Skrevet av Emne: Tung knebøy for bedre prestasjoner  (Lest 26228 ganger)

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #75 : 05. september 2009, 01:44 »
Jeg vet ikke helt med ''time etter time'' men skal si meg enig, etter å ha sjekket litt, at det stilles store krav til knebøy* (relativ styrke på 2,5 for å løpe 10.20 på 100 og 20.40 på 200) men om jeg tolker prosentene på venstre siden riktig er ikke knebøyen veldig prioritert. Og det er jo vanskelig å si hvor mye knebøy styrke man får gratis fra løpingen.

*http://www.friidrettstrening.no/lop%20korte/100m200m/100m200m.html

Ser ikke helt validiteten til å trekke inn norsk friidrett gjør i denne sammenheng? At knebøy ikke prioriteres er vel heller mer et tegn på at det kanskje burde vektlegges mer mtp resultater i sprint - og please ikke kom med at Ndure ikke trener mye styrke. Vi diskuterer hva 99,9% bør gjøre, ikke de få genetiske unntakene. Wink

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #76 : 05. september 2009, 03:49 »
Ser ikke helt validiteten til å trekke inn norsk friidrett gjør i denne sammenheng? At knebøy ikke prioriteres er vel heller mer et tegn på at det kanskje burde vektlegges mer mtp resultater i sprint - og please ikke kom med at Ndure ikke trener mye styrke. Vi diskuterer hva 99,9% bør gjøre, ikke de få genetiske unntakene. Wink

Tilstanden i norsk friidrett er nok heller et spørsmål om bredde ikke treningsmetoder. Om man vil diskutere validitet så kan man jo spørre seg om det er riktig å bruke refferanser som omtaler NFL og NCAA da det nok er like mye lyssky aktivitet der som i baseball.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #77 : 05. september 2009, 14:15 »
Tilstanden i norsk friidrett er nok heller et spørsmål om bredde ikke treningsmetoder. Om man vil diskutere validitet så kan man jo spørre seg om det er riktig å bruke refferanser som omtaler NFL og NCAA da det nok er like mye lyssky aktivitet der som i baseball.

NFL er temmelig relevant i sammenheng med hurtighet, da NFL har de raskeste og mest kraftfulle utøverne på verdensbasis. Ergo, deres treningsmetoder (som blant annet har stort fokus på maks styrke) har relevanse i henhold til hurtighet. Det er ikke rent få sprintere i verdensklassen som ikke klarte seg innen amerikansk fotball og dermed ble overgangen til sprint naturlig. Det er jo isåfall temmelig rart om overgangen skal være så "enkel" når de trener for en idrett som amerikansk fotball og ikke bare en masse sprintøvelser, om det de gjør faktisk ikke har så stor betydning som du tidligere har sagt (at styrke ikke har så mye å si)?

Som Mr. Benkpress sier, så vil det ultimate potensialet aldri nås uten økt maksstyrke. En større motor vil alltid ha et større potensial for kraftutvikling. Selvsagt skal den også gå effektivt, noe som er grunnen til at også eksplosiv styrke må vektlegges, men det veier ikke opp for størrelsen på motoren uansett.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #78 : 05. september 2009, 19:02 »
NFL er temmelig relevant i sammenheng med hurtighet, da NFL har de raskeste og mest kraftfulle utøverne på verdensbasis. Ergo, deres treningsmetoder (som blant annet har stort fokus på maks styrke) har relevanse i henhold til hurtighet. Det er ikke rent få sprintere i verdensklassen som ikke klarte seg innen amerikansk fotball og dermed ble overgangen til sprint naturlig. Det er jo isåfall temmelig rart om overgangen skal være så "enkel" når de trener for en idrett som amerikansk fotball og ikke bare en masse sprintøvelser, om det de gjør faktisk ikke har så stor betydning som du tidligere har sagt (at styrke ikke har så mye å si)?

Poenget var at norske resultater i sprint ikke har med hvordan norske sprintere trener men antallet norske sprintere. Nå finner jeg ikke en lignende arbeidskravsanalyse fra USA eller Jamaica men det er ikke unaturlig å anta at de er ganske like den norske da den norske med stor sannsynlighet er utarbeidet med sprintere på internasjonalt nivå og ikke nødvendigvis bare norske sprintere.

