Skrevet av Emne: enda en idiot som står frem i media...  (Lest 12601 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #45 : 10. september 2009, 10:39 »
Ja, og er det ikke slående hvilken jævla liten pissebekk av info som lekker når det faktisk er noe interessant i media? Noe som virkelig kan forandre verden? En liten notis her og der. Jeg husker f.eks nyheten om tankekraft, som et eksempel. For de som ikke vet, så kan man altså nå styre f.eks en rullestol ved hjelp av tankekraft. Dette fikk 5 minutter på nyhetene en gang i 2005 tror jeg det var. Dette er jo SCIFI!? Helt villt, beyond your wildest dreams, fantastisk, utrolig osv. Men nei, jeg kan fortsatt fortelle folk om dette og de vil ikke tro meg.
Jepp, forskning har en tendens til å havne som kuriosita. Dermot kjolene til Erna, *der* har vi en interessant sak.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #46 : 10. september 2009, 10:55 »
Men hvorfor er journalistene evneveike? De er helt sikkert ikke født idioter, men mest sannsynlig blitt sånn igjennom påvirkning. Fordumming av samfunnet er jo korrupsjon, det er 1984.
Har kanskje litt med hva det journalistiske idealet er; jeg har inntrykket av mesteparten av journalistikk går ut på å referere det åpenbare (en fyr har ramlet ned fra en stige, da skriver man at man har ramlet ned fra en stige pluss et bilde) samt en "følelsesrapport" (bilde av den ulykksalige liggende i sykehussengen som forteller om "hvordan dette føltes" og at dette setter en bremser for ludokarriéren hans). Egentlig totalt uinteressant. Det som kunne vært interessant var hvis det var noe galt med stigen eller hvordan den var satt opp. Men journalisten har vel aldri eid en stige selv.

Media prøver seg jo av og til på "innsikt" eller "fakta"-bokser, hvor de har tatt seg bryet med å klippe fra wikipedia. Fortsatt ikke så forferdelig interessant.

Jeg mener at journalister ofte er evneveike fordi de enten har null kunnskap om det artikkelen omhandler, eller at de ikke makter å se litt dypere enn det totalt åpenbare og gi en interessant, og eventuelt kritisk, vinkling. I straffesaker blir det som oftest å referere det som lekker fra aktoratet, eventuelt la forsvarer spille litt klovn. At ting eventuelt virker muffens med bevisførselen blir sjelden tatt opp.

Orderudsaken er et godt eksempel. Det er mer en nok av elementer i tiltalen som virker ganske søkt, samt at å finne alternative plausible hendelsesforløp er ikke noe problem. Men forsidene i VG og Dagbladet var jo i hovedsak utbrodering av følelsene samt opplevelsen av situasjonen for de innvolverte samt innprentning av aktoratets teori. Kritiske blikk på rettssaken var det langt imellom.

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #47 : 10. september 2009, 11:04 »
jeg bare tenker her...

det er helt klart at mye av det som skrives nå om "kroppsbygger" meg her og "vektløfting" meg der.. er feil bruk av navn og grupper. de som skriver vet ikke hva de skriver om, og artiklene består mest av synsing og rare utsagn...

Vel.. VI avslører dette siden vi tilfeldigvis er litt over norm inne i denne subkulturen...

MEN - hva hvis det faktisk er slik med andre subkulturer og grupper, at avisene begår de samme overgrepene og urikitge påstandene der også... HELE tiden!?

Hvos mye av det som skrives kan man da egentlig sette noen lit til?

Er redd du har alt for rett i dine antagelser. Jeg kan med hånden på hjertet si at hver gang jeg har lest artikler i de større tabloide avisene (og dels også andre aviser) som omhandler noe jeg faktisk har litt innsikt i, er artiklene fulle av unøyaktigheter, missvisende påstander og ofte rene faktafeil.
Dette har sikkert en sammenheng met at jeg og den typiske journalist har svært ulike kompetanseområder, men det må da kunne pålegges en journalist å skaffe seg et minimum at basiskunnskap...

Utlogget Viper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 495
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 495

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #48 : 10. september 2009, 11:10 »
forsiden på dagbladet igår var god:dommen er livstid...så fikk gutta dødsdom
LITT skivebom eller? :Smiley

La også merke til den...sånn går det når skrapjournalistikken slår dobbel salto og går fra å formidle faktiske nyheter til spådommer Cheesy
Our greatest glory is not in never falling,
but in rising everytime we fall...

