Skrevet av Emne: Exit datakropp  (Lest 64375 ganger)

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #375 : 24. april 2013, 05:13 »
Døgnrytmen min lar seg som vanlig ikke fikse før viktige ting i livet fungerer, den er en konsekvens, ingen årsak. I morra!

Dårlig artikkel på tf om magetrening fikk meg til å søke opp en over gjennomsnittlig interessant t-nation-artikkel av Contreras, med EMG-målinger av midjemuskler i en haug forskjellige øvelser. Magehjul og stivkroppschins ftw: .

Men nesten mest interessant det han skriver om at forskjellige øvelser aktiverer forskjellige deler av musklene ulikt. Mest åpenbart, situps vs hengende beinhev. Kroppsbyggere er sikkert veldig klar over dette, med øvelser retta mot spesifike hoder hos de musklene som har flere. Men det kan også dreie seg om at deler av samme muskelhode, helt konkret ulike muskelfibre, blir belasta ulikt i ulike øvelser - av biomekaniske årsaker, og kanskje også noe nevrologisk.

Både når man tøyer og når man løfter kan man oppleve at ulike øvelser tar forskjellige steder på det som er samme muskel. Dette virker å være en veldig logisk forklaring på hvorfor det kan være lurt å ha variasjon i øvelsene man gjør, over tid.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #376 : 29. april 2013, 05:10 »
Tilfeldig youtube-video som ser så bra ut at jeg må sjekke det mer ut: https://www.youtube.com/watch?v=wVFYdrLXZ-Y

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #377 : 05. juni 2013, 13:54 »
Etter lengre tids hjemmesitting med tilhørende dårlig stemning ser det nå ut til at jeg har fått tilbake gruven min, mye pga 20-års russejubileum som jeg var på i Sogndal i helga. Litt kroppsbevegelse har det vært, noen turer og noe hjemmetrening med kettlebell-fokus. Vekke hjemmefra denne uka, har med meg de mest sentrale bøkene og har tenkt å lese meg opp.

Har fått sjekka ut "Athletic Body in Balance" grundig i dag. Jeg har særdeles stor tro på at Gray Cook sitt FMS-system er the shit, og har tenkt å vie brorparten av treningstida mi framover på å følge den retninga. Denne boka tenker jeg er faglig sett sterk, men som oppskrift er den vag og uklar. Det er ikke helt ukomplisert å dedusere fra den hva det er jeg bør gjøre. På dette er Mark Verstegens "Core Performance" overlegen. Sistnevnte gjør ikke helt det jeg vil. Jeg har tro på at jeg skal klare å gjøre fornuftige ting, utifra Cook si bok.

Turgåing, kjelevektsvinging, tauhopping og FMS-retta fysioterapi, det er det jeg har som plan for treninga i sommer, foreløbig.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #378 : 07. juni 2013, 00:16 »
Nesten ferdig med "The Ultimate Guide to HRV Training". Det Joel Jamieson ser for seg som bruksområde for hjerterytmevariasjonsmålinger er å benytte de, sammen med detaljerte treningslogger med RPE, til å finjustere treninga slik at stressmengden ligger nærmest mulig den tidsmessige stresskurven programmet man følger foreskriver. Det hele får begrensa verdi med mindre man er godt over middels bevisst hva man driver på med av trening, og jeg ser for meg at i spennet fra seriøse og ambisiøse hobbyutøvere opp til rett under de som blir passa på av Olympiatoppen vil hjerterytmevariasjonsmålinger kunne være et nærmest uvurderlig verktøy.

Veldig interessant om blokkperiodisering og stressykluser i treningsprogram, mer generelt og mer forklarende enn Rippetoes PPST. Brikker faller på plass hos meg om hvordan avanserte program krever at man overskyter, og over en kortere eller lenger periode trener mer enn man er istand til å hvile inn, fungerer. Man må bare treffe, for vinduet er lite og både for mye og for lite blir galt. Variable eksterne stressfaktorer de fleste voksne har i livet sitt gjør dette ekstra vanskelig. Jeg tenker HRV kan gi ferske utøvere noe av det samme som veteraner oppnår via god kroppskjennskap.

