Skrevet av Emne: NRK viser islamsk forkynnelse  (Lest 3879 ganger)

rodjka

  • Gjest
Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #15 : 24. september 2009, 08:31 »
Er det ikke ganske logisk at religionene får sendetid etter oppslutning? Kristendommen er selvfølgelig den desidert største religionen i Norge, mens jeg antar islam er en like soleklar nummer to. Er dere like oppgitt over at Miljøpartiet de Grønne, Kystpartiet og Pensjonistpartiet ikke slipper til i NRK like mye som FrP?

rodjka

  • Gjest
Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #16 : 24. september 2009, 08:47 »
På bakgrunn av hvordan norge er blitt - der det snart er uakseptabelt å ha kristne verdier og meninger (som var helt allment for bare 40 år siden!), så lurer jeg på om jeg burde flytte til Polen eller et annet land der kristendommen står sterkere. Like barn leker jo som kjent best.

Hvilke kristne verdier og meninger er det du mener har blitt uakseptable?

Sitat fra: Jahn Otto Johansen
Undervisningsministeren forbyr det meste
LPR-formannen Roman Giertych er polsk undervisningsminister. Dersom han hadde opptrådt på en teaterscene, ville publikum ha sagt at en så ekstrem skikkelse ikke eksisterer i virkelighetens verden.

Men det undervisningsministeren representerer, ser slik ut: Han vil innføre patriotisme som fag i skolen. Alle forfattere som kan mistenkes for å undergrave polske nasjonale og moralske verdier, skal fjernes fra skolebibliotek og leseplaner.

Det rammer forfattere som Franz Kafka, Johann Wolfgang von Goethe, Fjodor Dostojevski, Joseph Conrad og Polens egen Witold Gombrowicz, kanskje den største europeiske essayist i moderne tid. Den mørkeste middealder vil prege polske skoler, dersom Giertyck får sin vilje.


Er det nasjonalistisk undervisning og sensur av noen av historiens største forfattere du savner i Norge?

Utlogget Tannfeen

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #17 : 24. september 2009, 10:24 »
Er det ikke ganske logisk at religionene får sendetid etter oppslutning? Kristendommen er selvfølgelig den desidert største religionen i Norge, mens jeg antar islam er en like soleklar nummer to. Er dere like oppgitt over at Miljøpartiet de Grønne, Kystpartiet og Pensjonistpartiet ikke slipper til i NRK like mye som FrP?

Nå er vel den norske kirken i en særposisjon ettersom dens medlemmer nærmest er født inn i medlemsskapet. Hadde vært fryktelig interessant å vite hvor mange som hadde meldt seg inn hvis man nullstilte medlemsskapstallet i dag. Jeg vil tippe at dette ville tilsagt at Islam skulle hatt betrakelig større mediedekning enn de allerede får.

Kristendommen er på retrett i Europa, og samtidig har jeg inntrykk av at den ikke sitter på like gode forhandlingskort når spørsmål om kulturelle rettigheter kommer opp, ettersom den tross alt er lov å være motstander av, og kritisere.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #18 : 24. september 2009, 10:34 »
Nå er det vel lov å kritisere alle religioner, men du sikter kanskje til at enkelte Islamske miljøer er mer fintfølende på kritikk enn andre?

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #19 : 24. september 2009, 10:59 »
Nå er det vel lov å kritisere alle religioner, men du sikter kanskje til at enkelte Islamske miljøer er mer fintfølende på kritikk enn andre?

Ikke bare det, men langt mer aggressive også. Jeg syns at hver gang jeg hører om et europeisk land som skal ta en avgjørelse som går i muslimers disfavør, så stiller det personer fra det muslimske miljøet, som kommer med skjulte trusler i form av at "denne avgjørelsen vil skape flere radikale islamister, så dere bør droppe den".

