Er det rart folk blir forvirra når fakta og myter spinner om hverandre og bytter plass på daglig basis i fitnesslitteratur?
Nei, det er ikke rart. Spørsmålet du bør stille deg er om du vil bruke tiden din til å lese trening- og ernæringsfilosofi basert på vitenskaplige hypoteser og egne erfaringer eller om du vil bruke tiden din til å lese trening- og ernæringsfakta basert på vitenskaplig dokumenterte beviser. Om du ønsker sistnevnte må du bare stille krav til vitenskaplige referanser i de artiklene du leser, ellers vet du ikke hva som er tro eller vitenskap. Ser selv mange artikler som tar for seg spennende temaer, men når jeg ser de mangler vitenskaplige referanser gjør jeg heller et søk på pubmed og bruker tiden min til å lese en artikkel om temaet der.
Et lite varsku her er jo at mange av de som skriver filosofiske artikler begynner å forstå at folk setter krav til vitenskaplige referanser, og slenger dermed på studier/bøker på noen av påstandene sine for å "styrke" utseende på artikkelen. Dette setter jo selvfølgelig krav til deg som leser at du må kunne sjekke ut kildene og se om det er hold i påstandene. Og ja, det krever endel arbeid, men det er slik du ungår forvirringen.
"Den som inte kan det, lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra"
- Søren Kirkegaard
I filosofiens ånd