Skrevet av Emne: Exit datakropp  (Lest 64372 ganger)

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #285 : 14. februar 2012, 11:26 »
Har bestilt time hos osteopat og gitt opp forsøket med to økter om dagen, det er for slitsomt og krever for mye tid til at jeg orker holde på med det når jeg trener for meg selv. Skal jeg trene så mye må det skje innen en sosial kontekst. Jeg klarer heller ikke presse meg særlig hardt uten ekstern motivasjon, i alle fall ikke over tid.

Altså kommer jeg til å forbli halvtrent mosjonist til jeg får fiksa kneet og klarer å svelge motforestillingene mine mot crossfit eller grappling.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Exit datakropp
« #286 : 14. februar 2012, 11:43 »
Kjekt å følge med på loggen her! Håper kroppen bedrer seg.

Husk at det er aldri feil å trene styrke for seg og kondis for seg, trenger ikke å gjøre begge to samtidig Wink (Ang crossfit Wink )






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #287 : 14. februar 2012, 21:01 »
Så hyggelig, takk for oppmuntringa!

Litt molefunken i dag pga noe damegreier (ho "håper vi kan være venner", wtf!), kom meg likevel bortom VT nå i kveld. Begynte halvhjerta på rumpeøktprogrammet mitt, syntes det var slitsomt med alle folka og så begynte hoppetautimen, som jeg hadde bestemt meg for å glede meg til. Etter to minutt må jeg gi opp da hoppinga gir helt feil type murring i høyre kne. Den forverringa må komme av for stor motstand på sykkelen på spinningtimer i det siste.

Leker med tanken om å virkelig gå løs på kettlebelltrening, som kneet mitt fint takler. Det er i det hele tatt veldig mye bra og gøy jeg kan gjøre selv om øvelser der framside lår må utgå. Hm!

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #288 : 18. februar 2012, 15:27 »
Det er mye som ikke fungere slik jeg alltid vil når det gjelder trening, men en ting er jeg veldig fornøyd med, og det er å ha noen enkle treningsredskap i heimen, som muliggjør litt småtrening innimellom i hverdagen. Som nå, gulvvask med ispedte kettlebell-øvelser.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #289 : 24. februar 2012, 02:40 »
Jeg er i villråde om hva jeg skal gjøre med trening framover.

Var hos osteopat på onsdag. Stiv hamstring og noe it-bandgreier. Skulle komme tilbake om 2-3 uker hvis problemet ikke blei borte. Blir problemet borte utifra det han gjorde den timen blir jeg veldig overraska.

Uten friskt kne synes jeg ikke det gir mening å begynne med crossfit. Mange av de kule gruppetimene på VT blir også problematiske. Og jeg har begynt å synes det er kjipt å luske rundt oppe når det ikke er kule folk der og alt form mange kjipe, og slik har det vært alt for ofte, i det siste. Skal det jeg holde på med av trening være frigjordt for sosial kontekst, blir det for lite, for lite hardt, og fort for lite systematisk også.

Tror det jeg har gjort av trening over lang tid har vært prega av halvhjertethet, for lite systematikk i forhold til måloppnåelse, at jeg ikke har klart å iverksette det jeg trenger av tiltak for å få gjordt noe med de kroppslige flaskehalsene, eller gjordt feil ting.

Jeg lurer på om det jeg trenger å gjøre er å sette meg ned og tenke meg godt om, og lage et opplegg som prioriterer vekk alt som ikke handler om (1) kondis og energi i hverdagen og (2) å forberede kroppen på crossfit. Ting som spinning, turgåing, kettlebell-økter og hoppetau på punkt 1, lacrosseballrulling, tøying, mobilitetsøvelser og litt, ikke mye, styrkearbeid først og fremst for skuldre, mage og rumpe på punkt 2.

Ellers har jeg lest om myoreps på bt.no (http://sprek.bt.no/sprek/Slik-blir-du-supersterk-15968.html), og det som jeg trodde var noe dill ser faktisk ut til å være bra greier. Tenker å lese mer om og eksperimentere litt med det.

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #290 : 24. februar 2012, 15:54 »
Myoreps er vel bra?!? Er ikke det bare det samme som alt annet som er bra, hypertrofi og progresjon?

