Skrevet av Emne: 8 enkle regler for inntak av næring (?)  (Lest 4826 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #15 : 14. november 2009, 21:38 »
ifølge studiet til Therese Fostervold Mathisen der de undersøkte økning av fett og muskler med 3 måltider kontra 6 måltider per dag,så kom gruppen med 6 måltider best ut. de la på seg noe sånt som 25% så mye fett som gruppen som spiste 3 måltider. begge gruppene spiste samme antall kcal pr dag.

Jeg klarer ikke å finne studien, kan du linke til den? Før jeg får lest studien må jeg bare si at det å hoppe rett på en lavere måltidsfrekvens kanskje ikke er så gunstig i starten før insulinnivåene/Insulinsensetiviteten tilpasser seg? Insulinsensetivitet og nivå beregnet på små måltider er jo ikke så bra når du spiser store f,x. I mellomtiden har vi jo beefcake: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,42446.0.html
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Deelay

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #16 : 14. november 2009, 21:39 »
Når man spiser få ganger om dagen, tilpasser magesekken og metabolismen seg det... Det betyr igjen at magesekken utvider seg(så du får en oppblåst mage) og siden metabolismen blir vant med få måltider vil den "tenke" at jeg må senke forbrenningen så jeg har energi helt frem til neste måltid.
Mens sana in corpore sano - En sunn sjel i et sunt legeme

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #17 : 14. november 2009, 21:42 »
Her er jo den studien til Mathisen?! Og den konkluderer jo annerledes enn tidligere sagt? Beklager så meget at jeg ikke vet hvordan man gjør teksten mindre forresten.

Hansen Øyvind, Fostervold Mathisen Therese, Raastad Truls

Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo,
Norwegian School of Sport Sciences

Human trials on the effect of meal frequency on body composition are scarce. Short-term studies show increased rate of protein synthesis immediately after intake of amino acids [1], and frequent meals are shown to aid in the preservation of lean body mass when dieting [2]. Consequently it could be hypothesised that in response to strength training, more frequent meals will give larger muscle mass accumulation and lower fat mass (FM) than fewer meals. The purpose of this study was to compare the effects of 3 vs. 6meals per day on changes in body composition in young men and women performing strength training over 12 weeks. Men (n=33) and women (n=15) aged 21 to 35 with at least one year of previous strength training experience were randomly assigned to either a 6 meals a day group or a 3 meals a day group. The prescribed total dietary intake in both groups was equal and calculated to give a positive energy balance of approximately 1200 KJ/day, a protein intake of 1.5-1.7 g/kg/day and a carbohydrate intake of 5-7 g/kg/day. During the training period the dietary intake was controlled by repeated 24-hours recalls. All participants performed the same strength training program, training four times per week, giving each muscle group one heavy session and one light session per week. In the heavy sessions, training intensity varied between 10 and 3 RM sets, and 3-6 sets were performed in each exercise. Determination of body composition was performed with DEXA at the beginning of and immediately after the training period. A total of 16 men and 11 women completed the project. After multiple regression analysis the 3 meal group had a significant greater gain in lean body mass (LBM) than the 6 meal group when adjusted for gender and energy intake (p=0.04), when adjusted for gender and protein intake (p=0.03), and when adjusted for gender, protein intake, carbohydrate intake and fat intake* (p=0.01). (*: Fat intake in g/kg body weight/day showed significance on LBM, p=0.03). No significant differences in regional changes in LBM were observed, although there was a tendency towards a greater gain in the three meal group. There were no significant differences in change in fat mass (FM) between the groups, but a tendency towards a greater gain in the three meal group, 7.33% (-5.23, 19.90), p=0.24. The three meal group had a 2.87%(0.62, 5.12) larger weight gain than the six meal group, p=0.01.The participants had a 2.31% (0.83, 3.79), gain in bone mineral density of the spine during the twelve weeks of strength training, p<0.01, but there were no differences between the groups. In this study, three meals per day resulted in larger muscle gain from strength training than six meals per day over a period of twelve weeks. The reason why 3 meals a day was superior to 6 meals a day in this study needs further investigation. More long-term studies are needed to determine the optimal meal frequency for gain in LBM from strength training.


