Skrevet av Emne: Exit datakropp  (Lest 64550 ganger)

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #315 : 04. september 2012, 21:13 »
Fett at du finner deg til rette i boxen. Lite skuling og masse fine folk er vel det som tiltaler meg der ute og.

Tror ikke jeg vet om noen som er like treningsnerd som deg Grin De som er i nærheten har gjerne en trener-rolle.. Viktig å huske på at du ikke kommer i form av å lese om trening.

En av de tingene jeg føler jeg har fått igjen for å gjøre crossfit er et større arsenal av øvelser og metoder for å trene magen.

Høres ikke bra ut det der rablefiktuse-greiene, kan dø av det. Han må vel ha gitt jernet noe voldsomt for å få dette her? Har vanskelig for å se for meg at jeg klarer å trene så hardt at det er livsfarlig.
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #316 : 06. september 2012, 21:50 »
Rabdomannen har visstnok hatt en treningspause nylig, og det skal være noe som går igjen hos folk som får rabdo, det og dehydrering. Trener man seg sakte inn i smerten, slik jeg pleier gjøre, tror jeg man holder klar.

Var der nede i tre timer i dag, en time rulling, en time wod, en time tøying. Egentlig helt topp men det tar mye av dagen, da. Slapp på wodden pga gigantmåltid for tett opptil (gratismat!), men jeg fikk til ordentlige burpees for første gang.

Målsetninger:
1. Skadefrihet.
2. Ha mobilitet til å kunne gjennomføre alle øvelser.
3. Kunne gjennomføre alle øvelser med sabla bra teknikk.
4. Ha styrke til å RX-e alle wods.
5. Gjøre wodsa kjappest mulig, og fortrinnsvis følge crossfit.com.

Foreløbig synes jeg programmeringa til Snorre er litt for ensidig variert. Det har stort sett vært typiske crossfit-økter siden jeg begynte, ingen av type 1-1-1-1-1-1-1 mark eller spring 5000 meter, som .com har fra tid til annnen. På lang sikt håper jeg det blir et miljø i Bergen for å følge .com.

Var på yogatime i går på vektertorget, det var veldig bra men kan ikke regnes som trening. Betryggende å se instruktøren ta tunge bøy etterpå :-P

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #317 : 12. september 2012, 23:16 »
Ok nå har jeg brukt kvelden på å pønske ut et programopplegg jeg kan bruke på egentreningene. Jeg føler jeg virkelig trenger å ha noe å gå etter, slik at jeg slipper å tenke på dette under økta.

Det hele utgjør såpass mye at jeg ikke kan gjøre så mye utav det som jeg ville gjordt hvis det var styrketrening jeg skulle holde på med. Dette skal foregå på pausedagene mellom crossfitøktene. Jeg trenger også at øktene ikke varer i tre timer. Korte pauser mellom setta og dertil lavere intensitet. Støtteøvelsene ser jeg for meg skal handle vel så mye om mobilitet som styrke. Skal også lese meg opp på myoreps og teste det ut, om ikke annet så fordi øktene da kan bli kortere.

Oppvarming, hver økt:
Dynamiske uttøyingsøvelser a la magnificent mobility
Noe patchfitnesskryping jeg suger i
gluteusaktivering, både bakover og til sida.

Hoppetau, klubbe2svinging og kettlebell-svinging, hvor enn så kult det er, bortprioriteres.

Dag 1: Mark
Femmere i mark med lineær progresjon til stagnering. Deretter vekselsvis tunge good morning- strakmark-økter, mark da tredje hver uke. SM/GM støtteøvelse så lenge markinga pågår.
Overkropp: Pullover
Mage: Vindmølle, tyrkiske oppstandelser
Dill: TKE og facepull

Dag 2: Bøy
Eksperimentere litt med fotposisjon og boks. Teknikkfokus, vende med vektprogresjon.
Støtte: ettbeins-bøy/-mark
overkropp: kabelroing/omvendt stangroing, kettlebellpress
Mage: Bondegang, kelnergang.
Dill: Skulderbladnedtrekk

Dag 3: Overkropp.
Hovedøvelser: Handtelpress og kroppshev. Femmere og lineær progresjon fra starten.
Bein: Ettbeins og tobeins hofteløft samt tåhev.
Mage- og støtteøvelse: Renegade row.
Dill: Tibialis anterior, trapezius-arbeid med YTI o.l.

