Skrevet av Emne: Innvandrernes Supermakt  (Lest 4329 ganger)

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Innvandrernes Supermakt
« : 19. august 2009, 16:15 »
I boken Innvandrernes Supermakt* presenterer Gerhard Helskog ideen om at det er velferdsstaten som i stor grad har skyld i vår manglende integrering av enkelte innvandrere, spesielt de med somalisk bakgrunn.

Jeg har ikke lest boken hans, men var på et foredrag med han i dag, og har lest kronikken som jeg linker til under. Mitt syn er at han definitivt har et poeng, og at vi har mye vi kan lære av USA når det gjelder integrering av innvandrere. Hva mener dere?

http://helskog.tv2blogg.no/article1010594.ece

*
Sitat
Tittelen viser til verdens eneste virkelige supermakt, USA, som er bygget opp av innvandrere. Dette forteller oss at innvandrere per definisjon er driftige resurssterke mennesker, med ekstraordinære krefter.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Tannfeen

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #1 : 19. august 2009, 17:23 »
I boken Innvandrernes Supermakt* presenterer Gerhard Helskog ideen om at det er velferdsstaten som i stor grad har skyld i vår manglende integrering av enkelte innvandrere, spesielt de med somalisk bakgrunn.

Jeg har ikke lest boken hans, men var på et foredrag med han i dag, og har lest kronikken som jeg linker til under. Mitt syn er at han definitivt har et poeng, og at vi har mye vi kan lære av USA når det gjelder integrering av innvandrere. Hva mener dere?

http://helskog.tv2blogg.no/article1010594.ece

*

Interessant.

Nå har det jo seg slik at innvandrere flest stemmer nettopp på det partiet som søker å opprettholde denne tilstanden hvor innvandrere nærmest blir oppmuntret til å holde seg unna arbeid og forbli tapere i samfunnet. Samtidig så avfeies ethvert angrep på denne modellen som fremmedhat/høyreekstremisme. Blir nesten som å mate en unge med snop, så lenge det gjør den fornøyd.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #2 : 23. august 2009, 04:54 »
Tittelen viser til verdens eneste virkelige supermakt, USA, som er bygget opp av innvandrere. Dette forteller oss at innvandrere per definisjon er driftige resurssterke mennesker, med ekstraordinære krefter

Han er inne på noe, men denne konklusjonen ble utrolig forenklet

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #3 : 23. august 2009, 05:26 »
jaaa.. for usa har virkelig styr på landet sitt må eg si..
Usa er ingen stormakt.. de bare liker å tro det, å andre land lar de oppføre seg som de er det.

klart må vi bli mye flinkere til å integrere innvandere! Men det er faktisk ikkje problemet.. problemet er å skille ut dritten! jo jævligere kriminell du er, jo større sjans har du får å få lov til å bli her. før satt de på flya te norge å ødela passa sine.. de kom rett inn i norge uansett! det sier seg selv at det er ganske alvorlige greier du har gjort når du sitter å eter en sandwitch som består av papir å lær..
bare i den lille bygda mi har veldig anstendige innvandrere som har vært flinke til å jobba blitt kasta ut, til og med selv om de har barn.. bare fordi de ikkje trenger å frykte myndighetene i sitt eget land fordi de faktisk er rene! jo mer psykopat du var i hjemmlandet, jo varmere pakker den norske stat rundt deg. fordi myndighetene i hjemmlandet vil gi dem konsekvensene som de selv var fullt klar over.
det er sykt!
Westside disciple

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #4 : 23. august 2009, 06:35 »
Sitat
Tittelen viser til verdens eneste virkelige supermakt, USA, som er bygget opp av innvandrere. Dette forteller oss at innvandrere per definisjon er driftige resurssterke mennesker, med ekstraordinære krefter

Han er inne på noe, men denne konklusjonen ble utrolig forenklet
Selvsagt er det forenklet. Det er bare et poeng han kommer med. Kritikken hans av den norske integreringspolitikken er basert på dagens forhold i USA der de har vært langt flinkere til å integrere somaliske innvandrere.


