Skrevet av Emne: Nybegynner, nytt treningsprogram  (Lest 1790 ganger)

Utlogget darkshadow

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Nybegynner, nytt treningsprogram
« : 20. oktober 2009, 05:19 »
Er ny på dette forumet, virker som et bra sted for å få informasjon om trening Wink

Stats:
17 år
ca 177 høy
ca 64 kg

Jeg har trent noen måneder med kondisjon (jogging ute) og styrketrening et par ganger i uke, og har fått bedre kosthold.
Jeg har trent med et sånt "nybegynnerprogram" som jeg fikk på treningsenteret, men lurer på om det finnes noe mer effektive program.

Da jeg begynte veide jeg bare 58 KG, så noe framgang har jeg jo hatt hvertfall Smiley

Ønsker å gå opp i vekt, få bedre kondisjon, mer styrke, generelt komme i bedre form.

Til våren vurderer jeg også å begynne med noe kampsport, mest sannsynlig kickboxing, det kan jeg sikkert spørre mer et annet sted, men tenkte det kanskje kunne være verdt å nevne her, med tanke på hva slags treningsprogram jeg burde gå for?

Bare å spørre hvis dere vil ha mer informasjon, kan sikkert legge til mer senere, litt sent på natta/tidlig på morningen nå  Wink

Er primært ute etter informasjon om bedre treningsprogram, men tar ellers i mot det meste av tips relatert til trening/kosthold.


Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: Nybegynner, nytt treningsprogram
« #1 : 20. oktober 2009, 05:25 »
hvordan ser det programmet du har fått ut og hvordan er kostholdet ditt?

Utlogget darkshadow

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Nybegynner, nytt treningsprogram
« #2 : 22. oktober 2009, 03:38 »
Jeg har ingen veldig fast kostholds plan, men jeg spiser vanligvis en porsjon havregrøt til frokost, i tillegg noen brødskiver, og får i meg et par egg gjennom dagen, og spiser vanlig middag.

Tar også 90+ protein, vanligvis 1-2 shaker hver dag, kanskje flere på dager jeg trener.

benpress maskin 3x12
leg curl 3x12
vertical traction 3x12
brystpress 3x12
biceps øvelse på sånn kabel maskin 3x12
triceps pressdown 3x12
roing biceps 3x12
"sit ups" crunch maskin 3x30

Som sagt, jeg er helt nybegynner, så jeg har få forutsetninger for å bedømme noe om dette programmet, har bare hørt at de "nybegynner programmene" man får på treningsenterene ofte ikke er spesielt bra?

Utlogget Johnny Puma

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 223

Sv: Nybegynner, nytt treningsprogram
« #3 : 22. oktober 2009, 08:10 »
Jeg har ingen veldig fast kostholds plan, men jeg spiser vanligvis en porsjon havregrøt til frokost, i tillegg noen brødskiver, og får i meg et par egg gjennom dagen, og spiser vanlig middag.

Tar også 90+ protein, vanligvis 1-2 shaker hver dag, kanskje flere på dager jeg trener.

benpress maskin 3x12
leg curl 3x12
vertical traction 3x12
brystpress 3x12
biceps øvelse på sånn kabel maskin 3x12
triceps pressdown 3x12
roing biceps 3x12
"sit ups" crunch maskin 3x30

Som sagt, jeg er helt nybegynner, så jeg har få forutsetninger for å bedømme noe om dette programmet, har bare hørt at de "nybegynner programmene" man får på treningsenterene ofte ikke er spesielt bra?


Ut ifra dette øvelsesutvalget så sitter du bare på treningsstudioet og smådytter på vekter som står i låst bane inne i maskinene. Altså omtrent slik 70 år gamle kjerringer trener på treningsstudio.  Du er 17 år, så du trenger et helt annet opplegg med frie vekter.

(Egentlig helt utrolig at man på treningsstudioer setter opp det samme programmet til bestemor som sliter med hofta og unge hormontroll av noen gutter som nesten ikke klarer å sitte stille...)

Noen forslag..:

- Bytt ut "beinpress" med knebøy.
- Bytt ut "leg curl" med utfall.
- Bytt ut "chest press" med benkpress.
- Bytt ut "biceps på en sånn maskin" med biceps curl med manualer eller EZ-bar.
- Bytt ut "triceps pressdown" med franskpress.
- "Roing" bør foregå med manual i en arm eller en stang i begge.

Hvis du aldri har trent med frivekter før så må du begynne med lave vekter og jobbe inn teknikken. Vær forberedt på at du må gå baklengs i trapper i 2-3 dager etter den første knebøy-treninga.

Og jeg trenger vel ikke fortelle en 17-åring at man kan finne masse(!) instruksjonsvideoer på youtube!?  biggrin

Utlogget Moffe

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Nybegynner, nytt treningsprogram
« #4 : 24. oktober 2009, 01:58 »
Ut ifra dette øvelsesutvalget så sitter du bare på treningsstudioet og smådytter på vekter som står i låst bane inne i maskinene. Altså omtrent slik 70 år gamle kjerringer trener på treningsstudio.  Du er 17 år, så du trenger et helt annet opplegg med frie vekter.

(Egentlig helt utrolig at man på treningsstudioer setter opp det samme programmet til bestemor som sliter med hofta og unge hormontroll av noen gutter som nesten ikke klarer å sitte stille...)

Noen forslag..:

- Bytt ut "beinpress" med knebøy.
- Bytt ut "leg curl" med utfall.
- Bytt ut "chest press" med benkpress.
- Bytt ut "biceps på en sånn maskin" med biceps curl med manualer eller EZ-bar.
- Bytt ut "triceps pressdown" med franskpress.
- "Roing" bør foregå med manual i en arm eller en stang i begge.

Hvis du aldri har trent med frivekter før så må du begynne med lave vekter og jobbe inn teknikken. Vær forberedt på at du må gå baklengs i trapper i 2-3 dager etter den første knebøy-treninga.

Og jeg trenger vel ikke fortelle en 17-åring at man kan finne masse(!) instruksjonsvideoer på youtube!?  biggrin

Hvorfor leste jeg dette 2 ganger ?? JO FOR D VAR BRA SKREVET Cheesy

Utlogget darkshadow

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Nybegynner, nytt treningsprogram
« #5 : 24. oktober 2009, 13:03 »
Fint svar Johnny Puma  Smiley

Og har såvidt hørt om hørt om youtube ja Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!