Mistenker at du har fått "kukerundt-syndrom" og egentlig bare bør følge ett eller annet velprøvd opplegg over tid. Slutte å undersøke og lese om alt mulig. Slutte å være superkritisk. Binde opp knærene og bare trene skikkelig. Kanskje begynne å drikke litt øl og. Vanskelig å si, er bare en tanke..
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #291 : 11. mars 2012, 22:38 »
Hvis det Børge Fagerli skriver har litt hold i seg er myoreps så bra at det er idioti å gjøre noe annet - bortsett fra på de store baseløfta og tekniske løft, da.

Har tenkt ei stund på å lage litt system i hjemmetreninga. Har vært mye hjemme i det siste, og har gjordt bra mye småsettt med diverse i løpet av dagene.

Det jeg nå tenker på å sette sammen er 50 kroppshev, 50 kettlebellpress, 10 minutt planke og 200 sidehev-bakspark, en gluteus-aktiveringsøvelse. Gjøre det hele på tid, muligens med et tak. Prøvde første gang med 30 minutt nå i kveld, og fikk gjordt 2/3. Jeg var overraskende lite sliten så jeg tror det skal være kurant å bare kjøre helt igjennom.

Gjorde endel kettlebellpress og armhevinger i parallellstenger, og fikk smertefornemmelser i et muskelfeste på venster skulder. Jeg tenker på øvelsen over å kunne bytte kettlebellpress fritt med dobbelt så mange ordinære armhevinger, hvis det skulle bli et problem.


Crossfit Bergen forblir gjømt bak Danmarskplass, med mindre jeg skulle få dagtidssysselsetting om innebærer busskort blir det Bontelabo-boksen på meg. Når kneet, en vakker dag, er blitt bra.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #292 : 20. juni 2012, 23:17 »
Mye av våren gikk vekk til depping og world of warcraft med faktisk ikke helt fravær av hjemmetrening. Siden begynnelsen av mai har jeg klart å jobbe noenlunde systematisk med rulling, uttøying, rehabilitering og trening av bakside lår. Det er der jeg har kanalisert det jeg har hatt av tiltak for å trene. 1. juli bytter jeg gym til Crossfit Bergen, og da bør kroppen være operativ.

Styrke- og kondismessig er jeg nå på sofapotetnivå, og det er greit, både kondis og styrke kommer til å komme raskt, så lenge kroppen skadefri og istand til å ta til seg trening. Patellofemuralt smertesyndrom heter kneproblemet, og jeg har fått mange gode råd fysioterapeuter og lignende til hva jeg skal gjøre for å trene det opp igjen, og det har fungert bra, så langt. Når det gjelder årsak til at problemene oppsto har ingen jeg har snakka med kunne gitt meg noe klart svar, så jeg står igjen med å tenke det jeg antok fra starten av - ensidig trening med vekt på vastus lateralis, fryktelig lite futt i hamstrings og rumpe, og lite mobilitet i hofte og ankler.

Hamstrings er jeg ennå helt avsindig svak i, må laste på med strikk for å gjøre Nordic hamstring. Der har jeg mye jobb igjen å gjøre. Men rumpa begynner å komme. Aktivering har føltes og ei stund, men ikke styrke. Men de siste dagene har jeg prøvd å gå opp i vekt på hofteløft, og i dag tok jeg, med ryggen på høy step, en femmer på 140 med sterk hyperekstensjon i hofta og hold på toppen. Kjente det i ryggen etterpå, men likevel, nå begynner det å bli ok!

På rullefronten har jeg gått fra å såvidt kunne legge utsida av låret ned på rumblerolleren uten å forgå av smerte til nå å kunne rulle fram og tilbake, om så bare såvidt, med vekten av begge beina pressende ned oppå IT-båndet. Veldig stor forandring, også spesielt i hardheten på musklene.

Crossfit Bergen fordi de får fullt assortement av utstyr, ikke bare det aller mest nødvendige som på Bontelabo, samt nøkkelkorttilgang. Så blir sikkert ikke alt slik jeg vil det skal være, men det får jeg bare finne meg i, for alternativet er å fortsette å trene alene, og da kommer jeg ikke til å klare å jobbe særlig systematisk.

