Skrevet av Emne: Lær deg å påvirke fettforbrenningen  (Lest 5575 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« : 23. september 2009, 00:24 »
Ett tema som hver dag sirkulerer i hodet til mange er hva man kan gjøre for å gå ned de ekstra kiloene. Stoffskifte og forbrenning er to begreper som er viktige i denne sammenhengen, men som det ofte råder en viss forvirring rundt.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget alephzain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

  • 27 år - 72 kg
Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #1 : 23. september 2009, 22:10 »
Feil i artikkelen?

"Spis (ca) hver 3 time, slik at du holder blodsukkeret under kontroll i løpet av dagen."

"Kroppen vår klarer ikke å lagre proteiner, så du bør tilføre proteiner jevnt utover hele dagen. Hvis ikke vil du risikere at kroppen bryter ned muskulaturen. "

Er ikke disse tingene feil/myter, eller er det jeg som ikke er helt oppegående?

Er det rart folk blir forvirra når fakta og myter spinner om hverandre og bytter plass på daglig basis i fitnesslitteratur?

Ellers likte jeg artikkelen...

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #2 : 23. september 2009, 22:20 »
Feil i artikkelen?

"Spis (ca) hver 3 time, slik at du holder blodsukkeret under kontroll i løpet av dagen."

"Kroppen vår klarer ikke å lagre proteiner, så du bør tilføre proteiner jevnt utover hele dagen. Hvis ikke vil du risikere at kroppen bryter ned muskulaturen. "

Er ikke disse tingene feil/myter, eller er det jeg som ikke er helt oppegående?

Er det rart folk blir forvirra når fakta og myter spinner om hverandre og bytter plass på daglig basis i fitnesslitteratur?

Ellers likte jeg artikkelen...


Mye spennende nybrottsarbeide i denne artikkelen.  Det viser seg altså at det lønner seg å sove godt, drikke bra med vann og trene mer for å forbrenne mer. Hvem skulle trodd det Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget eh

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 195
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 195

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #3 : 23. september 2009, 22:31 »
Trodde det var bevist at kroppen faktisk lagret proteinene eller tar jeg helt feil?

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #4 : 24. september 2009, 09:42 »

Er det rart folk blir forvirra når fakta og myter spinner om hverandre og bytter plass på daglig basis i fitnesslitteratur?


Nei, det er ikke rart. Spørsmålet du bør stille deg er om du vil bruke tiden din til å lese trening- og ernæringsfilosofi basert på vitenskaplige hypoteser og egne erfaringer eller om du vil bruke tiden din til å lese trening- og ernæringsfakta basert på vitenskaplig dokumenterte beviser. Om du ønsker sistnevnte må du bare stille krav til vitenskaplige referanser i de artiklene du leser, ellers vet du ikke hva som er tro eller vitenskap. Ser selv mange artikler som tar for seg spennende temaer, men når jeg ser de mangler vitenskaplige referanser gjør jeg heller et søk på pubmed og bruker tiden min til å lese en artikkel om temaet der.

Et lite varsku her er jo at mange av de som skriver filosofiske artikler begynner å forstå at folk setter krav til vitenskaplige referanser, og slenger dermed på studier/bøker på noen av påstandene sine for å "styrke" utseende på artikkelen. Dette setter jo selvfølgelig krav til deg som leser at du må kunne sjekke ut kildene og se om det er hold i påstandene. Og ja, det krever endel arbeid, men det er slik du ungår forvirringen.

"Den som inte kan det, lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra"
- Søren Kirkegaard

I filosofiens ånd Smiley
Trening er vitenskap, ikke religion.

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #5 : 24. september 2009, 15:15 »
Spennende at en danske er så dreven på svensk Cheesy

Utlogget Morsmo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #6 : 24. september 2009, 15:31 »
like greit å bare prøve ting selv med et åpent sitt og se om det fungerer, ellers blir man (ihvertfall jeg) evig forvirret og frustrert. personlig prøver jeg å få minst mulig input fra nettsteder, magasiner og diverse om trening og kosthold. vet ikke helt hvorfor jeg sitter på treningsforum engang lol
Mål: Oppnå 42 centimeters overarmer (36 nå) og få frem sixpacken.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #7 : 24. september 2009, 17:43 »
Følger opp Iben her, med et sitat som kan beskrive denne artikkelen: Det var et utrolig skudd...bare så synd det går midt på keeper! (Ivar Hoff)
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #8 : 24. september 2009, 18:44 »
Hmm, sånn bortsett fra og/å- og særskrivingsfeil, så undrer jeg meg over hva argumentasjonen er for at kortere tid mellom sett øker fettforbrenningen...

Og "Det her visste du kanskje ikke"-avsnittet er jo helt på trynet. Hvis en trent og en utrent person løper den samme distansen eller gjør den samme jobben, så er energiforbruket likt (modulo kroppsvekt). Eventuelt vil den trente bruke litt mindre energi fordi vedkommende har trent mer på bevegelsen og kan ha bedre energiøkonomi.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #9 : 24. september 2009, 18:51 »
Og "Det her visste du kanskje ikke"-avsnittet er jo helt på trynet. Hvis en trent og en utrent person løper den samme distansen eller gjør den samme jobben, så er energiforbruket likt (modulo kroppsvekt). Eventuelt vil den trente bruke litt mindre energi fordi vedkommende har trent mer på bevegelsen og kan ha bedre energiøkonomi.

Flere som kan bekrefte dette? Er i hvert fall enig med han jeg siterer og synes denne delen var helt ulogisk.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #10 : 24. september 2009, 18:51 »


"Den som inte kan det, lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra"
- Søren Kirkegaard

I filosofiens ånd Smiley




Skal du først sitere Kierkegaard så bør du også gjøre det på riktig språk.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #11 : 24. september 2009, 18:53 »
Flere som kan bekrefte dette? Er i hvert fall enig med han jeg siterer og synes denne delen var helt ulogisk.
For å snu på det, hvorfor skulle det stemme? En med bedre kondisjon vil ha et bedre oksygenopptak, og det vil simpelthen føre til at vedkommende får en lavere puls. Hvis en utrent og en trent person løper like fort og like lenge, vil de puste og pese like mye?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #12 : 24. september 2009, 18:57 »
For å snu på det, hvorfor skulle det stemme? En med bedre kondisjon vil ha et bedre oksygenopptak, og det vil simpelthen føre til at vedkommende får en lavere puls. Hvis en utrent og en trent person løper like fort og like lenge, vil de puste og pese like mye?

Nei, er jo enig i dette. Antall kalorier du forbrenner er da lik arbeid utført. Men forstår ikke hvorfor det er skrevet en så direkte faktafeil. Det er jo en i det minste en grunn til at det er populært å vri på sannheten angående hvor ofte du bør spise f,x.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Morsmo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #13 : 24. september 2009, 19:01 »
halve artikkelen er fiksjon lol
Mål: Oppnå 42 centimeters overarmer (36 nå) og få frem sixpacken.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Lær deg å påvirke fettforbrenningen
« #14 : 24. september 2009, 19:02 »
Tipper det er en misforståelse av følgende: Hvis en trent og en utrent person trener like lenge og med samme opplevde intensitet, så vil den trente forbrenne mer (og forøvrig løpe fortere og lengre på den gitte tiden).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!