Hei. Da tenkte jeg å starte opp en logg her nå som jeg har begynt på Stronglifts 5x5
Først litt info:
24år
190høy
105kg
Trener på Life club i Sandefjord
Perser: Nye:
Benk 70x2 90x1
Bøy 100x2 100x1 bytta til frontbøy. MØE tyngre
Mark 160x2 165x5 180x1
I disse øvelsene har jeg som mål å løfte hennholdssvis 1x, 1,5x og 2x kroppsvekt.
Har også som mål å ha en kropp jeg er fornøyd med neste sommer, samt at jeg skal gjennomføre Gråtassen Triathlon på under 1t40min og Birkebeineren på sykkel på en respektabel tid.
Jeg har de siste 10år ikke gjort stort mer enn det jeg har måttet. Meget dårlig kosthold og nesten ikke noe trening. Gikk ett år på Krav Maga men fikk ikke skikkelig utbytte av det, da jeg var i altfor dårlig form.
Da det gikk opp for meg at jeg skulle bli far(to mnd før termin) fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe med livet mitt. Vil ha energi og overskudd til å kunne leke å herje med datteren min.
Jeg har en bodybuilder på jobben som har hjulpet meg mye med kosthold og holdninger, samt tips om teknikk.
Begynte å spise sunnere, sluttet å drikke 3liter cola hver dag, null snop og begynte å telle kalorier.
Dette ga utslag i 10kg vektnedgang nesten umiddelbart.
Har nå stabilisert meg på 105 og er ganske komfortabel der nå.. har endel flesk å bære på, men det må man ha hvis man skal bli sterk i knebøy:)
Har lest mye rundt omkring på nett og lasta ned og lest endel bøker om kosthold. Har etter dette begynt å ha ett kosthold med høye mengder fett og protein og moderate mengder karbo..
spiser på en vanlig dag:
Morgenmat: Shake bestående av 100%whey (PF) litt havremel og tran samt multivitamin og mineral.
Frokost: 3-4hele kokte egg samt en liten stabel med kjøttpålegg. karbonader eller lunsjkaker i ny å ne. samt frukt
Lunsj: samme som frokost
Middag: består av kylling, svin eller biffkjøtt med grønnsaker og litt pasta eller ris innimellom.
Kvelds: Tunfisksalat eller mager kesam med fun light.
Blir også en liten shake før og en litt større etter trening. samt to bananer etter styrkeøktene
ligger på ca 3500 kalorier om dagen. det er vedlikeholdsnivå for meg.
Har frem til nå trent en 3splitt med
Bryst og armer
Rygg og skuldre
Bein
mandag onsdag fredag..
tirsdag og torsdag har jeg jogget i skogen og kjørt mageøvelser.
Har nå hatt to uker fri fra løftingen for å slappe skikkelig av og for å være med på Gråtassen triathlon:
300m svømming
2,4mil sykkel
5km løping
Gjennomførte dette på 2t04min som jeg er fornøyd med ettersom jeg ikke har sykla no særlig på 10år og at lengste kondistreningen er på 4,5 km.
Skal begynne å sykle sammen med noen gutter fra jobben og kondisen er noe som skal bli betraktelig bedre innen neste sommer.
12August gikk startskuddet for Stronglifts 5x5 programmet. Har gleda meg skikkelig til å begynne med dette, men fikk dårlige nyheter om at treningspartneren min skal jobbe i Oslo fra mandag til tordag i fire måneder. det er dumt da jeg ikke tør å kjøre tung benk og bøy uten spotter.
I håp om at en ny partner dukker opp begynte jeg allikevel, siden de første ukene er ganske lette.
Planen har vært å kjøre den gamle varienten av programmet med foroverbøyd roing og dips i stedet for omvendt roing og push ups.
12 August
1. dag på Stronglifts 5x5 program
30 min på sykkel
Knebøy:
6x40
5x5x60
Press over hodet:
5x5x30
Markløft:
6x60
6x80
5x120
pull-ups
kv-25x5
kv-25x4
kv-25x4
Ble lengre sykkeltur som oppvarming en valig, da jeg venta på en kompis jeg prøver å få med som treningspartner. Bøyen var lett. kjørte ett lett oppvarmingssett først. Press over hodet var lett. dreit i å varme opp her da det er såpass lette vekter. Markløft var tungt til å være bare 120. tok to lette sett først før 1x5 arbeidssett. har lurt litt på hvorfor det bare er ett sett med mark og ikke fem som alle andre øvelser, men forsto det ganske fort

ikke vant til å dra mark etter jeg har kjørt bøy, men regner med at dette kommer seg.
Pull ups har jeg aldri klart, så jeg slang meg i en sånn maskin som hjelper meg. om det er kilo eller pund veit jeg ikke. planen er å jobbe meg opp til å klare 8 reps før jeg tar vekk en plate.. håper jeg klarer en skikkelig pull-up før jul.
14 August
7min på sykkel.
bøy:
6x40
5x5x65
benk:
8x40
5x5x50
Foroverbøyd roing:
5x5x40
Dips:
kv-20x5
kv-20x4
kv-20x2
Støl i beina fra forrige økt så lurte på hvordan dette skulle bli, men det var lett. gikk skikkelig ass to grass. synes det er lettere faktisk enn om jeg skal stoppe i paralell.
Benk var lett. kjørte ett "oppvarmingssett" men tror ikke jeg trenger det på så lave vekter egentlig.
Roing var lett. passa på å være skikkelig rett i ryggen og rumpa langt ut.. har lest at hvis man ikke er flau over seg selv når man kjører foroverbøyd roing så har du ikke rumpa langt nok ut

Dips var ett helvete. aldri prøvd dette før, og skal heller ikke gjøre det igjen.. vondt i venstre skulder kom etter ca 4 timer etter trening. vondt enda nå, etter ca 20timer.. dips er fjernet fra den nye utgaven av SL 5x5 fordi mange sliter med skuldrene.. blir push ups fremover da jeg ikke gidder å skade meg selv om dips sikkert er en knall øvelse.
Ser frem til neste økt, som blir på mandag..