Skrevet av Emne: Tung knebøy for bedre prestasjoner  (Lest 26230 ganger)

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #105 : 08. september 2009, 02:14 »
En annen interessant studie som så på kun fotballtrening, eller fotballtrening + et par styrkeøkter i uka for yngre fortballspillere.

Temmelig bra studie hvor resultatet er økte fysiske kvaliteter som spenst og hurtighet ved å trene styrke ved siden av fotball istedet for kun fotball. Og før du, "The Child". nevner at dette er fotball, så nevner jeg igjen at jeg fra mitt ståsted ikke diskuterer spesifikt om sprint i denne diskusjonen, men den generelle utøvers effekt av styrketrening. Wink

Effects of 12-Week On-Field Combined Strength and Power Training on Physical Performance Among U-14 Young Soccer Players.
Wong PL, Chamari K, Wisløff U.

1Department of Physical Education, Hong Kong Baptist University, HongKong; 2Scientific Research Unit, "Evaluation, Sport, Health" at the National Centre of Medicine and Science in Sports, Tunis, Tunisia; and 3Department of Circulation and Medical Imaging, Faculty of Medicine, Norwegian University of Science and Technology, Norway.
Wong, P-L, Chamari, K, and Wisløff, U. Effects of 12-week on-field combined strength and power training on physical performance among U-14 young soccer players. J Strength Cond Res 23(x): 000-000, 2009-This study examined the effects of on-field combined strength and power training (CSPT) on physical performance among U-14 young soccer players. Players were assigned to experimental (EG, n = 28) and control groups (CG, n = 23). Both groups underwent preseason soccer training for 12 weeks. EG performed CSPT twice a week, which consisted of strength and power exercises that trained the major muscles of the core, upper, and lower body. CSPT significantly (p < 0.05) improved vertical jump height, ball-shooting speed, 10 m and 30 m sprint times, Yo-Yo intermittent endurance run (YYIER), and reduced submaximal running cost (RC). CSPT had moderate effect on vertical jump, ball-shooting, 30 m sprint, and YYIER, small effect on 10 m sprint, RC, and maximal oxygen uptake. YYIER had significant (p < 0.05) correlations with 10 m (r = -0.47) and 30 m (r = -0.43) sprint times, ball-shooting speed (r = 0.51), and vertical jump (r = 0.34). The CSPT can be performed together with soccer training with no concomitant interference on aerobic capacity and with improved explosive performances. In addition, it is suggested that CSPT be performed during the preseason period rather than in-season to avoid insufficient recovery/rest or overtraining.




Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #106 : 08. september 2009, 02:28 »
Det sier heller ingenting om at overgangen fra IIx til IIa er negativ, noe den ikke er når den skjer som følge av styrketrening.

An appropriate sprint training programme could be expected to induce a shift toward type IIa muscle, increase muscle cross-sectional area and increase the sarcoplasmic reticulum volume to aid release of Ca(2+). Training volume and/or frequency of sprint training in excess of what is optimal for an individual, however, will induce a shift toward slower muscle contractile characteristics. In contrast, detraining appears to shift the contractile characteristics towards type IIb, although muscle atrophy is also likely to occur.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11735686?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed

Det ser ut som det stemmer at all trening gir en forandring mot type 2a. Da kan man jo lure på hvorfor det er nevnt i den første artikkelen, det er jo mulig at styrketrening gir mer forandring men det blir bare spekulasjon siden jeg ikke har hele artikkelen. Gitt at 2b er de raskeste fibrene, vil jeg tro en hver forandring mot 2a er negativ i sprint. I hvertfall når det snakkes om avstander rundt 40-60 meter, opp mot 100+ kommer jo utholdende hurtighet inn.

Hva Olympiatoppen gjør er deres sak, men har du baller nok til å si at praksis blant verdens fremste coacher, deriblant coacher for sprint som Charlie Francis (som spesifikt har trent opp flere verdensstjerner i sprint) ikke kan sakene sine?