Med det første får ikke dette relevans for treninga mi, jeg skal fokusere på mobilitet og etter det komme i siget med wodding. Kanskje jeg begynner med HRV-målinger bare for å se hvordan de er.

Utlogget solvpilen79

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Exit datakropp
« #379 : 07. juni 2013, 00:37 »
Undeholdende å lese i denne tråden, du er flink til å skrive.  Smiley

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #380 : 10. juni 2013, 21:26 »
Takk for det :-)

Tilbake fra barteby i dag, byen der Ap-regimet har sørga for en mengde gratis treningshaller for ungdom, med et vell av lagidrettaktiviteter for unge som resultat. Jeg har to nevøer der, de har trampoline i hagen, er på hytte ved sjø og alpinbakke i ferier, de har begge stram timeplan med trening i 2-3 lagidretter hver dag mandag-torsdag i sesong, pluss kamper i helgene. De blir 14 og 16 år i år.

Ingen av de klarer å innta riktig utgansposisjon for å ta armhevinger, med gluteusbruk slik at hofte og torso kommer på linje, framskyvde skulderblad og ellers alt som skal til. De har heller ikke armstyrke til å presse seg opp hvis brystet skal i gulvet. Han yngste har vært plaga med patellofemurale smerter, har fått noen rehabiliteringsøvelser som ikke vedrører årsaksbildet, slik jeg ser det, utifra det jeg har lest.

14 år og knesmerter!

Det som mangler er prehab-trening a la Boyle, nødvendiggjordt av epidemisk sitting. Forhåpentligvis vil skole eller idrettslag på et eller annet tidspunkt fange dette opp. Dette er et folkehelseproblem.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #381 : 22. juni 2013, 17:52 »
Kom meg bortom boksen i dag - rista litt løs, blei litt anpusten og lot det være med det. Lenge siden jeg har vært der nå. Tenker å begynne med det programmet jeg snekra sammen på mandag - og ta det forholdsvis lett i starten.

Gjorde litt bakoverdrag med bildekk - sleden de har bråker som et helvete. Bakoverdrag vil jeg tro er ypperlig å supplere kettlebelltrening med for å gi knestrekkerne litt trim.

Har prøvd litt i heimen på øvelsene Gray Cook foreskriver i starten på Athletic Body in Balance, jeg synes ikke jeg får det helt til. Har tenkt å betale meg inn på strengthcoach.com, de har visstnok mye videoer der kun for medlemmer, forhåpentligvis noe jeg kan bruke. Gray Cook har også flere produkt, blant annet dvd-er, som jeg kan vurdere.

Mwod-mannen har også begynt å ta seg betalt. Jeg synes det er bra. Kan de tjene penger på annet enn youtube-annonser er det klart de kan sette av mer tid til å lage innhold. Det betyr mer kvalitetsmateriale lett tilgjengelig, all den tid medlemskap på sidene utgjør en kinobillett i måneden eller mindre.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #382 : 15. september 2013, 19:18 »
Sitter veldig fast mentalt for tiden, de siste månedene har aktivitetsnivået mitt vært tett opp mot null og jeg har et funksjonsnivå så lavt at det å være psykisk sett frisk og sitte i rullestol kunne vært opprykk. Det føles litt som en kabal som ikke kan gå opp. Samtidig vet jeg at jeg sitter på alle ingrediensene som trengs, i alle fall på treningsfronten.

Nevneverdig er at jeg i sommer, de få gangene jeg har vært utendørs, nesten utelukkende har gått i fivefingers. En barfottur på Løvstakken også, dog uten vektvest som i fjor. Jeg vurderer å kjøpe en semivanntett fivefingers-vintermodell, som jeg vil kunne bruke med sokker nesten hele året - blir da planen.

