Skrevet av Emne: Tung knebøy for bedre prestasjoner  (Lest 26234 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Tung knebøy for bedre prestasjoner
« : 31. august 2009, 00:23 »
Det er ikke rent få som mener at knebøy og styrketrening generelt ikke vil ha noen positiv effekt på idrettsprestasjoner, selv om styrketrening er på god vei inn i de fleste idretter med god suksess.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Lucid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #1 : 31. august 2009, 08:51 »
Av erfaring må jeg nok si at vekttrening er noe av det minst effektive for å øke prestasjoner innen idrett--man får ikke overført mye fra vekttreningsøvelser til idrett. Men det er vel ikke så rart uansett i og med at man må faktisk trene på det man vil god på: sprinte hvis man vil bli god i sprint, og pumpe jern hvis man vil bli sterk i bestemte øvelser eller øke tverrsnittet på muskler.
Sterk, blid og full av dop!

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #2 : 31. august 2009, 09:49 »
Hva med å referere til studien slik at leserne også kan få se den?


Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #4 : 31. august 2009, 13:23 »
Av erfaring må jeg nok si at vekttrening er noe av det minst effektive for å øke prestasjoner innen idrett--man får ikke overført mye fra vekttreningsøvelser til idrett. Men det er vel ikke så rart uansett i og med at man må faktisk trene på det man vil god på: sprinte hvis man vil bli god i sprint, og pumpe jern hvis man vil bli sterk i bestemte øvelser eller øke tverrsnittet på muskler.

Om det er det minst effektive, så syns jeg det er litt rart at så og si alle sprintere gjør det og oppnår bedre prestasjoner av det. Evnt alle i NFL, som er de raskeste, hurtigste og mest spenstige utøverne totalt sett.

Klart man skal trene på det man vil bli god på, men om teknikken er identisk mellom to utøvere vil den sterkeste alltid vinne.


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #5 : 31. august 2009, 13:28 »
jeg har blitt mye raskere på 60-100m etter å ha trent eksplosiv knebøy og utfall. woho

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #6 : 31. august 2009, 14:03 »
Hovedgrunnen til at man løper fortere de første meterne etter å ha kjørt knall tungt i bøyen er ikke generel oppvarming av musklaturen, selv om dette selvfølgelig hjelper på. Ved å kjøre tunge bøy så skrur man delvis av golgi tendonene som regulerer bremsekraftenn til musklene i låret og man kan dermed gi oppimot 100% uten å bli bremset i det hele tatt. Ellers vil golgi tendonene bremse man litt for å unngå skader om jeg forstår rett. Ben Johnson pleide å kjøre knall tunge bøy rett før han skulle løpe og han var jo ganske god. Og ja: selvfølgelig hjelper knebøy trening på generel eksplosivitet og styrke i sprint og gjør at man løper fortere. Å si noe annet er bare tull
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #7 : 31. august 2009, 14:27 »
Av erfaring må jeg nok si at vekttrening er noe av det minst effektive for å øke prestasjoner innen idrett--man får ikke overført mye fra vekttreningsøvelser til idrett. Men det er vel ikke så rart uansett i og med at man må faktisk trene på det man vil god på: sprinte hvis man vil bli god i sprint, og pumpe jern hvis man vil bli sterk i bestemte øvelser eller øke tverrsnittet på muskler.

For noe vrøvl. Finnes vel knapt den idrett hvor ikke vekttrening er en del av treninga. Ihvertfall hvis man er over husmor-/mosjonistnivå.

edit: øvelser som knebøy rett i forkant, er og vist å gi forbedret resultat på spensttester bl.a.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #8 : 31. august 2009, 15:11 »
Av erfaring må jeg nok si at vekttrening er noe av det minst effektive for å øke prestasjoner innen idrett--man får ikke overført mye fra vekttreningsøvelser til idrett. Men det er vel ikke så rart uansett i og med at man må faktisk trene på det man vil god på: sprinte hvis man vil bli god i sprint, og pumpe jern hvis man vil bli sterk i bestemte øvelser eller øke tverrsnittet på muskler.
Nokså rart at fotball spillere får økt hurtighet ved å trene knebøy! Har ikke noe forskning å legge ved, bare det jeg har selv sett og erfaring.
Er ikke for ingenting at Andreas Thorkildsen har 180kg benkpress etter hva jeg har hørt.
Vekt trening er meget effektivt i de fleste idretter for å bygge bl.a grunnstyrke!