Charles Francis (born October 13, 1948 in Toronto, Ontario) is a sprint coach most noteworthy for being the trainer of sprinter Ben Johnson, the first competitor to be stripped of an Olympic gold medal for using banned drugs, and sprinters Angella Issajenko, Mark McKoy and Desai Williams. Francis was banned by Athletics Canada following his admissions at the 1989 Dubin inquiry that he had introduced Johnson to steroids.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Francis


En annen interessant studie som så på kun fotballtrening, eller fotballtrening + et par styrkeøkter i uka for yngre fortballspillere.

Temmelig bra studie hvor resultatet er økte fysiske kvaliteter som spenst og hurtighet ved å trene styrke ved siden av fotball istedet for kun fotball. Og før du, "The Child". nevner at dette er fotball, så nevner jeg igjen at jeg fra mitt ståsted ikke diskuterer spesifikt om sprint i denne diskusjonen, men den generelle utøvers effekt av styrketrening. Wink

Effects of 12-Week On-Field Combined Strength and Power Training on Physical Performance Among U-14 Young Soccer Players.
Wong PL, Chamari K, Wisløff U.

1Department of Physical Education, Hong Kong Baptist University, HongKong; 2Scientific Research Unit, "Evaluation, Sport, Health" at the National Centre of Medicine and Science in Sports, Tunis, Tunisia; and 3Department of Circulation and Medical Imaging, Faculty of Medicine, Norwegian University of Science and Technology, Norway.
Wong, P-L, Chamari, K, and Wisløff, U. Effects of 12-week on-field combined strength and power training on physical performance among U-14 young soccer players. J Strength Cond Res 23(x): 000-000, 2009-This study examined the effects of on-field combined strength and power training (CSPT) on physical performance among U-14 young soccer players. Players were assigned to experimental (EG, n = 28) and control groups (CG, n = 23). Both groups underwent preseason soccer training for 12 weeks. EG performed CSPT twice a week, which consisted of strength and power exercises that trained the major muscles of the core, upper, and lower body. CSPT significantly (p < 0.05) improved vertical jump height, ball-shooting speed, 10 m and 30 m sprint times, Yo-Yo intermittent endurance run (YYIER), and reduced submaximal running cost (RC). CSPT had moderate effect on vertical jump, ball-shooting, 30 m sprint, and YYIER, small effect on 10 m sprint, RC, and maximal oxygen uptake. YYIER had significant (p < 0.05) correlations with 10 m (r = -0.47) and 30 m (r = -0.43) sprint times, ball-shooting speed (r = 0.51), and vertical jump (r = 0.34). The CSPT can be performed together with soccer training with no concomitant interference on aerobic capacity and with improved explosive performances. In addition, it is suggested that CSPT be performed during the preseason period rather than in-season to avoid insufficient recovery/rest or overtraining.


Hvordan ville det blitt om det var fotball+hurtighet mot fotball+styrke?

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #107 : 08. september 2009, 12:14 »
An appropriate sprint training programme could be expected to induce a shift toward type IIa muscle, increase muscle cross-sectional area and increase the sarcoplasmic reticulum volume to aid release of Ca(2+). Training volume and/or frequency of sprint training in excess of what is optimal for an individual, however, will induce a shift toward slower muscle contractile characteristics. In contrast, detraining appears to shift the contractile characteristics towards type IIb, although muscle atrophy is also likely to occur.

Her er det jo snakk om sprint og dens påvirkning. Men om det er slik at det er negativt, så burde jo sprintere holde seg unna styrketrenign nærmest totalt pga den naturlige konverteringen til type IIa som skjer. Må jeg virkelig grave opp studier for å bevise dette?