Etter mye barfotgåing får jeg plager under midtre ledd på stortåa, i det jeg tror er triggerpunktet til flexor hallucis longus, en muskel som sitter litt under midtveis opp på leggen litt mot utsida og er festa i fibula. Et annet fenomen er at jeg kan oppleve å få krampe nede på leggen hvis jeg strekker ut anklene og krummer tærne hardt innover. Utstrekkingsboka jeg kjøpte i vår, stretch to win, vektlegger utstrekking av foten i alle retninger, og også strekking av tærne begge veier. Det kan bli aktuelt å gripe fatt i.

Nå er jeg helt nedtrent, og vil begynne absolutt fra null hvis jeg starter opp igjen. Men kanskje det kan vris til noe positivt?

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #383 : 01. oktober 2013, 18:12 »
Positivt på kroppsfronten er at jeg har fått meg sitteball. En gammel 65-cm Pezzi Gymnastikball som samla støv hos søstra mi. Har pumpa den ganske hardt opp og dette er helt klart noe jeg skulle begynt med for lenge siden. Mye mer lekende og dynamisk sittestilling, og jeg sitter automatisk mer oppreis. Blir sliten i nedre trapezius-området hvis jeg sitter på den lenge.


Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #384 : 05. oktober 2013, 21:16 »
Pokker lang post forsvant til /dev/null.

Litt bedre stemning i heimen. Ganske mye bedre, faktisk, i alle fall akkurat i dag.

Har bladd på nytt i Core Performance, oppdaga at den er fra 2004 - med skumrulling, dynamisk uttøying, stabilisering, prehab og holdningsfiksing - defukk?? - og funne tøff video som enda mer har overbevist meg om at alle andre er amatører: http://www.youtube.com/watch?v=V4Ew3nwoD8o

Programmet går over 13 uker og kan forlenges i begge ender. Leker med tanken om å melde midlertidig overgang til SiB for å kjøre dette på Vektertorget. Formiddagsmedlemskap til 250kr/mnd kan gjøre det mer aktuelt. Kunne vært gøy å kjøre programmet helt slavisk og prøve å lage noen ok youtubevideoer underveis, det finnes ingenting om dette opplegget der.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #385 : 10. oktober 2013, 17:58 »
Holder på å sette meg litt inn i kondistrening og hva toppmodellene til Garmin og Polar kan brukes til. Har kommet over Firstbeat, et finsk firma som selger løsninger for HRV-analyser. Trainingpeaks.com og andre sider der utholdenhetsutøvere kan logge alt mulig rart, kjøpe programmer og være i dialog med eliteutøvere. Dette er et anderledes område enn styrketrening - stort, kommersielt og profft.

Skal prøve å heve kunnskapsnivået mitt om kondistrening. Jeg har en mistanke om at det kommer til å ende opp med mye mengdetrening på lav intensitet.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Exit datakropp
« #386 : 11. oktober 2013, 18:44 »
Hva fant du ut med Core Performance programmet? Kult at de var typ 8 år før sin tid!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #387 : 13. oktober 2013, 07:00 »
Hei Slux jeg har ikke funnet ut særlig mer enn jeg har skrevet her - har kun skumlest boka.
Dvs fant en på bodybuilding.com-forumet som skryter av det etter å ha kjørt det som rehab.

Hadde en meningsutveksling her i tråden tidligere der fordelene baseløfta har ved at belastninga og progresjon er så kontrollerbar kom opp. Etter å ha lest Bioforce HRV-manualen på nytt med det som står om programmering der - så forstår jeg viktigheten av å kunne kontrollere treningsbelastning. Det må man gjøre hvis man skal kunne evaluere og planlegge trening. Dette er også enda en grunn til at program bør spisses. De øvelsene man programmerer nøye fokuseres på med høy RPE. Støtteøvelser bør da kun gjøres ved lav RPE, 6 eller lavere.

Hvis jeg begynner å eksperimentere med dette, for å finne ut hvordan jeg kan få kroppen til å ligge i det lille området mellom overtrening og undertrening over tid, tror jeg jeg kommer til å gjøre kun en øvelse hver dag med høy RPE. Kanskje kan jeg også ha utbytte av å forenkle det helt ned til at jeg kun trener en øvelse med RPE over 6 i ei eller flere uker.

