Skrevet av Emne: Siba er noen svin!!!!!  (Lest 12249 ganger)

Utlogget Jupac

• Treningsveileder
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

Siba er noen svin!!!!!
« : 15. september 2009, 21:05 »
Kjøpte en Amilo mini pc for 8 mnd siden fra Siba. Den funket greit inntil 2 mnd siden hvor pcen ikke lenger startet opp. Ble sendt på service og reparert, byttet HDD og alt gikk fint i 2 uker. Men så begynte pcen og hakke hele tiden. Til og med når den starter opp så hører du windows lyden hakker. Jævlig irriterende. Ringte Siba og de ba meg ta noen system tester for å sjekke hardware, men alt var som det var, så de mente det var en software feil. Dette ble ikke dekket av garantien, men snakket så med en annen selger på siba som sa at når du bytter hardware deler så må du gjennoprette systemet. Problemet er bare at pcen ikke har cd-rom og jeg ble da anbefalt å kjøpe en ekstern cd-rom til 600 kr.

Pcen koster 3000 kr så er ikke store summen, så synes det da er drøyt å betale 600 kr for cd-rom som jeg overhodet ikke har bruk for, noe jeg sa. da ble jeg tilbudt at de skulle gjøre det for meg, men dette kostet 600 kr + arbeid.

Jeg synes det er helt jævlig at jeg skal betale for dette i det heletatt. Jeg mener, hvis du leverer en bil på service for å reparere noe også får du bilen tilbake med en ripe, så blir det feil å måtte betale for dette.

Uansett, tenkte det var noen her som hadde forslag til

Hvor jeg kan finne recovery fil på nettet til amilo mini Ui 3520 eller andre løsninger?

Rimelig pissed på Siba nå for å si det mildt Angry Angry Angry Angry

Utlogget proteingutn

• V.I.P
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

• jeje
Sv: Siba er noen svin!!!!!
« #1 : 15. september 2009, 21:11 »
Siba er en fjollebutikk man bør holde seg langt unna med mindre man absolutt må handle på krita med deres berømte Siba-kort. Snakker av erfaring her.. Du må feks betale 600 spenn for å få lov til å returnere en laptop du ikke er fornøyd med, det har jeg gjort x2. De lever for øvrig et ganske "fritt" liv hva garantier og returrett angår også, om du lurte på det.

Hadde tatt en telefon til forbrukerombudet eller hvem i huleste det er som tar seg av sånt, lagt frem saken for dem, fått dem til å skrive et brev, & så levert tilbake hele driten. For så å kjøpe samme maskin fra en annen butikk, that is.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Jupac

• Treningsveileder
  • Utlogget Utlogget

« #2 : 15. september 2009, 21:14 »
det jeg har tenkt til hvis de ikke gir seg tilslutt, blir en ny tur i morgen og da er lunta kort.

jeg gidder vanligvis ikke hisse meg opp over sånne ting, men når det er åpenlyst at de prøver å lure meg, så orker jeg ikke mer. møkka butikk!!!!

Utlogget spirrevipp

• Aktivt medlem
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

« #3 : 16. september 2009, 00:07 »
du kjøper en pc med verdens dårligste programvare vel vitende om at den ikke har cd rom til å reinstalere med. pc´n funker fint i 2 uker etter ny hdd. Da kan det være mye som tyder på at du måtte påregne en slik kkostnad i fremtiden, synes du ikke?

Utlogget proteingutn

• V.I.P
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

• jeje
« #4 : 16. september 2009, 00:32 »
du kjøper en pc med verdens dårligste programvare vel vitende om at den ikke har cd rom til å reinstalere med. pc´n funker fint i 2 uker etter ny hdd. Da kan det være mye som tyder på at du måtte påregne en slik kkostnad i fremtiden, synes du ikke?
Da skulle i så fall butikken ha opplyst om det, synes du ikke..? Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Jupac

• Treningsveileder
  • Utlogget Utlogget

« #5 : 16. september 2009, 01:53 »
nei det synes jeg faktisk ikke. Jeg skulle kun ha en pc som jeg kunne bruke office og surfe litt på nett. Jeg ser hverken på film eller har noe form for musikk eller videoer o.l på pcen, kun skolearbeid. Det jeg synes er helt jævlig er at siba virker så lite keen på å løse problemet, de ber meg kontakte fujitsu og fujitsu ber meg kontakte siba.

Utlogget Fleksnes

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

« #6 : 16. september 2009, 09:52 »
Du kan kontakte meg på PM, lager ett tv program som heter "Fleksnes hjelper deg" og vi tar tak i slike saker hvor det blir begått urett mot forbrukere.

