaker
« #13 : 11. august 2009, 23:05 »
Maltodextrin er ikke spesielt komplekst og tas opp like raskt som glukose. Super-pulver som tas opp veldig raskt heter glukose, også kjent som druesukker, og dette får du i bake-avdelingen i en passelig utstyrt dagligvarebutikk. Tror det er rundt 20-30 kr for en halv eller kvart kilo.
Nei, han prater nok om Vitargo/waxymaze.

Vanligvis ønsker man komplekse karbohydrater fordi de tas opp *langsomt*, slik at man ikke får en rask stigning i blodsukker som gir en insulinrespons.

Derimot, etter trening, så er insulinsensitiviteten veldig god, og det viktigste er å få stoppet den katabole fasen som trening er, og får å få til det så vil man ha kroppen i overskudd. Så da vil man ha *raske* karbohydrater.

Både proteiner og karbohydrater gir raskt energi, men karbohydrater har vist seg (stod det i en tråd et eller annet sted her) å være mer effektivt enn proteiner til å få jekket kroppen ut av den katabolen fasen.
Nei. Det aller viktigste er å tilføre leucine for å aktiviser den såkalte mTOR pathway'en. Dette er det mest anabole/antikatabole du kan gjøre. Dette i seg selv vil også gi en insulin respons.

Om man spiser noen riskaker eller et par bananer etter trening vil jeg (i mitt naive sinn) tro at er knekkende likegyldig, bare man får i seg passelig med raske karbohydrater etterfulgt av noen proteiner. Fettet kan man spare til litt senere.
Helt enig. Men vil forsatt legge mest vekt på proteinet, da dette er det aller viktigste. Smiley
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Banan vs riskaker
« #14 : 11. august 2009, 23:05 »
500g rosin er vel kanskje litt drøyt til denne jenta også. Selv klarer jeg meg med to bokser a 42,5g Wink

Gå til:  

Nøtter er en av de mest konsentrerte næringskilder vi har i kostholdet.
Hun gikk ned i vekt og så opp i vekt igjen - og ble strammere!
Abby Pollock (22) har gjort litt av en forvandling.
Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?
Søtsug og andre cravings er din verste fiende når du er på diett.