Den andre saken er at de som historisk sett har vært mest kritisk til kristendommen, er de som nå kaller islam-kritikk for rasisme, undertrykking osv. Venstre-ekstremister, eller i denne saken er kanskje hyklere og feiginger mer passende betegnelser. "Vi er feminister og er i mot kvinneundertrykking! Vi har vår egen dag for å markere dette! Men bruker vi den til å markere avstand mot hijab, kvinners rolle i islam, kjønnslemlestelse eller tvangsekteskap? Eh...nei. Parolen er Norge ut av Afghanistan" Pinlig...

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #20 : 24. september 2009, 11:36 »
Eller stramme inn lovverket for innvandring. Jeg tror ikke vi trenger utlendinger for å regulere systemet vårt, det burde vi jo i demokratiets navn klare selv.

stramme inn på hvilken måte? ikke slippe til folk med andre meninger enn våre egne?

i den hensikt at vårt land ikke blir forandret nevneverdig altså.

Utlogget Tannfeen

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #21 : 24. september 2009, 11:59 »
Nå er det vel lov å kritisere alle religioner, men du sikter kanskje til at enkelte Islamske miljøer er mer fintfølende på kritikk enn andre?

Etter loven så er det (foreløpig) lov til å kritisere Islam, til en viss grad. Likevel så har jeg inntrykk av at det kreves at vi er mye mer tolerante ovenfor Islam enn eksempelvis Kristendommen, eller muslimske samfunn kontra kristne samfunn.

En prest som forkynner homofili som en dødssynd, rakker ned på andre religioner eller oppfordrer til noe som helst diskriminerende eller voldelig kommer på forsiden. Indrejustisen blant kristne er også fullstendig forskjellig fra den (tilsynelatende fraværende?) blant muslimer.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #22 : 24. september 2009, 23:47 »
.

Utlogget Morsmo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #23 : 24. september 2009, 23:50 »
bare bra at folk kritiserer religion. når man aksepterer fredelige religiøse, så baner man også vei for ekstremistene. svineri begge deler. religion er et mentalt virus som passerer fra generasjon til generasjon.
Mål: Oppnå 42 centimeters overarmer (36 nå) og få frem sixpacken.

rodjka

  • Gjest
Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #24 : 25. september 2009, 10:56 »
Det gamledagse synet på kjønnsroller, homofili, abort, samboerskap osv osv. Verdier som har blitt snudd opp ned på bare halvannen generasjon. Man blir jo stempla som idiot når man står fast på disse gamle verdiene i dag, med argumentet "vi lever jo i 2009!" - akkurat som det skulle være noe argument.
Jeg tror noen av de liberale røstene glemmer at de konservative meningene var normative og allmenne for bare 40 år siden, for ikke å snakke om nær sagt all tid før dette. Det er vi som er unntaket, ikke de før oss. Man bør i alle fall ikke glemme det før man tar et standpunkt.
Jeg har ikke tenkt så hardt over detaljene. Poenget mitt er bare at jeg har liten tro på en kulturell og religiøs lapskaus. Å ha lover som ivaretar dette prinsippet tror jeg ville vært klokt.

"Vi lever i 2009" er et lettkjøpt argument, men det er ikke unaturlig at folk ikke er interessert i å ta gamle debatter opp igjen. De tingene du nevner har vært kraftig debattert tidligere og det har ledet til endring. Det er heller ikke  noe bedre argument å påpeke hva som har vært normen gjennom historien fordi samfunnet har gått fra å være verdistyrt til å bli mer rasjonelt. Et eksempel er at man tidligere straffet begge parter med døden ved incest. Det betød at dersom en far som voldtok sin datter på 10 år ville begge få dødsstraff. De aller fleste vil være enige i at en slik praksis stider mot rasjonelle og humanistiske prinsipper i vårt "2009-samfunn". Ærlig talt, hvilke rasjonelle argumenter finnes mot å forby samboerskap, homofili og å ivareta gamle kjønnsroller? (Hadde ikke vært meg imot å slippe billigere unna i heimen, men det er en annen sak...)

