Skrevet av Emne: Tung knebøy for bedre prestasjoner  (Lest 26241 ganger)

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #90 : 07. september 2009, 19:24 »
I sprint er det en negativ side ved styrketrening. Ikke nødvendigvis eksplosivtrening der man unngår melkesyre.

Det er en negativ side ved styrketrening i sprint.. hva mener du? Mente du i forhold til fibertypeforandringer?

Og hva har melkesyren i seg selv med dette å gjøre? Skjønner ikke helt argumentet ditt.

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #91 : 07. september 2009, 19:43 »
Man bør også se helheten i et treningsprogram. tung styrketrening kan gjøre deg støl, og sliten i muskulaturen som gjør at kvaliteten på sprintøktene ikke er som ønskelig. Selv om i teorien økt squatstyrke skal gjøre deg hurtigere, så kan det gå på bekostning av løpstreningen. Min erfaring er at spenstrening ikke virker så (negativt) inn på en sprintøkt som kommer tett innpå.

Jeg tror det er noe dette The Child mener
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #92 : 07. september 2009, 20:32 »
det er sant. Man kan ikke bare kaste inn masse styrketrening uten å tenke seg om. Må jo finne en balanse mellom styrketrening, eksplosivitetstrening og sprintspesifikk trening.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #93 : 07. september 2009, 22:06 »
det er sant. Man kan ikke bare kaste inn masse styrketrening uten å tenke seg om. Må jo finne en balanse mellom styrketrening, eksplosivitetstrening og sprintspesifikk trening.

Ja, 2 + 2 er 4  Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #94 : 07. september 2009, 23:56 »
gjenntok bare det jeg trodde de mente. Meningsløst, ja.

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #95 : 08. september 2009, 00:02 »
Man bør også se helheten i et treningsprogram. tung styrketrening kan gjøre deg støl, og sliten i muskulaturen som gjør at kvaliteten på sprintøktene ikke er som ønskelig. Selv om i teorien økt squatstyrke skal gjøre deg hurtigere, så kan det gå på bekostning av løpstreningen. Min erfaring er at spenstrening ikke virker så (negativt) inn på en sprintøkt som kommer tett innpå.

Jeg tror det er noe dette The Child mener


alt det blir man vant til, du er nok veldig vant til spenst og hurtighets trening og blir dermed ikke så støl av dette. men mindre vant ved styrketrening og blir mer støl av det.

Og derfor har du det synet som du har på saken Wink


Det er ikke sagt at man skal kjøre blod tunge knebøy, så man blir kjempe støl heller... Explosive knebøy på moderat vekt, i høy hastighet og bra teknikk er vell heller fokuset.

Det sier litt da alle finalistene i 100m sprint trener knebøy. Det føler jeg at jeg kan si med sikkerhet.

Du er 400m sprinter? Det er jo ikke akkurat tilsvarende 100m sprint heller, mye mer explosivitet og kraft som trengs der. Og det ser man på utøverne også.

Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #96 : 08. september 2009, 00:16 »
As heavy resistance training results in a fibre type IIb into fibre type IIa conversion, the coach has to aim for an optimal balance between sprint specific and nonspecific training components.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9327528?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=4&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed

For og dra en halvveis useriøs kommentar, noe som ofte passer seg inn på dette forumet.
Man kan ikke bli verdens beste sprinter uten å trene knebøy, men man kan utmerket godt bli verdens beste knebøyer uten å trene sprint.

Så vidt meg bekjent, så vil en hver form for trening medføre en overgang fra type IIx fibrer til Type IIb fibrer, dette gjelder også sprint og spensttrening.  

Den eneste mulighet for overgang mellom type IIa til Type IIx er hvile fra trening.

Jeg husker ikke helt artikkelen, men en dansk forsker og sprinttrener forsøkte dette ut, for å se på effekten av Fiberovergangen fra Type IIa til Type IIx ved hvile.

 Sprinterne tok fullstendig fri, for å oppnå en overgang mellom Type IIa til Type IIx, dette gav ingen positive resultater på sprint tester selv om målet med høyere andel type IIx var oppnådd.
Om jeg ikke husker feil (dette er ikke ordrett gjengitt, kun tatt fra hukommelsen), så var forklaringen nettopp at den reduserte styrke som følge av manglende trening, så negativ at man økningen i type IIx ikke gav noe forbedrede sprintegenskaper (om jeg ikke tar feil, så gav det også tilbakegang).
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #97 : 08. september 2009, 00:42 »
Vet ikke om det jeg sier kan brukes som noe bra argumentasjon, men jeg kjører på.

Finnes det raske folk som ikke er sterke? ja
Finnes det raske folk som ikke er spenstige? nei
Finnes det treige folk som er sterke? ja ( selv om de har bra relativ styrke)

Så altså virker som spenst er den viktigste egenskapen for å løpe raskt. Kanskje denne egenskapen er mye medfødt og ikke så lett å trene opp som styrke.

