Skrevet av Emne: Exit datakropp  (Lest 64362 ganger)

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #390 : 14. oktober 2013, 22:19 »
Kom meg akkurat over latskapsterskelen i dag, og fikk klokka inn godt over en time kjelesvinging, hovedsaklig i sone 2 og 3. Reps har jeg bestemt meg for ikke å telle - jeg gidder rett og slett ikke. Mye mer flyt i det å svinge etter klokka eller rpe.

Planlagt trening med fastsatt formavhengig intensitet gjør at det blir lettere å være fornøyd med seg selv etter endt økt. Treninga handler ikke om prestasjon eller jag mot å bli mest mulig sliten, det handler om å gjøre det som står på blokka. Dette passer meg veldig bra, jeg synes det er mye mer avslappende.

Så blir det desto viktigere å programmere riktig. Det blir som et strategispill. Og jeg liker strategispill.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #391 : 15. oktober 2013, 14:05 »
Jeg ser at det å skulle planlegge økter i detalj lang tid i forveien krever at man vet mye om hva som er riktig belastning. En annen ting er at jeg nå er å regne som nybegynner og kommer til å ha stor framgang hvis jeg kommer ordentlig igang. Å planlegge trening i detalj, med alle aspekter og alle støtteøvelser, krever nok også mye mer erfaring og kunnskap enn det jeg har.

I praksis, hvis jeg nå ønsker å trene utifra periodiseringsprinsipper, kan jeg ha overordna strategier, men fra økt til økt må jeg føle meg fram utifra HRV-målinger, sHRV og treningsbelastning: http://hrvtraining.com/2013/02/11/correlation-between-hrv-srpe-and-subjective-fatigue-in-athletes/

Førsteprioritet nå er å nå de ukentlige pulssonemålene star-programmet gir. Deretter - å komme igang med rulling, tøying og mobilitetsarbeid og komme meg bort på boksen. Så legge til styrketrening.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #392 : 16. oktober 2013, 20:02 »
5-600 kjelevektsvings i går. Tipper jeg må ligge på noe i nærheten av 1750 svings i uka for å fylle star-pulssonekvotene med svingiing. Støl i svingemusklene i dag, og travelt - treningsfri. 10000 svings på en måned - for ikke å snakke om på ti dager (jmf t-nation-linker over dvs forrige side) - det vil kunne kreve litt arbeid. Stiller meg spørrende til hvorvidt slike opplegg kan være optimale utifra et hrv/restusjonsperspektiv.

Jeg er iferd med å miste perspektivene i teorifetisjisme. Det jeg trenger å gjøre er å jobbe med mobilitet og prehab slik at jeg kan være med på wodder. Det er det som er det viktige. Hvis jeg får wodda ei stund og er i siget, først da bør jeg begynne å tenke på mer eller mindre avansert blokktrening.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #393 : 19. oktober 2013, 13:37 »
Omegawave, et selskap lokalisert i HRV-klynga i Finland og som lenge har produsert kun dyrt utstyr retta mot det profesjonelle markedet, har nå utkonkurrert Bioforce HRV og Ithlete med et system som til 100 euro i året gir bedre målinger enn de to andre systemene. Man får med egen bryststropp med flere sensorer som fanger opp mer av hjerterytmen og gir mer informasjon. Til systemet finnes også en sensor til å sette på panna, som skal gi informasjon om sentralnervesystemet.

http://blog.omegawave.com/10-years-of-using-the-omegawave-my-experiences-by-mark-mclaughlin/

Artikkelen over pluss ting jeg las på strengthcoach.com-forumet, der jeg endelig betalte meg inn i dag, og elitefts, peker mot at kroppens forskjellige energisystemer og sentralnervesystemet har forskjellige restitusjonsveier. Altså at man kan være lite mottagelig for en type trening, men fint i stand til å gjøre en annen type trening. En på forumet jeg nevnte over trente tung styrketrening lenge, fikk ikke HRV-utslag, men da han tok CNS-måling via Omegawave fant han utslaget.

