Skrevet av Emne: Hva er kcal, og spm om tunfisk?  (Lest 7233 ganger)

Utlogget diddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 86

Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« : 27. oktober 2009, 22:38 »
Hva menes med kcal, og hvor mye kcal bør jeg få i meg når jeg veier 68kg (er 183cm høy) og skal opp i vekt. Tips til evt. mat?

Har forandret kostholdet bedre enn før, og har begynt å spise havremel, frukt, ofte kjøtt og kylling osv. Har kjøpt tunfisk på boks, men lurer på om det er meninga at jeg skal spise hele boksen på en gang? Ufyselig smak, så jeg spiser en boks tilsammen på en dag/to dager. Er dette dårlig?

Spiser annenhver time, og står opp kl 07. Spiser rikelig frokost, men når jeg kommer på skolen så bruker jeg å bare ta meg litt frukt og melk i neste måltid. Er det greit, eller skal jeg spise mye hvert måltid?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #1 : 27. oktober 2009, 22:49 »
Hva menes med kcal, og hvor mye kcal bør jeg få i meg når jeg veier 68kg (er 183cm høy) og skal opp i vekt. Tips til evt. mat?

Har forandret kostholdet bedre enn før, og har begynt å spise havremel, frukt, ofte kjøtt og kylling osv. Har kjøpt tunfisk på boks, men lurer på om det er meninga at jeg skal spise hele boksen på en gang? Ufyselig smak, så jeg spiser en boks tilsammen på en dag/to dager. Er dette dårlig?

Spiser annenhver time, og står opp kl 07. Spiser rikelig frokost, men når jeg kommer på skolen så bruker jeg å bare ta meg litt frukt og melk i neste måltid. Er det greit, eller skal jeg spise mye hvert måltid?

Kcal står for Kilokalorier og er en betegnelse på energi som finnes i mat.

Bruk mifflins formel til å regne ut hvor mye energi du trenger. Den finner ut din hvilemetabolisme, altså hvor mye energi du trenger hvis du ligger stille en hel dag.
10xvekt+6,25xhøyde+5xalder
Du er jo også aktiv iløpet av en dag, og da må man bruke en PAL-kalkulator. Den kan du finne på nettet, men for de fleste som er aktive 3 dager i uka kommer tallet på 1,4-1,5. Da ganger du dette med svaret du fikk på Mifflins formel.

Det har ingenting å si NÅR du spiser så lenge du får i deg riktig mengde kalorier i forhold til hva som er målet ditt. Dersom ditt kaloribehov er 2000kcal pr dag, må du spise mer enn 2000kcal iløpet av 24 timer for og gå opp i vekt. For og gå ned i vekt må du spiser mindre. Dersom du f.eks spiser 2000kcal hver dag i seks dager, men plutselig spiser 5000kcal den syvende dagen, så går du også opp i vekt. Det må være i en konstant balanse dersom vekten skal stå stille, skjønner?

Du trenger ikke å spise tunfisk dersom du ikke liker det, og du trenger ikke å spise annenhver time. Du kan godt spise to ganger i døgnet dersom du får i deg nok kalorier på de to måltidene, eller du kan spise åtte måltider dersom de er små, spiller ingen stor rolle.

Ting du kan spise er:

Mager kesam, alle typer fisk, storfekjøtt, kylling, naturris, grønnsaker, BÆR, litt frukt, nøtter(usalta, urista), makrell i tomat, salat, bønner, melk, egg, karbonadedeig.
Sa brura

Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #2 : 27. oktober 2009, 22:50 »
Legg deg på 3500kcal.. kjøp en gainer som hjelper deg med de 3500kcal'ene..
Hva Kcal er - søk på google.no? snl.no?
Eller følg med i naturfag på skolen  Grin
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #3 : 27. oktober 2009, 23:12 »
Kcal står for Kilokalorier og er en betegnelse på energi som finnes i mat.

Bruk mifflins formel til å regne ut hvor mye energi du trenger. Den finner ut din hvilemetabolisme, altså hvor mye energi du trenger hvis du ligger stille en hel dag.
10xvekt+6,25xhøyde+5xalder
Du er jo også aktiv iløpet av en dag, og da må man bruke en PAL-kalkulator. Den kan du finne på nettet, men for de fleste som er aktive 3 dager i uka kommer tallet på 1,4-1,5. Da ganger du dette med svaret du fikk på Mifflins formel.

Det har ingenting å si NÅR du spiser så lenge du får i deg riktig mengde kalorier i forhold til hva som er målet ditt. Dersom ditt kaloribehov er 2000kcal pr dag, må du spise mer enn 2000kcal iløpet av 24 timer for og gå opp i vekt. For og gå ned i vekt må du spiser mindre. Dersom du f.eks spiser 2000kcal hver dag i seks dager, men plutselig spiser 5000kcal den syvende dagen, så går du også opp i vekt. Det må være i en konstant balanse dersom vekten skal stå stille, skjønner?

Du trenger ikke å spise tunfisk dersom du ikke liker det, og du trenger ikke å spise annenhver time. Du kan godt spise to ganger i døgnet dersom du får i deg nok kalorier på de to måltidene, eller du kan spise åtte måltider dersom de er små, spiller ingen stor rolle.