Sitat
Charles Francis (born October 13, 1948 in Toronto, Ontario) is a sprint coach most noteworthy for being the trainer of sprinter Ben Johnson, the first competitor to be stripped of an Olympic gold medal for using banned drugs, and sprinters Angella Issajenko, Mark McKoy and Desai Williams. Francis was banned by Athletics Canada following his admissions at the 1989 Dubin inquiry that he had introduced Johnson to steroids.

http://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Francis

Charlie Francis har trent langt flere utøvere en Ben Johnson.

At nevnte sprinter faktisk turde å stå frem og dermed ble fratatt medaljer, hva tror du resten av sprintverden gjør da? Sier det samme?

Om du er så naiv at du mener verdenseliten i sprint de siste tiårene ikke har vært dominert av dopingbruk (og ofte strategisk), så ser jegt ikke poenget med å diskutere dette.

Sitat
Hvordan ville det blitt om det var fotball+hurtighet mot fotball+styrke?

Det hadde vært artig og sett. Smiley Men en idrett som fotball inkluderer sprint (i form av rykk, osv) i selve spillet. Det samme kan ikke sies med styrke.
Så, jeg mener absolutt studien er valid når det gjelder å implementere mer styrketrening i treningsregimet. Det vil ikke si at andre former skal uteluukkes, bare at styrke bør komme inn i regimet. Smiley

Uansett, et spørsmål: Siden de aller aller fleste sprintere i toppen på verdensbasis har fysikker som tilsier at mange av dem til og med kunne gjort det bra i kroppsbyggerkonkurranser, hvordan mener du at de har oppnådd denne fysikken om styrketrening ikke har vært en stor del av opplegget?






Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #108 : 08. september 2009, 12:22 »
Her har du f.eks. en studie på dette med at muskelfibetype IIb konverterer til IIa ved styrketrening. Kan fint komme med flere ved behov.


R. S. Staron1, E. S. Malicky1, M. J. Leonardi1, J. E. Falkel1, F. C. Hagerman1 and G. A. Dudley1

(1)  Department of Zoological and Biomedical Sciences, College of Osteopathic Medicine, Ohio University, 45701 Athens, OH, USA

Accepted: 31 August 1989 

Summary  Twenty-four women completed a 20-week heavy-resistance weight training program for the lower extremity. Workouts were twice a week and consisted of warm-up exercises followed by three sets each of full squats, vertical leg presses, leg extensions, and leg curls. All exercises were performed to failure using 6–8 RM (repetition maximum). Weight training caused a significant increase in maximal isotonic strength (1 RM) for each exercise. After training, there was a decrease in body fat percentage (p<0.05), and an increase in lean body mass (p<0.05) with no overall change in thigh girth. Biopsies were obtained before and after training from the superficial portion of the vastus lateralis muscle. Sections were prepared for histological and histochemical examination. Six fiber types (1, IC, IIC, IIA, IIAB, and IIB) were distinguished following routine myofibrillar adenosine triphosphatase histochemistry. Areas were determined for fiber types 1, IIA, and IIAB + IIB. The heavy-resistance training resulted in significant hypertrophy of all three groups: I (15%), IIA (45%), and IIAB + IIB (57%). These data are similar to those in men and suggest considerable hypertrophy of all major fiber types is also possible in women if exercise intensity and duration are sufficient. In addition, the training resulted in a significant decrease in the percentage of IIB with a concomitant increase in IIA fibers, suggesting that strength training may lead to fiber conversions.

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #109 : 08. september 2009, 13:08 »
Usain Bolt nevnte også først og fremst at han trente benkpress (og knebøy når letterman spurte)
Cheesy hva sier styrke kritikkerne til det?

Det skal jo vell ikke ha noe overføringsverdi what so ever, eller...? Smiley
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #110 : 08. september 2009, 20:37 »
Her er det jo snakk om sprint og dens påvirkning. Men om det er slik at det er negativt, så burde jo sprintere holde seg unna styrketrenign nærmest totalt pga den naturlige konverteringen til type IIa som skjer. Må jeg virkelig grave opp studier for å bevise dette?

