Skrevet av Emne: Kardio og styrke???  (Lest 1879 ganger)

Utlogget Sol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

Kardio og styrke???
« : 03. april 2004, 23:48 »
Hei  Smiley

Har prøvd å finne frem til et treningsprogram som jeg synes passer meg bra, kombinert med fornuftig kost: Trener ca. 1 time 3 ganger i uka, hvor jeg deler det på  i ca. 50/50 karido og styrke. Blir som regel mer kardiotrening kanskje  Undecided

Uansett, jeg er selvfølgelig opptatt av maks effekt av det jeg gjør, i form av fettforbrenning og oppstramming. Har valgt ut 5-6 ulike styrkeapparater der jeg tar 3x15 reps.

Blir bare litt forvirret jo mer jeg leser og hører  :Smiley Hva vil være mest optimalt? Trodde at det beste var kardio først og styrke etterpå, da kroppen brenner muskler før fett??? Eller kanskje ikke???  Ser for meg at jeg løper av meg de musklene jeg har trent hvis jeg tar det i den rekkefølgen... hehe Og er en time pr. trening for lite?

Håper noen kan ta seg tid til å forklare en nybegynner litt  Wink
Smile, it's the second best thing you can do with your lips!

Utlogget Aurastorm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

  • Ost er godt!
SV: Kardio og styrke???
« #1 : 04. april 2004, 12:09 »
1 time pr treningsøkt var vel i aller minste laget med tanke på at når du trener styrke bør du også ta oppvarmingsøvelser. En av de lærerne jeg har som virklig har peiling sa at en skikklig treningsøkt ligg på 1 1/2 - 2 tima.
Hva skal en med penger når en er 0 verdt?

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
SV: Kardio og styrke???
« #2 : 04. april 2004, 12:15 »
En effektiv styrkeøkt bør ikke være lengre en rundt en time, da man har begrenset med muskelglykogen som ikke varer evig. Det mest effektive for fettforbrenning er å kjøre kardio ETTER vektrening i forhold til å kjøre den før vektreningen. Da kroppen har lettere for å gå over til å bruke fett som energi da. En kardio økt bør minimum være på 20 minutter. Og når du tar den slik etter styrketreningen, så ikke kjør med for høy intensitet, rundt 65-75% av maks puls er en fin plass å ligge.

Utlogget Nixon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 376

  • Drømmer og pågangsmot er en mektig kombinasjon.
SV: Kardio og styrke???
« #3 : 04. april 2004, 15:45 »
Om du virkelig vil brenne bort fett kan du satse på "gerilja kardio". Sinnsykt hardt, men du får garantert igjen for innsatsen. Smiley
"Obstacles don't have to stop you. If you run into a wall, don't turn around and give up. Figure out how to climb it, go through it, or work around it."

—Michael Jordan

Utlogget Sol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

SV: Kardio og styrke???
« #4 : 04. april 2004, 15:58 »
Takk for opplysende svar  Smiley Men... som sagt, i styrkedelen... Hvordan i all verden skal jeg klare å holde på lenger enn jeg gjør? Jeg har 5-6 forskjellige apparater jeg bruker, og føler at det holder. Mulig det blir noe overfladisk, men har med rygg, mage, triceps, bryst og ben. Men selv med "riktig" antall reps (3x15) pr. apparat inkl. 1/2-1 minutts pausen mellom, tar det aldri mer enn en halv time  Huh Og det er jo ikke nok ifølge dere... Må jeg inkludere flere øvelser altså? Selv om jeg føler jeg trener det mest nødvendige Wink
Smile, it's the second best thing you can do with your lips!

Utlogget Nixon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 376

  • Drømmer og pågangsmot er en mektig kombinasjon.
SV: Kardio og styrke???
« #5 : 04. april 2004, 16:16 »
Du trenger ikke holde på så himla lenge, om du gjør øvelsene riktig vel å merke. Som Shawn Phillips sier: "Weight training is not an endurance activity. The best workouts are short and sweet"

Omdu absolutt vil trene lenger er det jo bare å benytte flere øvelser eller ta flere sett..!! Smiley

Du bør kanskje også vurdere å benytte frivekter istedet for apparater. Det stimulerer balanse og koordinasjon på en helt annen måte.
"Obstacles don't have to stop you. If you run into a wall, don't turn around and give up. Figure out how to climb it, go through it, or work around it."

—Michael Jordan

Utlogget Nixon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 376

  • Drømmer og pågangsmot er en mektig kombinasjon.
SV: Kardio og styrke???
« #6 : 04. april 2004, 16:19 »
Hehe.. når det gjelder detaljene for gerilja kardio kan du lese denne artikkelen om det er av interesse.. Smiley http://www.iform.no/trening/geriljakardio.shtml
"Obstacles don't have to stop you. If you run into a wall, don't turn around and give up. Figure out how to climb it, go through it, or work around it."

—Michael Jordan

Utlogget Sol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

SV: Kardio og styrke???
« #7 : 04. april 2004, 22:29 »
Frivekter bruker jeg innimellom, det er ofte bedre enn apparatene synes jeg. Men et par apparater er uslåelige... tror jeg Wink GK har jeg lest om før, men jeg er nybegynner jeg altså.. Er kanskje ikke helt på det nivået enda hehe  8)
Smile, it's the second best thing you can do with your lips!

Utlogget woho

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

SV: Kardio og styrke???
« #8 : 04. april 2004, 23:07 »
Angående gerilja kardio, etter som jeg forstår utifra hva som står på siden, så skal man begynne med en gang man står opp. Er det mindre effekt hvis jeg løper midt på dagen istedenfor? Og hvis jeg løper mer enn 3 ganger pr uke?
A great pleasure in life is doing what people say you cannot do.

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
SV: Kardio og styrke???
« #9 : 05. april 2004, 10:27 »
det er ingenting i veien med 30 minutter styrke økt. det jeg sa var at den ikke burde være lengre en 60 minutter. selv er mine aldri over 20 minutter.

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Kardio og styrke???
« #10 : 05. april 2004, 10:35 »
Takk for opplysende svar  Smiley Men... som sagt, i styrkedelen... Hvordan i all verden skal jeg klare å holde på lenger enn jeg gjør? Jeg har 5-6 forskjellige apparater jeg bruker, og føler at det holder. Mulig det blir noe overfladisk, men har med rygg, mage, triceps, bryst og ben. Men selv med "riktig" antall reps (3x15) pr. apparat inkl. 1/2-1 minutts pausen mellom, tar det aldri mer enn en halv time  Huh Og det er jo ikke nok ifølge dere... Må jeg inkludere flere øvelser altså? Selv om jeg føler jeg trener det mest nødvendige Wink
buttrock prøv deg med å kjøre basis øvelser, tyngre. Kanskje du får mer ut av dette, knebøy, benkpress, markløft osv headbang
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget Sol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

SV: Kardio og styrke???
« #11 : 05. april 2004, 20:51 »
 2thumbsup Tusen takk alle sammen, tror faktisk det ble litt klarere for meg nå  Wink
Smile, it's the second best thing you can do with your lips!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!