Planen er å gi bånn gass og henge ut i det nye treningssenteret flere timer daglig, prøve å bli kjent med folk, samt komme litt nærmere å få gjordt alt jeg egentlig burde gjøre med kroppen. Blir spennende å se om og hvordan det går :-P

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #293 : 07. juli 2012, 17:20 »
Medlemskapet på vektertorget er gått ut, og jeg er nå veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg har vært oppom den nye store boksen i fabrikkgaten. Mye av utstyret er ennå ikke på plass, og det kommer til å bli veldig bra, men ikke så bra som vektetorget. Men det som holder meg mest igjen er i hvilken grad jeg kommer til å synes at det er trivelig å trene der oppe, og i hvilken grad jeg kommer til å skli inn sosialt, og nivåmessig. Mest OK å trene et sted der man ikke føler man burde betale sidemannen for å gi råd, og når jeg står ved siden av Thomas Askeland og løfter, spør jeg ikke fritt. Nivået i den boksen er høyt, men jeg er usikker på om kunnskapsnivået rundt det stedet jeg befinner meg er høyere der enn for eksempel på Bontelabo.

Og det tar 20 minutt å gå dit, et kvarter ut på Bontelabo, og i praksis vil det være dager der enten ork eller tid gir begrensninger som muliggjør ei kjapp økt hjemme eller på vektertorget, uten at det er plass til 30-40 minutt med gange i tillegg. Vektertorget er et fantastisk bra treningssenter, spørsmålet er om jeg kan la være å kjøpe meg inn der, når jeg bor så nærme.

Så er jeg også blitt i tvil om jeg har plass i livet mitt nå til å bytte gym og bare tenke crossfit, fokus- og stressmessig, mye fordi jeg ligger an til å begynne i jobb med 84-timersuker.

Kjøper jeg meg inn på VT nå utsetter jeg crossfittinga til etter at jeg har begynt med den jobben og sett hvordan det går. Da blir det mest sannsynlig Bontelabo-boksen, den ligger litt nærmere og har trolig et sosialt miljø og et nivå der jeg kan skli lettere inn.

Konklusjonen blir klar når jeg nå har skrevet dette ned. Jeg får gjøre det beste ut av VT, gå på de gråe saltimene og strukturere egentreninga så godt jeg klarer.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #294 : 12. juli 2012, 19:03 »
I går:  Kneekstensjonsmaskin med lette vekter - for å slipe vekk guff i kneet, det føles ihvertfall slik. Mellom setta TKE - denne gang til full stabel med vekter på vaiermaskina, som faktisk ikke er mer enn 40-50 kg, gitt trinsehalveringa, og bruk av romaskin til å trene på å trekke nedre del av skulderblada sammen, henda bakover med kraft når de ligger over milt og lever. Dette for å komme nærmere å få brystet til stanga på overhåndskroppshev.

Noen tiere med progressive vekter med ekte underhåndsstrakmark, altså med helt strake bein under hele løftet. Underhåndsgrep fordi ryggen da kommer i riktigere posisjon med mindre fokusbruk. Kom til 100 kg, og avslutta med regulær strakmark 120 kg, noe som føltes alt for slitsomt. Lenge siden jeg har tatt i tyngre vekter.

Kjelevekttime med Kine i dag, kvalitet som forventa, altså helt topp. Hyggelige folk også. En veldig god øvelse å gjøre hjemme for knebøyerne, krever parkettgulv: Ligg på rygg med hælene oppå noe som sklir, spenn opp rumpa og trekk føttene mot kroppen. Strikk kan sikkert legges på også. Kansje tilogmed bedre enn maskiner for opparbeiding mot hellstring, vil jeg tro. Genialt enkelt.

8-dagerstur i Jotunheimen fra Søndag av. Store forventninger.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #295 : 26. juli 2012, 15:33 »
Jotunheimsturen var sabla bra. Beetovenske fjell, alt er stort og høyt. Hyggelige folk. Like dyrt som en billig sydentur og, gitt mine preferanser, også bedre. Tendenser mot turistmaskineri og køgåing, men likevel, et slikt møte med rå natur er litt likt det å ha sex, det gir noe dypt tilfredsstillende som ikke er mulig å få på noen andre måter.