Halvtimes utstrekkingsarbeid til slutt.

Og så slår det meg plutselig at jeg har jo tenkt å gå på Tom sine timer på mandagene, med mobilitet og kettlebell. Totimers egenøkt etter det igjen blir for mye, og da er det en dag i uka for lite for at jeg kan holde på med dette her. Jeg er også usikker på om dette innebærer for mye styrketrening. Skal jeg RX-e crossfit.com må jeg bli mye sterkere, men jeg er ikke sikker på at det er riktig at jeg bruker så mye tid på det der jeg er nå. Kansje skulle jeg rulla mer på lacrosseball og gjordt mer mwod-ting istedet. Og hatt en dag med /whatever tungt og ellers bare mage, dill, litt armhevinger og kroppshev.

Må tenke litt mer på dette. Påmeldt wod i morra 1730.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #318 : 13. september 2012, 22:02 »
Protester fra kneet i dag på wodden. Vurderer å betale Thomas Askeland penger for å fortelle meg hva jeg skal gjøre og hva jeg ikke skal gjøre. Det billige alternativet er å stramme litt inn på hva jeg blir med på av øvelser nede på boksen, og la tida vise hva masse tøying og forhåpentligvis fornuftig reprehab-egentrening kan føre til.

Har tenkt på programmet over i dag, kommer til å gjøre noen mindre endringer og ligge unna vektnivå i mark/bøy som gir knegnurr, og se hvordan det går. Sikkert suboptimalt men mye bedre enn rundkuking.

Har tenkt litt på det med gluteus også, og jeg mistenker at så lenge jeg har et hovedsakling stillesittende liv utenom når jeg trener, så må jeg gjøre aktiveringsøvelser for at rumpa skal fungere.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #319 : 14. september 2012, 22:08 »
Var på VT i tre timer i dag. Blei litt prating med hyggelige folk, og ordentlig tøying, men det er for lenge. Må bli mer effektiv, to timer med prat og skikkelig oppvarming og tøying går, men ikke tre.

Crossfit Bergen har fått ny ladning med fete kettlebells, kjører nivå 2-certs og har egne kettlebellwods. Mens på Bontelabo måtte jeg fortelle de hva kettlebell snatch er, og de har bare teite støypejernsvekter. Etterhvert, altså om et år eller to, kan det bli aktuelt for meg å bytte, det er høyere nivå på ting i fabrikkgaten. Foreløbig teller trivselsfaktoren mest.

Det jeg driver med nå handler mye om rutineetablering. Jeg er interessert i å bruke mesteparten av fritida mi på trening. Spesielt matlaging og spising krever nå planlegging, skal det bli bra. Bør satse på å lage middag dagen i forveien, slik at jeg kan spise med en gang jeg er hjemme etter trening, og ha med mye mat til å spise på jobb passe tid i forkant av øktene.

Når jeg legger opp til å trene hver dag, blir det jo fort gjordt å havne et sted forbi punktet der restitusjonen er maksimal, slik at jeg da vil kunne ha trent mindre og fått mer igjen. Mye av tidsbruken min på trening nå er tøying, rulling, dilleøvelser og prat. På resten, det det er intensitet over, tenker jeg at jeg må kunne gå litt inn i det rommet der jeg føler meg sliten og må dra meg rundt - men ikke særlig langt inn. Og jeg skal ikke på slankekur, og tilstrebe mye soving.

