Skrevet av Emne: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?  (Lest 7540 ganger)

Utlogget MarreLom

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 381
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 381

  • I'm gonna win. There's no way I'm goin' down.
Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #45 : 21. august 2009, 11:59 »
Ikke noe poeng i å trene knebøy når du ikke har lyst på større ben eller føler at du får noe ut av det.

Poenget disse meir rutinerte folka enn meg prøver å få fram er vel at selv om han ikke føler han får mer ut av det så gjør han det !
Alder: 20
Benkpress: 145kgx1
Markløft: 180kgx1
Knebøy: 140kgx1
Karate: Wado Ryu - 9 år
MMA: Intermediate
Muay Thai: Beginner

Nå pause fra kamsport trening ettersom jeg er på vei inn i millitæret
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87205.msg1265953#msg1265953

Utlogget MarreLom

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 381
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 381

  • I'm gonna win. There's no way I'm goin' down.
Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #46 : 21. august 2009, 11:59 »
Jævla unger...

Tren knebøy hvis du selv vil det, hvis du ikke vil trene knebøy, så lar du være.
Spørsmål som dette blir du aldri klok på på TF uansett, ettersom det er småhatere overalt.

Det har jo vært en relativt saklig diskusjon helt til du kom fram med denne da..
Alder: 20
Benkpress: 145kgx1
Markløft: 180kgx1
Knebøy: 140kgx1
Karate: Wado Ryu - 9 år
MMA: Intermediate
Muay Thai: Beginner

Nå pause fra kamsport trening ettersom jeg er på vei inn i millitæret
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87205.msg1265953#msg1265953

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #47 : 21. august 2009, 12:05 »
Ett seriøst innlegg fra meg for en gangs skyld:

Jeg har det slik at jeg har jævla tynne ankler, samt at festet på leggmusklene er jævlig høyt oppe. Beina ser ganske så tynne ut ( lårene er bra bygd - men dette gjør jo igjen at nedre del av beina ser ENDA tynnere ut )

Jeg trener aldri knebøy lenger, pga en prolaps i ryggen som gjør vondt i ukesvis etterpå, selv etter bare oppvarmingstrening i bøy.

Kjørte mye knebøy før, sammen med markløft og benk var det favorittøvelsen. Jeg husker godt at jeg ikke kunne forstå at beina ikke var større også da, når serier på 150 kg bøy gikk helt fint.

Fortsatt trener jeg bein, like mye som alt annet, beinpress, curls, tåhev i beinpress maskin og sittende tåhev.

Allikevel har jeg massevis av kamerater som ikke presser 100kg i beinpress engang, som aldri har sett en vekt i sitt liv og som har vesentlig større legger/skinnlegger enn meg.

Så vær nå litt careful med å dømme folk med små legger, og legg heller ut noen bra tips for å få de større.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #48 : 21. august 2009, 12:29 »
Er jo seff forskjell på hvordan leggene til folk er genetisk, men med en god del beintrening vil man jo utvikle massen på leggene øverst uansett da. Får jo ikke akkurat trent opp anklene til å bli tykkere. Er veldig vanlig blant negre å ha tynne legger foreksempel da mange av dem har lange akillessener og festet til leggmuskelen ligger ganske høyt oppe.

Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #49 : 21. august 2009, 12:45 »
Derfor er det en dålig ide Tongue hehe

Leggstørrelse er ofte mer genetisk betinget enn andre muskelgrupper. Finn bilde av lårene til karen, kanskje?

Selvfølgelig vil du klare mer vekt i stangroing med sterkere ben! Hvis du er uenig vil jeg gjerne at du forklarer det, for meg bekjent kreves det en del benstyrke for å stå slik foroverbøyd med 100kg.

Hvis benstyrke er så avgjørende som du skal ha det til - burde ikke den indirekte treningen fra stangroingen være tilstrekkelig - slik at den nødvendige benstyrken gradvis økes? Uansett kreves det neppe stor benstyrke for å ro med 100kg.

Er du ikke sterk nok i glutes, hamstring osv, og mest sannsylig ikke nedre rygg heller hvis du skipper markløft, for å ikke snakke om core muskelatur - så vil nervesystemet ikke "tillate" deg å holde en vekt som er tyngre enn hva du din posterior chain kan stabilisere osv.

Enda godt verken trening av nedre rygg eller kjernemusklatur forutsetter markløft, knebøy, eller bentrening generelt.


Utlogget lykketrollet

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 757

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #50 : 21. august 2009, 12:51 »
Leggstørrelse er ofte mer genetisk betinget enn andre muskelgrupper. Finn bilde av lårene til karen, kanskje?

