Skrevet av Emne: Tung knebøy for bedre prestasjoner  (Lest 26232 ganger)

rodjka

  • Gjest
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #120 : 09. september 2009, 15:57 »
Doping alene? Se på de som strategisk bruker en del. Om de ikke trener bra så blir ikke resultatet så altfor godt heller. Du får ikke fysikken til Greene, Gay og gutta uten styrketrening. Men om du mener det, så greit. Doping er det for øvrig i alle kraftidretter.

Hvis du tar deg bryet med å sjekke ut utviklingstrappene til Olympiatoppen ser du at sprinterne der trener styrke 3 ganger i uka utenom konkurransesesongen. Når man i tillegg gjør som din helt Charlie Francis og propper utøverne fulle av dop så begynner vel ting å ligge til rette for muskelvekst? Kritikken din av Olympiatoppen er forøvrig håpløst usaklig. Resultatene Norge har som idrettsnasjon taler strengt tatt for seg selv. Spesielt hvis du, som jeg, har tiltro til at norsk idrett i stor grad er ren idrett. Det samme tror jeg ikke om amerikansk eller kinesisk idrett.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #121 : 09. september 2009, 19:44 »
Du skjønner tydeligvis ikke at det er dette jeg reagerer på. Om det er slik at du ikke har latt deg inspirere av denne diskusjonen, så er det greit, men det kan umulig være vanskelig å forstå at jeg tolker dette som sleivbemerkninger rettet mot meg.

Kan du utdype hvor det er jeg fremstår som latterlig og trangsynt?

Dette er et sitat fra en artikkel som ble skrevet FØR artikkelen som førte til denne diskusjonen, så det pluss at du velger å tolke en slik setning personlig, vel det får du ta på egen kappe.

Sitat
Du har ikke vurdert om sprinttrening muligens også gir hypertrofi??

Ikke på langt nær så mye at det fører til slik muskelvekst.



Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #122 : 09. september 2009, 19:52 »
Hvis du tar deg bryet med å sjekke ut utviklingstrappene til Olympiatoppen ser du at sprinterne der trener styrke 3 ganger i uka utenom konkurransesesongen. Når man i tillegg gjør som din helt Charlie Francis og propper utøverne fulle av dop så begynner vel ting å ligge til rette for muskelvekst? Kritikken din av Olympiatoppen er forøvrig håpløst usaklig. Resultatene Norge har som idrettsnasjon taler strengt tatt for seg selv. Spesielt hvis du, som jeg, har tiltro til at norsk idrett i stor grad er ren idrett. Det samme tror jeg ikke om amerikansk eller kinesisk idrett.

Det har jeg gjort og har flere ganger nevnt at det trenes en god del styrke i norsk sprint, men motargumentet er at styrke ikke har så mye å si for resultater - derav diskusjonen.

Har ikke nevnt at Francis er min helt, men om også du er så naiv å tro at det kun er de som har baller nok til å innrømme bruk av doping i ettertid faktisk har brukt det, så ja.

Det er jo ikke akkurat få som faktisk har blitt TATT i ettertid, men hvor mange har innrømmet det før dette? Ikke akkurat mange. Verdensstjerner som Greene og Marion Jones, f.eks.

Er kritikken av hva verdens fremste coacher og hva de gjør med sine utøvere (Mike Boyle, Martion Rooney, Joe DeFranco for å nevne noen) for å få dem til å vinne sprinttester mer saklig enn å kritisere treningsopplegget til Olympiatoppen? For øvrig har jeg kommet med meget liten kritikk av dem.

Du får tro hva du vil om doping og bruk i de ulike landene.


 


Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #123 : 09. september 2009, 20:02 »
Bare for å ta et litt latterlig eksempel:

Om ALLE i NFL bruker dop, hva er da den gjenstående faktoren?

Jo, stort sett treningsmetoder.

Er det ikke da naturlig å anta at når de raskeste utøverne kommer fra samme coacher år etter år, så har faktisk coachene peiling på hvordan man får utøverne sine raske?

Utlogget Matthew

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #124 : 09. september 2009, 21:37 »
Bare for å ta et litt latterlig eksempel:

Om ALLE i NFL bruker dop, hva er da den gjenstående faktoren?