Ellers synes jeg eksemplene dine er litt ironiske all den tid konservative kristne står veldig nært islam i disse spørsmålene. Det viser at det slett ikke er muslimene (eller andre religioner) i Norge som har undergravd disse verdiene, men heller sekulariseringen som er et utbredt fenomen over store deler av verden. Jeg er en av mange som ikke ønsker noe samrøre mellom religion og politikk. Når du foreslår lover mot kulturell samrøre lurer jeg litt på om du har forstått hva kultur er. Det vil være helt meningsløst å prøve å regulere kulturen gjennom lover. Eksemplene du kom med viser jo nettopp hvor fort kulturen forandrer seg. Hvilke lover du tenker deg som skal regulere religion i Norge lurer jeg også veldig på. Har vanskelig for å se for meg hvordan dette skal skje uten at det vil være et grovt overtramp mot det som faktisk er en menneskerettighet: religionsfrihet.

Utlogget Tannfeen

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #25 : 25. september 2009, 13:09 »
"Vi lever i 2009" er et lettkjøpt argument, men det er ikke unaturlig at folk ikke er interessert i å ta gamle debatter opp igjen. De tingene du nevner har vært kraftig debattert tidligere og det har ledet til endring. Det er heller ikke  noe bedre argument å påpeke hva som har vært normen gjennom historien fordi samfunnet har gått fra å være verdistyrt til å bli mer rasjonelt. Et eksempel er at man tidligere straffet begge parter med døden ved incest. Det betød at dersom en far som voldtok sin datter på 10 år ville begge få dødsstraff. De aller fleste vil være enige i at en slik praksis stider mot rasjonelle og humanistiske prinsipper i vårt "2009-samfunn". Ærlig talt, hvilke rasjonelle argumenter finnes mot å forby samboerskap, homofili og å ivareta gamle kjønnsroller? (Hadde ikke vært meg imot å slippe billigere unna i heimen, men det er en annen sak...)

Ellers synes jeg eksemplene dine er litt ironiske all den tid konservative kristne står veldig nært islam i disse spørsmålene. Det viser at det slett ikke er muslimene (eller andre religioner) i Norge som har undergravd disse verdiene, men heller sekulariseringen som er et utbredt fenomen over store deler av verden. Jeg er en av mange som ikke ønsker noe samrøre mellom religion og politikk. Når du foreslår lover mot kulturell samrøre lurer jeg litt på om du har forstått hva kultur er. Det vil være helt meningsløst å prøve å regulere kulturen gjennom lover. Eksemplene du kom med viser jo nettopp hvor fort kulturen forandrer seg. Hvilke lover du tenker deg som skal regulere religion i Norge lurer jeg også veldig på. Har vanskelig for å se for meg hvordan dette skal skje uten at det vil være et grovt overtramp mot det som faktisk er en menneskerettighet: religionsfrihet.