Sitat
jaaa.. for usa har virkelig styr på landet sitt må eg si..
Usa er ingen stormakt.. de bare liker å tro det, å andre land lar de oppføre seg som de er det.
USA har nok mer de kan lære av oss når det gjelder å drive et land med hensyn til at flest mulig innbyggere skal ha det best mulig. Jeg ønsker på ingen måte en generell amerikanisering av den norske stat, det ville nok fått katastrofale konsekvenser. I dette spesifikke tilfellet når det gjelder innvandrere derimot, virker det definitivt som at vi har noe å lære av dem.

USA er en supermakt, selv om det selvsagt ikke er noe å trakte etter.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Innvandrernes Supermakt
« #5 : 23. august 2009, 09:40 »
jaaa.. for usa har virkelig styr på landet sitt må eg si..
Usa er ingen stormakt.. de bare liker å tro det, å andre land lar de oppføre seg som de er det.

klart må vi bli mye flinkere til å integrere innvandere! Men det er faktisk ikkje problemet.. problemet er å skille ut dritten! jo jævligere kriminell du er, jo større sjans har du får å få lov til å bli her. før satt de på flya te norge å ødela passa sine.. de kom rett inn i norge uansett! det sier seg selv at det er ganske alvorlige greier du har gjort når du sitter å eter en sandwitch som består av papir å lær..
bare i den lille bygda mi har veldig anstendige innvandrere som har vært flinke til å jobba blitt kasta ut, til og med selv om de har barn.. bare fordi de ikkje trenger å frykte myndighetene i sitt eget land fordi de faktisk er rene! jo mer psykopat du var i hjemmlandet, jo varmere pakker den norske stat rundt deg. fordi myndighetene i hjemmlandet vil gi dem konsekvensene som de selv var fullt klar over.
det er sykt!

Riktig.

Skjønner ikke tankegangen jeg, når man aksepterer driten, så må man også leve med den.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

tfildaed

  • Gjest
Sv: Innvandrernes Supermakt
« #6 : 23. august 2009, 10:25 »
USA har enorme problemer, høy arbeidsledighet, høy kriminalitet som totalt overskygger invandringsproblemet.
Dessuten er svært mange innvandrere ansatt på "minimum wage minus, minus" klager de så varsler sjefen immigrasjonsmyndighetene og får sendt "problemet" ut av landet.
Jeg husker en artig episode på Newark flyplass, jeg skulle bestille mat på en av fastfood-sjappene, ingen av de som jobbet der kunne snakke engelsk, tenk at på en av verdens største internasjonale flyplasser så jobber det folk i "front" som ikke kan verdens største språk i et land hvor akkurat det språket snakkes.

Jeg husker en trener jeg hadde i USA som skyldte på kirken i det sviktende helsearbeidet som ble utført i USA. Dette skulle være frivillig, hvem kan basere seg på noe som er frivillig.
Frivillighet er et tillegg til det som nasjonen har av tilbud til sine folk.

Helskog er på "jordet" han skraper i overflaten og ser ikke under....... typisk TV2 journalistikk å skape sensasjon og ting som skaper debatt via enkle formuleringer.
USA har jo en ting som det er lett å like, skikkelige straffer for kriminalitet, men de bruker jury ordning på alt noe som hjelper de ressurs-sterke til å snike seg unna.
I USA har de også private fengsler som får betalt for at folk er i fengsler, de ser vel ingen grunn til rehabilitere "havresekken sin"
Mer én 7 millioner mennesker i USA satt enten i fengsel, halfway house eller under prøve-løslatelse samt at mer én 2,5millioner er fast innsatt, 1/4 av alle fengselsinnsatte i verden sitter i USA hvor kun 5% av verdens befolkning lever.
Hadde USA vært et land som fungerte bra ville vel disse statestikkene blitt reduserte etterhvert.......

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #7 : 23. august 2009, 12:00 »
Sitat
Helskog er på "jordet" han skraper i overflaten og ser ikke under....... typisk TV2 journalistikk å skape sensasjon og ting som skaper debatt via enkle formuleringer.
Kan du komme med noe konkret kritikk i forhold til det han skriver om integrering i kronikken, eller eventuelt boken?

Som tidligere sagt er jeg helt enig i at USA har enorme sosiale problemer, disse problemene kan på ingen måte kan sammenlignes med våre (relativt sett) små problemer i Norge. Det betyr imidlertid ikke at vi er best på alt, og at det ikke er noe vi kan lære av USA, selv om det åpenbart er mye man bør ta sterk avstand fra.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #8 : 23. august 2009, 12:16 »
I boken Innvandrernes Supermakt* presenterer Gerhard Helskog ideen om at det er velferdsstaten som i stor grad har skyld i vår manglende integrering av enkelte innvandrere, spesielt de med somalisk bakgrunn.

