Skrevet av Emne: Tung knebøy for bedre prestasjoner  (Lest 26324 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #15 : 31. august 2009, 15:37 »
bra sagt. min erfaring også. knebøy har ingenting med sprint å gjøre

Ta og hør med verdens beste sprintere, om de trener knebøy. Svaret er nok definitivt JA. De fokuserer ikke på å ta ekstremt mye fordi det er viktig å ha lav kroppsvekt og så mye muskelmasse som mulig i forhold. Men det er klart at de trener eksplosiv styrketrening, og dersom verdens beste gjør det, så vil jeg si at det definitivt har noe med sprint å gjøre. Se på Andreas Thorkildsen, fyren har en kropp bygd for spydkast, men han er også råsterk. Dette er han ikke fordi han bare kaster spyd hele tiden, men fordi han har et brutalt styrketreningsprogram. Søk litt på nett, og du finner en video der han løfter 180 i benk. Hvis du tror at han løfter 180 i benk som et resultat av mye spydkasting så skal jeg le høyt og lenge.
Sa brura

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #16 : 31. august 2009, 15:40 »
Ta og hør med verdens beste sprintere, om de trener knebøy. Svaret er nok definitivt JA. De fokuserer ikke på å ta ekstremt mye fordi det er viktig å ha lav kroppsvekt og så mye muskelmasse som mulig i forhold. Men det er klart at de trener eksplosiv styrketrening, og dersom verdens beste gjør det, så vil jeg si at det definitivt har noe med sprint å gjøre. Se på Andreas Thorkildsen, fyren har en kropp bygd for spydkast, men han er også råsterk. Dette er han ikke fordi han bare kaster spyd hele tiden, men fordi han har et brutalt styrketreningsprogram. Søk litt på nett, og du finner en video der han løfter 180 i benk. Hvis du tror at han løfter 180 i benk som et resultat av mye spydkasting så skal jeg le høyt og lenge.
Honnør! Godt sagt

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #17 : 31. august 2009, 15:41 »
Jeg er overbevist om at dere som ikke merker noe til knebøy må trene totalt ræva. Jeg løper og hopper stort sett like bra som jeg gjorde før jeg begynte å trene knebøy, for 27kg siden - uten sprint/spenst-trening.

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #18 : 31. august 2009, 15:49 »
Sitat
400 meter er vel ikke akkurat ren sprint kanskje?
(Testen ble målt på 40 meter.)

Tja, jeg har i hvert fall ikke merket store forskjellen på 30m og 60m tester. Løp raskest da jeg kun trente spenst.

Hvis du har økt fra 90 kg til 130 kg i knebøy på 10 år, så kan jeg forstå at du ikke har merket den helt store forskjellen Wink

Har ikke trent bøy 10 år sammenhengende da Smiley og jeg har prioritert det jeg synes er viktigst. Løpstreningen Smiley

Sitat
Ta og hør med verdens beste sprintere, om de trener knebøy. Svaret er nok definitivt JA. De fokuserer ikke på å ta ekstremt mye fordi det er viktig å ha lav kroppsvekt og så mye muskelmasse som mulig i forhold. Men det er klart at de trener eksplosiv styrketrening, og dersom verdens beste gjør det, så vil jeg si at det definitivt har noe med sprint å gjøre.

Noen sprintere trener mye styrke andre trener lite styrke, men trener heller mer spenst.
Flere veier til Rom. Man MÅ ikke trene styrke for å prestere meget bra i sprint. Spensttrening og løpstrening ser ut til å gi gode resultater for mange, selv om de er svake i knebøy.




http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #19 : 31. august 2009, 15:51 »
Jeg er overbevist om at dere som ikke merker noe til knebøy må trene totalt ræva. Jeg løper og hopper stort sett like bra som jeg gjorde før jeg begynte å trene knebøy, for 27kg siden - uten sprint/spenst-trening.