All den tid religion legger føringer og begrensninger for politikk, som berører alle i samfunnet, så er det meningsløst å snakke om religionsfrihet.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #26 : 25. september 2009, 18:17 »
.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #27 : 25. september 2009, 20:11 »
Sant nok, men nettopp fordi debatten er i ferd med å stilne, og de konservative nå er i mindretall, viser samfunnet stadig mindre toleranse for det gamle synet. Så fort man snakker om mannen som overhode, homofili som synd eller samboerskap som en uting, så blir man nå beskyldt for diskriminering (noe som selvsagt er helt urettmessig). Tidligere ble man ansett som fullstendig uten vett og forstand når man frontet dagens liberale standpunkter.
Verdispørsmålene over trenger forøvrig ikke være religiøst forankret, men basert på en slags "naturens etikk". Det finnes flere mennesker som har et tydelig verdikonservativt syn, men som på ingen måte er hverken kristne, muslimer eller religiøse på annet vis.Jeg synes det i aller høyeste grad er relevant å se på historien, da denne er basert på erfaring gjennom tusenvis av år. Bare enbrøkdel av tiden har de eldgamle verdiene blitt skjøvet til side, og de nye verdiene (eller mangel på verdier) blir nå sett på som en selvfølgelighet. Det må vel bety at de aller fleste av våre forfedre gjennom alle tider har vært diskriminerende mørkemenn? Neppe. De så nok heller at gjeldende normer var til det beste for menneskeheten, hvis ikke hadde man aldri holdt fast ved dem helt til våre dager!Ja, jeg tror de fleste er enige om at den som blir voldtatt (som altså er mot sin vilje) ikke gjør noe galt. Om det du refererer til har vært praktisert, så viser det bare at ikke alt var bedre før.Hva som er "rasjonelt" blir en individuell definisjon, for sålengde mennesker ser at den gamle moralen samsvarer med naturen og ellers fungerer hensiktsmessig, så vil dette alltid være rasjonelt. Hvis det i tillegg samsvarer med religiøse retningslinjer, så blir valget enkelt. Det har du helt rett i, men på noen viktige områder kan de heller ikke sammenliknes.  Dette er jeg også enig med deg i - det er fullt og helt etniske nordmenn som har gjort norge til et liberalt land. Det beskylder jeg ikke innvandrerene for. Men det betyr ikke at jeg synes innvandring er helt OK likevel.Kultur er levesett. Levesettet preges sterkt av religion, der disse finnes. Derfor blir kultur og religion på mange måter to sider av samme sak. Et land med et kulturelt mangfold, er et sekularisert land slik norge er i dag. Men før norge ble verdiliberalt, var det heller ingen stor bredde innen kulturen.
Man regulerer ikke kulturen gjennom lover konkret, men religionen vil si noe om hvilken type kultur som sømmer seg eller ikke. I kristne norge på 50-tallet var det ikke stuerent å gå på strippeklubb f. eks.
Der et land ikke er religiøst, eller mangfoldig, vil man til enhver tid måtte omgås mye man ikke trives med, nettopp fordi mangfoldet fremheves som noe bra i seg selv.Religionsfrihet skal det selvsagt være. Men jeg mener det er uhensiktsmessig å si ukritisk ja til innvandrere med en helt annen kultur og religion. Jeg tror ganske enkelt det er best for alle parter at vi forblir i våre egne land, dog ikke som uvenner, men for at vi kan ha egne land med egen identitet.

men jeg er også nordmann, og er totalt uenig med deg i det meste, så hvem av oss i norge skal bestemme hvem som kommer inn og hvem som forblir ute?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #28 : 26. september 2009, 01:41 »
.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: NRK viser islamsk forkynnelse
« #29 : 26. september 2009, 10:58 »
Vi lever jo i et demokrati i Norge, så flertallet bestemmer. Men jeg er nok ingen del av flertallet Smiley
Jeg har uansett ikke noe mål om å "komme til makta". Nå er det jo slik at religion ikke er bygget på demokrati, men teokrati. Da vet man hva man har å forholde seg til ved at lover og regler står fast gjennom tide og utide. Demokratiet fyker dit høna sparker.
Hadde sverige vært kristent teokratisk burde jeg flyttet dit, mens det kanskje hadde vært like greit at muslimer blir der de hører hjemme. Det er mye greiere å være gode naboer enn å bo i samme hus Wink

i flertall?

krf fikk 5.5 % ved valget.

norge er ikke så kristent som du tror. takk gud for det =)

Så du mener innvandringen skal foregå slik at vi bare slipper inn folk flertallet liker?
mao vil da flertallet som begynner seleksjonen for alltid forbli flertallet siden de vil velge like folk som seg selv og da bare vokse og vokse.

når begynner dere da å kaste ut nordmenn som ikke er enige med dere? =)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!