Skrevet av Emne: Nina Furuseth er den rette Norgesmester i Body Fitness  (Lest 24954 ganger)

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Segal har alltid vært en liten frekkas Smiley Helt siden barndommen.

Husk å hente posten.

Utlogget Marthe Skog Johansen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 51


Et, spørsmål som jeg lenge har tenkt på er....skal dommere som selv har utøvere på scenen (som de har coacet, trenet og hjulpet frem til formen sin) få sitte i dommerpanelet?? Risikerer vi da at det blir favorisering?


Niks, det risikerer man ikke...
sånn som jeg, kom ikke til finalen engang:) Og han som har hjulpet meg satte ikke meg på 1ste eller topp 3 selvom han har hjulpet meg med dietten osv, så det har null å si.. heldigvis Smiley
Tror dommerne er ganske profosjonelle- ellers hadde det jo bare blitt sirkus...

SPONSET AV

*X-LIFE.NO*
Høykvalitets kosttilskudd på nett!!
*PROGYM*
Drammen og Hokksund



*If you aren't going all the way, why go at all*


Nameless

  • Gjest
Det er påfallende hvor objektiv folk mener dommerne er. Å dømme noen er og vil alltid være en subjektiv opplevelse. Det er sunt og i mange tilfeller helt nødvendig med en diskusjon etter hva enkelte mener er en kontroversiell avgjørelse. Det ser man ofte i andre sammenhenger som ballsport og kampsport.

Det er kanskje litt godtroende å tro at bygging/fitness-dommerne er noe mer profesjonelle enn andre dommere her til lands/europa. Det er uansett for enkelt å skylde på dommeren når man ikke lykkes. Kan ikke huske sist Norgesmesterskap jeg ikke hørte "mye rar dømming". Et dårlig argument og unnskyldning for å ikke lykkes.

Det er alltid delte meninger om hvordan man skal se ut på scenen, men reglene settes ikke av utøveren selv (heldigvis), og i beste fall kan man bare etterstrebe det reglementet som allerede er der. Det virker derfor som at alt for mange glemmer/ikke vet om de nøyaktige reglene. Og til deres forsvar - det er desverre i flere tilfeller (etter min oppfatning) ikke noen klar rød tråd i dømmmingen fra konkurranse til konkurranse, eller fra år til år. Mye kan derfor bli bedre Smiley

Utlogget Maddis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Jeg mener også at det kunde vært greit å fått høre hva dommerne likte ved de forskjellige. Når de blir ropet opp til pallen kunde det f.eks. blitt sagt et par ord om utøverens prestasjon, form og fremtreden.

For det er nå en gang slik (og dette har jeg hørt flere drevne utøvere si) at spesielt i fitness, er det vanskelig å vite reglene..... At det går litt "trender" i sporten. Ene året skal utøverne være mykere, neste år ønskes visuelt synlige muskler og magruter, og det HAR faktisk vært en trend i et par år nå, at det tilsyneslatende et jentene med mageruter, striper på skuldrene og de hardeste som har endt opp på pallen.

Nå har Nkf laget en ny klasse for kvinner - Classic - for å få de med mest muskler og hardest deff over dit, og vekk fra fitness. Denne overgangen kan hende publikum ikke har fått med seg, og derfor stusser veldig over resultatene.

For jeg må nesten si meg enig her, at jeg så ikke, og ser fortsatt ikke hva jenta på sølvplassen i høye klassen vant på?? Søt jente og alt, men hva var det i hennes fysikk, form og fremtreden som satte henne på pallen??

Kan jo faktisk være greit å forstå, slik at vi vet hva vi bør strebe etter neste gang vi skal på scenen. For hvis vi som utøvere ikke forstår hva dommerne ønsker, blir det vanskelig å gi dem dette.
Hvis du gjør det du alltid har gjort så vil du få det du alltid har fått

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Man må bare slå seg til ro med at det dømmes forsjellig fra gang til gang her i landet og det finnes ingen norm.
Nina ble dømt ned pga formye muskler, og jeg ble for en uke siden slått i fitness av en som ikke hadde klart CBB kravet for sin høyde engang. Er ikke noe å si om det der, man får bare stille best mulig ut i fra det man tror vil blir vurdert rett. Om dommerne liker fysikken til noen andre på scenen bedre en din egen så må man bare tåle det. Ja er fint å finne en unnskyldig på hvorfor man ikke vant. Men fakta er at de som dømte synes ikke du var best og så da blir det sånn. Prøv å finn noe å bli bedre på til neste gang, klarer du da å nå målet ditt så er jo det en seier i seg selv.

nei, man kan ikke bare "smile og prøve bedre neste gang" og ta imot dritt smilende på denne måten. dette er misforstått positivitet.
 
når en urett er begått skal du klage og stå opp for deg selv, og her er det tydeligvis noe som skurrer totalt. noen blir dømt ned pga for mye muskelmasse, mens andre blir dømt opp. hele opplegget lukter BS lang vei.

