Skrevet av Emne: Kiropraktikk og trening  (Lest 3659 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Kiropraktikk og trening
« : 21. oktober 2009, 09:37 »
Kiropraktorer er en integrert del av helseteamet innen idrett og trening. Med sin utdannelse og unike kompetanse innen muskel, skjelett og nervesystem, er de ikke bare til hjelp når skaden har oppstått, men også for å forebygge og forhindre skader. 

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Kiropraktikk og trening
« #1 : 21. oktober 2009, 10:34 »
Det her må være den største glorifiseringen av kiropraktorer jeg har sett... Hadde jeg møtt på en kiropraktor som faktisk gjorde alt det her ville jeg vært en lykkelig mann for leeeenge siden. Her er realiteten om hvordan en kiropraktor jobber (ut i fra mine opplevelser i Norge og jeg har vært innom i mange byer oppgjennom og sikkert 7-8 forskjellige kiropraktorer):

Du kommer inn, forteller at du har en låsning/vondt her og der, knekk, knekk og ut igjen før du får stilt spørsmålene du egentlig lurer på. Ikke en ENESTE gang har en kiropraktor søkt etter årsaken til alle mine plager i skjellet og dermed også musklene, men tatt kvikk fiks metoden, tatt pengene sine og neste uke er det ny knekking og dette pågikk i det uendelige. Jeg har kasta så sykt mye penger ut av vinduet pga denne behandlings metoden at jeg nesten blir kvalm av å tenke på det. Selvfølgelig føler jeg meg bra i et par dager pga at det meste er på plass igjen, men siden de underliggende årsakene ikke blir undersøkt ble jeg aldri kvitt plagene mine.

En GOD terapaut (om det er fysioterapaut, kiropraktor, naprapat eller ostepat spiller ingen rolle) skal først å fremst lete etter ÅRSAKEN til at kroppen får de låsningene den får og ikke kun behandle symptomene. Med engang jeg kom meg til en ostepat her i Australia ble det en skikkelig gjennomgang av hele kroppen med analyse av holdningen min, støttemuskler, stramme muskler og negliserte muskler og masse mer. Etter en periode på ca et halvt år har jeg nå trent og alle små muskler, tøyd de stramme musklene ofte og fått en utrolig mye mer funksjonell kropp og ikke minst er jeg nærmest smertefri. Hadde jeg vært i Norge og gått til de samme terapautene ville jeg nok aldri blitt skikkelig bra og jeg ville ha blitt lut fattig til slutt...

Så neste gang dere går til behandling så krev at de leter etter årsaken og ikke fikser symptomene. Hvis ikke så blir dere rett og slett "ripped of".
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

KingLeonidas

  • Gjest
Sv: Kiropraktikk og trening
« #2 : 21. oktober 2009, 11:10 »
Kiropraktorer er en integrert del av helseteamet innen idrett og trening. Med sin utdannelse og unike kompetanse innen muskel, skjelett og nervesystem, er de ikke bare til hjelp når skaden har oppstått, men også for å forebygge og forhindre skader. 

Les hele artikkelen her

Er det ikke Beefcake som sitter og chillern på krakken der da? Smiley

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Kiropraktikk og trening
« #3 : 21. oktober 2009, 11:35 »
Er det ikke Beefcake som sitter og chillern på krakken der da? Smiley
Jepp det er det .


Nå syns ikke jeg artikkelen glorifiserer i det hele tatt.

Jeg går selv til denne kiropraktoren, og hadde nok vært langt langt nede i smertehelvete hadde ikke han tatt tak i mine rygg og nakkeplager .

For 8 år siden ( snart ni) våknet jeg med full lammelse i hele høyre siden, men store smerter i nakke og rygg.
Etter seks mnd hjemme i sofaen, på drøssevis med reseptbelagte legemidler, "dytte og tøye" hos fysioterapeuter, en lege som trodde hun skulle heale med meg kopping og akupunktur , og pillecocktails som hadde tatt livet av en hest... Vel. Da gadd ikke to av mine kompiser se på dette lengre og bar meg til nærmeste kiropraktor ( stovner den gang ) , og det var røntgen og tre knekk/manipulasjoner, og jeg GIKK ut derfra.

Jeg er fortsatt i dag irrtert over å ha kasta bort 6 mnd av mitt liv, og har større tro på kiropraktorer og napratpater enn på leger og deres " vi behandler symptomene, ikke den som utløser det" .