Jeg har ikke noe problem med å si at maks styrke har betydning for sprint prestasjon, noe jeg jo har skrevet minst to ganger men jeg er uenig i at man skal gi styrketreningen nesten hele æren for prestasjonen. Noe som støttes av at de faktisk trener ''en masse sprintøvelser'' i NFL. Og at de, går jeg utifra, blir raskere etter overgangen fra NFL til sprint.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #79 : 05. september 2009, 19:34 »
Poenget var at norske resultater i sprint ikke har med hvordan norske sprintere trener men antallet norske sprintere. Nå finner jeg ikke en lignende arbeidskravsanalyse fra USA eller Jamaica men det er ikke unaturlig å anta at de er ganske like den norske da den norske med stor sannsynlighet er utarbeidet med sprintere på internasjonalt nivå og ikke nødvendigvis bare norske sprintere.

Jeg har ikke noe problem med å si at maks styrke har betydning for sprint prestasjon, noe jeg jo har skrevet minst to ganger men jeg er uenig i at man skal gi styrketreningen nesten hele æren for prestasjonen. Noe som støttes av at de faktisk trener ''en masse sprintøvelser'' i NFL. Og at de, går jeg utifra, blir raskere etter overgangen fra NFL til sprint.

Selvfølgelig er treningsmetodikken en del av problemet. Kan ikke skylde det faktum at du kan få medalje i Nm på 10,7, kun på bredden.
Ellers er det vel ingen her som sier at styrketreningen har nesten hele æren for prestasjonen. Du er unøyaktig i dine formuleringer Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #80 : 05. september 2009, 19:46 »
Selvfølgelig er treningsmetodikken en del av problemet. Kan ikke skylde det faktum at du kan få medalje i Nm på 10,7, kun på bredden.
Ellers er det vel ingen her som sier at styrketreningen har nesten hele æren for prestasjonen. Du er unøyaktig i dine formuleringer Wink

du kan det. Når så få folk rekruteres er det mindre sjanse for å få et unikum inn i sporten.
Sier ikke at det er hele grunnen, bare at argumentet ditt er dårlig.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #81 : 05. september 2009, 20:11 »
Selvfølgelig er treningsmetodikken en del av problemet. Kan ikke skylde det faktum at du kan få medalje i Nm på 10,7, kun på bredden.
Ellers er det vel ingen her som sier at styrketreningen har nesten hele æren for prestasjonen. Du er unøyaktig i dine formuleringer Wink

Som Karky sier: jo smalere bunn, jo lavere topp. Påpekte også genetikk tidligere.

Ja, formuleringene blir fort unøyaktige men jeg tror poenget med at jeg syns styrketreningen i NFL vektlegges for mye i forhold til hurtighetstreningen som årsak for hurtigheten deres.

Men noe jeg stiller meg spørrende til når det kommer til treningsmetodikken i friidrett er periodisering, pga det oppsikts vekkende antallet som ikke fikk SB under VM. Men det er jo en annen sak..

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #82 : 06. september 2009, 14:00 »
Føler ikke denne diskusjonen fører noe sted lenger?

Jeg for min del mener ikke at styrke betyr ALT, men at det betyr mye. Om andre mener at det ikke betyr mye, men bare litt - så greit... hver sin mening.

I`m out...

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #83 : 06. september 2009, 14:30 »
Føler ikke denne diskusjonen fører noe sted lenger?

Jeg for min del mener ikke at styrke betyr ALT, men at det betyr mye. Om andre mener at det ikke betyr mye, men bare litt - så greit... hver sin mening.

I`m out...

Vi har vel lagt fram våre synspunkter og argumentert for dem så det er nok ikke så mye mer å si, nei. Så får de som leser gjøre opp sin egen mening.

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #84 : 07. september 2009, 00:14 »
tja har bedre spenst nå, enn når jeg veid 68-70kg.

