Skrevet av Emne: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen  (Lest 4262 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« : 28. september 2009, 23:37 »
Leste nettopp svar fra VGs vektklubb-ekspert Christian A. Drevon. Ble så oppgitt at eg sendte han en mail, som du kan lese under.

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2046
Link til nettmøtet.



MAIL:

Hei

Jeg er en student ved NTNU, og en aktiv kar. Driver med styrketrening, boksing og litt tennis.

Jeg har stor respekt for din stilling, din kompetanse og erfaring. Jeg skjønner og at på nettmøte på VG så må man gjerne gi litt generelle svar.

Men noen svar sjokkerer meg, og jeg undrer på hvor du har dette fra:

Fungerer protein- og kreatintilskudd?"
       
SVAR: Hei, Det enkle savret er at tilskudd av proteiner, kreatin og aminosyrer fungerer ikke! Hilsen Christian A. Drevon



For meg er dette som å si at "det enkle svaret er at spising av fisk/fugl/kjøtt fungerer ikke!"
Jeg skjønner at du ikke vet mer om situasjonen til denne personen, og dermed gir som du sier, et enkelt svar. Men når har det kommet fram gjentatt forskning, bekreftende forskning som støtter deg her?

Som jente og aktiv idrettsutøver lurer jeg litt på anbefalinger ang tilskudd av protein hos jenter. "Alle" idrettsgutta jeg kjenner har protein som tilskudd, men ingen jenter. Har jenter noe å hente på å ta proteintilskudd eller får man i seg nok ved et normalt og variert kosthold? Jeg er i utholdehetsidrett og trener x2 pr dag, men spiser kun vanlig mat. Ville du anbefalt proteinbar etter trening eller holder det med brødskive?"
       
SVAR: Hei, Her gjør jentene det smarteste ved å spise mat og ligge unna proteintilskudd. Ved et sunt og balansert kosthold vinner du intet med å ta protein tilskudd. God trening og godt kosthold uten protein tilskudd! Hilsen Christian A. Drevon



Ingenting hadde vært bedre enn om alle i Norge kunne spist alt de trengte med vanlig mat, men det blir dyrt og upraktisk. "Sunt og balansert" er for meg et svada svar, fordi de fleste har forskjellig oppfatning av hva dette er. Hvorfor gjør egentlig jentene det smarteste ved å ligge unna proteintilskudd?



Jeg er fast kunde hos Tech Nutrition. De sponser/har sponset blant annet: Christina Vukicevic, Andreas Thorkildsen og nå hele Rosenborg (desverre seriemester i år). Har disse tre, som ligger i idrettstoppen misforstått når de tror at kostilskudd hjelper på prestasjonene?

Erfaringsmessig så fungerer det mye bedre for meg når jeg tar mine tilskudd (vitaminer, tran og andre oljer, protein) enn når jeg ikke gjør det. Placebo? Kanskje, men resultater er resultater og om de kommer via placebo så lures jeg med glede.


MAIL END





Håper eg ikke har gått glipp av mye ny forskning i det siste. Tongue
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #1 : 28. september 2009, 23:45 »
Altså, proteintilskudd er PRAKTISK ikke NØDVENDIG. Det er faktisk VELDIG ENKELT å få i seg alt man trenger via vanlig og billig mat.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Heineken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #2 : 28. september 2009, 23:45 »
Får du svar, noe jeg egentlig tviler på Undecided, så for all del post det her Smiley
Jaja

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #3 : 29. september 2009, 00:26 »
LOL. utrolig at slike idioter har lov til å komme frem i media og spy ut slik pissprat

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #4 : 29. september 2009, 00:53 »
Mannen har jo faktisk helt rett i det han sier, nemlig at et godt og variert kosthold er tilstrekkelig.

Legger man til grunn at man er dopingfri, så trenger man strengt tatt ikke ekstra tilskudd overhodet. Ta f,eks de norske skiløperne, som knapt nok har fått i seg annet enn grovbrød og geitost:-) Tror ikke de hadde vært mye bedre med en god mix fra proteinfabrikken, bortsett fra flatere lommebok.  Koss tok vel en enkel tablett ned kostpluss om dagen som eneste tilskudd i oppkjøring til OL Lillehammer, og gikk jo passe greit det.

Så for en mann på 80 kg og dagsbehov 2g prot pr kg kroppsvekt = 160g protein, så klarer man fint dette med variert kosthold. Bytter man derimot ut kosthold med pulver, så står man faktisk i fare for å miste viktige og naturlige vitaminer,mineraler og protein.


Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #5 : 29. september 2009, 01:01 »
Mannen har jo faktisk helt rett i det han sier, nemlig at et godt og variert kosthold er tilstrekkelig.