Jo, stort sett treningsmetoder.

Er det ikke da naturlig å anta at når de raskeste utøverne kommer fra samme coacher år etter år, så har faktisk coachene peiling på hvordan man får utøverne sine raske?

Mengden dop, kvaliteten på dopet, kunnskap om bruken av dop osv

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #125 : 09. september 2009, 21:41 »
Mengden dop, kvaliteten på dopet, kunnskap om bruken av dop osv

Slutt å kødd a?

Hvis alle bruker SAMME MENGDE, SAMME KVALITET, OG ALLE  har lik kunnskap om bruk av dop. Slut å vær så jævla vrang.

Uansett - Dere blir regelrett tråkka på i denne diskusjonen og eirik har hele tiden holdt seg saklig og argumentert godt - imotsetning til enkelte. Se på diskusjonen som tapt.

Lykke til videre i livet
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #126 : 09. september 2009, 21:46 »
Mengden dop, kvaliteten på dopet, kunnskap om bruken av dop osv


ah kom igjen!! slutt å legg alt på dop. blir for dumt!
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #127 : 09. september 2009, 22:23 »
Dette er et sitat fra en artikkel som ble skrevet FØR artikkelen som førte til denne diskusjonen, så det pluss at du velger å tolke en slik setning personlig, vel det får du ta på egen kappe.

Jeg må forholde meg til når artikkelen blir lagt ut. Men om det er slik at den ble skrevet først så beklager jeg at jeg tolket det personlig.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #128 : 09. september 2009, 23:45 »
Jeg må forholde meg til når artikkelen blir lagt ut. Men om det er slik at den ble skrevet først så beklager jeg at jeg tolket det personlig.

Lett å tolke ting i feil retning, men da er det heller bedre å spørre først. Smiley

Uansett, føler diskusjonen ikke fører noe sted lenger (sagt for andre gang, heh), så får vi alle bare mene det vi selv mener er riktig å deretter trene våre utøvere så de faktisk presterer optimalt - er jo det som er hele poenget...


Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #129 : 10. september 2009, 16:08 »
Lett å tolke ting i feil retning, men da er det heller bedre å spørre først. Smiley

Uansett, føler diskusjonen ikke fører noe sted lenger (sagt for andre gang, heh), så får vi alle bare mene det vi selv mener er riktig å deretter trene våre utøvere så de faktisk presterer optimalt - er jo det som er hele poenget...

Ja, det er klart at jeg heller skulle spurt om det var rettet mot meg men det var vanskelig å tenke klart da jeg vart litt ''oppskaket'' ;P

Er aldri et nederlag å være enige om å være uenig, så det syns jeg er en god løsning. Så får man heller krype til korset senere.



rodjka

  • Gjest
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #130 : 10. september 2009, 16:39 »
Har ikke nevnt at Francis er min helt, men om også du er så naiv å tro at det kun er de som har baller nok til å innrømme bruk av doping i ettertid faktisk har brukt det, så ja.

Det er jo ikke akkurat få som faktisk har blitt TATT i ettertid, men hvor mange har innrømmet det før dette? Ikke akkurat mange. Verdensstjerner som Greene og Marion Jones, f.eks.

Hvilke utøvere er det som har stått fram før de har blitt tatt? Virker som om du av en eller annen grunn innbiller deg at det gjelder Ben Johnson, men det er feil.

Hva gjelder Francis har tydeligvis ikke han baller han heller:
Francis also coached famous sprinters Tim Montgomery and Marion Jones for a time in 2003. Francis, Jones, and Montgomery initially attempted to cover up their association but it soon became clear that the athletes were working with him. Francis had claimed for years that elite athletes could not compete at the highest levels without steroids but when the media became aware of Francis' association with Jones and Montgomery he stated that he had never worked with such talented athletes and that they did not need steroids to succeed at the elite level.

Skjønner faktisk ikke hvem det er du mener har baller...
 
Er kritikken av hva verdens fremste coacher og hva de gjør med sine utøvere (Mike Boyle, Martion Rooney, Joe DeFranco for å nevne noen) for å få dem til å vinne sprinttester mer saklig enn å kritisere treningsopplegget til Olympiatoppen? For øvrig har jeg kommet med meget liten kritikk av dem.