De planlegger å ha CNS-målere til allment salg rundt nyttår. Da kommer jeg til å kjøpe.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #394 : 20. oktober 2013, 00:20 »
Har blitt litt i tvil om hvor anvedbart disse EKG-måleproduktene egentlig er.

Omegawave sin spesifisering av hvordan målingene bør tas er rimelig omfattende. Jeg tenker at også der vil målingene lett kunne blir forstyrra av faktorer som ikke har noe å si for treningsregnskapet.

Leser også hos Omegawave at flere målingsparametre pluss hvordan man føler seg subjektivt må sees i sammenheng for at man skal kunne vite helt hvor kroppen er. Da tenker jeg man skal være rimelig seriøs og trene rimelig hardt før informasjonen alt dette gir har noe vesentlig å tilføre, utover hvor sliten man føler seg.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #395 : 20. oktober 2013, 03:42 »
Strengthcoach.com ser ut til å være the shit. Høy viktig info/uvesentlig info-ratio, mange proffe og seriøse skribenter og forumpostere.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #396 : 21. oktober 2013, 02:23 »
Kjempeinteressant om treningsfrekvens fra Børge Fagerli. Overbevisende argumenter fora t trening hver dag + autoregulering = win: http://fitnessbloggen.no/ny-kunnskap-muskelvekst/

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #397 : 23. oktober 2013, 23:14 »
Kom meg endelig bort til boksen i dag. Rulling og slikt, litt styrke ikke over rpe 5, 30 minutt i sone 3 og godt over en time i sone 2 ved hjelp av wallballs og 24 kg sving.

Blei veldig sliten av wallballsene. Noe som tyder på at det jeg har lest om at hvor sliten man blir av en viss mengde arbeid er aktivitetsspesifikt, og uvandte bevegelser gir større belastning, både via cns og via lav arbeidsøkonomi.

Fikk mma-kondisboka til Joel Jamieson i posten.

Har lest/youtuba "undulating" periodisering. Enkelt sagt at man trener med flere settlengder i løpet av samme uke. Istedet for å ha volumperioder og intensitetsperioder. Har lyst til å prøve det ilag med rpe/hrv-styrt trening med så mange økter i uka som mulig. En vakker dag!

Plan: Fylle pulssonekvotene til klokka, kun lett styrketrening, og prøve å få på plass rutiner med mobilitetsarbeid.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #398 : 26. oktober 2013, 10:43 »
Tenkte å svinge en times tid i forgårs hjemme, det gikk ikke da korsryggen la ned veto, trøtt etter veggballinga dagen før. Har ikke helt mobilitet og styrkebalanse til å gjøre huksitting helt riktig.

Lang økt i går, gjorde litt av hvert, mest hoppetau. Pulssonetrening med hoppetau går helt fint på de intensitetene jeg holder meg til nå, det er kult. Blei slitsomt. Veldig lav HRV i dag tidlig, lite søvn i natt men får likevel oransje signal fra Bioforce. Trenger 50 minutt til med sone 2 for ukas STAR-kvote, tenker å ta det med hoppetau i kveld.

Blei lei av å sitte og vurdere, har bestilt Omegawave - og Ipod touch. 400 kr koster Polar H7 bluetooth pulsbelte - det blir sikkert aktuelt etterhvert. Gir tilgang til Polar Beat samt pulsfunksjoner i bl.a. Runkeeper. Det eneste jeg blir å mangle nå for å være totalt spekka på gadget-fronten er pulsklokke som tar opp R-R-intervall og som er andvendbar på høye intensiteter.  R-R-dataene fra treningsøkta kan så puttes inn i Firstbeat Athlete og analyseres på PC, men jeg har ikke klart for meg hva slags informasjon det kan gi.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #399 : 26. oktober 2013, 21:57 »
Var i boksen og gjorde sone 2, 129-146, en halvtimes tid i kveld. Nøkkelkort, fikk være der alene, kjempeavslappende. Tenkte - hoppe tau men det blei mest til at jeg vasa rundt og gjorde ting som falt meg inn. Økt-RPE 4. Første gang jeg har merka hvor bra restitusjonstrening er for kroppen. Trening der man går ut av gymmen mindre sliten enn da man gikk inn. Dette skal jeg gjøre mer av!

