Skrevet av Emne: RYP - noen spørsmål  (Lest 1789 ganger)

Utlogget ryppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

RYP - noen spørsmål
« : 03. september 2009, 23:51 »
Hei!

Jeg har ikke trent på noen år, men skal nå sette i gang med RYP - grunnprogrammet . Etter å ha testet 10RM i dag har jeg noen spørsmål før jeg setter i gang:

- Er det bedre med litt for lite enn litt for mye som utgangspunkt? Følte at jeg ikke presset meg 100 % på alle øvelsene...

- Skal jeg følge progresjonen som RYP-kalkulatoren gir meg slavisk? Jeg bare ser for meg at som litt nybegynner vil min progresjon kanskje være større i starten enn en som har trent lenge... I tillegg vil jeg jo kunne løfte mer når teknikken sitter bedre.

- Kan franskpress erstattes med en annen triceps øvelse? følte meg ikke komfortabel med den i det hele tatt.

Her er forresten det jeg noterte som 10RM for de forskjellige øvelsene, nesten flaut lavt Cheesy :

Knebøy 40

Markløft med strake ben 45

Skråbenk med manualer : 13

Nedtrekk smalt 45

Roing bredt 50

Arnoldpress 8

Bicepscurl 9


Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: RYP - noen spørsmål
« #1 : 03. september 2009, 23:58 »
I nesten alle tilfeller er det bedre med litt for lite i startvekt enn litt for mye! Smiley Dette har blitt testet grundig av undertegnede... Grin

Følg progresjonen slavisk, programmet er satt opp for en grunn.. Eneste unntak måtte være å ta flere sett, og da kun hvis det føles veldig lett på de settene som allerede er satt opp.

Franskpress kan gjerne erstattes med en annen øvelse. Det er ikke nødvendigvis slik at alle øvelsene passer like godt for alle. Øvelsene i RYP er mest trolig utvalgt ut fra et generelt syn på hva som fungerer for "folk flest"..

Ingen vekt er for "flau". Det kan bare gå en vei, og det er oppover! 2thumbsup

Utlogget ryppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: RYP - noen spørsmål
« #2 : 04. september 2009, 00:18 »
Okei, takk for godt svar  Smiley

Men over til kosthold;

Har lest masse om det, og blir litt småforvirret.

- Er det så nøye akkuratt hvor mye karbs og protein jeg får i meg så lenge jeg er flink til å flette det inn i måltidene? Har ikke akkuratt så mye erfaring med dette.

- Kan proteinshake sammen med noen nøtter være en måltidserstatter i et eller to av de fem måltidene jeg skal ha om dagen?

- Hvor ofte skal jeg ta kreatin, kun etter trening?

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: RYP - noen spørsmål
« #3 : 04. september 2009, 13:12 »
Okei, takk for godt svar  Smiley

Men over til kosthold;

Har lest masse om det, og blir litt småforvirret.

- Er det så nøye akkuratt hvor mye karbs og protein jeg får i meg så lenge jeg er flink til å flette det inn i måltidene? Har ikke akkuratt så mye erfaring med dette.

- Kan proteinshake sammen med noen nøtter være en måltidserstatter i et eller to av de fem måltidene jeg skal ha om dagen?

- Hvor ofte skal jeg ta kreatin, kun etter trening?


Hei!

Hvis du synes det er vanskelig å planlegge kostholdet så bør du begynne med å få skikk på dagens viktigste måltid, middagen. Les dette kapittelet godt i forhold til sammensetning, 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 poteter/ris og 1/3 salat/grønnsaker. Grandis er IKKE LOV! for en som trener styrke og håper på resultater  Shocked

Andre enkle virkemidler for kostholdet er havregrøt eller en sunn frokostblanding til frokost, tunfisk eller egg til kvelds, og fokus på proteinholdige påleggsvaranter så som peanøttsmør, egg og skinke.

Ang. tilskudd så er vel dette godt beskrevet i RYP. Hvis du er helt blå, prøv å følge deres anbefalinger. Det viktigste er vel å få i seg en karb.drikke rett etter trening og så en proteindrikk innen en time etter trening.

Ellers vil jeg bifalle VidarT helt og holdent, begynn lavt og nyt følelsen av å klare 15 repitisjoner uten problemer. Det blir alltids tungt. Selve grunntanken i RYP er jo at ved å belaste hver muskel 3 ganger i uken så hverken trenger eller skal du kjøre noe i nærheten av failure. (Kanskje med unntak av siste uke.) Kjedelig å legge på for mye i uke 2 for så å møte veggen i uke 5.

Lykke til med RYP, hvis du følger opplegget er jeg nesten 100% sikker på at du blir fornøyd.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!