-Confucius-

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #49 : 10. september 2009, 12:05 »
Har kanskje litt med hva det journalistiske idealet er; jeg har inntrykket av mesteparten av journalistikk går ut på å referere det åpenbare (en fyr har ramlet ned fra en stige, da skriver man at man har ramlet ned fra en stige pluss et bilde) samt en "følelsesrapport" (bilde av den ulykksalige liggende i sykehussengen som forteller om "hvordan dette føltes" og at dette setter en bremser for ludokarriéren hans). Egentlig totalt uinteressant. Det som kunne vært interessant var hvis det var noe galt med stigen eller hvordan den var satt opp. Men journalisten har vel aldri eid en stige selv.

Media prøver seg jo av og til på "innsikt" eller "fakta"-bokser, hvor de har tatt seg bryet med å klippe fra wikipedia. Fortsatt ikke så forferdelig interessant.

Jeg mener at journalister ofte er evneveike fordi de enten har null kunnskap om det artikkelen omhandler, eller at de ikke makter å se litt dypere enn det totalt åpenbare og gi en interessant, og eventuelt kritisk, vinkling. I straffesaker blir det som oftest å referere det som lekker fra aktoratet, eventuelt la forsvarer spille litt klovn. At ting eventuelt virker muffens med bevisførselen blir sjelden tatt opp.

Orderudsaken er et godt eksempel. Det er mer en nok av elementer i tiltalen som virker ganske søkt, samt at å finne alternative plausible hendelsesforløp er ikke noe problem. Men forsidene i VG og Dagbladet var jo i hovedsak utbrodering av følelsene samt opplevelsen av situasjonen for de innvolverte samt innprentning av aktoratets teori. Kritiske blikk på rettssaken var det langt imellom.

Enig i dette.  Men jeg lurer på hvorfor det er slik:

Media(journalister) skriver om det vi/leseren vil lese. Ok, greit så langt. Makes sense.

Leseren/vi(or rather, them) vil tydligvis lese om bolere i Thailand, bilulykker, drapssaker og en og annen gladnyhet, og selvsagt innenrikspolitikk. MYE innenrikspolitikk.

Så er spørsmålet, HVORFOR i all verden er vi interessert i det? Jeg mener, vi har globale problemer som overbefolkning, utnytting av fattige land, dumping av gift og dritt og søppel i fattige land, vi er slaver av materialismen, folk omfavner kvasivitenskapelige new age ting, intelligent design er på fremmarsj i USA, HVORFOR skal USA prakke sin positive frihet på andre land? Kunne man skrevet at grunnen til at det økonomiske systemet er slik det er, er pga John Nash sine paranoide teorier om at alle er grunnleggende egoistiske og utnyttende blodigler? Og at det opprettholder orden i kaoset?

KAN VI FÅ LITT INFORMASJON PLEASE!??

Eller er det noen som er uinteressert i at vi skal få vite hvordan verden ER og FUNGERER, og derfor heller prakker på oss fjoll som VELG 09 (som i praksis betyr svært lite for vår fremtid, annet enn den umiddelbare), DOP i THAILAND og annet mæl.  Kall meg gjerne paranoid, men dersom de som faktisk sprer dritten (media) ikke er interessert i virkelige nyheter så er de enten a)hjernevaska, b)kyniske til fingerspissene, eller b)har downs syndrome.
Sa brura

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #50 : 10. september 2009, 12:23 »
Tror folk flest lider av "Information overload", så de orker ikke å forholde seg til ting som krever noe særlig tankeaktivitet.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #51 : 10. september 2009, 12:29 »
Tror folk flest lider av "Information overload", så de orker ikke å forholde seg til ting som krever noe særlig tankeaktivitet.


Ja, godt poeng.
Sa brura

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #52 : 10. september 2009, 12:33 »
18 år med trening, X antall år med doping, ukjent antall reiser til andre siden av kloden for å skaffe dop, og alt han har å vise for det er 96 kilo halvveis ripped når han er i Thailand og doper seg, og mindre når han er hjemme i Norge. Fyren må jo ha et helt elendig kosthold, elendig treningsopplegg og en helt elendig genetikk.

Normalt oppegående folk klarer jo å oppnå samme resultater i ren tilstand med et par års trening. For en klovn.

Like tåpelig er jo de folkene som omtales i tidligere artikler i VG denne uken, folk som doper seg for å se ut som Brad Pitt? wtf? Trenger man dop for å klare å bygge seg opp til 70 kilo fettfri masse så har man noen alvorlige problemer med helsa.

Utlogget Zuul

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #53 : 10. september 2009, 12:34 »
Det finnes en god grunn til at overfladiske, tabloide og lettvinte aviser dominerer:
Dere kjøper dem.

Det er desto mindre mennesker som leser Aftenposten Innsikt, Morgenbladet, Klassekampen, DN osv som generelt legger mer albuevoks i det og går dypere.

Man får de politikerne, barna og mediene man fortjener. Det finnes tunge organ som graver og skriver om viktige tunge tema, men det drukner i et hav av Se og Hør, VG, Dagbladet etc. Og det av en enkel men god grunn:

Dere vil ikke ha noe annet. For om dere virkelig ville det hadde aviser som tok opp sånne tema solgt mye, mens lettvinte tabloider ville svevet i skyggenes dal.