Dette er et svar på Mr. Benkpress' innlegg. Om du leser på nytt så ser du at jeg registrerer at både styrke- og sprint-trening fører til en forandring mot type 2a. Jeg skriver også en mulig forklaring på hvorfor dette med fiberforandring blir nevt konkret i min refferanse om det er slik at fibertype-forandring ikke har betydning.

Her har du f.eks. en studie på dette med at muskelfibetype IIb konverterer til IIa ved styrketrening. Kan fint komme med flere ved behov.

As heavy resistance training results in a fibre type IIb into fibre type IIa conversion, the coach has to aim for an optimal balance between sprint specific and nonspecific training components.

An appropriate sprint training programme could be expected to induce a shift toward type IIa muscle...Det ser ut som det stemmer at all trening gir en forandring mot type 2a.

 
Charlie Francis har trent langt flere utøvere en Ben Johnson.

At nevnte sprinter faktisk turde å stå frem og dermed ble fratatt medaljer, hva tror du resten av sprintverden gjør da? Sier det samme?

Om du er så naiv at du mener verdenseliten i sprint de siste tiårene ikke har vært dominert av dopingbruk (og ofte strategisk), så ser jegt ikke poenget med å diskutere dette.

Nå har jeg bevist latt det med doping ligge da det garatert kun blir nok en avsporing av å ta det opp. Men siden du nevner det konkret så kan jeg vel svare. Nei, jeg er selvfølgelig ikke så naiv at jeg tror at flertallet av amerikanske, karibiske eller britiske friidrettsutøvere er rene, jeg er derimot så kynisk at jeg vil si at ingen er det. Jeg er heller ikke så naiv at jeg ikke tror at tilstandene er ti ganger værre i NFL.

Når det er sagt vil jeg påpeke at du flere ganger har brukt både NFL og amerikansk friidrett som eksempler på at mye styrketrening er bra. Du ser sikkert mitt poeng allerede men det skader ikke å skrive det. Doping er en ekstrem feilkilde når det kommer til å sammenligne effektiviteten av forskjellige treningsmetoder. F.eks om man skulle se bort fra doping så ville det jo være naturlig å konkludere med at de sterkeste markløfterne i IPF trener feil siden en like stor gruppe med Strongman utøvere vil løfte gjennomsnittlig mer i markløft.

Olympiatoppen vs resten av verden er et temmelig safe bet og hadde Olympiatoppen vært så høyt oppe ville vi nok hatt flere stjerner enn vi har per i dag.

Det ironiske er at du er ivrig på å bruke studier men ikke innser at de som jobber i Olympiatoppen har som jobb å gå over all ny forskning på sitt fagområde. Og at de som jobber i Olympiatoppen har en mye større kunnskap når det kommer til evaluering av studier og det å dra konklusjoner utifra dem enn begge oss to. Jeg har forstått det slik at du er selvlært.

Espen Tønnesen
Fagsjef for trening/ fagansvarlig for styrke og utholdenhet
Utdanning: Doktorgrad i treningslære ved Norges Idrettshøgskole.

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/styrke/fagansatte/page1091.html


Det hadde vært artig og sett. Smiley Men en idrett som fotball inkluderer sprint (i form av rykk, osv) i selve spillet. Det samme kan ikke sies med styrke.
Så, jeg mener absolutt studien er valid når det gjelder å implementere mer styrketrening i treningsregimet. Det vil ikke si at andre former skal uteluukkes, bare at styrke bør komme inn i regimet. Smiley

Studien er valid om konklusjonen er: styrke er bedre enn ingenting for å bli raskere. Wink Det at det allerede er sprint å rykk i fotball utelukker heller ikke at systematisk hurtighetstrening vil kunne gi bedre resultater enn styrketrening.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #111 : 09. september 2009, 00:05 »
The Child:

At du velger å sende meg en PM hvor det kun står:

Sitat fra: The Child
Fy fan du e stusseli..

