Skrevet av Emne: hei har noen spm om benkpress  (Lest 10697 ganger)

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: hei har noen spm om benkpress
« #75 : 15. november 2009, 11:37 »
Det er ikke viktig for en vanlig mosjonist å trene styrke. Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men siden vi anbefaler de fleste å trene hele kroppen, og ikke bare de delene de har lyst på, så er det også en nødvendighet å trene brystet. Og om benkpress er den beste øvelsen på bryst så er det vell den øvelsen vi vil anbefale folk å trene, nei?

Finnes ein heil haug av folk som ikkje kan trene benkpress av ulike årsaker, så nei....igjen det handler om funksjonalitet. Er mange ulike skulderdiagnoser, abnormaliteter etc som gjør til at benkpress er ein lite egna øvelse. Er du heilt frisk og rask uten nedsatt funksjon på ein eller anna måte, så funker benkpress.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: hei har noen spm om benkpress
« #76 : 15. november 2009, 12:30 »
Er du heilt frisk og rask uten nedsatt funksjon på ein eller anna måte, så funker benkpress.


Har noen i denne diskusjonen noen gang sakt noe annet?

Å være så livredd for å generalisere bare det minste vil jo kvele enhver diskusjon. Man må innimellom kunne snakke på et generelt grunnlag, og det norske folk har generelt ikke skulderplager.

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: hei har noen spm om benkpress
« #77 : 15. november 2009, 13:58 »
Har noen i denne diskusjonen noen gang sakt noe annet?

Å være så livredd for å generalisere bare det minste vil jo kvele enhver diskusjon. Man må innimellom kunne snakke på et generelt grunnlag, og det norske folk har generelt ikke skulderplager.

Vel, da vet du ikke bedre om hva folk sliter med og ikke! Er langt flere enn du tror som sliter med skulderplager.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: hei har noen spm om benkpress
« #78 : 15. november 2009, 14:15 »
Vel, da vet du ikke bedre om hva folk sliter med og ikke! Er langt flere enn du tror som sliter med skulderplager.
Kilde?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: hei har noen spm om benkpress
« #79 : 15. november 2009, 14:20 »
Kilde?

Kilden er meg selv, då eg jobber med slike til dagen.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: hei har noen spm om benkpress
« #80 : 15. november 2009, 14:22 »
Kilden er meg selv, då eg jobber med slike til dagen.
Dersom du er fysioterapeut eller noe lignende vil jeg tro du ser en del skader og problemer ja, men det er jo fordi alle som har slikt kommer til deg. Kom gjerne med statistikk ellers blir det jo bare synsing fra din side også.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: hei har noen spm om benkpress
« #81 : 15. november 2009, 15:27 »
Dersom du er fysioterapeut eller noe lignende vil jeg tro du ser en del skader og problemer ja, men det er jo fordi alle som har slikt kommer til deg. Kom gjerne med statistikk ellers blir det jo bare synsing fra din side også.

Har ikke du skuldersmerter og skal kutte ut benkpress en stund?

Veldig mange sliter med skuldrene, ofte pga inaktivitet og dårlig holdning.
Så begynner man å trene benk, ofte med dårlig teknikk, som ofte ender med problemer med skuldrene.

At noen her skal frembringe statistikk på det tror jeg blir vanskelig. Men hvis du klarer å finne noe som fremmer din sak, så er det jo bare å poste..

Veit du ikke liker å finne frem forskning, spes siden bevisbyrden ligger på alle andre hele tiden, men hvis du har noe tilgjengelig så kan du jo "vinne" diskusjonen ved å legge det ut her.


Angående benkpress som massebygger, så er det vel ganske mye egne meninger ute å går.
Og forskjellige ting fungerer for forskjellige folk. noen tåler mer trening og kan lasse på med isoøvelser for bryst, men andre får mer enn nok trening med benk og pushups.

Enig at man ikke kan sammenligne oss som er reine med en BB som går på AAS, det blir for dumt.

Pushups blir er vel en mer funksjonell øvelse enn benk, og den kan varieres i det uendelige.
Hvor mye masse det gir deg på kassa er vel veldig individuelt
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: hei har noen spm om benkpress
« #82 : 15. november 2009, 15:44 »
Vel, da vet du ikke bedre om hva folk sliter med og ikke! Er langt flere enn du tror som sliter med skulderplager.

For at en gruppe mennesker skal bli klasifisert som den generelle befolkningen i min bok skal den være temmelig høy. Når vi er nesten 5 millioner mennesker i norge holder det ikke at tusenvis av mennesker har problem med skuldrene.

 At 100% av de du treffer i jobb sammenheng har skader er jo ganske naturlig, og verdt ca. nøyaktig nada.

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: hei har noen spm om benkpress
« #83 : 15. november 2009, 15:48 »
For at en gruppe mennesker skal bli klasifisert som den generelle befolkningen i min bok skal den være temmelig høy. Når vi er nesten 5 millioner mennesker i norge holder det ikke at tusenvis av mennesker har problem med skuldrene.

 At 100% av de du treffer i jobb sammenheng har skader er jo ganske naturlig, og verdt ca. nøyaktig nada.