Det er lett å klage, men faktum er at folk flest vil ha det sånn. Og da blir det sånn.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #54 : 10. september 2009, 12:42 »
Det finnes en god grunn til at overfladiske, tabloide og lettvinte aviser dominerer:
Dere kjøper dem.

Det er desto mindre mennesker som leser Aftenposten Innsikt, Morgenbladet, Klassekampen, DN osv som generelt legger mer albuevoks i det og går dypere.

Man får de politikerne, barna og mediene man fortjener. Det finnes tunge organ som graver og skriver om viktige tunge tema, men det drukner i et hav av Se og Hør, VG, Dagbladet etc. Og det av en enkel men god grunn:

Dere vil ikke ha noe annet. For om dere virkelig ville det hadde aviser som tok opp sånne tema solgt mye, mens lettvinte tabloider ville svevet i skyggenes dal.

Det er lett å klage, men faktum er at folk flest vil ha det sånn. Og da blir det sånn.

Ja, men dersom media ikke BARE tenkte på profitt, men brukte sin ekstreme makt til å UTDANNE folk (noe som opprinnelig var ideèn) så ville vi heller brydd oss om klimakrisen, overbefolkningsproblemet, peak oil og andre viktige ting fremfor big brother (ironisk nok) og Linni Meisters nye fittekirurgi.
Folk er dumme, ja, derfor må noen ta ansvar.
Sa brura

Utlogget Zuul

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #55 : 10. september 2009, 12:48 »
Media gjør jo det. Bare ikke den delen du legger merke til. Det er mange aviser i Norge som sliter med lave lesertall og dårlig økonomi fordi de skriver om tunge tema, utenrikspolitikk maktmisbruk osv.

Det ikke alle skjønner er at VG og Dagbladet ikke handler om utdanning av folket, men om penger. NRK har et samfunnsansvar, lokalavisa til en viss grad. Aviser som BT, Aftenposten etc prøver til en viss grad. Men når det kommer til løssalgspressen handler det enkelt og greitt om å tjene penger.

Spørsmålet er mer: Hvorfor føler du Unknow Solider at du ikke får dekket behovet ditt for informasjon? Er det fordi kildene ikke finnes, eller fordi du ikke får slengt seriøse organ i trynet på Narvesen what

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #56 : 10. september 2009, 12:49 »
haha, trent siden han var 22 og klarer kun 8 repitisjoner på hver arm, jeg klarer minst 15!
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #57 : 10. september 2009, 12:53 »
Media gjør jo det. Bare ikke den delen du legger merke til. Det er mange aviser i Norge som sliter med lave lesertall og dårlig økonomi fordi de skriver om tunge tema, utenrikspolitikk maktmisbruk osv.

Det ikke alle skjønner er at VG og Dagbladet ikke handler om utdanning av folket, men om penger. NRK har et samfunnsansvar, lokalavisa til en viss grad. Aviser som BT, Aftenposten etc prøver til en viss grad. Men når det kommer til løssalgspressen handler det enkelt og greitt om å tjene penger.

Spørsmålet er mer: Hvorfor føler du Unknow Solider at du ikke får dekket behovet ditt for informasjon? Er det fordi kildene ikke finnes, eller fordi du ikke får slengt seriøse organ i trynet på Narvesen what

Snakket ikke om meg. Nå fårru få deg mer søvn Zuuli. Jeg leser bare kjappt igjennom tabloidene om mårran (formiddagen), og dersom jeg ønsker informasjon leser jeg lemonde, DN(magasinet) på lørdager og klassekampen og Dagsavisen hvis jeg ønsker noe midt i  mellom.
Dessuten ser jeg minst en dokumentar hver dag.

Og hva hjelper det at NOEN media skriver om viktige saker, når DB, VG og aftenposten kun skriver om tabloider. Det er jo disse avisene 90% leser mest. Når man, som JanB nevner, får tilgang på så mye informasjon, så må man jo sile ut noe. Og hva er lettest å sile ut? Jo, det som svir mest.
Sa brura

Utlogget Zuul

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #58 : 10. september 2009, 12:57 »
Du går glipp av poenget mitt: Folk vil ikke utdannes, de vil underholdes. Åffer er du ikke msn what

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: enda en idiot som står frem i media...
« #59 : 10. september 2009, 13:01 »
Du går glipp av poenget mitt: Folk vil ikke utdannes, de vil underholdes. Åffer er du ikke msn what

Folk blir "lurt" til å tro at de vil underholdes. Blir msn en dag snart, sliter bare med å finne rytmen når jeg jobber nattevakt.
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!