Å kritisere Olympiatoppen for å ha mindre treningsmengde hva styrke angår enn trenere som benytter seg av doping synes jeg er usaklig, ja. Synes du det er saklig å kritisere Dietmar for å ha for liten treningsmengde ved å henvise til hvordan russiske styrkeløftere trener? Eller bør man ta med i regningen at mens slagordet til norske styrkeløftere er "Blid, sterk og dopingfri" så sier Sheiko rett ut at han doper sine utøvere når de når et visst nivå?

Du får tro hva du vil om doping og bruk i de ulike landene.

Ettersom utøvere fra enkelte nasjoner til stadighet blir tatt for doping, mens norske utøvere ikke blir det er i hvert fall min tro begrunnet i fakta. Virker som om du har behov for å prøve å diskreditere norske trenere for å fremheve folk som Charlie Francis.

Det er ikke selve påstanden din om at styrke er viktig for hurtighet jeg er uenig i, det er mer måten du argumenterer på. Selve påstanden blir det vanskelig å konkludere noe som helst om så lenge ingen av partene konkretiserer hva man mener er det relative forholdet mellom de ulike egenskapene en behøver for å løpe fort.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #131 : 10. september 2009, 16:56 »
Det er bra du holder diskusjonen på rett spor og bringer til torgs nye og gode argumenter vodjka  Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #132 : 10. september 2009, 17:04 »

Skjønner virkelig ikke at du henger deg opp i Francis, jeg nevnte det kun som et eksempel og han, Johnson og doping for øvrig er ikke hva diskusjonen handler om og nevnte emner ønsker jeg ikke å diskutere. Coachene jeg refererer til internasjonalt bærer andre navn og dem finner du om du gidder å lese postene mine.

Min mening for øvrig er godt forklart i diverse innlegg i denne diskusjonen og jeg bruker ikke mer tid på dette emnet i denne posten.

Smil  Grin







Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #133 : 10. september 2009, 21:26 »
Konklusjon: Får å få maksimalt ut av potensialet sitt i sprint 60-200m bør man trene styrke. De aller fleste på helt topp nivå trener endel styrke.
Uenigheten går på hvor mye man skal vektlegge av styrke og spenst i treningen. En kombinasjon virker å være optimalt. Treningen bør tilpasses utøveren. En allerede sterk utøver bør fokusere mest på spenst, spesielt når sesongen nærmer seg, mens en svak utøver bør fokusere mer på styrke enn den sterke utøveren?

Spenst synes å korrelere mest med prestasjonen på sprint, men dette er/kan være medfødte egenskaper ved musklene som utøveren allerede har på "topp" og kanskje heller konsentrere seg mer om styrketrening. Det er heller ikke noe fasitsvar på hvilken trening som best øker spensten? Maksimal styrketrening vs spensttrening.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #134 : 10. september 2009, 23:36 »
Konklusjon: Får å få maksimalt ut av potensialet sitt i sprint 60-200m bør man trene styrke. De aller fleste på helt topp nivå trener endel styrke.
Uenigheten går på hvor mye man skal vektlegge av styrke og spenst i treningen. En kombinasjon virker å være optimalt. Treningen bør tilpasses utøveren. En allerede sterk utøver bør fokusere mest på spenst, spesielt når sesongen nærmer seg, mens en svak utøver bør fokusere mer på styrke enn den sterke utøveren?

Spenst synes å korrelere mest med prestasjonen på sprint, men dette er/kan være medfødte egenskaper ved musklene som utøveren allerede har på "topp" og kanskje heller konsentrere seg mer om styrketrening. Det er heller ikke noe fasitsvar på hvilken trening som best øker spensten? Maksimal styrketrening vs spensttrening.

Intet dumt sammendrag, men at spenst synes å korrelere mest med prestasjon i sprint i forhold til styrke kan diskuteres.

Det er egentlig ikke verre enn at en utøver som er sterkere enn han er rask bør fokusere mer på spenst og hurtighet og at en utøver som er raskere enn han er sterk bør fokusere mer på styrke - noe du jo er inne på. Skrev faktisk et par artikler om dette for lenge siden...

Del 1 her:
Sitat


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!