Skrevet av Emne: Smerter i hofte og isjasregionen.  (Lest 5384 ganger)

Utlogget dagfinn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Smerter i hofte og isjasregionen.
« : 08. september 2009, 07:00 »
Jeg får stadig oftere stramme setemuskler som igjen fører til smerter i hofteledd og isjasregionen.

Finnes det noen gode råd ang. egenbehandling og evt kosttildkudd mot dette?

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Smerter i hofte og isjasregionen.
« #1 : 08. september 2009, 07:15 »
svaret ligger i spørsmålet ditt... om det virkelig plager deg så let etter en bunch med tøye øvelser for rumpa di og tøy i en halvtime hver dag eller annehver dag.. problem solved
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget dagfinn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Smerter i hofte og isjasregionen.
« #2 : 08. september 2009, 07:38 »
Mener du virkelig at jeg må tøye en halv time om gangen? Finnes det ikke noen massasje-seter som kan brukes mot dette? Jeg tror problemet kommer av at jeg driver mye med stillesittende arbeid og derfor får dårlig blodsirkulasjon i setemusklene.


Utlogget Suzuki- babe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 40

Sv: Smerter i hofte og isjasregionen.
« #3 : 08. september 2009, 08:30 »
Jeg skal bli ergoterapeut, og akkurat nå jobber vi med ryggen. Vondt i setemuskulaturen og ryggen skyldes enten en overanstrengelse, der "puta" mellom hver ryggvirvel har blitt overbelastet slik at den trykker på nerven som ligger klin inntil... Det eller at man sitter ihjel ryggen, da får ikke ryggmargen og ligamentene i ryggen næring tilført, da næring som tilføyes via bloget slutter opp rundt 20- års alderen, etter dette er det næringstiførsel via bevegelse. (OBS; VELDIG forenklet altså!)

Så, jeg vil anbefale deg å forsøke å variere sittestilling, husk prøv å være så rak i ryggen som du er når du går og står... Eventuelt legge inn en spasertur i timen Smiley Tøying kan virkelig funke bra også, så det er bare å begynne røre på seg Wink
-Hondababen, 26 år.

Kjører SUZUKI GSXR 750, K6 Smiley

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Smerter i hofte og isjasregionen.
« #4 : 08. september 2009, 08:37 »
tren støtte øvelser for rygg, pass på holdningen, kjøp deg en ergometisk stol som det er nevnt ovenfor er sitting ofte grunnen til slike plager, og viktigst av alt kom deg ut og gå gode turer og ta tøyingen etterpå. kommer ikke unna at man må trene for å bli kvitt plager
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Zuul

Sv: Smerter i hofte og isjasregionen.
« #5 : 08. september 2009, 09:34 »
Mener du virkelig at jeg må tøye en halv time om gangen? Finnes det ikke noen massasje-seter som kan brukes mot dette? Jeg tror problemet kommer av at jeg driver mye med stillesittende arbeid og derfor får dårlig blodsirkulasjon i setemusklene.



Massasje alene hjelper ikke. Når du sitter mye blir enkelte muskler forkorte over tid. Invester en halv time på tøying daglig, kroppen din vil takke deg. Eventuelt tren. Og ikke sykling, men gåing, løping, vekter.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Smerter i hofte og isjasregionen.
« #6 : 09. september 2009, 00:16 »
Les gjerne denne artikkelen om piriformis: http://sandvikstraining.com/piriformis-syndrome/

Arbeid med muskelkvalitet (egenmassasje), samt uttøyning kan være med på å bedre situasjonen din. Det kan selvsagt være andre årsaker du bør ta hensyn til. Smiley

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Smerter i hofte og isjasregionen.
« #7 : 09. september 2009, 00:29 »
En bra massasjevariant er å feste en kost/svaber e.lign. nede på gulvet inntil en vegg og bruke enden på kosteskaftet til å massere problemområder(feks i gluteus).
Ulempen med dette er imidlertid at dette kan se svært suspekt ut på avstand, før du får forklart hva du driver med..... Grin
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Smerter i hofte og isjasregionen.
« #8 : 09. september 2009, 00:31 »
Hehe! Ja, det er jammen en god variant.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!