References:
[1]. Rennie, MJ., Bohe, J., Wolfe, RR. Latency, duration
and dose response relationships of amino acid effects on
human muscle protein synthesis. J Nutr 132(10):3225S-
7S, 2002.
[2]. Iwao, S., Mori, K., Sato, Y. Effects of meal frequency
on body composition during weight control in boxers. Scan
J Med Sci Sports 6:265-272, 1996
Keywords: Strength Training, Body Composition, Nutrition
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #18 : 14. november 2009, 21:45 »
Signifikant større økning i ren muskelmasse, men tendenser til større økninger i fett. Tendenser til større fettøkning vs signifikant større økning i ren muskelmasse. Jeg synes det siste utjevner det første og mer til. Over tid når vi involverer deff og slikt ender du opp med mere muskler selv om du har ørlitte lengre deffer.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #19 : 14. november 2009, 21:46 »
Jeg klarer ikke å finne studien, kan du linke til den? Før jeg får lest studien må jeg bare si at det å hoppe rett på en lavere måltidsfrekvens kanskje ikke er så gunstig i starten før insulinnivåene/Insulinsensetiviteten tilpasser seg? Insulinsensetivitet og nivå beregnet på små måltider er jo ikke så bra når du spiser store f,x. I mellomtiden har vi jo beefcake: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,42446.0.html

Og Børge Fagerli: http://www.iform.no/pub/art.php?id=938

Om man vil øke fettforbrenningen bør man heller sørge for å få i seg minmalt med karbohydarter og middels med progtein og øke fettinntaket, da insulin sørger for at vi lagrer fett og ikke forbrenner fett men heller glykogen.

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #20 : 14. november 2009, 21:54 »
Her er jo den studien til Mathisen?! Og den konkluderer jo annerledes enn tidligere sagt? Beklager så meget at jeg ikke vet hvordan man gjør teksten mindre forresten.

Hansen Øyvind, Fostervold Mathisen Therese, Raastad Truls

Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo,
Norwegian School of Sport Sciences


Var på foredrag med Therese og mener og huske at hun sa at de med 3 måltider pr dag la på seg en god del mere fett.
men det som står i den teksten du fant er sikkert det som stemmer.

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #21 : 14. november 2009, 23:06 »
mange måltider øker jo forbrenningen.
Å økt forbrenning gjør deg "tynnjer"

Så jeg tror at mange måltider ikke gjør at du legger på deg, men heller blir "tynnjer"
Men få store måltider legger på deg.


Testet ut det der selv litt, Spist mye store og få måltider, men syne sjeg har bedre fremgang på trening nå med små og flere måltider.
Holder meg mere våken og kvikk Smiley
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Utlogget Deelay

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #22 : 14. november 2009, 23:12 »
Samme her... etter å ha lest litt av disse art. det er linket til, tror jeg det er litt individuellt.
Jeg har best erfaring med flere små måltider...
Mens sana in corpore sano - En sunn sjel i et sunt legeme

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #23 : 15. november 2009, 00:21 »
mange måltider øker jo forbrenningen.
Å økt forbrenning gjør deg "tynnjer"

Så jeg tror at mange måltider ikke gjør at du legger på deg, men heller blir "tynnjer"
Men få store måltider legger på deg.


Testet ut det der selv litt, Spist mye store og få måltider, men syne sjeg har bedre fremgang på trening nå med små og flere måltider.
Holder meg mere våken og kvikk Smiley

Det blir så feil å si noe sånt, når det er hva man spiser som i størst grad avgjør om man legger på seg/tar av.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #24 : 15. november 2009, 00:41 »
mange måltider øker jo forbrenningen.
Å økt forbrenning gjør deg "tynnjer"

Så jeg tror at mange måltider ikke gjør at du legger på deg, men heller blir "tynnjer"
Men få store måltider legger på deg.


hva du tror blir litt irrelevant når det er en forskningsrapport i posten over.
 :Smiley

jeg stemmer for mange store måltider xD

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #25 : 15. november 2009, 11:21 »
Sant at hva man har i seg teller, men flere måltid vil jo økeforbrenningen.
og økt forbrenning forbrenner fett?
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #26 : 15. november 2009, 11:23 »
Sant at hva man har i seg teller, men flere måltid vil jo økeforbrenningen.
og økt forbrenning forbrenner fett?

Hvorfor må flere måltider øke forbrenningen?
Jeg har veldig lyst å se noe som kan forklare at dette er sant.
Jeg har studert og studerer fortsatt ernæring, og der har vi ialle fall ikke lært noe om dette.

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #27 : 15. november 2009, 12:08 »
Nei, jeg har bare hørt å lest det overalt der det er snakk om å slanke seg.
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #28 : 15. november 2009, 12:34 »
Nei, jeg har bare hørt å lest det overalt der det er snakk om å slanke seg.


Har du noe referanser til stedene du har lest det?


Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: 8 enkle regler for inntak av næring (?)
« #29 : 15. november 2009, 12:40 »
Nei, jeg har bare hørt å lest det overalt der det er snakk om å slanke seg.

Periodisk faste er brukt med suksess det også. Mange foretrekker faktisk periodisk faste..
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!