Neste steg vil kunne bli morgenøkt. Uttøying, planken, gluteus og eventuelt kroppshev og armhevinger. Det vil kreve mye struktur, rutiner og disiplin. Jeg er et stykke ennå unna det sted der det blir mulig.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #320 : 15. september 2012, 16:37 »
Fikk knegurr igjen i dag, av boxjumps. Nå er det egentlig så mye jeg ikke kan være med på av øvelser at det kan være lurest at jeg dropper felleswoddene en periode og kjører eget opplegg med ting jeg vet er trygt. Eventuelt kun kort økt og bruke enda mer tid på mobilitet.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #321 : 16. september 2012, 20:55 »
Fikk såvidt overtalt megselv til å ta en tur på VT i dag, og det blei ei helt ok lita økt. Fant ut at renegade-roing er en fantastisk bra øvelse som jeg tenker gjøre mye av, fordi man må stabilisere mot krysskrefter i magen.

Eksperimenterte litt med bøy og fant ut at når vinkelen på kneet blir over 90 grader, går muskelbruken i kroppen min over til å hovedsaklig handle om quadriceps. Det virker som om knebøyer og hoftestrekkere ikke er sterke nok eller kobla nok inn til å kunne spille noen rolle, når jeg sitter langt nede. Knegnurr følger da kjapt. Har tenkt å ta endel ettbeinsbøy mot gradvis lavere boks og se om det kan hjelpe på.

Utlogget Hellbouncer

Sv: Exit datakropp
« #322 : 16. september 2012, 23:44 »
Bruker du knebind eller varmere av noe slag? Hvor tung bøy gjør du når det begynner å skrangle?
Die trying

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #323 : 17. september 2012, 21:45 »
Ja bruker Rehband 7751. Har de på nå stort sett uansett hva jeg gjør, på trening altså. Jeg har kun prøvd uten boks med kroppsvekt nå nylig. Det er dybden som er problemet, mer enn vekta i seg selv, virker det som. Synes egentlig jeg burde klare å heise meg opp med ett bein fra pistolbøy-utgangsposisjonen, hvis jeg har noe å holde meg fast i med hendene, det er jeg fryktelig langt.

Hadde også vondt i venstre skulder i dag, samme type som jeg fikk av overdreven kosteskafttøying og måtte gå til osteopat for. Jeg setter det i sammenheng med bøyen i går. Tenker egentlig å la være å ta bøy til ting er mer på plass. Beina kan jeg trene på andre måter, og helkroppsstabilisering via ting som bondegang.

Har blitt litt klokere på bokshopping og det er, som det meste som gjøres i crossfit, en ganske teknisk øvelse. Det er mye mindre teknikkfokus på woddene enn det jeg trenger med halvskada kropp. Jeg skjønner at de gjør det slik, for det er mange nye, og teknikkpesing gir mindre mestringsfølelse enn å bare kjøre på, og medlemmer trengs for å få det til å gå rundt. Det klassiske ankepunktet mot crossfit. Her gjelder det å ta ansvar selv. Jeg tenker å ta et steg tilbake nå og ligge unna øvelser jeg er usikker på om er bra for kneet, noe som kansje vil gjøre det mest praktisk å stå over de fleste woddene. Blir isåfall å gjøre mobilitetsting og et eller annet eget kondisintervallgreier de dagene jeg er ute på Bontelabo.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #324 : 18. september 2012, 22:58 »
To kne og ei skulder ute av drift, laber stemning.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #325 : 19. september 2012, 22:42 »
Har bedt om om pause i medlemskapet mitt ute på Bontelabo i en måned, for så å reevaluere. Liten tur bortom VT i kveld, mest tøying. Det jeg har funnet som lar seg gjøre uten å pirre borti skadene er kettlbellsvings, bondegang og kroppshev. Bare med det reportoaret kan jeg trene rimelig seriøst. Ingen grunn til å bli sittende hjemme.