Jeg vet om endel folk som er mye sterkere enn meg i knebøy, som jeg slår lett i sprint. (de er ikke veldig tunge) Men det er sjelden jeg blir slått av folk som er veldig spenstige.

Derfor virker det for meg som om spenst er den viktigste egenskapen for å løpe raskt, og at man derfor bør vektlegge spenst mer enn styrketrening i treningen. Jeg går ut fra at spenstrening er mer effektivt for å øke spensten enn styrketrening.

Jeg mener spenstrening kan gjøres mer bevegelsspesifikk en styrketrening, og det er en fordel.
Jeg mener og tror at knebøy kan øke sprintprestasjonen endel, men for meg virker det som spensttrening vil gi bedre spenst og også bedre prestasjon enn styrketrening på sprint for de aller fleste.

http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #98 : 08. september 2009, 00:57 »
spenst - styrke/vekt forhold har veldig veldig mye å si her.


Finnes det raske folk som ikke er sterke- ja, spørs hva du deffinerer som rask. Top 10 i verden, så er alle de relativt sterke i knebøy i forhold til vekta si.

"Derfor virker det for meg som om spenst er den viktigste egenskapen for å løpe raskt" Derfor er styrke i forhold til kroppsvekt meget viktig Wink
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #99 : 08. september 2009, 01:06 »
Vet ikke om det jeg sier kan brukes som noe bra argumentasjon, men jeg kjører på.

Finnes det raske folk som ikke er sterke? ja
Finnes det raske folk som ikke er spenstige? nei
Finnes det treige folk som er sterke? ja ( selv om de har bra relativ styrke)

Så altså virker som spenst er den viktigste egenskapen for å løpe raskt. Kanskje denne egenskapen er mye medfødt og ikke så lett å trene opp som styrke.

Jeg vet om endel folk som er mye sterkere enn meg i knebøy, som jeg slår lett i sprint. (de er ikke veldig tunge) Men det er sjelden jeg blir slått av folk som er veldig spenstige.

Derfor virker det for meg som om spenst er den viktigste egenskapen for å løpe raskt, og at man derfor bør vektlegge spenst mer enn styrketrening i treningen. Jeg går ut fra at spenstrening er mer effektivt for å øke spensten enn styrketrening.

Jeg mener spenstrening kan gjøres mer bevegelsspesifikk en styrketrening, og det er en fordel.
Jeg mener og tror at knebøy kan øke sprintprestasjonen endel, men for meg virker det som spensttrening vil gi bedre spenst og også bedre prestasjon enn styrketrening på sprint for de aller fleste.

Den viktigste egenskapen for hurtighet er hurtighet..

Spenst korrelerer høyt med hurtighet.
Relativ styrke korrelerer høyt med spenst, og for utøvere med like biomekaniske forhold samt BMI korrelerer dette også høyt med hurtighet.

relativ styrke korrelerer høyt med spenst uansett BMI, fordi høy BMI ikke er en begrensende faktor for hopp.

Høy BMI kan nedføre en dårligere teknikk ved løp, på den måten får man ikke utnyttet styrken og de påfølgende eksplosive egenskapene som  følge av styrketrening, ved løp(sprint).

Om man bare ser på høy relativ styrke uavhengig av kroppssammensetting, så vil relativ styrke og spenst korrelerer bedre enn relativ styrke og løp (sprint).

Om du tar Norske topputøvere i styrkeløft, så vil du finn at de har svært god vertikal spenst. Ifølge din teori skal de være svært raske, noe gjennomsnittet ikke er, siden de (vi) har en kroppsform som passer svært dårlig til løp.

Spenst i seg selv er med andre ord ikke avgjørende for hurtighet, men er en svært god indikasjon på at man har noen av de fysiske forutsetningene som trengs for å bli hurtig.



"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #100 : 08. september 2009, 01:07 »
Derfor virker det for meg som om spenst er den viktigste egenskapen for å løpe raskt, og at man derfor bør vektlegge spenst mer enn styrketrening i treningen. Jeg går ut fra at spenstrening er mer effektivt for å øke spensten enn styrketrening.

Jeg mener spenstrening kan gjøres mer bevegelsspesifikk en styrketrening, og det er en fordel.
Jeg mener og tror at knebøy kan øke sprintprestasjonen endel, men for meg virker det som spensttrening vil gi bedre spenst og også bedre prestasjon enn styrketrening på sprint for de aller fleste.
På en undersøkelse gjort på Toppidrettssenteret i 1992 så testet de spenst til de beste utøverne i "alle" idretter. Hvem hadde best spenst? Styrkeløfterne.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #101 : 08. september 2009, 01:09 »
Følger med her og klarte ikke holde meg unna. Cheesy

Nå har jo en god del personer kommer med gode referanser i form av studier og erfaring som tilsier at utøvere som trener styrke i tillegg til deres vanlige trening har oppnådd både bedre spenst og hurtighet. Kan du ikke backe opp det du påstår med gode referanser du også?

