Vel, denne lovgreia er ganske komplisert.
Slik jeg ser det vil ikke et forbud ha noen effekt. Eneste som skjer er at brukere kan, med særskillt misstanke og grunn til påkrevd testing, få en bot på lignende linje med en brukermengde narkotisk stoff.
Men, la oss for eksempel si at bruker x, har brukt et preparat som har aktive utslag i kroppen så sent som et år etter inntak. Hva gjør en da? Da må de regelrette verdiene skjekkes om de skal følge vedkommende opp for å hindre ny bruk.
Og hvordan skal politiet få nok "grunn" til å teste noen på misstanke om AAS bruk?
Det er av min formening om at den gjennomsnittlige AAS bruker er en normalt trent person, som bruker disse preparatene av kosmetiske årsaker, fremfor å ville bli en "okse".
Det kommer til å bli svært utfordrende å finne nok grunnlag mot en person til å¨ta en test på AAS, ettersom det ikke er noen helt opplagte synlige indikatorer på at en person gjør det. Det vil nok stille "onkel" i hard vind mot personvernet.
Og; Politiet har argumentert med at dette ville lette arbeidet mot omsettningsleddet av slike stoffer.. Men; Import og distribusjon av slike stoffer er allerede illegalt, så de som sitter der vil det ikke ha noen praktisk betydning for, ettersom de allerede ser på relativt harde straffer for det de gjør..
Forandrer ingenting, brukere er vanskelige å finne, oppfølgingen av disse enda værre, og et stort spørsmål er; representerer AAS en stor nok fare for samfunnet, til at eventuellt politiet skal bruke resursjene sine her, og kanske på bekostning av kampen mot narkotika?
AAS brukere er ikke ruset, AAS brukere (flest) flyr ikke i ansiktet på folk.. AAS brukere flest har ikke heller betydelige helseskader etter kort tids bruk, så hvordan skal de virkelig peke ut denne grupperingen??
Nei til kriminalisering sier jeg, import/salg er allerede illegalt, da bør de heller øke resussjene på å ta dem som selger, en å plage den lille mann som er vanskelig å finne.
Det er slik jeg ser på saken:)