Tenker å leke litt med GHR-benken. Grunnen til at jeg ikke har brukt den særlig mye er at jeg ikke er sterk nok i rumpa til å låse ut, og uten utlåsning i hofta synes jeg det blir teit.
Edit: Etter det jeg ser på youtube knekker alle i hofta på ghr-en. Bret Contreras gjør det, Eliftefts-folka gjør det, og da må det vel være greit. Det blir vel å handle mest om hamstrings, får gjøre andre ting for gluteus.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #326 : 26. september 2012, 01:20 »
http://www.bt.no/sprek/Du-blir-sterk-av-a-lofte-lett-2770184.html

Håper dette forteller mer om hva førstelektorer på høgskolen får til enn ståda i internasjonal forskning på styrketrening.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Exit datakropp
« #327 : 26. september 2012, 08:48 »
http://www.bt.no/sprek/Du-blir-sterk-av-a-lofte-lett-2770184.html

Håper dette forteller mer om hva førstelektorer på høgskolen får til enn ståda i internasjonal forskning på styrketrening.

Jeg har i min eie en kopi av DeLorme og Watkins sin "Progressive Resistance Exercise" fra 1951, og den er fortsatt overlegen det meste av "forskning" jeg leser i avisene. Dog tror jeg at nivået på seriøs forskning er et helt annet enn dette.

Til "forskerens" forsvar skal det sies at det er en mulighet for at "journalisten" ikke er i stand til å gjengi eksperimenter over ungdomsskolenivå.

Jeg kunne tenkt meg å sett tall fra denne studien, for eksempel hva løftet deltakerne før/etter, samt kroppsvekt/fettprosent/fettfri masse ved start/slutt.

Lurer også på hva "forskerne" tenker om utsagn som at "muskelvekst er et resultat av treningsvolum", og "styrke er en nevrologisk funksjon".
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #328 : 09. oktober 2012, 01:20 »
Komisk å se hvor disproporsjonale hals og hode er på de fleste på bildene fra NM i krossbygging. Stor forskjell fra for eksempel NFL-spillere, der halsen bare unntaksvis er tynnere enn resten av hodet. Tydeligvis bedømmes ikke denne delen av kroppen i konkurransen, det er litt rart.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #329 : 13. oktober 2012, 01:32 »
Status er at jeg er hardt rammet av brakkesjuke, mens jeg venter på at pausen i medlemskapet på crossftiboksen skal gå over. Det skjer neste fredag. Knea kjennes stort sett fine ut, men jeg har fått tøyd lite, dermed er ikke årsaken til problemene tatt vekk og jeg må være forsiktig når jeg begynner med crossfit igjen.

Skal bli med Hellbouncer og kjøre 5x5 tre dager i uka fram mot jul. Litt spent på hvordan jeg skal få kroppen til å takle det, mulig jeg må gjøre noen tilpasninger.

Gjør litt hjemmetrening, kroppshev, kettlebellpress, armhevinger, slike ting. Alt hjelper. Tenker å kjøpe kettlebell på 32 kg av Tom i nær framtid. Har tatt litt armhevinger og kroppshev med 10 kilos vest, det er kult. Men fokuset er på tøying.

Har fått meg fet anatomibok som er tøff å bla i. Kult å få mer kontroll på hvordan musklene fungerer. Har funnet ut ting som at rectus femoris er den eneste av quadriceps-musklene som i særlig grad kan strekkes på, siden de andre festes øverst rett i femur. Og oppdaga at det er adductor magnus som først og fremst hindrer dybde i knebøy. Den muskelen er festa langsetter hele lårbeinet neders, og øverst i hoftebeinet til helt bak på sitteknoken. Adductor magnus er svær og har et enormt mekanisk moment, sikkert på høyde med kjevemusklene.

Jeg trenger å tøye adduktor magnus som et helvete, og kjøre mye, mye kneutlåsning for å rette på balansen mellom vastus medialis og lateralis. Ettbeinsbøy skal også være bra. I tillegg til alt annet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!