Et tilbakeblikk på treningen 2006-2009
2006-2007
Begynte å trene smått og spise sunnere høsten 2006, vekta var 135 kg. Hadde gått ned ca. 5kg allerede ved hjelp av lavkarbodiett alá Fedon Lindberg (min diett er bedre;)) Treningen bestod av jogging og noe ustrukturert styrketrening på det lokale treningssenterer Pulz. Holdt på slik til februar 2007, etter å ha lest opp på det som fantes på nett om dietter, kosthold og treningsprogrammer fant jeg ut hva som måtte til.
1. Det var viktig med progresjon (øke i belastning av vekt/repetisjoner kontinuerlig)
2. Kosthold er faktisk VELDIG viktig for framgang
3. Det finnes tusenvis av teorier om proff-treningsprogrammer, de fleste fungerer om man følger dem nøye.
Det var tid for bulkhandel på proteinfabrikken(husker ikke helt hvilken butikk det var, men whatever), gikk til innkjøp av proteinpulver og kreatin monohydrat. Vekta gikk ned til 120 i løpet av april-mai og videre ned til 106-107 i løpet av sommeren.
Flyttet deretter til Trondheim for studere, det gikk litt skeis med treningen pga. diverse ting jeg ikke gidder å gå inn på. Let's say: fadderuka satt sine preg etc. etc. Tross diverse fyll og fanteri så gikk vekta faktisk litt nedover, tror dette skyldes studentmat og sløv trening, ikke helt sikker. Avsluttet året med fullstendig treningsstopp, vekta stoppet på 112kg og en meget misfornøyd meg returnerte til Stavanger for å feire jul.
2008
Satte meg nyttårsmål om å begynne for fullt igjen, slutte å røyke, spise bra, trene masse! Fungerte fint dette, trente 4 ganger i uka de første 5 ukene , men vekta holdt seg mer eller mindre stabil. Motivasjonen daffet av og da jeg pådro meg en fin skiveutglidning i ryggen sluttet jeg å trene hardt i perioden fram til Mai. Det var da jeg flyttet til en mindre hybel og fikk meg sommerjobb på et takstein-lager (HEAVY stuff), booket sydentur med kompisene mine der oppe og satte meg et bestemt mål om å ha en kropp jeg ikke var flau for å gå på stranda med.
Perioden med størst framgang/vekttap:
Vekta var ca. 110 når jeg begynte på igjen, våren 2008. Jeg gikk til innkjøp av kombinasjonen: Optimum Nutrition Whey Gold Standard 100% proteintilskudd, PF's Carbo Fuel, L-Glutamine fra Top Formula og Omega 3. Dietten her var ikke noe å skryte av, skikkelig sparebluss. Noe ala intermittent fasting ?
Frokost 06.00: Et glass vann + 3 omega3 kapsler
Lunch 11:00: Vann..
Før trening 16:30: 30g proteinpulver, 5-6 skiver med lett sjokade(haha i know)
Etter trening: 60g proteinpulver, carbofuel, glutamin og kreatin
Kvelds tilfeldig kl.: 2-3 skiver med div pålegg
Trente hard 4 ganger i uka i tillegg til en slags cardio/styrketrening på jobb som bestod av steinløfting i 25-30 varmegrader, uten mat. Dette fungerte helt supert gikk ned helt til 95kg bare i løpet av sommeren. Jeg var klar for stranda, jippi! Eneste "bivirkningen" var at jeg så ut som et lik etterpå, bleik og underernært. (1 uke på Kos tok forøvrig knekken på dette)
Flyttet etter dette tilbake til Stavanger, hvor jeg fortsatte den gode trenden. Bestemte meg for å øke muskelmasse betraktelig, likte meg ikke som tynnjing. Kjørte på med ekstremt høyt proteininntak og 5x5 og senere en egenmekka blanding av det beste fra på myo-reps og DoggCrapp's treningsteorier (det jeg har tenkt å fortsette på også). Økte fra 95kg til 115kg uten å legge på meg alt for mye fett. Er nå, sommeren 2009 stabilt på rundt 105-107kg.
Blir som sagt aldri fornøyd.. Det som irriterer meg mest nå er magefettet/lovehandles! Det er det som skal jobbes med nå, IT NEEDS TO GO!
Et lite "før og etter bilde" på tampen