En måned med tung tyrkisk oppstandelsestrening og ellers bare kos, kunne det virka?

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #388 : 13. oktober 2013, 19:03 »
Jeg har fått en idé som har gjordt meg entusiastisk.

Utholdenhetstrening er til en viss grad aktivitetsspesifik. Kjelevektsvinging må være en øvelse med god overføringsverdi til mange løfteøvelser, spesielt markløft og olympiske løft. T-nation har hatt to artikler med 10000 swings: 2012, 2013.

Har kjøpt Polars FT80. Kaller det pulsklokke, men det er egentlig ei treningsdatamaskin. Den kommer med et kondisprogram, STAR, som utifra enkle input-parametre, noen av de HRV-baserte, automatisk tilpasses brukeren. Programmet handler om at man i løpet av ei uke skal ha tilbrakt spesifike mengder tid innen de forskjellige pulssonene. Programmet justerer seg selv så etterhvert. Et slikt opplegg passer veldig bra for alle som vil trene på en annen måte enn å jogge/sykle/ro i konstante hastigheter så og så lenge utifra puls.

Det jeg vil prøve å gjøre er å fylle pulssonekvotene med kjelevektsvinging. Det kommer mest sannsynlig til å ta litt tid, fordi i starten vil mengde svinging være grepsbegrensa, jeg kan få gnagsår, og jeg må føle meg fram teknikkmessig. Etterhvert, hvis jeg fyller STAR-kvotene greit og Bioforce viser ledig treningskapasitet, skal jeg prøve å gå lenger opp i puls, STAR-programmet går bare til 90% og hva makspulsen min for kjelevektsvinging er er vanskelig å vite.

Jeg er usikker på hvor viktig det faktisk er å vite makspulsen, for å drive planlagt kondistrening. Man skal jo ikke på maks puls uansett. Stort sett skal man trene i pratetempo, rett under laktatterskelen, og noe på 90-95%. Mye av dette vil jeg tro utmerket kan gjøres på grunnlag av RPE, og ved at man gradvis går inn i mer intensitet og mer volum tror jeg man kan treffe bra i forhold til å finne optimal treningsmengde - via Bioforce.

FT80 har en annen interessant funksjon også - en pausetidtager til styrketrening basert på puls og hjerterytmevariasjon. Denne har jeg ikke testa ut ennå. Jeg tror den vil kunne fungere bra til å sette pauser mellom anaerobe intervaller også. Skal prøve dette seinere i dag - gjentatte kjelevektsvinging til RPE 8 eller såder, der FT80 bestemmer pausen.

Og en ting til: Det kommer en dings på markedet til våren, til å ha på armen, som kobla opp mot en smarttelefon vil kunne gi veldig spesifike data på styrkeøvelser utifra hastigheten den beveger seg i når man løfter og hvor mye som er på stanga. I tillegg gjør den logging av styrkeøvelser enkelt: www.pushstrength.com. Jeg har forhåndsbestilt. Har også bestilt vekt med fettprosentmåler og internettoppkobling.

Mye morsomt for treningsnerden i meg i sikte.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #389 : 13. oktober 2013, 19:24 »
Og mer, utifra det jeg las om blokkprogrammering i Bioforce-manualen. Mikrosykluser på ei uke, mesoblokker på  en måned, og makroblokker på tre måneder. Gradvise overganger, med gjennomtenkt progresjon - utholdenhet, lavintensitet og enkle øvelser først, så øke gradvis til mer kompliserte aktiviteter og høyere intensitet.

Jeg ser for meg svinging hovedsaklig med 24 kg til det sitter bra, så kan jeg ha en periode der jeg går mer over til amerikansk svinging og tyngre kuler, for så å ha en periode der de tyngste kulene og korte serier med mye vekt står i fokus. Kjelevektmakroblokk. Burde kunne være et ypperlig utgangspunkt for olympiske løft - eller ta en lengre periode med styrkeløftøvelsene, for så å gå over til olympiske løft etter det. Utholdenhet -> styrke -> eksplosivitet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!