Skrevet av Emne: Blir karbohydrater som spises på kvelden til fett over natta?  (Lest 1175 ganger)

Utlogget criger

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 293
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 293

Jeg leste på nettet et plass, husker ikke hvor, men det stod det at man skulle unngå å spise så mye karbohydrater på kveldstid, fordi det bli til fett over natta.
Tror dette var nevnt på Gerilja cardio programmet. Altså for folk som trener intervall/kardio.

Stemmer dette?
Og er dette noe en bør tenke på om man legge på seg litt muskler? Har lyst å bli litt større, men ikke mye, vil heller se mer eller mindre fit ut hele tiden Tongue Istede for bulk - deff.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Dette har med insulinfølsomhet å gjøre. Om morgenen har man ofte høyere insulinfølsomhet enn om kvelden, og da har muskelen lettere for å ta opp glykogen (karbs). For en person som trener flere ganger i uken vil dog insulinfølsomheten være ganske jevn gjennom hele døgnet.

Jeg har hørt folk på treningsstudioet snakke om at kroppen forbrenner mer om du spiser proteiner på kvelden, og karb om morgenen. Karb er for å få opp forbrenningen igjen, så du har høy forbrenning utover hele dagen. Om det er noe hold i dette, er jeg ikke sikker på.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
føølge med

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Det vanligste er jo å overse inntak vs uttak av kalorier, det er tross alt det viktigste om man ønsker en vektreduksjon.

Derimot vil et stort inntak av KH føre til insulinutskillelse, som stimulerer lipogenese og fettlagring.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Har ikke noe å si når du spiser, det du har hørt er bare en myte på lik linje med morgenkardio.
Men det er riktig det Slicky sier om insulinutskillelse, men du må også huske at vi alle er forskjellige. Noen reagerer annerledes på mengde karbs enn andre gjør.

Utlogget Le shrimp

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Blir det da helt feil å time karben opp mot trening i stedet for om morgenen?

Eksempel 1 : 50g karb før og 50karb etter trening.

Eksempel 2 : 50g karb om morgenen, 25g før og 25g etter trening.

Hva er best?

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Jeg har havregryn som karbkilde til frokost og før trening, etter trening (riskaker rett etter trening)polarbrød/ris som karbkilde måltidet etter trening og utover dette har jeg kun frukt/grønnsaker som karbkilder.

Dette gjør jeg fordi jeg "trenger ikke" med karb fordi jeg ikke skal være i så stor aktivitet utenom på starten av dagen og før trening, samt fylle opp etter trening

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Å tro at karbohydrater blir til "fett over natta" er ikke noe som engang skjer om du drømmer om det. Se ting i lengre perspektiv og innse at kroppen justerer dette selv. Det er ikke noen instant-to-fat prosess med karbohydrater som er "i overskudd", i den grad man i det hele tatt kan snakke om det.

Dette handler om kcalorioverskudd eller underskudd. For mye betyr at man over tid legger på seg fett, for lite så gå man ned i vekt. Det er ikke verre. Makrofordelingen er sekundær i sammenhengen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!