Jeg har faktisk bedre vertikal spenst stillestående nå enn for 8 år siden da jeg spillte basketball på 1 divisjons-nivå. Trente basket og spenst 6 dager i uka og null styrke. (Da var jeg 20 år) Nå veier jeg 20kg mer og har trent styrke i mange år, og hopper høyere.
Sa brura

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #20 : 31. august 2009, 15:52 »
Sitat
Se på Andreas Thorkildsen, fyren har en kropp bygd for spydkast, men han er også råsterk. Dette er han ikke fordi han bare kaster spyd hele tiden, men fordi han har et brutalt styrketreningsprogram. Søk litt på nett, og du finner en video der han løfter 180 i benk. Hvis du tror at han løfter 180 i benk som et resultat av mye spydkasting så skal jeg le høyt og lenge.

Har ikke noe å si på dette. Må nevne at jeg snakker kun om sprinttrening/løping.
At styrketrening generellt gir bedre idrettsprestasjoner er jeg enig i.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #21 : 31. august 2009, 16:00 »
Da jeg spilte basket i USA måtte alle trene vekter, og jeg vil si standarden på hvor høyt folk hoppa og hvor fort man løp var en del høyere der borte. Når folk kommer her og sier at de ikke merka forskjell fra å gå fra 90-130kg i bøyen så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. 130kg er jo noe mange tar uten å ha trent øvelsen før hvis de har drevet med litt idrett. En person som kjører et progressivt  program og ikke sliter seg ut på vektene, men holder et overskudd i tillegg for sportens skyld vil jo bare bli raskere, kvikkere og spenstigere.

Ofte når man hører slikt kommer det fra folk som kjører 8-12 reps og pumper på med sets og øvelser så de såvidt greier å gå på beina etterpå, for så å dra på en idrettstrening og løpe rundt i flere timer, og så gjøre dette flere ganger i uka. Da er det jo en selvfølge at det går dunken, iom man ikke har noe overskudd til overs, og bare bryter ned beina. For en idrettsutøver handler det nok mest om å kjøre tunge vekter og en del eksplosiv trening i tillegg, ikke bare pumpe i vei på beina til de brenner av smerte..

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #22 : 31. august 2009, 16:01 »
Fult mulig å være rask uten å trene styrke/være veldig sterk i beina.

F.eks Jaysuma Ndure
Kim collins
Usain Bolt

Ingen av disse er noe spesielt sterke i knebøy vil jeg tro. Jays sterk? Nei. Spenstig: Ja!
Kim collins: Trener ikke styrke
Usain bolt: Ganske lett og tynn i forhold til de andre sprinterne.

Sier ikke at styrke ikke vil hjelpe, men mye tyder på at man kan prestere meget bra i sprint uten å ta så mye i knebøy f.eks.

Du tror ikke Usain Bolt er spesielt sterk i beina? Cheesy Han er nok nødt til å være sterk som en hest i beina for å bevege den store kroppen der så fort.


Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #23 : 31. august 2009, 16:03 »
Du tror ikke Usain bolt er spesielt sterk i beina? Cheesy Han er nok nødt til å være sterk som en hest i beina for å bevege den store kroppen der så fort.



Gutten du siterer har gjort det man kaller å tørke seg i ræva før man driter..

240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Jonas S.K

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 239
  • Honnør: 104
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 239

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #24 : 31. august 2009, 16:22 »
Fult mulig å være rask uten å trene styrke/være veldig sterk i beina.

F.eks Jaysuma Ndure
Kim collins
Usain Bolt

Ingen av disse er noe spesielt sterke i knebøy vil jeg tro. Jays sterk? Nei. Spenstig: Ja!
Kim collins: Trener ikke styrke
Usain bolt: Ganske lett og tynn i forhold til de andre sprinterne.

Sier ikke at styrke ikke vil hjelpe, men mye tyder på at man kan prestere meget bra i sprint uten å ta så mye i knebøy f.eks.

http://www.youtube.com/watch?v=hDOJvb_48mo#noexternalembed hopp til 3:59, der forteller Bolt at han trener styrke.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #25 : 31. august 2009, 16:31 »
Fyttikatta til svada som enkelte her spyr ut.. Trur ikke det finnes 1 sprinter i verdenstoppen som ikke trener styrke, trening mot maksimal styrke er meeeeget spesifikt da det øker forholdet mellom kraft/vekt. Jo mer kraft man klarer å produsere pr. kg kroppsvekt jo raskere vil man klare å aksellerere, basta bom.

Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #26 : 31. august 2009, 16:53 »
Bolt trener definitivt styrke. Rart han har hatt den fysiske utviklingen på lårmuskulaturen sin fra i fjor om han IKKE gjorde det.. Smiley

Om vi ser på fysikken til Bolt sammenlignet med resten av feltet er man også nødt til å se på muskelmasse i forhold til kroppsstørrelse. En høyere sprinter vil selvsagt se mindre ut enn en kort kar. Bruk hue. Smiley

Kan selvsagt finne andre studier, men omtalte denne nylig her: http://sandvikstraining.com/bli-sterk-hopp-og-bli-hurtigere-rett-og-slett-en-bedre-idretts/ Her så de på styrke og dens relevanse i forhold til fallhopp, som har en direkte korrelasjon med sprint (mange studier på dette - kan grave dem opp senere) og benyttes blant annet i statene i de fleste idretter som test for å anta hurtighet.

Relationship between countermovement jump performance and multijoint isometric and dynamic tests of strength.
Nuzzo JL, McBride JM, Cormie P, McCaulley GO.

Neuromuscular Laboratory, Department of Health, Leisure, and Exercise Science, Appalachian State University, Boone, North Carolina, USA.

The purpose of this investigation was to determine the relationship between countermovement vertical jump (CMJ) performance and various methods used to assess isometric and dynamic multijoint strength. Twelve NCAA Division I-AA male football and track and field athletes (age, 19.83 +/- 1.40 years; height, 179.10 +/- 4.56 cm; mass, 90.08 +/- 14.81 kg; percentage of body fat, 11.85 +/- 5.47%) participated in 2 testing sessions. The first session involved 1 repetition maximum (1RM) (kg) testing in the squat and power clean. During the second session, peak force (N), relative peak force (N x kg(-1)), peak power (W), relative peak power (W x kg(-1)), peak velocity (m x s(-1)), and jump height (meters) in a CMJ, and peak force and rate of force development (RFD) (N x s(-1)) in a maximal isometric squat (ISO squat) and maximal isometric mid-thigh pull (ISO mid-thigh) were assessed. Significant correlations (P < or = 0.05) were found when comparing relative 1RMs (1RM/body mass), in both the squat and power clean, to relative CMJ peak power, CMJ peak velocity, and CMJ height. No significant correlations existed between the 4 measures of absolute strength, which did not account for body mass (squat 1RM, power clean 1RM, ISO squat peak force, and ISO mid-thigh peak force) when compared to CMJ peak velocity and CMJ height. In conclusion, multijoint dynamic tests of strength (squat 1RM and power clean 1RM), expressed relative to body mass, are most closely correlated with CMJ performance. These results suggest that increasing maximal strength relative to body mass can improve performance in explosive lower body movements. The squat and power clean, used in a concurrent strength and power training program, are recommended for optimizing lower body power.


Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #27 : 31. august 2009, 17:04 »
er d noen i her som skjønner at denne testen har nada med å gjøre om man trener bøy eller ikke til vanlig? virker ikke som en eneste en her skjønner det. studiet gjaldt tunge bøy rett før sprinten... ikke om man har trent knebøy i mange år eller ikke. Var jo d som var hele poenget... hvorfor er d ikke skrevet noe om golgi tendons her da de sannsynligvis er hovedgrunnen til den økte prestasjonen???
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #28 : 31. august 2009, 17:09 »
er d noen i her som skjønner at denne testen har nada med å gjøre om man trener bøy eller ikke til vanlig? virker ikke som en eneste en her skjønner det. studiet gjaldt tunge bøy rett før sprinten... ikke om man har trent knebøy i mange år eller ikke. Var jo d som var hele poenget, men virker ikke som forfatteren skjønte dette helt heller

Tråden har, som mange tråder gjør, sklidd ut til å handle om noe annet enn topic. Det er noe annet enn å ikke skjønne forskjellen på denne testen og vekttrening i sprint generelt.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #29 : 31. august 2009, 17:12 »
Visse tråder har en tendens til å ende opp med å leve sitt eget liv, ja..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!