Skrevet av Emne: 19 år - ekstremt hårtap  (Lest 18127 ganger)

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

19 år - ekstremt hårtap
« : 04. oktober 2009, 10:36 »
Jeg har alltid hatt veldig tykt og mye hår, men i løpet av de siste månedene har jeg mistet ekstremt mye hår. Når jeg dusjer, mister jeg en neve, i løpet av dagen samler jeg enda en neve når jeg soper gulvet på rommet, når jeg våkner opp samler jeg en neve fra senga. Og ja, det er ingen tvil om at håret har blitt MYE tynnere. Når jeg står under lyset og ser meg selv i speilet, så ser jeg rett gjennom til hele hodebunnen. Så jeg prøver å dekke til med det tynne laget jeg har helt øverst. Det er skikkelig trist å tenke på at jeg sakte, men sikkert kommer til å bli skallet.

Det var mamma som først merket at jeg etterlot meg så mye hår, hvorhenn jeg gikk. Men jeg nektet på det, og trodde egentlig det bare var noe tøv hun sa. Hun skyldte på hårvoksen jeg brukte, så jeg har sluttet å bruke hårvoks siden jeg har innsett at hun hadde rett angående håret mitt. Og jeg tar B-vitamin-tilskudd og drikker to glass vann utblandet med ølgjær daglig, men det er ingenting som tyder på at det kommer til å bedre seg.

Jeg har mange spekulasjoner om at det kan være at jeg ikke har trent styrketrening de siste månedene (trente 4 ganger styrke hver uke tidligere i år, sluttet i juli. Men siden da har jeg løpt 4-5 ganger per uke uten noen form for styrketrening.)? For jeg har lest om en del folk som har merket at de får et mye sterkere hår av å trene styrke, og det hadde noe med testosteron-nivået å gjøre.

Noen som kan hjelpe meg?
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget markevans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #1 : 04. oktober 2009, 10:55 »
Ja, du får mye sterkere hår av styrketrening. Spesielt markløft og knebøy. Knebøy fire ganger i uka og markløft en gang i uka er resepten. Gratis er det og, ingen penger går bort til dumme komersielle selskaper. Har du forresten sjekket om du har beholdt hår i rævsprekken og over ballene og? Det hender at håret forsvinner derfra også om man ikke trener knebøy på 3 måneder.

Jeg vil dog advare mot bicepscurl og benkpress med spotter. Gjør du det, så eskalerer du hårtapet. Du kan si det sånn at hver gang du trener biceps eller underarmene, så mister du et hårstrå, mens hver gang du flesker til i knebøy, så tyter ulla ut. En litt lite heldig bieffekt er at du kan få hår i øra av knebøy og..

Men det aller beste tipset er å smøre inn rumpesprekken med voks før bøyen, dette gir en basal nevromuskulær fasiliteringseffekt, og reverserer hårtapsprosessen.

Siden voksen din bidro til at du mista hår på hodet, må du bruke den samme voksen i rævsprekken. Bruker du en annen type voks, så er det ikke sikkert det virker.

Har trua på deg nå! Kjør på!

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #2 : 04. oktober 2009, 11:08 »
Ja, du får mye sterkere hår av styrketrening. Spesielt markløft og knebøy. Knebøy fire ganger i uka og markløft en gang i uka er resepten. Gratis er det og, ingen penger går bort til dumme komersielle selskaper. Har du forresten sjekket om du har beholdt hår i rævsprekken og over ballene og? Det hender at håret forsvinner derfra også om man ikke trener knebøy på 3 måneder.

Jeg vil dog advare mot bicepscurl og benkpress med spotter. Gjør du det, så eskalerer du hårtapet. Du kan si det sånn at hver gang du trener biceps eller underarmene, så mister du et hårstrå, mens hver gang du flesker til i knebøy, så tyter ulla ut. En litt lite heldig bieffekt er at du kan få hår i øra av knebøy og..

Men det aller beste tipset er å smøre inn rumpesprekken med voks før bøyen, dette gir en basal nevromuskulær fasiliteringseffekt, og reverserer hårtapsprosessen.

Siden voksen din bidro til at du mista hår på hodet, må du bruke den samme voksen i rævsprekken. Bruker du en annen type voks, så er det ikke sikkert det virker.