Må ikke dommerne redegjøre for hvem de velger skal vinne? dette burde evt være skriftlig slik at folk kan lese i ettertid. viss ikke blir dette bare et virrvarr av synsing, og umulig for både publikum og utøvere å forstå.

hele opplegget graver sin egen grav virker det som.

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Men nå har jeg hørt rykter om at hele finalefeltet fra NM BF + 163 stiller igjen til Nordisk så får de utenlandske dommerne si sin mening i gjennom dømmingen - da får vi se hva de mener hun er god for i utlandet.  Smiley

Kanskje det endelig blir slutt på all baksnakking og kverruleringen som har vært på nettet de siste dagene, og lar fakta tale for seg, og vi kan slutte å gjette  Wink

Det beste som kan skje er vel at dette kan bli hennes store sjanse til å få vist seg fram i sin kanskje aller beste form noen sinne, og bli et stort springbrett videre ut i verden for henne og evt andre som måtte hevde seg..

Personlig holder jeg henne som en av favorittene, og ønsker henne lykke til!! Smiley
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget morg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Noen som føler seg litt dumme nå? Cheesy
We can all fly as high as the dreams we dare to live

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Hoveddommeren på VM sa som følger:
"Hvis jeg ser en eneste byggerfysikk på scenen i bodyfitness, så blir vedkommende tatt av scenen og gitt beskjed om å stille i byggerklassen!"

Og det er en innstilling jeg liker. Hvis en utøver klart ikke følger de kriterier man av en eller annen grunn setter, så gi ihvertfall klare meldinger slik at utøverne kan rette seg etter dem.

Nina ville aldri stilt opp i BF hvis hun ikke trodde det var der hun hørte hjemme... og å da være i god form og bli dømt ned pga denne, så kan det være uforståelig.

Ingen bestrider at dømmingen i norge er annerledes, for den er det. Vi har CBBW og AF for å gi utøverne flere muligheter enn BF. Vi dømmer i henhold til de kriterier som er satt for BF, selv om jeg med flere personlig kan synes at det er flottere med de utøverne som skiller seg ut som best trente og med de beste fysikkene.

Jeg hadde Nina øverst i min bok på NM og Elisabeth på andre blant annet... men hadde jeg sittet i panelet, så måtte jeg dømt etter kriteriene... Lett å sitte i salen eller på nett og kritisere.
Hadde man dømt på følelser og subjektiv smak som dommer, så ville man ikke fått dømt mange stevner...

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Hm...Ble jo ikke akkurat "Nordisk dømming"?  6 av 10 dommere av var fra norge!??  Huh

Men nå har Nina Furseth kvalifisert seg til VM iallfall! Smiley

Se på Nina Sandvold Moe - 2dre plass i VM idag!!!! GRATULERER Cheesy
Hun er helt rå!! Muskuløs, flott fysikk, hard - passe hard, og utstråling ut av en annen verden!

(Nå måå vel alle se at dømmingen i Norge ikke er som resten av verden? ... )



Vet du Marthe, nå MÅ du lese reglene.
Hadde Nina stått på scenen i helgen så hadde hun ikke sikkert stått på pallen ( ja vi snakker S Moe her).
dette fordi man finner i line-upen den som har en fysikk NÆRMEST mulig reglementet, så ser man på gjennomsnittet i line-upen, SÅ begynner man lete etter forskjeller, sååååå evt om to er opp mot hverandre ; Mangler.
Nå vet jeg også at Nina S.M. har blitt noe softere og mindre enn sist hun stillte.

Og vet du, dommerne i Norge dømmer etter reglene som står i IFBB sitt regelverk.
Line-up'en var som den var i helgen.
Ergo kunne den ikke bli anderledes.

Som Egil siterer ; Hoveddommeren på VM sa som følger:
"Hvis jeg ser en eneste byggerfysikk på scenen i bodyfitness, så blir vedkommende tatt av scenen og gitt beskjed om å stille i byggerklassen!"


Definisjonen bb-fysikk er alfa og omega.
Da er det også en Line up vi må se på.
Størrelse teller ikke i bf, men gjennomført fysikk, utstråling etc..
Personlig mener jeg ikke Nina er for stor eller har CBBW fysikk, men JEG synes Nina (F) var for hard, enda det ble også kommentert etter NM.. Nettopp hard heten. Hadde hun kommet inn noe softere, og posert LITT anderledes, og fått frem smalere midje/hofter , så skal du ikke se bort i fra at det KUNNE blitt anderledes.

Dog Egil; jeg er glad du dømmer bygginga jeg Wink
og jeg vet vi to ALDRI blir enig her.

Om du ( Marthe ) eller noen andre undrer dere over dommeravgjørelser, så les reglementet og prøvedøm, og se hvor vanskelig det faktisk er..