Fikk en aha-opplevelse når det gjelder bondegang i går. Siden korsryggmusklene mine var helt oppbrukt fra veggballinga tidligere i uka, merka jeg fort at dette kanskje ikke var helt riktig øvelse den dagen. Men, jeg klarte å kompensere - med hard stramming av gluteus og latissims og magetrykk med navelen dratt mot ryggen blei korsryggflaskehalsen mye mindre problematisk. Jeg tror det er det spennet man bør gjøre i alle bære-øvelser.

Litt usikker på hvor mye jeg skal stresse med mobilitet framover, det er gøy å bli sliten av trening også og det er egentlig nok av øvelser som ikke vil trekke kroppen i feil retning mobilitet- og holdningsmessig.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #400 : 28. oktober 2013, 19:49 »
Satans bra økt i dag.

Hadde med Movement og Athletic Body in Balance og gikk gjennom testene. Hadde på forhånd trodd det meste skulle bli ultrafeil men det gikk faktisk ganske bra. Fikk prøvde noen nye gode korrektivøvelser.

Dagens øvelsesfunn er statisk kofferthold med beined på samme sida som kofferten i kneløftposisjon og litt bevegelse på det beinet i transversplanet. Gruste gluteus medius og skrå magemuskler på sida etter kun kort tid.

Jeg må begynne å logge.

Jeg må komme ordentlig igang med tøying. Fikk tøyd litt i går kveld mens jeg hørte lydbok. Stretch to Win-boka har ikke innfridd, de fleste av øvelsene er for folk med bedre mobilitet enn meg og jeg skjønner ikke helt hva de vil jeg skal gjøre under tøyinga. Mulig jeg blir å kjøpe Pavel-boka Relax into Stretch også.

Hovedøvelser i dag var bondegang med vest og 2x40kg og hoppetauhopping.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #401 : 29. oktober 2013, 23:13 »
Stod ute under taket i mørket mens det høljregna i kveld og gjorde svings. Bare tull, skulle holdt meg hjemme - varmt og godt, bedre kuler og jeg kunne sett på TV samtidig. Må prøve å være i boksen på dagtid - på kveldene er det litt vektertorgtendenser.

Langkjøring med 24/36/40 kg sving-veksling. Hjemme igjen sa ryggen at det var en dårlig idé. Skal nok ta det med ro med de tunge kulene ja. Kan være jeg må få mer dreis på magemuskelskapt magetrykk før det blir trygt, i alle fall til lange kondisøkter.

Ellers usikker på prioriteringene. Bioforce var grønn i dag tidlig, på tross av det jeg syntes var ei hard økt i går. Det kan være, at med det intensitetsnivået jeg pleier å ha nå, altså lite kortmaksing, at jeg kroppslig sett er istand til å trene så mye at jeg ikke rekker å gjøre annet enn å trene, spise, sove, lage og kjøpe mat, vaskel klær og gå ut med søpla. Noe som betyr lite progresjon på mobilitet, teorilesing - og andre livsfelt. Hm.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #402 : 30. oktober 2013, 19:45 »
Leser om hvordan norske eliteutøvere innen utholdenhetsidrett trener. Enorme treningsvolum, og selv om nesten alt er søndagsturtempo, er det likevel rimelig respektable mengder trening med over 92% puls, 3,5 timer på en av de gjengitte treningsplanene. Det er en halv time med intervall+ hver dag.