Har trua på deg nå! Kjør på!
Hva faen i helvete feiler deg da?!
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #3 : 04. oktober 2009, 11:12 »
Stikk til legen. Og nei. det har neppe noe med styrketrening å gjøre.

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #4 : 04. oktober 2009, 11:16 »
Stikk til legen. Og nei. det har neppe noe med styrketrening å gjøre.
Har vært til legen, og tatt mange blodprøver. Får ikke vite resultatet før onsdag om to uker. Jeg tenkte siden det er en grunn til at menn mister håret, men ikke kvinner; altså pga testosteron-nivået, så kunne det kanskje ha noe med at jeg gikk fra å trene veldig mye styrketrening til å ikke trene i det hele tatt. Og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke lider av vitaminmangel mtp at jeg har et variert og sunt kosthold, og i tillegg tar jeg vitamintilskudd.
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #5 : 04. oktober 2009, 11:19 »
Heisann

Har vært i samme båt selv, fikk en stopp på det uten å gjøre noe heldigvis. Jeg har hatt veldig langt hår siste 4 årene. Brukt en god del hårvoks (renati). Mistet plutselig veldig mye hår, vasken/dusjen var full av hår. Ser antydning til måne og har fått meg skikkelig vampyrviker i pannehårfestet.

Det som fungerte for meg var å klippe bort alt håret ca. 3mm slutte å bruke voks helt (ser du har gjort det allerede) Kjøpte også et hårmiddel hos frisør som skal hjelpe å starte/vedlikeholde hårvekst i hodebunnen. Spiser også masse vitaminer og omega 3. Vet ikke hva jeg gjorde som fikk det til å slutte, men tipper å skrelle bort håret hjalp ganske bra. Nå har jeg type standard hårlengde for gutter etter et halvt år med 3-10mm hår.

Håper det ordner seg for deg, ikke gøy å miste håret..
Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #6 : 04. oktober 2009, 11:52 »
Har vært til legen, og tatt mange blodprøver. Får ikke vite resultatet før onsdag om to uker. Jeg tenkte siden det er en grunn til at menn mister håret, men ikke kvinner; altså pga testosteron-nivået, så kunne det kanskje ha noe med at jeg gikk fra å trene veldig mye styrketrening til å ikke trene i det hele tatt. Og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke lider av vitaminmangel mtp at jeg har et variert og sunt kosthold, og i tillegg tar jeg vitamintilskudd.
Det har nok mer med at du ikke er et barn lengre. Det er ikke uvanlig for menn å bli tynnere i håret.

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #7 : 04. oktober 2009, 13:10 »
Det har nok mer med at du ikke er et barn lengre. Det er ikke uvanlig for menn å bli tynnere i håret.
Men jeg er den eneste 19-åringen jeg vet om som mister så mye hår i en så ung alder.
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #8 : 04. oktober 2009, 13:11 »
Men jeg er den eneste 19-åringen jeg vet om som mister så mye hår i en så ung alder.

En i klassen var nesten skalla da han var 20... Vet av flere som er tynn i håret i starten av 20 årene, så det er nok sånn det er. Noe blir snau i tidlig alder.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #9 : 04. oktober 2009, 13:23 »
En kompis av meg har mistet heftig mye hår de siste månedene, akkurat som faren hans gjorde. Har flere bekjente som begynner å få måne allerede nå.

Man hører jo også om at voks "tetter" igjen porene i hodebunnen, og huden får ikke luft til å kunne produsere hår. Mor kaller det "dårlig fotosyntese". Det er sikkert ikke sånn det fungerer, men når du mister så mye, så kan du jo bare ta vekk alt som trondaslak sa, og heller se hva som skjer.

Evt. vente på svar fra legen Smiley

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #10 : 04. oktober 2009, 13:41 »
Jeg har allerede sluttet å bruke hårvoks i et par uker nå. Men det hjelper heller ikke. Det angående Proscar skal jeg høre med legen om, for jeg er villig til å prøve ut alle slags kur for å unngå å bli skallet.
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget larspetter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #11 : 04. oktober 2009, 13:42 »
Få legen til og skrive ut proscar,jeg og har mistet mye hår fra vikene mine,og nå vokser det nye pga proscar!!Det funker..Og jeg skal kutte ut hårvoksen jeg og...Viss ikke er det kommet nye hår operasjoner som er gulle god,som gjør at du har helt nytt hår,nye hårsekker..man ser ikke at du har operert engang..Det skal vertfall jeg,når den tid kommer!!!