La gradvis mer og mer stein i sekken de første dagene for å sekken til å bli merkbar tung og få litt motstand. Tror jeg var oppe i over 30 kg til slutt, turlederne frika nesten ut og jeg blei sliten så jeg gikk tilbake til vanlig sekkvekt. Bar alt kun på skuldrene, hoftebeltet dro bare ned buksa og kom i veien for spenn i gluteus maximus. Veldig mye lettere å bære tung sekk nå med litt styrke i overkroppen enn slik det var før.

Jeg fant ut at leggene mine er relativt svake. Det trengs tauhopping, eller kansje bare hopping med mjuk landing, og isolasjonsstyrketrening. Har også en mistanke at jeg bør gjøre mer tibialis anterior-trening.

Etter hjemkomst i starten av uka har jeg vært mer forkjølt enn noen annen gang i voksen alder, så langt jeg kan erindre. Dasser rundt hjemme og føler meg ubrukelig. Har hørt endel på Crossfit Radio, en podcast-serie, fra starten av. Glad-kristen positivitet og høy God Bless You-faktor, og alle ler bare noen sier "biceps-curl". Men det er inspirerende, og tidvis interessant.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #296 : 06. august 2012, 21:33 »
Kom meg på prøvetime hos Bryggen Crossfit i dag. Tre runder med løping, hopping og kettlebellmarkløft. Jeg har tenkt jeg er i skroteform og forventa å hangle inn langt bak, men jammen blei jeg og makkeren mn ferdig nesten helt først.

Ståle kjørte opplegget, og ga meg et godt inntrykk. Prat om teknikkfokus - jeg fikk ingen dårlige teknikk-vibber denne gangen. Neste obligatoriske introkurs har de neste helg, tenker å gå på introtimene og kjøpe meg inn for et år da.

Blei ikke plagsomt sliten. Det å få til å få intensiteten på øvelsene til å bli høy tror jeg er noe som må læres. Jeg tenker for eksempel at man må gå ut mye hardere enn det som føles komfortabelt med tanke på hvor lenge økta skal vare.

Siden det er veldig mange forskjellige wods de setter opp, og skaleringa må taes litt etterhvert, blir det vanskelig å måle framgang utifra tid, eller antall reps. Ellers blir det fort en måned eller to til man får neste målepunkt, og da skalerer man kansje anderledes, slik at tida ikke blir sammenlignbar uansett. Jeg lurer på om det kan være en idé å istedet måle intensitet. Bruke pulsklokke og ha som målsetning å få pulsen høyest mulig opp over lengst mulig tid. Men da må man ha på seg den klemmende reima, og pulsklokka mi krever datamaskin for å få ut pulshistorikk. Styr.

Nå framover skal jeg ikke operere med andre målsetninger enn å møte opp. Grå VT-time eller Crossfit, og VT-rundkuking med reprehab og mobilitet eller en eller annen tur, annenhver dag. Konsistent oppmøte, over lang tid - det er det jeg trenger.

Det har vært veldig mye fram og tilbake når det gjelder meg og crossfit. Akkurat nå er jeg innstilt på å kjøpe meg inn på Bontelabo-boksen, for et år. I høst er det mulig jeg får anledning til å trene så lite at det kommer til å koste mer enn 100 kr per økt, på grunn av mulig ny jobb med hard turnus. Og mye kan gjøres på vektertorget. Men: Jeg iferd med å innse at jeg må se litt stort på det og tenke langsiktig. Det som er bøygen for meg treningsmessig er (1) å møte opp og (2) få opp intensiteten. På sikt vil sosial tilhørighet til et treningsmiljø av typen som forhåpentligvis finnes på Bontelabo kunne ha svært mye å si for hvor konsistent jeg blir treningsmessig, og konsistent hard og fornuftig trening (samt miljøtilhørighet) vil kunne gjøre underverker for min humørmessige helsetilstand. Og når gevinsten potensielt sett er så stor, er det greit å måtte legge mye penger på bordet.

Og PS: Crossfit radio hadde på en av episodene en som snakka om skalering, og jeg mener nå at man bør skalere ned wodsa slik at de blir den type trening de er ment å være - framfor at man tilstreber RX-vekter tidligst mulig. Det handler om å skille mellom styrketrening og trening med fokus på kondis og eksplosivitet.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #297 : 07. august 2012, 23:26 »
Kjapp tur innom VT de siste tre kvarterene før stengetid. Ser fram til vanlige åpningstider fra neste uke av. Dilldall og noen forhastede hofteløftsett opp til 5x140 til slutt, som nok var i tyngste laget for å få hold helt i topp, men så blei det korte pauser mellom setta også.