Når det gjelder Nina, Kristine og Elisabeth;
når man står der, med tre jevngode utøvere, hvor en er mer muskuløs, en hardere og en med jevnere fysikk, Vel da blir det å knekke det ned i de siste detaljene;
Hvordan utøveren presenterer seg på scenen,
Hvordan denne kommer INN på scenen ( stolpe av gårde på hæler som om ma aldri har gått i de før er ikke feminint)
hvordan utøveren har fått bikinien/drakten til å passe til SIN fysikk,
Hvordan er hudtonene - sunn og frisk ,arrete, kvisete etc og til sist på huden ; tatto regnes som feil/mangel om man står mellom to jamngode utøvere.
Utstråling,
Kontakt med dommerne
Hele gjennomføringen av utøverens presentasjon på scenen.

Det er også mange utøvere som har FOR MYE blingbling, og dette gjør at fysikken er vanskeligere å få fatt på..


Så all inn all;
Prøvedøm...
Les reglementet.


Nann-Rosita
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Maddis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Hardhet ja!?!? Men hallo, var det bare meg som så tverrstripene på gluteus på Ann-Christine Rodem-Klemo igår?? Hun var jo som hogget ut av stein!

Det er greit å skille på BF og BB men selv i BF så er det ju en veltrent kropp vi skal se, og da vil vi jo se at der finnes litt muskler.

Her mener jeg at dømmingen ved NM slo litt skeivt ut i klassene.
Hvis du gjør det du alltid har gjort så vil du få det du alltid har fått

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Hardhet ja!?!? Men hallo, var det bare meg som så tverrstripene på gluteus på Ann-Christine Rodem-Klemo igår?? Hun var jo som hogget ut av stein!

Det er greit å skille på BF og BB men selv i BF så er det ju en veltrent kropp vi skal se, og da vil vi jo se at der finnes litt muskler.

Her mener jeg at dømmingen ved NM slo litt skeivt ut i klassene.

Da er vi tilbake til jevnhet, hardhet, totalpakke.
Det var ingen i den lave klassen som hadde så mange kriterier som regelboka sier, som AC hadde. Jeg så faktisk utøvere i denne klassen som poserte som kråker, og tiltross for NYDELIG fysikk, klarte en utøver IKKE får denne frem . I tillegg stillte en av utøverne i "ureglementær drakt" ( Badedrakten ) og dette SKAL trekke utøveren en plassering ned. Også en utøver hadde "Ureglementære sko", sålen var for tykk.
Slike ting er faktisk en del av kriteriene, og det vet jeg hoveddommer hadde sagt fra om .


Ta eksempelvis også Vetaran; Jorun var en Gullfarvet gudinne,og der var hun OGSÅ hardest på scenen, MEN med jevnest fysikk, utstråling og ikke minst femininitet som var en rød tråd gjennom hele hennes presentasjon.
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Maddis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

I tillegg stillte en av utøverne i "ureglementær drakt" ( Badedrakten ) og dette SKAL trekke utøveren en plassering ned. Også en utøver hadde "Ureglementære sko", sålen var for tykk.
Slike ting er faktisk en del av kriteriene, og det vet jeg hoveddommer hadde sagt fra om .

Har lest gjennom IFBB's regler som ligger ute på Nkf sine sider, men finner ingen steder at det står beskrevet noe som helst om badedraktens utforming jeg?? Hjelp meg å finne frem!
Det står kun beskrevet om at BIKINIENS truse skal dekke minimum 1/2 gluteus...
Hvis du gjør det du alltid har gjort så vil du få det du alltid har fått

Utlogget Maddis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

...og da er vi egentlig tilbake i en problematikk jeg tidligere har vært inne på, nemlig det litt diffuse og kronglete regelverket.
Er sikkert klokkeklart og tydelig for dommerne, men for utøvere og klubbledere er det helttydelig at her kunne vært gjort mye for å fortydelige og forenkle og ikke minst forklare reglene klart og tydelig på norsk.

Hadde det vært så forb.... tydelig som dere sier, så hadde vi ikke brukt så mye tid og energi på å sitte her å diskutere frem og att heller, heller hur!?!?  :Smiley
Hvis du gjør det du alltid har gjort så vil du få det du alltid har fått

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Har lest gjennom IFBB's regler som ligger ute på Nkf sine sider, men finner ingen steder at det står beskrevet noe som helst om badedraktens utforming jeg?? Hjelp meg å finne frem!
Det står kun beskrevet om at BIKINIENS truse skal dekke minimum 1/2 gluteus...

Det er en pps som er fra IFBB-styret, om hvordan minste badedrakt har lov å være.
Den er sendt til alle forbudsstyrer i verden underlagt IFBB Smiley

http://nkf-ifbb.no/2008/rules_illustration.pdf
Dette viser poseringene, men også hva minste lovlige drakt er.

Ang 1/2 gluteus , er jo heller ikke halve rumpen som mange tror Smiley
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Glenn W

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 243
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 243

Også tilbake til det jeg startet med!!!!

Se på VM de beste!!! NINA bla.

Med all den muskelaturen skulle hun ikke blitt med blandt de 15 beste på NM,hvis dommerene hadde fulgt opp det med størrelsen.

9 dommere gjør ikke feil!!!!

Da blir det i mine og mange andres øyne helt feil at Nina fikk den dårlige plasseringen hun fikk.

En bør vel gå etter de beste Azn

Og igjen gratulerer Nina!!!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!