Lider av hårtap og er 19 år selv jeg.
Tror du det er lett å få Proscar hos legen?
Har lest en del om dette nå og vurdert å bestille det fra utlandet, men enda ikke gjort det.

Utlogget Karbosjefen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #12 : 04. oktober 2009, 13:47 »
Høres rart ut.

Men det finnes flere ting dette kan komme av

Om det er dht relatert bruker du finasterid/proscar 1mg dag, kan være at dy\u rett og slett er så genetisk predisponibel/ubersensitiv. Men synes at dette tilfellet at det du beskriver er ganske grovt.


Evt en sykdomsilstand ( stress mm, etcetc)som jeg kanskje ville gjetta at det er, for det er unormalt å miste store never. Har en venn av meg som mistet hår i store flekker, så helt rart ut oppå hodet, masse 20,- mynt størrelse flekker, der alt håret var borte,og om han tok i håret så kunne han dra ut never. Der var det stressrelatert. Et år etterpå er det plutselig helt tilbake til normalt.

Bilder vil vi gjerne se. Slutt med hårvoks. Og du må huske at dette er en tilstand som ikke akkurat leges på 1 uke, dette tar tid.

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #13 : 04. oktober 2009, 13:49 »
Hei

Har ikke særlig tips å komme med, men kan jo fortelle hva jeg her erfart:
Jeg er nok genetisk utsatt for hårtap, da både min bestefar og min onkel mistet håret tidlig i tjueåra.
Begynte å bli tynnere i håret selv i 18-års alderen. Syntes det var litt trasig på det tidspunktet, og forsøkte noe hårkur-greier som legen foreskrev. Funka ikke no særlig på meg (dessuten var det for mye styr med innmassering to ganger pr dag etc.)
Innen jeg var er par og tjue, begynte det å bli såpass lite der oppe at jeg like gjerne kunne kutte ut å ha sveis (enhver sveis kunne se ut som et forsøk på å skjule hårtap, eller hentesveis som det heter  Grin)
Er nå 32, og har hatt kortklipt såte de siste ti årene. Vikene møter nå snart månen, men tenker ikke lenger på dette som et problem: Slipper frisør, tar en runde med barbermaskin/hårklipper en gang i uka/hver 14'de dag. Tar 5min, slipper tørk.

Ønsker deg lykke til, og dersom det er en sykdomstilstand som er årsaken, håper jeg du finner ut at det. Ellers vil jeg si at dersom ufrivillig hårtap er den største bekymringen du har om dagen, vil jeg si det går ganske greit for deg.

PS: De som ønsker å ta snarveier for å oppnå sine mål innen styrketrening/kroppsbygging opplever vel også hårtap, regner med at det ikke er dette som er problemet ditt, i så fall kan du jo bare ha det så godt...  Wink

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

Sv: 19 år - ekstremt hårtap
« #14 : 04. oktober 2009, 13:49 »
Høres rart ut.

Men det finnes flere ting dette kan komme av

Om det er dht relatert bruker du finasterid/proscar 1mg dag, kan være at dy\u rett og slett er så genetisk predisponibel/ubersensitiv. Men synes at dette tilfellet at det du beskriver er ganske grovt.


Evt en sykdomsilstand ( stress mm, etcetc)som jeg kanskje ville gjetta at det er, for det er unormalt å miste store never. Har en venn av meg som mistet hår i store flekker, så helt rart ut oppå hodet, masse 20,- mynt størrelse flekker, der alt håret var borte,og om han tok i håret så kunne han dra ut never. Der var det stressrelatert. Et år etterpå er det plutselig helt tilbake til normalt.

Bilder vil vi gjerne se. Slutt med hårvoks. Og du må huske at dette er en tilstand som ikke akkurat leges på 1 uke, dette tar tid.

Hårtapet begynte rundt den tiden skolen startet på igjen, og jeg kan si at jeg har vært ganske stresset siden den tid. Så er sjangsen da stor for at hårtapet mitt kommer av stress?
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!