Gjør at jeg ikke tar deg spesielt seriøst. Om du ønsker å slenge dritt, ha baller nok til å gjøre det her med fullt navn og ikke bare bak et nick på et treningsforum. Tragisk.

Du valgte å ikke svare på spørsmålet:

Hva mener du er grunnen til at de fleste sprintere i verden har en mengde muskelmasse selv kroppsbyggere som ikke gjør annet enn å trene styrke og spise hauger med kvalitesmat dag ut og dag inn, IKKE klarer å oppnå?





Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #112 : 09. september 2009, 06:27 »
The Child:

At du velger å sende meg en PM hvor det kun står:

Gjør at jeg ikke tar deg spesielt seriøst. Om du ønsker å slenge dritt, ha baller nok til å gjøre det her med fullt navn og ikke bare bak et nick på et treningsforum. Tragisk.


Du kan si hva du vil om meg men å prøve å henge meg ut som uvitende og trangsynt er jævli stusseli..

Vel, det er nesten for latterlig å bruke et slikt eksempel, men det er faktisk så ille det er når folk som er så trangsynte at selv et nåleøye virker som et helt univers, skal uttale seg om noe de ikke liker (her: styrketrening i forhold til idrettsprestasjoner).

Men... det beviser da fortsatt ikke at styrketrening har stor overføringsverdi til idrettsprestasjoner?

Ehm... neida... og jorda er fortsatt flat fordi jeg påstår det.

Hva mener du er grunnen til at de fleste sprintere i verden har en mengde muskelmasse selv kroppsbyggere som ikke gjør annet enn å trene styrke og spise hauger med kvalitesmat dag ut og dag inn, IKKE klarer å oppnå?

Nå overdriver du hvor mye muskelmasse sprinterne har. Det er også blitt omtalt etter Bolts entré at sprinterne har blitt høyere og høyere, og mindre muskelbunter fra Ben Johnson og til nå.
PS. Usain Bolt har en BMI på 22,4 og Asafa Powell (som man kan si er en ''kraftig'' sprinter) har en BMI på 24,4. Begge innenfor normalen. Dette ifølge stats fra wiki. Om noen vil sammenligne så har Marius Graatrud, Asafa Powell og Bolt omtrent samme kroppsvekt..

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #113 : 09. september 2009, 06:40 »
knebøy er uten tvil den beste øvelsen for styrke i hele kroppen. se på alle som er sterke. De kjører knebøy!!! og selfølgelig vil økt styrke i beine og kroppen føre til bedre idretts prestasjoner.
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #114 : 09. september 2009, 13:04 »
Du kan si hva du vil om meg men å prøve å henge meg ut som uvitende og trangsynt er jævli stusseli..

Hvor i all verden gjør jeg det??!!

Sitat
Nå overdriver du hvor mye muskelmasse sprinterne har. Det er også blitt omtalt etter Bolts entré at sprinterne har blitt høyere og høyere, og mindre muskelbunter fra Ben Johnson og til nå.
PS. Usain Bolt har en BMI på 22,4 og Asafa Powell (som man kan si er en ''kraftig'' sprinter) har en BMI på 24,4. Begge innenfor normalen. Dette ifølge stats fra wiki. Om noen vil sammenligne så har Marius Graatrud, Asafa Powell og Bolt omtrent samme kroppsvekt..

Ja, okey da får du mene at jeg overdriver hvor mye muskelmasse sprintere har. Sier ikke at de hadde vunnet mr olympia, men at de har en god mengde muskelmasse på kroppen som flere bruker livet på å oppnå uten å klare det. Hvis styrke ikke har mye med det å gjøre, så skal jeg faen meg begynne med kun sprint og spensttrening! It`s a revolution...

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #115 : 09. september 2009, 13:12 »
Du kan si hva du vil om meg men å prøve å henge meg ut som uvitende og trangsynt er jævli stusseli..