2 episoder er spilt inn hittil, begge blitt sensurert av TV2 for overdreven voldsbruk.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget spirrevipp

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #7 : 16. september 2009, 22:58 »
nei det synes jeg faktisk ikke. Jeg skulle kun ha en pc som jeg kunne bruke office og surfe litt på nett. Jeg ser hverken på film eller har noe form for musikk eller videoer o.l på pcen, kun skolearbeid. Det jeg synes er helt jævlig er at siba virker så lite keen på å løse problemet, de ber meg kontakte fujitsu og fujitsu ber meg kontakte siba.
Nei om du så på film med den så hadde du vel kjøpt katta i sekken. Da var du altså klar over at når tiden er inne for å reformatere (noe man må med Windows gjevnlig) så kunne du ikke gjøre det selv. Delen som ikke fungerte er blitt erstattet med ny, og pc´n funket fint etterpå inntil programvaren hakker. Dersom det ikke fulgte med en serviceavtale så kan dette lukte krangling lang vei. Du klarer ikke å overbevise de om at de er ansvarlig for prog.varen uansett.

Utlogget spirrevipp

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #8 : 16. september 2009, 23:00 »
Da skulle i så fall butikken ha opplyst om det, synes du ikke..? Tongue
Ikke nødvendigvis. De selger et ferdig produkt der programvaren etc allerede er installert. Er naturlig da at Siba vil sende dette videre til leverandøren. Bør ikke ligge noen opplysningsplikt fra selgers side her.

Utlogget Mr. Bison

• Aktivt medlem
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

• I have to return some videotapes
« #9 : 16. september 2009, 23:14 »
Reklamsjonsrett

Reklamasjonsretten er selve grunnfjellet i forbrukerkjøpsloven når det gjelder å sikre deg som forbruker mot mangelfulle varer. En vare er mangelfull dersom den ikke er som selger har opplyst at den skal være. Den er også mangelfull dersom den ikke har den levetid som er forventet av produktet, forutsatt normal slitasje og at det ikke er gjort noen brukerfeil. Reklamasjonsretten er enten 2 eller 5 år. Dersom en vare antas å ha en levetid vesentlig lengre enn 2 år, er reklamasjonsretten 5 år. Det er 5 års reklamsjonsrett på bærbare PC'er. Husk å reklamere innen 2 måneder fra feilen ble oppdaget.

Enkelt forklart: Slutter din bærbare PC å virke, eller det oppstår plagsomme feil som ikke skyldes unormal eller feilaktig bruk, har du innen 5 år fra kjøpsdato rett til følgende:

- Kostnadsfri utbedring av feilen. Du kan i utgangspunktet selv velge om du vil ha ny vare eller om du tillater reparasjon. Selger kan kreve reparasjon dersom ny vare (omlevering) blir uforholdsmessig dyrt. Vil tippe at bærbare PC'er kommer inn under det siste.
- Selger har to forsøk på å utbedre feilen. Dersom feilen da ikke er utbedret har du rett til å heve kjøpet, samt renter fra reklamasjonsdato.
- Dersom utbedringen tar mer enn en uke har du som hovedregel rett på lånegjenstand.
- Vær klar over at bevisbyrden for evt brukerfeil utelukkende ligger hos selger.

Mange lurer på hvordan det er med bærbare pc'ers batterier og reklamasjonsrett. Dette er litt verre. Men: Du har reklamasjonsrett, sannysnligvis (og i alle fall) 2 år. Batterier er imidlertid av en slik art at de vil slites over tid av naturlige årsaker. Et års bruk vil gi betydelig svekkelse av ytelsen, men er ikke berettiget utbedring eller omlevering av den grunn. Andre feil med batteriet som skulle oppstå er imidlertid ikke begrenset av denne faktoren.

Garanti

Garanti er noe selger eller produsent gir som en slags ekstra service. Garantien skal tilby noe mer enn det som alt ligger i lovgivningen. Det vil si at det er ulovlig av selger å gi en garanti som ikke tilbyr annet enn kostnadsfri utbedring av en feil som ikke skyldes brukerfeil. Her syndes det mye. Spør gjerne selger når du er og handler hva deres garanti innebærer. Innebærer denne ekstra service som hente/bringeservice, på-dagen-service, garanti mot ellers tolererbare pixelfeil etc så er det greit. Hvis ikke er faktisk selger skyldig i et lovbrudd.

Enkelt forklart: Garanti er ekstraservice. Garanti er ikke nødvendig for at du som forbruker skal få dekket utbedringer på en feilvare.

Moralen er

Dersom du kommer til en selger med en PC som ikke virker mer, og det ikke skyldes brukerfeil eller ytre påvirkning som lynnedslag etc (da er det en forsikringssak) kan IKKE selger hevde at garantitiden er gått ut. Vel, garantitiden er kanskje gått ut, men dette er irrelevant da det er din 5 års reklamasjonsrett som gjelder. Selger har ingen muligheter til å omgå dette og du har krav på kostnadsfri utbedring av feilen.

Ikke gi deg dersom slike situasjoner oppstår. Møt forberedt, henvis til forbrukerkjøpsloven som du selvsagt har satt deg inn i. På den andre siden; føl deg trygg på at du ikke har mishandlet produktet eller framprovosert feilen. Mistet du PC'en i gulvet kan du ikke klage på at den ikke virker etterpå (dere vil ikke tro hvor mange som prøver seg på slikt, det er idioter på begge sider).