Prøvde litt hofteabduktor-maskina, med hele vektstabelen var det ikke så fullt så lett som jeg husker fra knebøyglansdagene. Men: For første gang opplevde jeg at rumpa var med. Det må være et bra tegn.

Traff på Vegard og han så så fornøyd ut med tilværelsen at det nesten lyste av han. Kult å se.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #298 : 08. august 2012, 20:37 »
På VT til samme tid som i går. I går lekte jeg litt med sleggene og gjorde noen klubbesvingeøvelser til oppvarming, spesifikt mølle:http://www.youtube.com/watch?v=8c76fg8O13A#noexternalembed. Det fungerer egentlig ganske fint å gjøre klubbeøvelser med slegger, nesten all vekta ligger i tuppen og skaftet er langt nok til at man kan regulere momentet med grepet underveis. Men i går blingsa jeg litt, og sekskilosslegga deiste inn i ryggen helt nederst istedet for å suse forbi. Gjorde fint lite da men i dag har det vært litt ubehag knytta til å gå, ellers ville jeg nok heller gått på vektsekktur.

Tok med en av klubbene mine bort på vektertorget og svingte på et kvarters tid. Fant ut at sjukilosklubbene mine er for tunge til at jeg klarer å kontrollere bevegelsene mer enn korte sett. Med trekilosslegga på VT kan jeg derimot ta ganske lange sett, tok serier på 50 på hver arm i dag.

Der jeg merker det er på triceps helt nært kroppen helt oppe mot albuen - der er det et punkt på størrelse med en femmer som blir den suverene flaskehalsen på klubbemølling. Regner med at det vil bedre seg med mer trening.

Ellers diverse dilldall. Ny kråsstime i morra.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Exit datakropp
« #299 : 08. august 2012, 23:01 »
Siden det er veldig mange forskjellige wods de setter opp, og skaleringa må taes litt etterhvert, blir det vanskelig å måle framgang utifra tid, eller antall reps. Ellers blir det fort en måned eller to til man får neste målepunkt, og da skalerer man kansje anderledes, slik at tida ikke blir sammenlignbar uansett. Jeg lurer på om det kan være en idé å istedet måle intensitet. Bruke pulsklokke og ha som målsetning å få pulsen høyest mulig opp over lengst mulig tid. Men da må man ha på seg den klemmende reima, og pulsklokka mi krever datamaskin for å få ut pulshistorikk. Styr.

Nå framover skal jeg ikke operere med andre målsetninger enn å møte opp. Grå VT-time eller Crossfit, og VT-rundkuking med reprehab og mobilitet eller en eller annen tur, annenhver dag. Konsistent oppmøte, over lang tid - det er det jeg trenger.

Det har vært veldig mye fram og tilbake når det gjelder meg og crossfit. Akkurat nå er jeg innstilt på å kjøpe meg inn på Bontelabo-boksen, for et år. I høst er det mulig jeg får anledning til å trene så lite at det kommer til å koste mer enn 100 kr per økt, på grunn av mulig ny jobb med hard turnus. Og mye kan gjøres på vektertorget. Men: Jeg iferd med å innse at jeg må se litt stort på det og tenke langsiktig. Det som er bøygen for meg treningsmessig er (1) å møte opp og (2) få opp intensiteten. På sikt vil sosial tilhørighet til et treningsmiljø av typen som forhåpentligvis finnes på Bontelabo kunne ha svært mye å si for hvor konsistent jeg blir treningsmessig, og konsistent hard og fornuftig trening (samt miljøtilhørighet) vil kunne gjøre underverker for min humørmessige helsetilstand. Og når gevinsten potensielt sett er så stor, er det greit å måtte legge mye penger på bordet.

Og PS: Crossfit radio hadde på en av episodene en som snakka om skalering, og jeg mener nå at man bør skalere ned wodsa slik at de blir den type trening de er ment å være - framfor at man tilstreber RX-vekter tidligst mulig. Det handler om å skille mellom styrketrening og trening med fokus på kondis og eksplosivitet.

Veldig mye klokt her. Tror du kommer langt med å tenke slik som du gjør nå!
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!