Nå overdriver du hvor mye muskelmasse sprinterne har. Det er også blitt omtalt etter Bolts entré at sprinterne har blitt høyere og høyere, og mindre muskelbunter fra Ben Johnson og til nå.
PS. Usain Bolt har en BMI på 22,4 og Asafa Powell (som man kan si er en ''kraftig'' sprinter) har en BMI på 24,4. Begge innenfor normalen. Dette ifølge stats fra wiki. Om noen vil sammenligne så har Marius Graatrud, Asafa Powell og Bolt omtrent samme kroppsvekt..


klarer du fint selv.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #116 : 09. september 2009, 14:18 »
Sitat
Hvis styrke ikke har mye med det å gjøre, så skal jeg faen meg begynne med kun sprint og spensttrening! It`s a revolution...

Doping?
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #117 : 09. september 2009, 14:25 »
Sitat
Vi er enige i at eksplosiv styrke er viktig, men du mener at maks styrke ikke har sin plass, eller att eksplosiv styrke er viktigere enn maks styrke for økt hurtighet?

Mener at styrketrening kan ha sin plass, men jeg mener også at ekplosiv styrke er viktigere å trene enn maksstyrke for økt hurtighet. Men så vidt jeg vet finnes det ikke studier som ser på styrketrening vs spenstrening når det gjelder prestasjon på 30-60m over en lengre periode
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #118 : 09. september 2009, 14:48 »
Mener at styrketrening kan ha sin plass, men jeg mener også at ekplosiv styrke er viktigere å trene enn maksstyrke for økt hurtighet. Men så vidt jeg vet finnes det ikke studier som ser på styrketrening vs spenstrening når det gjelder prestasjon på 30-60m over en lengre periode

Er delvis enig. Maksstyrke trenger ikke prosentvis å dominere treningsbildet, men det bør absolutt være på plass. Alt komplementerer hverandre og, ja eksplosivt styrke er også meget sentralt.

 
Doping?

Doping alene? Se på de som strategisk bruker en del. Om de ikke trener bra så blir ikke resultatet så altfor godt heller. Du får ikke fysikken til Greene, Gay og gutta uten styrketrening. Men om du mener det, så greit. Doping er det for øvrig i alle kraftidretter.


Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #119 : 09. september 2009, 15:46 »
Hvor i all verden gjør jeg det??!!

Vel, det er nesten for latterlig å bruke et slikt eksempel, men det er faktisk så ille det er når folk som er så trangsynte at selv et nåleøye virker som et helt univers, skal uttale seg om noe de ikke liker (her: styrketrening i forhold til idrettsprestasjoner).

Men... det beviser da fortsatt ikke at styrketrening har stor overføringsverdi til idrettsprestasjoner?

Ehm... neida... og jorda er fortsatt flat fordi jeg påstår det.

Du skjønner tydeligvis ikke at det er dette jeg reagerer på. Om det er slik at du ikke har latt deg inspirere av denne diskusjonen, så er det greit, men det kan umulig være vanskelig å forstå at jeg tolker dette som sleivbemerkninger rettet mot meg.


klarer du fint selv.

Kan du utdype hvor det er jeg fremstår som latterlig og trangsynt?

Ja, okey da får du mene at jeg overdriver hvor mye muskelmasse sprintere har. Sier ikke at de hadde vunnet mr olympia, men at de har en god mengde muskelmasse på kroppen som flere bruker livet på å oppnå uten å klare det. Hvis styrke ikke har mye med det å gjøre, så skal jeg faen meg begynne med kun sprint og spensttrening! It`s a revolution...

Du har ikke vurdert om sprinttrening muligens også gir hypertrofi??

Minner om at jeg tidligere i tråden presiserte at jeg ikke argumenterte for kun fokus på sprinttrening, men heller en lavere fokus på styrketrening enn det du gjør.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!