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #9 : 31. august 2009, 15:15 »
har en kompis som var blant norges raskeste i sprint. som junior.. han trente med 180 i knebøy ''ass to the grass''.. har nok en innvirkning gitt..
Westside disciple

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #10 : 31. august 2009, 15:22 »
Jeg har faktisk erfaring med at styrketrening ikke har ført til bedre idrettsprestasjoner for meg (sprint 400m)
Erfaringmessig er det i perioder jeg ikke har trent noe styrke eller kun kjørt spenst at jeg har prestert desidert best. Jeg har holdt på i 10 år og prøvd endel forskellig. Heller ikke de første 20-30meterne har jeg merket mye til fremgang selv om jeg har trent styrke. Økt fra ca 90 kg i 1rm bøy til 130kg 1 rm.
Erfaringem min er at spensttrening og løpstrening er det som er mest spesifikt og gir meg mest igjen. Fordelene med kun spenst og løpstrening er at man ikke blir "tung" i beina som man vanligvis gjør av knebøy og andre beinøvelser.

Kanskje jeg er et spesielt tilfelle, men konklusjonen er altså at prestasjonen min ikke har blitt så mye bedre selv om jeg har blitt mye sterkere. Har også blitt litt tyngre, men ikke mye.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Lucid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #11 : 31. august 2009, 15:27 »
Jeg har faktisk erfaring med at styrketrening ikke har ført til bedre idrettsprestasjoner for meg (sprint 400m)
Erfaringmessig er det i perioder jeg ikke har trent noe styrke eller kun kjørt spenst at jeg har prestert desidert best. Jeg har holdt på i 10 år og prøvd endel forskellig. Heller ikke de første 20-30meterne har jeg merket mye til fremgang selv om jeg har trent styrke. Økt fra ca 90 kg i 1rm bøy til 130kg 1 rm.
Erfaringem min er at spensttrening og løpstrening er det som er mest spesifikt og gir meg mest igjen. Fordelene med kun spenst og løpstrening er at man ikke blir "tung" i beina som man vanligvis gjør av knebøy og andre beinøvelser.

Kanskje jeg er et spesielt tilfelle, men konklusjonen er altså at prestasjonen min ikke har blitt så mye bedre selv om jeg har blitt mye sterkere. Har også blitt litt tyngre, men ikke mye.

bra sagt. min erfaring også. knebøy har ingenting med sprint å gjøre
Sterk, blid og full av dop!

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #12 : 31. august 2009, 15:33 »
Fult mulig å være rask uten å trene styrke/være veldig sterk i beina.

F.eks Jaysuma Ndure
Kim collins
Usain Bolt

Ingen av disse er noe spesielt sterke i knebøy vil jeg tro. Jays sterk? Nei. Spenstig: Ja!
Kim collins: Trener ikke styrke
Usain bolt: Ganske lett og tynn i forhold til de andre sprinterne.

Sier ikke at styrke ikke vil hjelpe, men mye tyder på at man kan prestere meget bra i sprint uten å ta så mye i knebøy f.eks.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Lucid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #13 : 31. august 2009, 15:34 »
Fult mulig å være rask uten å trene styrke/være veldig sterk i beina.

F.eks Jaysuma Ndure
Kim collins
Usain Bolt

Ingen av disse er noe spesielt sterke i knebøy vil jeg tro. Jays sterk? Nei. Spenstig: Ja!
Kim collins: Trener ikke styrke
Usain bolt: Ganske lett og tynn i forhold til de andre sprinterne.

Sier ikke at styrke ikke vil hjelpe, men mye tyder på at man kan prestere meget bra i sprint uten å ta så mye i knebøy f.eks.

jepp, fordi styrke og prestasjoner avhenger mest av nervesystemet og hjernens evne til å effektivere en bestemt bevegelse. knebøy og sprint er forskjellige aktiviteter og fører til ulik neural tilpasning.
Sterk, blid og full av dop!

Utlogget F..Frank

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 416
  • Honnør: 263
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 416

  • Back on track...
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #14 : 31. august 2009, 15:36 »
Jeg har faktisk erfaring med at styrketrening ikke har ført til bedre idrettsprestasjoner for meg (sprint 400m)

 Jeg har holdt på i 10 år og prøvd endel forskellig. Heller ikke de første 20-30meterne har jeg merket mye til fremgang selv om jeg har trent styrke. Økt fra ca 90 kg i 1rm bøy til 130kg 1 rm.
 

Kanskje jeg er et spesielt tilfelle, men konklusjonen er altså at prestasjonen min ikke har blitt så mye bedre selv om jeg har blitt mye sterkere. Har også blitt litt tyngre, men ikke mye.

400 meter er vel ikke akkurat ren sprint kanskje?
(Testen ble målt på 40 meter.)

Hvis du har økt fra 90 kg til 130 kg i knebøy på 10 år, så kan jeg forstå at du ikke har merket den helt store forskjellen Wink
" I firmly believe that any man`s finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"  Vince Lombardi

 2009 Year of the FAT

1. Plass Oslo Grand Prix Overall
1. Plass NM Overall
1. Plass NM Bodybuilding Veteran åpen klasse
1. Plass Nordisk Overall

1. Plass VM Masters Classic bodybuilding
WORLD CHAMPION BABY!

You can`t Flex FAT......



Play with nature..... www.proteinfabrikken.no  Team Ironcore

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!