Ting du kan spise er:

Mager kesam, alle typer fisk, storfekjøtt, kylling, naturris, grønnsaker, BÆR, litt frukt, nøtter(usalta, urista), makrell i tomat, salat, bønner, melk, egg, karbonadedeig.
Litt overkill på ein som ikkje ein gong visste kva ein kcal va i stad?

Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #4 : 27. oktober 2009, 23:15 »
Hehe Tongue
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #5 : 27. oktober 2009, 23:39 »
Om du prøver å legge på deg so har eg nåken tips:
et sunt og masse. liker du det ikkje, drit i å et det og finn nåke som du liker ( bytt for eksempel tunfisk med makrell i tomat). Bruk frukt og grønnsaker og yogurt med havregryn som mellommåltid.

bruk tid på å lære deg rett teknikk når du trener i begynnelsen! alfa omega!
ikkje stress. alt komme til den som er tolmodig og målretta! Smiley
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #6 : 27. oktober 2009, 23:40 »
Ps: eg kan ikkje fordra tunfisk Tongue
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget diddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 86

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #7 : 28. oktober 2009, 12:06 »
hehe Tongue
Takker for kjappe svar her folkens *honnør*, da skal jeg begynne med dette i morgen Smiley

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #8 : 28. oktober 2009, 17:23 »
En liten pakke ostepopp på 130 gram inneholder over 500 kalorier og 10% av det er proteiner. Er også endel fett og masse karbs. Helt konge for å gå opp i vekt etter min mening Smiley

Med mindre det nå kommer en smarting inn nå å knuser dette tipset med at ostepopp inneholder radioaktive E666 dødskrefthormoner fra en annen dimensjon.

Utlogget bjorni92

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 103

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #9 : 30. oktober 2009, 13:56 »
Hmm, så ostepopp er altså bra for å gå opp i vekt? Tongue
Sliter litt med å gå opp i vekt jeg :/ Veier bare 65kg Sad

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #10 : 30. oktober 2009, 14:05 »
http://mthereseo.blogg.no/1256748944_hva_er_kalorier.html

skrev nettopp et innlegg om det i bloggen min - sånn btw..

Utlogget diddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 86

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #11 : 01. november 2009, 03:18 »
Takker for svar, fikk nå lært meg noe nytt Wink *honnør*

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #12 : 01. november 2009, 04:16 »
En liten pakke ostepopp på 130 gram inneholder over 500 kalorier og 10% av det er proteiner. Er også endel fett og masse karbs. Helt konge for å gå opp i vekt etter min mening Smiley

Med mindre det nå kommer en smarting inn nå å knuser dette tipset med at ostepopp inneholder radioaktive E666 dødskrefthormoner fra en annen dimensjon.


Dårlig tips-.-
De proteinene i ostepop er av dårlig kvalitet å omtrent alt av det vill lagre seg til fett, fett innholdet i ostpop er garantert dårlig fett. Har du lyst å bli feit værsegod;) Lyst å bli muskuløs og sterk spis orntlig mat! Å ja masse stygge fæle tilsettnings stoff i det



Tips ang få i seg tunfisk: Skyll deg godt, putt det oppi mixmasteren sammen med 5 dl juice volla drikk har du en bra mix master smaker det juice med frukt kjøtt

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #13 : 01. november 2009, 09:40 »
Hvis du vil opp i vekt, så kan du begynne med å spise litt mer kalori tette matvarer.. dvs mat som har mye kcal pr 100g.

Sleng litt olje på salaten, eller i shaken. spis nøtter og annet snacks med sunt fett..
Ostepop gjør sikkert så du går opp i vekt, men det er nok ikke den beste måten å gjøre det på..

Jo mer fett du legger på deg mens du bulker, jo mer må du fjerne for å få vist frem de nye musklene dine til sommeren Smiley
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget diddy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 86

Sv: Hva er kcal, og spm om tunfisk?
« #14 : 01. november 2009, 13:52 »

Dårlig tips-.-
De proteinene i ostepop er av dårlig kvalitet å omtrent alt av det vill lagre seg til fett, fett innholdet i ostpop er garantert dårlig fett. Har du lyst å bli feit værsegod;) Lyst å bli muskuløs og sterk spis orntlig mat! Å ja masse stygge fæle tilsettnings stoff i det


Takker for tips !


Tips ang få i seg tunfisk: Skyll deg godt, putt det oppi mixmasteren sammen med 5 dl juice volla drikk har du en bra mix master smaker det juice med frukt kjøtt
Dårlig tips-.-
De proteinene i ostepop er av dårlig kvalitet å omtrent alt av det vill lagre seg til fett, fett innholdet i ostpop er garantert dårlig fett. Har du lyst å bli feit værsegod;) Lyst å bli muskuløs og sterk spis orntlig mat! Å ja masse stygge fæle tilsettnings stoff i det



Tips ang få i seg tunfisk: Skyll deg godt, putt det oppi mixmasteren sammen med 5 dl juice volla drikk har du en bra mix master smaker det juice med frukt kjøtt
[/quote]

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!