Legger man til grunn at man er dopingfri, så trenger man strengt tatt ikke ekstra tilskudd overhodet. Ta f,eks de norske skiløperne, som knapt nok har fått i seg annet enn grovbrød og geitost:-) Tror ikke de hadde vært mye bedre med en god mix fra proteinfabrikken, bortsett fra flatere lommebok.  Koss tok vel en enkel tablett ned kostpluss om dagen som eneste tilskudd i oppkjøring til OL Lillehammer, og gikk jo passe greit det.

Så for en mann på 80 kg og dagsbehov 2g prot pr kg kroppsvekt = 160g protein, så klarer man fint dette med variert kosthold. Bytter man derimot ut kosthold med pulver, så står man faktisk i fare for å miste viktige og naturlige vitaminer,mineraler og protein.



da tror jeg du må lese det han sa en gang til, for det handlet nemlig ikke om nødvendighet.

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #6 : 29. september 2009, 01:10 »
Ja,ja nødvendighet eller funker ikke er bare flisespikkeri;-)En ting av samme sak. Fungerer optimalt sammen med aas, men lite og faktisk med så små forskjeller reint at det ikke er verdt å diskutere en gang.

Men værsågod å klem til å kjøp en pall med tilskudd:-) Blir jo enda rikere de som selger det.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #7 : 29. september 2009, 01:15 »
Ja,ja nødvendighet eller funker ikke er bare flisespikkeri;-)En ting av samme sak. Fungerer optimalt sammen med aas, men lite og faktisk med så små forskjeller reint at det ikke er verdt å diskutere en gang.

Men værsågod å klem til å kjøp en pall med tilskudd:-) Blir jo enda rikere de som selger det.

haha

du kan godt forklare hvorfor proteintilskudd bare fungerer sammen med aas. og mener du at alle studier som viser at kreatin virker ikke stemmer?

Utlogget bravo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #8 : 29. september 2009, 01:22 »
hm, dette er en fyr av det gode gamle slaget, skal vedde den svette treningsbuksa mi på at hvis dette har vært en yngre kar så ville svarene ha variert bedre. Han blir tydeligvis sponset av Fiskeriministern, ikke vet jeg..

MEN..

Kosttilskudd taes av folk som ikke får i seg nødvendige vitaminer igjennom det daglige kostholdet, kan være at man går på en eller annen diett eller at du er allergisk mot f.eks fisk.

Jeg har selv trent hardt for en stund tilbake, hvor jeg hadde oppimot 4 timer på en gym og spiste hva jeg ville (usunn mat)..og nå har jeg begynt å trene like hardt igjen men denne ganger er jeg mere bevisst på hva jeg spiser, og ja, jeg har begynt å prøve Kreatin, protein og carbo fuel, kanskje det bare har en pyskisk virkning, men jeg ser en tydeligere fremgang nå enn da.

Var iallefall min 50 øre

Mvh
Bravo
Prior Planning Prevents piss poor performance

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #9 : 29. september 2009, 01:32 »
''Har du spørsmål om antioksidanter og kosttilskudd og deres virkning? Send dem til professor i ernæring og lege Christian A. Drevon.''

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #10 : 29. september 2009, 01:39 »
Kunne listet opp og lært deg 23 års erfaring fra kroppsbygging om du var ydmyk og var intressert i å lære det som fungerer i praksis og ikke teori:-)

Tror jeg må være blandt de første som hørte om og prøvde dette fantastiske produktet kreatin
Man øker litt i styrke og vekt pga at du binder mer vann i kroppen, men dette faller tilbake til start etter endt bruk. Så man kan i praksis si at det funker for noen, men ikke alle responderer på det og uansett ikke til å øke i musklatur alene.

Når det gjelder bruk av dopingmidler så kan man dobble inntak av protein ved bruk av aas og vekst. Bruker man insulin, har man et behov opp mot 6g protein pr kg kroppsvekt. Stort inntak i kombinasjon med alle 3 samt midler som går på stoffskiftet så muligens enda større behov.

Da sier det seg kanskje at mengde kjøtt/fisk blir uoppnåelig å innta. Dette går selvfølgelig de som har liten erfaring på, når Mr,O legger ut om kostholdet sitt og anbefaliger rundt dette og hvor bra det er. Dette for å fronte sponsor i første omgang, men også en fin anledning til å skjule hva som egentlig ligger bak størstedelen av resultatene.