Skulle bare være litt morsom-.-

Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #51 : 21. august 2009, 12:56 »
Dette er trolig feil, i en nylig studie viste det seg at det faktisk er slik at man får større økning i overkropps-volum ved trening av bein samtidig. Denne studien ble gjort på NIH, jeg har ikke funnet selve studien enda. Men skal sjekke det opp Smiley

Ser frem til å se studien Smiley

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #52 : 22. august 2009, 11:12 »
Kanskje i starten, men det normale er nok heller at folk som trener mye har noe lavere testosteron-nivåer enn de som ikke trener. Man kan bli stor uten å trene bein. Det er ofte folk som skriver at for å bli stor så MÅ du trene bein. Jeg vet om mange (spesielt pakistanere) der jeg trener som har grei størrelse på overkroppen, for stor vil nok mange si, og null bein. Men det ser jo helt latterlig ut. Dessuten så er f.eks knebøy en øvelse der hele kroppen står og dirrer under masse kilo, dette vil selvfølgelig mer eller mindre belaste omtrent alle musklene i hele kroppen fra nakke, rygg, til mage, til bein og legger. Og med knebøy vokser man raskere enn dersom man ikke trente bøy.

Så svaret er: Jepp, det er en latterlig ide å ikke trene bein (og da spesielt knebøy som er den øvelsen man burde trene dersom man kun fikk trene EN øvelse)
Markløft!
195 høy

Utlogget Machote

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #53 : 23. august 2009, 11:14 »
I ditt førse innlegg skrev du dette:På meg virker dette litt selvmotsigende. Men kanskje vi tenker forskjellig om ordet solid. Forøvrig har jeg heller aldri påstått at du har skrevet at det ikke hjelper for overkroppen å trene både mark og bøy.. Jeg  tror ikke jeg får tydelig nok frem poenget mitt som går på mest mulig effekt på tiden du legger inn i treningen. Som leder oss til neste bit du ikke skjønte noe av, eller?:Her fikk jeg det fra:Der fikk jeg det fra. Og når du drar den så tenker jeg at i stedet for å si noe, så skal jeg spørre deg. Hva mener du egentlig med det?
For meg virker det som at det blir som å frivillig gå inn for å bruke lengre tid på å oppnå gode resultater enn man trenger.
 Skjønner at jeg ordlegger meg litt klumsete ved å bruke ordet "du" hele tiden. Jeg bruker det om folk generelt, ikke deg.
Her tenker jeg som så at det kommer en nybegynner som er "igang med en ny løfte runde med kreatin, zma, masse mat osv". Virker da tydelig at personen trenger litt hjelp, og lurer på om å kuttet ut bentrening er smart for hans mål. For det første, vet vi noe om fettprosenten hans? Kanskje han egentlig bare har mye fett på bena? Kanskje han kjøper bukser lagd for smågutter? "slimfit f.eks  biggrin Det er i tilegg mange som starter å trene som ikke "liker" å trene ben, og føler det er oppskrytt bare for å angre på det senere. Ofte er dette fordi de ikke er klar over alle fordelene ved å trene ben. Vil ikke gode ettbensøvelser som bulgarske squats og utfall være bra for å øke bevegeligheten hans?

Og som en annen sa, hvis de låra er så svære, så sleng opp et bilde av dem så vi får se da Tongue Gjerne med mål!

Avslutningsvis skjønner jeg poenget ditt om at hvis han ikke vil, så "trenger han ikke". Men nå er dette treningsforum og ikke "do what u feel is right for you maaaan"forum. Derfor trenger han, og eventulle andre nybegynner å vite at å ikke trene ben er dumt!

Såklart er jeg også for, å få så mye som mulig ut av treninga, men det tror jeg ikke man får av å trene øvelser man ikke vil eller ikke liker. Det fører bare til demotivasjon og ueffektivitet. Start heller å tren slik du vil. Gjør øvelsene riktig, spis riktig og hvil. Istedenfor å bare pøse på med masse øvelser du hater for å bare bli dritlei treninga etter ukes tid og slutte å trene i det hele tatt.





Utlogget CoC

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

  • OK
Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #54 : 23. august 2009, 11:34 »
DET ER UMULIG AT EN MUSKELGRUPPE BLIR FOR STOR.


Det andre musklene er bare for små  Grin
Det er bra sakt. Smiley

Om du skal utelukke beintreninga, er kun opp til deg å velge, alt etter hva som er ditt mål. Men for å si det helt klart, at uten beintrening har du ingenting i verken strongman, styrkeløft eller kroppsbygging å gjøre!

Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Noen grunn til å ikke utelukke beina ved bygging?
« #55 : 24. august 2009, 09:42 »
Det er bra sakt. Smiley

Om du skal utelukke beintreninga, er kun opp til deg å velge, alt etter hva som er ditt mål. Men for å si det helt klart, at uten beintrening har du ingenting i verken strongman, styrkeløft eller kroppsbygging å gjøre!

Oh, noes!  Sad

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!