Skrevet av Emne: Litt sånn generelt  (Lest 1105 ganger)

Utlogget Bigmamma123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Litt sånn generelt
« : 27. september 2009, 21:40 »
Hei, er en 17 år gammel gutt som har begynt å trene på treningsstudio for å bygge masse. Har trent i litt over 1 månde no. Jeg veier 75 kg og er ca 180 høy. Spiller fotball tre ganger i uken og trener på treningsstudio 4 ganger i uken. Kostholdet er ikke helt på gli. Nugatti til forkost hver dag og en skive til lunsj på skolen. Eg vet at kostholdt er utrolig viktig. SKal begynne med proteiner no og bytte ut forkosten med havregryn ca 100 gram. Har merket stor fremgang på tricep delen, føler jeg treffer den utrolig bra. Men har ikke merket så stor framgang på andre kroppsdeler. Men har begynt med et 2 splitt program no. Trener hver kroppsdel 2 ganger i uken.

Har et spørsmål om hvor mye jeg bør øke i vekter. Har trent med 10 kg manualer på bicep i hele min treningsperiode med 10 repp per sett. Burde jeg øke til 12 kg, med kansje 8 rep per sett? Har og trent en uke med 40 kg i benk, burde jeg slenge på 2,5 kg på hver side av stangen, slik at jeg får 45 kg totalt? Eller bør jeg vente litt til?

Har en følelse av at det er kostholdet som er dårlig som gjør at jeg ikke øker i vekt. Tar gjerne imot andre tips, som er utenfor mitt tema.

Takker på forhånd

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Litt sånn generelt
« #1 : 27. september 2009, 21:48 »
Hvis du klarer å løfte mer, så er det klart at du skal legge på mer kg på stanga.

Skriv opp hva du spiser iløpet av en dag, så er det sikkert lettere for folk å hjelpe deg. Skriv gjerne opp treningsprogrammet ditt også, selv om de fleste pga. kosten ikke får fremgang.

Utlogget kimole.r

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Sv: Litt sånn generelt
« #2 : 27. september 2009, 21:58 »
jeg begynte med 40kg å trene med i benkpress, nå, 3 mnd senere trener jeg med 65. når du klarer 10-12 reps bør du øke i kg. kostholdet er viktig, også de å få i seg mye proteiner & karbohydrater. lykke til!

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Litt sånn generelt
« #3 : 27. september 2009, 21:59 »
Du sier det jo selv her.. er kostholdet dårlig vil du få mindre fremgang enn du bør ha.

men hvis du har trent i bare en mnd vil du kunne øke endel uansett pga nervesystemets evne til å aktivere musklene dine..

hva slags program bruker du??

biceps curls er vel egentlig ikke det du bør fokusere mest på, men uansett hvem øvelse du trener så er du nødt til å øke belastningen hvis du har planer om å bli større og sterkere..
trener du med de samme vektene på stanga hver gang, så vil kroppen raskt tilpasse seg det og all fremgang vil stoppe opp..

Konsentrer deg om baseøvelsene og ikke så mye på isolasjonsøvelser..

Uansett hva du trener så vil du få fremgang som nybegynner, men den vil bli dårligere og vil stoppe opp fortere hvis du ikke har ett skikkelig kosthold..

Havregryn er flott til frokost, men resten av dagen er også viktig.. spesielt før og etter trening..

Les i kostholdsforumet, og sjekk ut www.tmuscle.com
der er det også mye bra om kosthold og om trening..


25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget Bigmamma123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Litt sånn generelt
« #4 : 27. september 2009, 22:07 »
Klarer nok fler kilo men da er det spørs om eg klarer 8-10 rep liksom. Sånn som eg har forstått det så må du ta 8-10 rep per sett visst du skal bygge volum og det er det jeg i hovedsak er ute etter, men skal kartlegge mitt kosthold og legge det ut her.

Har ikke hørt om 5x5 stronglifts programmet nei. Men trener etter dette programmet.