Hvertfall ikke tregere på 60 meter heller. Har ikke løpt en dritt, bare trent litt vekter.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #85 : 07. september 2009, 12:38 »
McBride, JM, Blow, D, Kirby, TJ, Haines, TL, Dayne AM, and Triplett, NT.
 Relationship between maximal squat strength and five, ten, and forty yard sprint times.
J Strength Cond Res 23(6): 1633-1636, 2009-
The purpose of this investigation was to examine the relationship between maximal squat strength and sprinting times. Seventeen Division I-AA male football athletes (height = 1.78 ± 0.04 m, body mass [BM] = 85.9 ± 8.8 kg, body mass index [BMI] = 27.0 ± 2.6 kg/m2, 1 repetition maximum [1RM] = 166.5 ± 34.1 kg, 1RM/BM = 1.94 ± 0.33) participated in this investigation. Height, weight, and squat strength (1RM) were assessed on day 1. Within 1 week, 5, 10, and 40 yard sprint times were assessed. Squats were performed to a 70° knee angle and values expressed relative to each subject's BM. Sprints were performed on a standard outdoor track surface with timing gates placed at the previously mentioned distances. Statistically significant (p ≤ 0.05) correlations were found between squat 1RM/BM and 40 yard sprint times (r = -0.605, p = 0.010, power = 0.747) and 10 yard sprint times (r = -0.544, p = 0.024, power = 0.626). The correlation approached significance between 5 yard sprint times and 1RM/BM (r = -0.4502, p = 0.0698, power = 0.4421). Subjects were then divided into those above 1RM/BM of 2.10 and below 1RM/BM of 1.90. Subjects with a 1RM/BM above 2.10 had statistically significantly lower sprint times at 10 and 40 yards in comparison with those subjects with a 1RM/BM ratio below 1.90. This investigation provides additional evidence of the possible importance of maximal squat strength relative to BM concerning sprinting capabilities in competitive athletes.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #86 : 07. september 2009, 17:36 »
McBride, JM, Blow, D, Kirby, TJ, Haines, TL, Dayne AM, and Triplett, NT.
 Relationship between maximal squat strength and five, ten, and forty yard sprint times.
J Strength Cond Res 23(6): 1633-1636, 2009-
The purpose of this investigation was to examine the relationship between maximal squat strength and sprinting times. Seventeen Division I-AA male football athletes (height = 1.78 ± 0.04 m, body mass [BM] = 85.9 ± 8.8 kg, body mass index [BMI] = 27.0 ± 2.6 kg/m2, 1 repetition maximum [1RM] = 166.5 ± 34.1 kg, 1RM/BM = 1.94 ± 0.33) participated in this investigation. Height, weight, and squat strength (1RM) were assessed on day 1. Within 1 week, 5, 10, and 40 yard sprint times were assessed. Squats were performed to a 70° knee angle and values expressed relative to each subject's BM. Sprints were performed on a standard outdoor track surface with timing gates placed at the previously mentioned distances. Statistically significant (p ≤ 0.05) correlations were found between squat 1RM/BM and 40 yard sprint times (r = -0.605, p = 0.010, power = 0.747) and 10 yard sprint times (r = -0.544, p = 0.024, power = 0.626). The correlation approached significance between 5 yard sprint times and 1RM/BM (r = -0.4502, p = 0.0698, power = 0.4421). Subjects were then divided into those above 1RM/BM of 2.10 and below 1RM/BM of 1.90. Subjects with a 1RM/BM above 2.10 had statistically significantly lower sprint times at 10 and 40 yards in comparison with those subjects with a 1RM/BM ratio below 1.90. This investigation provides additional evidence of the possible importance of maximal squat strength relative to BM concerning sprinting capabilities in competitive athletes.
Og det er jo vanskelig å si hvor mye knebøy styrke man får gratis fra løpingen.

As heavy resistance training results in a fibre type IIb into fibre type IIa conversion, the coach has to aim for an optimal balance between sprint specific and nonspecific training components.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9327528?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=4&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #87 : 07. september 2009, 17:57 »
hva er argumentet? At å ha en endring fra IIx (IIb) til IIa er en negativ side med styrketrening?
all trening fører antageligvis til en IIx til IIa fibertypeendring.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #88 : 07. september 2009, 18:14 »
hva er argumentet? At å ha en endring fra IIx (IIb) til IIa er en negativ side med styrketrening?
all trening fører antageligvis til en IIx til IIa fibertypeendring.

I sprint er det en negativ side ved styrketrening. Ikke nødvendigvis eksplosivtrening der man unngår melkesyre.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #89 : 07. september 2009, 19:00 »
I sprint er det en negativ side ved styrketrening. Ikke nødvendigvis eksplosivtrening der man unngår melkesyre.

Følger med her og klarte ikke holde meg unna. Cheesy

Nå har jo en god del personer kommer med gode referanser i form av studier og erfaring som tilsier at utøvere som trener styrke i tillegg til deres vanlige trening har oppnådd både bedre spenst og hurtighet. Kan du ikke backe opp det du påstår med gode referanser du også?

Det er vanskelig med en diskusjon som baserer seg kun på egne meninger, noe som alle vet er urokkelig uansett hvor mye motbevis man får.. Wink

Dette er for øvrig en MEGET god artikkel på emnet (av Kelly Bagget): http://www.higher-faster-sports.com/relativestrengthmyth.html Omtaler også Bolt, så les!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!