Veldig mye ved utholdenhetsidrett ser ut til å handle om disiplin og psyke, å kunne evne å løpe videre i foreskrevet tempo når alt er vondt, og til å kunne komme seg ut døra når det er drittvær, man er kjempesliten eller helst har lyst til å gjøre helt, helt andre ting. Idrettpsykologi, det må jeg sjekke ut. For eksempel har det å ha bestemte tankemønstre under øvelsen stor positiv effekt, og det må trenes på.

Eliteutøvere er på et nivå som er på en annen planet enn der jeg befinner meg. Det jeg leser har lite direkte relevans for hvordan jeg bør trene.

Interessant at lavintensiv aerob utholdenhet og styrke dominerer tidlig i treningsåret, siden det er de faktorene som tar lengst tid å trene opp. VO2max og slikt spikres inn med mer intervall-aktig trening etterhvert som sesongen nærmer seg.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #403 : 11. november 2013, 12:14 »
Familiebegivenheter brakte meg ut av kondisrutinene og nå er det snart to uker siden jeg fikk gjordt noe særlig på den fronten. Jeg har lest ei bok om viljestyrke, det er noe jeg har lite av. Holder på å lese "the power of habit", den suplementerer viljestyrkeboka bra. Generelt sett opplever jeg å ha liten evne til å gjøre forandringer, det tar lang tid og jeg får lite til om gangen. Det gjør prioriteringer viktig.

Har fått bladd litt mer i bøker jeg har liggende og tenkt, og kommet fram til at jeg bør tilstrebe å gjøre yoga og pilates hver dag, resten av livet. Jeg har "the complete book of pilates for men" og Acem si yogabok, og jeg har hatt de lenge. Det jeg opplever når jeg går inn i korrektivverdenen er at jeg blir forvirra og har vanskelig for å finne ut hva jeg faktisk skal gjøre. Det samme når det gjelder tøying.

Yoga- og pilatesbøkene jeg har kommer med programmer med progresjonsopplegg som starter med øvelser som helt fint er innen rekkevidde der jeg er nå, og som fortsetter helt ut til det særdeles krevende. Disse programmene representerer helt sikkert ikke den optimale bana jeg kan ta med kroppen min og metodene er sikkert noe utdaterte - men programmene er der, de kan lett gjøres til daglig rutine, de er skånsomme med liten skaderisiko, og det er veldig liten tvil om at de kommer til å gi resultater over tid.

Jeg sammenligner dette med de vanlige prosentprogrammene for baseløft - gradvis mer avanserte 5x5-varianter inn i 531. Utdatert, suboptimalt, ikke individuelt tilpassa - men det virker, og er lett å ta tak i og gjennomføre.


I lys av alle anstrengelser jeg har for å få fiksa på kroppen tenker jeg at de 7200 kronene den lokale Egosque-mannen visstnok tar for full fiks nå for veldig mange vil være eksepsjonelt billig.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Exit datakropp
« #404 : 14. november 2013, 12:09 »
3. dag med morgenyoga. Las gjennom boka på nytt i går kveld. Acem-yoga handler veldig lite om atletiske faktorer eller om å prøve å bli mjuk eller oppnå resultater kroppslig. Det er mer en meditasjonsform der kroppen er meditasjonsobjekt. Målsetninga er ikke prestasjon, men tilstedeværelse i kroppen.

Omegaforce-måling etter yogaen i dag viste hvilepuls på 48, 10 slag under der den egentlig skal være. Resten av målingene virka riktige ellers ville jeg mistenkt at noe var feil. Etterfølgende meditasjon var av en helt annen kvalitet enn den pleier å være, vesentlig dypere og mer avslappende.

Dette skulle jeg begynt med for lenge siden.

Pilates-programmet jeg kjører er ganske kort og ligner på regulær magetrening.

Har tatt Omegawave i bruk og det ser ut til å være så bra at jeg tror det kommer til å bli vanlig å bruke for alle med litt ambisjoner. I en perfekt verden skulle jeg lagd youtube-videoer med prat om HRV-trening og Bioforce vs Omegawave.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!