Så kan man ignorere dette og tenke at jeg bare snakker tull, eller man kan ta det til vurdering og prøve selv:-)

Legg deg på et inntak på 6 g protein pr kg kroppsvekt, og se om du har lagt på deg mye annet enn fett rundt navelen etter 3 mnd kontra det å få i deg 2g.(reint selvfølgelig)


Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #11 : 29. september 2009, 01:51 »
Kunne listet opp og lært deg 23 års erfaring fra kroppsbygging om du var ydmyk og var intressert i å lære det som fungerer i praksis og ikke teori:-)

Tror jeg må være blandt de første som hørte om og prøvde dette fantastiske produktet kreatin
Man øker litt i styrke og vekt pga at du binder mer vann i kroppen, men dette faller tilbake til start etter endt bruk. Så man kan i praksis si at det funker for noen, men ikke alle responderer på det og uansett ikke til å øke i musklatur alene.

Når det gjelder bruk av dopingmidler så kan man dobble inntak av protein ved bruk av aas og vekst. Bruker man insulin, har man et behov opp mot 6g protein pr kg kroppsvekt. Stort inntak i kombinasjon med alle 3 samt midler som går på stoffskiftet så muligens enda større behov.

Da sier det seg kanskje at mengde kjøtt/fisk blir uoppnåelig å innta. Dette går selvfølgelig de som har liten erfaring på, når Mr,O legger ut om kostholdet sitt og anbefaliger rundt dette og hvor bra det er. Dette for å fronte sponsor i første omgang, men også en fin anledning til å skjule hva som egentlig ligger bak størstedelen av resultatene.

Så kan man ignorere dette og tenke at jeg bare snakker tull, eller man kan ta det til vurdering og prøve selv:-)

Legg deg på et inntak på 6 g protein pr kg kroppsvekt, og se om du har lagt på deg mye annet enn fett rundt navelen etter 3 mnd kontra det å få i deg 2g.(reint selvfølgelig)



du misforstår tydeligvis helt hva dette handler om. jeg må vel gjenta meg selv og si at dette ikke handler om nødvendighet, men om det virker eller ikke. og nei, det er IKKE det samme.

det er ikkenoe vits å diskutere med deg før du skjønner dette.

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #12 : 29. september 2009, 02:00 »
Veit ikke helt hvem av oss som har litt tungt for det, men svaret er som følgende:

Om du ikke spiser mat, så funker tilskudd bedre enn å dø av sult. Men om du går til det skritt at du synes mat er viktig og spesielt i forbindelse med idrett, så blir det bare smør på flesk å ta tilskudd uten bedre resultat enn mat alene.

Unntak av dette er hvis man bruker dopingmidler.

Skal jeg ta det en gang til, eller gikk det inn nå?

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #13 : 29. september 2009, 02:08 »
Veit ikke helt hvem av oss som har litt tungt for det, men svaret er som følgende:

Om du ikke spiser mat, så funker tilskudd bedre enn å dø av sult. Men om du går til det skritt at du synes mat er viktig og spesielt i forbindelse med idrett, så blir det bare smør på flesk å ta tilskudd uten bedre resultat enn mat alene.

Unntak av dette er hvis man bruker dopingmidler.

Skal jeg ta det en gang til, eller gikk det inn nå?

det er nettopp dette jeg har prøvd å få frem, at tilskudd fungerer. det er rett og slett bare et ja/nei spørsmål. fungerer det eller ikke? svaret er som du selv sier her, ja. hva man spiser eller ikke, om man doper seg eller ikke, er helt irrelevant.

og nå har du altså sagt deg enig med meg om at proteintilskudd virker. og da er du også enig i at det denne professoren sier er feil.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: VGs Vektklubb "eksperter" slår til igjen
« #14 : 29. september 2009, 02:10 »
Veit ikke helt hvem av oss som har litt tungt for det, men svaret er som følgende:

Om du ikke spiser mat, så funker tilskudd bedre enn å dø av sult. Men om du går til det skritt at du synes mat er viktig og spesielt i forbindelse med idrett, så blir det bare smør på flesk å ta tilskudd uten bedre resultat enn mat alene.

Unntak av dette er hvis man bruker dopingmidler.

Skal jeg ta det en gang til, eller gikk det inn nå?

Jeg har ikke sjekket priser på div. proteintilskudd i det siste, men sist jeg sjekket kunne man spare både tid og penger på å ta proteintilskudd kontra det å spise kylling eller tunfisk. Kreatin er bevist i studie etter studie at det fungerer. Det ser ut som du tror det er enten kosttilskudd ELLER mat elrey, man kan ha en fin balanse mellom vanlig mat og kosttilskudd.

Er veldig trøtt så det er mulig alt jeg skrev er irrelevant  what
"There Can Be Only One" - Bill K

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!