Kan begynne med din egen refferanse:
As everyone knows fast twitch fibers are advantageous in sport.

Repeterer min egen:
As heavy resistance training results in a fibre type IIb into fibre type IIa conversion, the coach has to aim for an optimal balance between sprint specific and nonspecific training components.

Minner om at 2b er mer ''fast'' enn 2a.

Det er en negativ side ved styrketrening i sprint.. hva mener du? Mente du i forhold til fibertypeforandringer?

Og hva har melkesyren i seg selv med dette å gjøre? Skjønner ikke helt argumentet ditt.

Jeg mener det er negativt iforhold til fibertype forandringer ja, og mener derfor at an optimal balance between sprint specific and nonspecific training components er langt mindre bøy enn va Sandvik mener. Dette med utgangspunkt i min refferanse over til denne review-artikkelen (En artikkel skrevet med utgangspunkt i all relevant og annerkjent forskning på området):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9327528?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=4&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed

Jeg nevnte melkesyre siden melkesyre blir resirkulert i leveren og i inaktive type 2 fibre, og derfor kan være en utløsende faktor for forandring i type 2 fibers egenskaper.

Det er vanskelig med en diskusjon som baserer seg kun på egne meninger, noe som alle vet er urokkelig uansett hvor mye motbevis man får.. Wink

Dette er mine egne meninger men også Norges friidrettsforbund og Olympiatoppens meninger. Har du baller nok til å mene at du er bedre kvalifisert for å avgjøre dette enn Olympiatoppen så skal du få honnør for det. Wink

På et høyt prestasjonsnivå medfører ikke økt styrke og spenst automatisk til en bedre løpshurtighet.*

*http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/hurtighet/fagartikler/Fotballhurtighet/faktorer/page2866.html
http://www.friidrettstrening.no/lop%20korte/100m200m/100m200m.html

Dette er for øvrig en MEGET god artikkel på emnet (av Kelly Bagget): http://www.higher-faster-sports.com/relativestrengthmyth.html Omtaler også Bolt, så les!!

Kan strekke meg til å si at artikkelen er så som så. Det virker for meg som om det blir lagt til grunn at styrketrening er nødvendig for økt muskeltversnitt, noe det ikke er.
Et ankepunkt til er avsnittet: What about functional vs non-functional hypertrophy? I dette avsnittet står det: Train with enough volume with short rests at any rep range and you can get that extra glycogen storage...either can build strength and either can build muscle. Progression of load over time is the most important thing, regardless of whether you do sets of 1 or sets of 10.

Noe som antyder at man kan trene på hvilken som helst måte så lenge man øker maksstyrken så vil det ha posetiv effekt. Dette er ihvertfall blandt vektløftere erfaringsmesig feil og er jo også bekreftet av Prelipin som du sikkert kjenner til.

Så vidt meg bekjent, så vil en hver form for trening medføre en overgang fra type IIx fibrer til Type IIb fibrer, dette gjelder også sprint og spensttrening.  

Den eneste mulighet for overgang mellom type IIa til Type IIx er hvile fra trening.

Jeg husker ikke helt artikkelen, men en dansk forsker og sprinttrener forsøkte dette ut, for å se på effekten av Fiberovergangen fra Type IIa til Type IIx ved hvile.

Siden det er en review så stoler jeg på den, men det er godt mulig at det kun er forskjell i begreper. Slik jeg har forstått det så opereres det med flere systemer for klassifisering av muskelfibre.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #102 : 08. september 2009, 01:21 »
Siden det er en review så stoler jeg på den, men det er godt mulig at det kun er forskjell i begreper. Slik jeg har forstått det så opereres det med flere systemer for klassifisering av muskelfibre.


Abstractet sier jo kun at man må vurdere hvilke for trening man bør vektlegge for en utøver ut ifra de kapasiteter han allerede har. Har han en relativ styrke på 3, men springer 60 meter på 8,5, så er ikke knebøy det som bør prioriteres.  Det sier heller ingenting om at overgangen fra IIx til IIa er negativ, noe den ikke er når den skjer som følge av styrketrening.

Har du hele artikkelen?
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #103 : 08. september 2009, 02:07 »
Hvem har mest type IIb? Faktisk de som IKKE trener overhodet.. trening i de fleste former fører til konvertering og dette har null å si.

Hva Olympiatoppen gjør er deres sak, men har du baller nok til å si at praksis blant verdens fremste coacher, deriblant coacher for sprint som Charlie Francis (som spesifikt har trent opp flere verdensstjerner i sprint) ikke kan sakene sine?