Sindre ( artikkelforfatter) tok tak i meg da jeg kom "krypende " inn i fjor sommer med vondt og tårene trilla, og nå er jeg en gang i mnd hos han.  Etter bilulykken nyttårsaften har han jobbet jevn og trutt med nakken og tryggen min, og jeg er blitt fortere bedre enn jeg trodde det kom til å ta.


Nann
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Kiropraktikk og trening
« #4 : 21. oktober 2009, 13:29 »
så absolutt enig i at kirporaktorer og den slags er bedre enn alle piller og drugs de hersens legene alltid så gjerne vil stappe ned i gapet på alle som stikker hodet innafor døra. Et glass med paralgin gjør ikke akkurat skader bedre etter glasset er tomt...
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Kiropraktikk og trening
« #5 : 21. oktober 2009, 14:07 »
Enten så er du flink eller så er du det ikke.
For hver gode terapeut du treffer, vil du treffe 9 middelmådige, grådige og late tullebukker.

Uansett om tittelen er fastelge, psykolog, fysioterapeut, kiropraktor, naprapat, osteopat, manuellterapeut, akunpunktør, massør, krystalhealer eller kinesiolog: you either have it, or you dont.

Hilsen en relativt nyutdannet, litt lat, litt for tullete, men definitivt ikke grådig Kiropraktor  Wink

 
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

taraquin

  • Gjest
Sv: Kiropraktikk og trening
« #6 : 21. oktober 2009, 14:48 »
Må si meg enig med Apelars Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kiropraktikk og trening
« #7 : 21. oktober 2009, 15:04 »
Må si meg enig med Apelars Smiley

Samme her. Smiley


 
Er det ikke Beefcake som sitter og chillern på krakken der da? Smiley

I egen gladtjukk, bleik og skjeggete person.

Kan for øvrig anbefale artikkelforfatteren (Sindre på Kiropraktorklinikk1) på det varmeste.


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kiropraktikk og trening
« #8 : 21. oktober 2009, 15:10 »
Kan for øvrig anbefale artikkelforfatteren (Sindre på Kiropraktorklinikk1) på det varmeste.

Kan han skrive artikler for meg mener du? Hvis jeg kan selge de for 2000 og betale 1000 så er jeg interessert.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Kiropraktikk og trening
« #9 : 21. oktober 2009, 15:13 »

I egen gladtjukk, bleik og skjeggete person.

Kan for øvrig anbefale artikkelforfatteren (Sindre på ) på det varmeste.

Gladtjukk? njaaaaaaa
Sjeggete - Den kan jeg være enig i..

OG kan anbefale Sindre på det sterkeste jeg også Smiley
Kiropraktorklinikk1
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget pimmelimm

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Kiropraktikk og trening
« #10 : 21. oktober 2009, 16:05 »
Synes alle pasienter bør vite at kiropraktikk og lignende behandling med kun bruk av manipulasjon har liten til ingen langtidseffekt for rygg, nakke, skulder, hofte, kne og ankel plager.
Den akutte smertedempende effekt er ofte god, men er samtidig kortvarig.

Manipulasjon sammen med korrigerende øvelser har langt bedre bevis1
Grunnen til å opplyse om dette er at mangen pasienter ikke får den behandlingen som er bevist effektiv. 

Jeg vil trekke frem en virkelig positive side ved denne artikkelen hvor forfatteren refferer til mangen artikler og tekster som omhandler kiropraktikk og rehabiliteringbehandling.
Flere av disse teksten har jeg selv lest og disse beskriver viktigheten i en tilnærming som inneholder flere modaliteter som; manipulasjon, trening, stretching osv.

Min oppfordring til alle kommende og nåværende pasienter er å kreve av behandleren at denne kombinasjonen av ulike modaliter blir brukt.  Dette betyr imidlertid at tid må brukes for å lære og følge opp øvelsene!

Sitat "det må brukes mer tid på å tenke på pasienten, enn det bør brukes på tenke på behandlerens egen lommebok"         
Olaf Evjenth

Ref: 1 Bratingham et al (2009) Manipulative Therapy for Lower Extremity Conditions: Expansion of Literature Review Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics Volume 32, Issue 1, January 2009, Pages 53-71

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!