Dag 1: Bryst,tricep og skuldre

Dag 2: Bicep og rygg

Dag 3: Samme som dag 1

Dag 4: Samme som dag 2

Men må jeg ikke presse meg selv ved å øke i vekter for å få progresjon?

Utlogget kimole.r

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Sv: Litt sånn generelt
« #5 : 27. september 2009, 22:11 »
hmm, 8-10 reps er mest for å bygge volum ja, og viss det er det du er ute etter, så kan du starte med foreksempel i benkpress, 4x6 45 kg, å bygge deg opp til 10-12 reps, så øke i kg igjen.. sånn gjorde jeg, gikk ifra 40kg 4x6 til 65kg 6x4 på 2-3mnd.

du kan legge til mage på Dag 2, ville vertfall eg gjort. protein og karbohydrater er viktig!

Utlogget Bigmamma123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Litt sånn generelt
« #6 : 27. september 2009, 22:13 »
Ja har ikke helt turt og prøve meg på baseøvelser som markløft og slikt, men har begynt på vanlig benk, skrå benk og sånn nedover benk. Korfor jeg ikke har turt å prøve meg på de andre basisøvelsene er fordi dette krever en del teknikk og det er lett å få skader av det. Og det er ikke så kjekt å kjøre de feil når alle ser på liksom. Hadde vært kjekt visst noen kunne vist meg liksom. Trener med venner men de kan ikke noe mer en meg liksom. Men får prøve og spørre. Alle har jo vært der en gang

Utlogget kimole.r

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Sv: Litt sånn generelt
« #7 : 27. september 2009, 22:16 »
øvelser som du ikkje kjenner til, og ikke har god teknikk i, finner du lett her rundt om.. men det går også an å spør folk på gymet også Smiley baseøvelser som benkpress, militærpress, markløft, knebøy osv er viktig.. selv om jeg ikke trener mark og bøy.

Utlogget Bigmamma123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Litt sånn generelt
« #8 : 27. september 2009, 22:22 »
Ja bør begynne på et mer seriøst kosthold for å si det sånn. Fokuserer ikke så mye på bein siden jeg har ganske stor bein bygningen fra før av. Og i tilegg vil ikke bli tung i beina på fotball treningen. Men får prøve ditt forslag med at jeg tar 4x6. Men har du merket økning i masse eller?

Utlogget Bigmamma123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Litt sånn generelt
« #9 : 27. september 2009, 22:23 »
Noen som har forslag til hva jeg skal ta før og etter trening? Har tenkt på haveregryn før trening og protein shake etter trening med litt karbonhydrater.

Utlogget kimole.r

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Sv: Litt sånn generelt
« #10 : 27. september 2009, 22:32 »
her er et anbefalt program: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=85

protein + carbo etter trening er lurt, kreatin før trening er også en ide

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Litt sånn generelt
« #11 : 27. september 2009, 22:41 »
Var jeg trådstarter, ville jeg tatt en titt i de andre trådene som finnes om kosthold.

Jeg ville også prøvd ut 5x5, som er et kjempeprogram. Du sier du er redd for å skade deg fordi du ikke kan baseøvelsene ennå. Vel, gjett hva, du lærer de ikke bedre av å ikke prøve Smiley

Søk på youtube, så ser du hvordan du gjør det. Det finnes også artikler her inne hvor det beskrives. Les deg opp om kosthold og trening, så kommer du langt. Det fungerte bra for meg, og har fungert bra for mange andre også. Lykke til.

Å legge til mage vil ikke hjelpe mye. Å legge til knebøy og markløft derimot, vil hjelpe veldig mye. Men jeg tror det smarteste hadde vært å prøve ut 5x5. Versjonen jeg prøvde ut, ligger her.

Lykke til.

EDIT: Skrivefeil

Utlogget T_O_R

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: Litt sånn generelt
« #12 : 27. september 2009, 22:49 »
Hvis du er 180 og 75 kg så skader det ikke å trene beina. Tviler på at du har så store bein som du tror. Tongue Jeg ville anbefalt deg et fullkroppsprogram 2/3 dager i uken, (RYP, Stronglifts, 5x5, Starting Strength etc)


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!