Olympiatoppen vs resten av verden er et temmelig safe bet og hadde Olympiatoppen vært så høyt oppe ville vi nok hatt flere stjerner enn vi har per i dag. Klart Norge har færre og ta av, men de som trener - de trener uansett, så det blir til syvende og sist utøver fra et treningsregime mot en utøver fra et annet treningsregime. Genetikk kan ikke styres så vidt jeg vet.

Når vi vet at verdens raskeste personer legger stor vekt på styrke, både maks og eksplosiv styrke for å komme seg videre mot det ultimate målet, når styrketrening er en stor del av de fleste idretter i resten av verden og når styrketrening erfaringsmessig for de aller fleste peker i retning økt hurtighet og spenst, hva skal man da si? At det ikke er viktig?

Det er dog vikitg å legge vekt på at styrketrening skal legges opp med kunnskapen i behold. Det er mange som ikke kan en døyt om styrketrening, kjører typiske kroppsbyggerregimer og av den grunn påstår at effekten av styrketreningen ikke er god nok til å kunne prioriteres.

Fokus på styrketrening er sentralt for å få opp hastigheten, noe vi også ser blir prioritert i en viss grad i norges fridrettsforbund (som om det skulle bety all verdens).

Få opp styrken i knebøy og markløft - noe som øker den relative styrken - og legg på plass en av byggesteinene for økt hurtighet. Er du uenig i det?

Lommelykt: jeg skjønner deg fra ditt ståsted da dette er dine egne erfaringer, men hva om vi alle på dette forumet hadde sittet i en ring med verdens fremste sprintere (som alle har vektlagt styrketrening), hva skulle man sagt til dem? At styrketrening ikke har så mye å si?

Så for litt siden Maurice Greene snakke om Bolt i et intervju hvor han snakket om fremgangen til Bolt det siste året. Han nevnte at Bolt det siste året hadde vektlagt styrketrening, noe som var en direkte årsakt til bedringen av tidene sine og at det nå "kun" var tekniske aspekter ved løpet som var en sperre for nye rekorder.




Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #104 : 08. september 2009, 02:12 »
Hvem har mest type IIb? Faktisk de som IKKE trener overhodet.. trening i de fleste former fører til konvertering og dette har null å si.

Hva Olympiatoppen gjør er deres sak, men har du baller nok til å si at praksis blant verdens fremste coacher, deriblant coacher for sprint som Charlie Francis (som spesifikt har trent opp flere verdensstjerner i sprint) ikke kan sakene sine? De prioriterer faktisk styrke i stor grad. Send gjerne Charlie Francis en mail og spør (spesifikt for sprint). Eller les bøkene hans hvor hans treningsmetoder er bra forklart. http://www.charliefrancis.com/

Olympiatoppen vs resten av verden er et temmelig safe bet og hadde Olympiatoppen vært så høyt oppe ville vi nok hatt flere stjerner enn vi har per i dag. Klart Norge har færre og ta av, men de som trener - de trener uansett, så det blir til syvende og sist utøver fra et treningsregime mot en utøver fra et annet treningsregime. Genetikk kan ikke styres så vidt jeg vet.

Når vi vet at verdens raskeste personer legger stor vekt på styrke, både maks og eksplosiv styrke for å komme seg videre mot det ultimate målet, når styrketrening er en stor del av de fleste idretter i resten av verden og når styrketrening erfaringsmessig for de aller fleste peker i retning økt hurtighet og spenst, hva skal man da si? At det ikke er viktig?

Det er dog viktig å legge vekt på at styrketrening skal legges opp med kunnskapen i behold. Det er mange som ikke kan en døyt om styrketrening, kjører typiske kroppsbyggerregimer og av den grunn påstår at effekten av styrketreningen ikke er god nok til å kunne prioriteres.

Fokus på styrketrening er sentralt for å få opp hastigheten, noe vi også ser blir prioritert i en viss grad i norges fridrettsforbund (som om det skulle bety all verdens).

Få opp styrken i knebøy og markløft - noe som øker den relative styrken - og legg på plass en av byggesteinene for økt hurtighet. Er du uenig i det?

Lommelykt: jeg skjønner deg fra ditt ståsted da dette er dine egne erfaringer, men hva om vi alle på dette forumet hadde sittet i en ring med verdens fremste sprintere (som alle har vektlagt styrketrening), hva skulle man sagt til dem? At styrketrening ikke har så mye å si?

Så for litt siden Maurice Greene snakke om Bolt i et intervju hvor han snakket om fremgangen til Bolt det siste året. Han nevnte at Bolt det siste året hadde vektlagt styrketrening, noe som var en direkte årsakt til bedringen av tidene sine og at det nå "kun" var tekniske aspekter ved løpet som var en sperre for nye rekorder.





Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!