Jeg har ikke lest boken hans, men var på et foredrag med han i dag, og har lest kronikken som jeg linker til under. Mitt syn er at han definitivt har et poeng, og at vi har mye vi kan lære av USA når det gjelder integrering av innvandrere. Hva mener dere?

http://helskog.tv2blogg.no/article1010594.ece

*

Det er to grunnleggende historiske fakta som ofte glemmes når USA og innvandring diskuteres.
1. Dagens USA er basert på folkemord.  Denne staten ble skapt etter at innvandrere fra Europa hadde utseltta mesteparten av den opprinnelige befolkningen.  I tillegg er sto amerikanerne ansvarlige for den mest storstilte importen av slaver som er kjent.  Den som framhever USA som noe ideal når det gjelder innvandring, bør tenke seg nøye om.

2. Som Erik Reinert har pekt på, så ble industrialiseringen og den økonomise veksten i USA skapt ved hjelp av omfattende planøkonomiske tiltak.  Amerikanerne gjorde det som britene selv hadde gjort før dem, ikke det som britene sa at amerikanerne skulle gjøre.  De subsidierte egen voksende industri og la avgifter på importerte varer.

Alt i alt er det ingen grunn til å påstå at den såkalte frie konkurransen er bra for integrering av innvandrere.  Det såkalte frie skolevalget i Oslo er et eksempel på det motsatte.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #9 : 23. august 2009, 13:03 »
Sitat
Det er to grunnleggende historiske fakta som ofte glemmes når USA og innvandring diskuteres.
1. Dagens USA er basert på folkemord.  Denne staten ble skapt etter at innvandrere fra Europa hadde utseltta mesteparten av den opprinnelige befolkningen.  I tillegg er sto amerikanerne ansvarlige for den mest storstilte importen av slaver som er kjent.  Den som framhever USA som noe ideal når det gjelder innvandring, bør tenke seg nøye om.
USA er basert på folkemord, ja. De importerte også mange slaver på den tiden slikt var akseptert. Men jeg ser ikke hva dette har å si for dagens integrering i USA.

Sitat
2. Som Erik Reinert har pekt på, så ble industrialiseringen og den økonomise veksten i USA skapt ved hjelp av omfattende planøkonomiske tiltak.  Amerikanerne gjorde det som britene selv hadde gjort før dem, ikke det som britene sa at amerikanerne skulle gjøre.  De subsidierte egen voksende industri og la avgifter på importerte varer.
Dette er også helt korrekt. Men jeg ser heller ikke hva USA sin enorme dobbeltmoral rundt "free trade" har med denne saken å gjøre.

Sitat
Alt i alt er det ingen grunn til å påstå at den såkalte frie konkurransen er bra for integrering av innvandrere.
 
Jeg tror ihvertfall det hjelper å få innvandrere fortest mulig ut i jobb. Det er dette jeg først og fremst mener vi kan lære av. Arbeidsledighet og trygd er ikke noe innvandrerne er tjent med. Når somaliske innvandrere klarer å komme seg ut i jobb i USA, og de ikke på langt nær har den samme arbeidsledigheten som i Norge, da må det være noe de gjør riktig og noe vi gjør feil akkurat på dette området.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

tfildaed

  • Gjest
Sv: Innvandrernes Supermakt
« #10 : 23. august 2009, 14:31 »
Kan du komme med noe konkret kritikk i forhold til det han skriver om integrering i kronikken, eller eventuelt boken?

Som tidligere sagt er jeg helt enig i at USA har enorme sosiale problemer, disse problemene kan på ingen måte kan sammenlignes med våre (relativt sett) små problemer i Norge. Det betyr imidlertid ikke at vi er best på alt, og at det ikke er noe vi kan lære av USA, selv om det åpenbart er mye man bør ta sterk avstand fra.