Linker:

Garantier og reklamasjonsrett: http://forbrukerportalen.no/portal/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16

Forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Et eksempel fra virkeligheten: http://www.vg.no/nyheter/okonomi/artikkel.php?artid=237418

Utlogget spirrevipp

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #10 : 17. september 2009, 01:16 »
bra copy/paste jobb, men dette omhandler pc´n og den har han fått reklamert for og utbedret. problemet er programvaren og omkostningene forbundet med dette. Skal han ha krav på dette må programvarefeilen være knyttet til hddfeilen. Om pc´n funket fint i 2 uker etterpå så kan man spørre seg om dette har tilknytning eller ikke. Det kan jeg ikke se, da feieln ville vært umiddelbar. Skal du kunne hevde et krav på Siba må programvarefeieln være relatert til den reklamerte gjenstand. skjønnerru?

Utlogget Mr. Bison

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #11 : 17. september 2009, 12:07 »
bra copy/paste jobb, men dette omhandler pc´n og den har han fått reklamert for og utbedret. problemet er programvaren og omkostningene forbundet med dette. Skal han ha krav på dette må programvarefeilen være knyttet til hddfeilen. Om pc´n funket fint i 2 uker etterpå så kan man spørre seg om dette har tilknytning eller ikke. Det kan jeg ikke se, da feieln ville vært umiddelbar. Skal du kunne hevde et krav på Siba må programvarefeieln være relatert til den reklamerte gjenstand. skjønnerru?

Hvis det er slik at du må gjenopprette systemet når man bytter hardware, så er det helt åpenbart at Siba skal gjøre dette for å kunne kalle feilen utbedret.

uansett så er det en feil med programvaren som siba må ordne opp i. den må ikke være knyttet til hardwarefeilen, som du av en eller annen grunn (trolig uvitenhet) hevder. Det du sier om at
Sitat
programvarefeilen må være relatert til den reklamerte gjenstand
gir ingen mening på noe som helst plan, fordi det er programvaren som har sluttet å virke - så her er det programvaren som er den reklamerte gjenstand. Du kan nemlig reklamere så mange ganger det er nødvendig.

Men trolig ER den uansett tilknyttet og skyldes at den som byttet delene ikke visste om at man måtte gjenopprette systemet.

Siba prøver bare å vri seg unna.

Utlogget Mr. Bison

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #12 : 17. september 2009, 12:17 »
Ikke nødvendigvis. De selger et ferdig produkt der programvaren etc allerede er installert. Er naturlig da at Siba vil sende dette videre til leverandøren. Bør ikke ligge noen opplysningsplikt fra selgers side her.

Her dikter du bare opp ting, hold opp med det. Ingen er her interessert i hva du "syns er naturlig" eller hva du mener "bør" foreligge. Hvis det er slik at programvaren må reinstalleres innen to år, er selger pliktig til informere om dette. Selger har det fulle og hele ansvar for produktet og alle dets komponenter, de kan ikke skylde på leverandører og be deg ta regningen.

Utlogget spirrevipp

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #13 : 17. september 2009, 13:13 »
Her skjønner du tydeligvis ikke forskjellen mellom hardware og software. Man kan ikke dra slutningen at dette er det samme som i et annet kommersielt forhold hvor delene har nærmere sammenheng.

Jeg er av den oppfatning at så lenge Siba fikser den påreklamerte del (hdd) så har de gjort sitt for at pc\n skal være i kontraktsmessig stand. At programvaren slutter å fungere en stund senere er derfor ikke nødvendigvis tilknyttet hdd - og dette er da nødvendig å påvise. Dersom dette ikke er sansynlig så burde det ikke med mindre annet franmgår av avtalen, være noen forutsetning at Siba skal dekke reinstallering av programvaren.

Utlogget Mr. Bison

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #14 : 17. september 2009, 13:23 »
Her skjønner du tydeligvis ikke forskjellen mellom hardware og software. Man kan ikke dra slutningen at dette er det samme som i et annet kommersielt forhold hvor delene har nærmere sammenheng.

Jeg er av den oppfatning at så lenge Siba fikser den påreklamerte del (hdd) så har de gjort sitt for at pc\n skal være i kontraktsmessig stand. At programvaren slutter å fungere en stund senere er derfor ikke nødvendigvis tilknyttet hdd - og dette er da nødvendig å påvise. Dersom dette ikke er sansynlig så burde det ikke med mindre annet franmgår av avtalen, være noen forutsetning at Siba skal dekke reinstallering av programvaren.

du skjønner ennå ikke. programvaren har sluttet å fungere, og Siba skal rette opp feilen. den trenger ikke være knyttet til HDD. jeg tippet den var det, men det har ingen praktisk betydning for hans rett til å klage.

Hør her:
- hva du syns Siba "burde" er uvesentlig. dette er et faktum:
Siba er ansvarlig for produktet, software medregnet. Dersom softwaren slutter å fungere, skal Siba rette opp feilen med mindre de klarer å bevise at det er Jupacs egen feil at den har sluttet å fungere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!