Det er lettere å prestere når listen ligger 1cm over gulvet statistisk sett, de fleste invandrerne i USA holder til i byene hvor en stor prosentandel av befolkningen har gitt opp(så du dokumentaren igar fra Douglass HS i Maryland)
I Norge er det mye vanskligere å nå opp til "middelklassen" De aller fleste i Norge har VGS av en eller annen grad, i sørstatene så har de fleste statene en gruppe på mellom 30-40% som har ingen VGS/HS i det hele tatt.
Wellfare i USA er ikke levbart og da er det mulighet for de som har intet å komme seg over snittet som har intet..........Engelsk er også et språk som svært mange kan litt av evt lærer rimelig greit.

Invandrere i Norge burde det stilles krav til at de skal lære norsk samt at de burde få opplæring om Norge, samfundet vårt, samt skikk og bruk ála Norge og ikke slik det er i hjemlandet.

Her har også Schengen avtalen feilet grovt, de eneste som tjener på den avtalen er kriminelle, de med hederlige hensikter hadde aldri problemer med å bevege seg i EU og EØS før.

Jeg studerte med en Amerikansk kineser i USA, han var født i USA og kunne ikke språket, fantastisk.

Hvis en Amerikansk forfatter kommer til Norge og slikker overflaten så vil hans se at det meste er perfekt, har han med spaden og graver litt ser han mer............

Forresten ville dere ansatt en somalier eller muslim(hardbarket som er tydelig) evt en fra Jehovas vitner, eller preike-menigheten som skal prakke religion forbi trommhinna di, for så å sikle som en hund på dama di og andre damer og fordømme de etterpå................

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #11 : 23. august 2009, 22:45 »
Når jeg gikk så hardt ut som jeg gjorde, var det rettet mot Gerhard Helskog, ikke mot Geir M.  Såvidt jeg kan skjønne sprer Helskog rein kunnskapsløshet.  Det er f.eks. sånn at innvandrere til Norge fra Sør- og mellomamerika ikke bare gjøre det bedre enn andre innvandrere.  De gjør det faktisk bedre enn den innfødte befolkningen.  I USA er det derimot sånn at innvandrere fra Sør- og mellomamerika forbindes med de samme problemene som vi gjerne forbinder med somaliere og folk fra Balkan.  Dette er rart dersom integreringspolitikken generelt er så mye bedre i USA.

Og det å påstå at alle gikk på trygd i Sovjetunionen, fungerer ikke godt som en spissformulering en gang.  Man kan si mye stygt om Sovjetunionen, men de kom faktisk et stykke på vei i å industrialisere de asiatiske områdene av det gamle Russland.  Nå er det Islam og det frie markedet som rår der.  Industrien er borte, og mange av områdene har på alle måter sunket ned til U-landsnivå.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Innvandrernes Supermakt
« #12 : 23. august 2009, 23:08 »
Når jeg gikk så hardt ut som jeg gjorde, var det rettet mot Gerhard Helskog, ikke mot Geir M.  Såvidt jeg kan skjønne sprer Helskog rein kunnskapsløshet.  Det er f.eks. sånn at innvandrere til Norge fra Sør- og mellomamerika ikke bare gjøre det bedre enn andre innvandrere.  De gjør det faktisk bedre enn den innfødte befolkningen.  I USA er det derimot sånn at innvandrere fra Sør- og mellomamerika forbindes med de samme problemene som vi gjerne forbinder med somaliere og folk fra Balkan.  Dette er rart dersom integreringspolitikken generelt er så mye bedre i USA.

Og det å påstå at alle gikk på trygd i Sovjetunionen, fungerer ikke godt som en spissformulering en gang.  Man kan si mye stygt om Sovjetunionen, men de kom faktisk et stykke på vei i å industrialisere de asiatiske områdene av det gamle Russland.  Nå er det Islam og det frie markedet som rår der.  Industrien er borte, og mange av områdene har på alle måter sunket ned til U-landsnivå.

Enig med deg her. Jeg synes Russerne burde få creds for det, selv om mye av det de har gjort ikke har vært bra.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #13 : 24. august 2009, 08:31 »
Sier bare en ting jeg, somaliere er noen jævla rasshøl

Utlogget Tannfeen

Sv: Innvandrernes Supermakt
« #14 : 24. august 2009, 08:55 »
Sier bare en ting jeg, somaliere er noen jævla rasshøl

Kan du ikke skrive 'Bump' istedet? Så slipper du ihvertfall å fremstå som en teknisk feil.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!