Flott det. Akkurat like mykje verdt som det du skriver. For eit nivå, lykke til!
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: hei har noen spm om benkpress
« #84 : 15. november 2009, 15:53 »
Har ikke du skuldersmerter og skal kutte ut benkpress en stund?


Når han som sliter selv klarer å se bortiifra sin egen situasjon og forstå at dette er individuelle untak, så burde ihvertfall du klare det =).

Man trenger ikke legge frem bevis når man kontrer et utsagn som er bevisløst. Det holder å bare si "kilder?".  Kommer det ingen har han har ingen sak han skal kontre.
Når orginalutsagnet ikke kan bevises er det jo ikke noe å vinne over. Argumentet er da ugyldig og trenger ikke å motbevises e.l

Hvor er denne debatten angående benkpress vs andre øvelser for å bygge bryst? Den har gått meg og dette forumet hus forbi. Benkpress tror jeg er i de flestes hoder en soleklar vinner når det gjelder å bygge en bra kasse. Det er følelsen jeg har fått av å være på dette forumet ihvertfall =)

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: hei har noen spm om benkpress
« #85 : 15. november 2009, 15:58 »
Flott det. Akkurat like mykje verdt som det du skriver. For eit nivå, lykke til!

Du ser at dine observasjoner om at det finnes mange skadde mennesker i norge blir lite interessant når du selv jobber med dem. Alle som er skadde samles jo hos deg. Selvfølgelig vil du se mange. Prosenter og forhold er det interessante her, ikke at du har sett mange.

Svarte litt dårlig på forrige innlegg. Jo, jeg vet at norges generelle befolkning ikke har skulderproblemer. Da hadde ikke dette vært et problem, men normalen.

At du kommer inn i en debatt som hovedsakelig handler om hvordan man legger frem argumenter med bakgrunn i kilder og fakta og evner å kommed med "kilde: meg selv" tilsier vell at det du er nettop du som trenger et lykke til =)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: hei har noen spm om benkpress
« #86 : 15. november 2009, 16:14 »
Kilde?

Nå er det den som påstår noe som må fremlegge bevis, og det var kompisen din som sa at det ikke var en del skulderplager. Nuvel, det er vanskelig å finne statistikk på folk som ahr skulderplager uten å hemmes av det, men av de som er ute av arbeid eller har plager på grunn av arbeidet så er det skulderplager som er hyppigst.

Sitat
Nakke og skulderplager er vanligst

Andelen som opplever helseplager på grunn av jobben, har holdt seg stabil de siste årene, bortsett fra en viss økning i andelen som rapporterer smerter i armer og håndledd som følge av jobben.

Det arbeidsrelaterte helseproblemet som forekommer hyppigst, er smerter i nakke, skuldre og øvre deler av rygg, og kvinner er mer utsatt enn menn, selv når man kontrollerer for arbeidsforhold (Andersen 2006). 12 prosent av yrkesaktive kvinner er svært plaget, mens dette gjelder 6 prosent av mennene. 26 prosent av kvinnene er svært eller ganske plaget, mens den tilsvarende prosenten for menn er 13. To av tre svarer bekreftende på at plagene helt eller delvis skyldes nåværende jobb. Sysselsatte over 45 år er mer utsatt enn yngre.

Kilde, SSB. Er det så vanskelig å tro på det en fagkyndig sier? Hvilke kilder har du for å si at det er svært lite skulderplager i befolkningen? Fordi ingen i familien din har det , eller lignende?

Du ser at dine observasjoner om at det finnes mange skadde mennesker i norge blir lite interessant når du selv jobber med dem. Alle som er skadde samles jo hos deg. Selvfølgelig vil du se mange. Prosenter og forhold er det interessante her, ikke at du har sett mange.

Svarte litt dårlig på forrige innlegg. Jo, jeg vet at norges generelle befolkning ikke har skulderproblemer. Da hadde ikke dette vært et problem, men normalen.

At du kommer inn i en debatt som hovedsakelig handler om hvordan man legger frem argumenter med bakgrunn i kilder og fakta og evner å kommed med "kilde: meg selv" tilsier vell at det du er nettop du som trenger et lykke til =)


Nå gjør du akkurat det samme da... Lykke til Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: hei har noen spm om benkpress
« #87 : 15. november 2009, 17:01 »
Nå er det den som påstår noe som må fremlegge bevis, og det var kompisen din som sa at det ikke var en del skulderplager.
Enig, men må være lov å spørre om kilde allikevell? Er jo et innteressant tema.
Har ikke du skuldersmerter og skal kutte ut benkpress en stund?
Jo men det kommer ikke av at jeg har trent for mye benkpress, det kommer av at jeg har trent for lite roing/nedtrekk og generelt lite ryggøvelser.

Sitat
Veldig mange sliter med skuldrene, ofte pga inaktivitet og dårlig holdning.
Så begynner man å trene benk, ofte med dårlig teknikk, som ofte ender med problemer med skuldrene.

At noen her skal frembringe statistikk på det tror jeg blir vanskelig. Men hvis du klarer å finne noe som fremmer din sak, så er det jo bare å poste..

Veit du ikke liker å finne frem forskning, spes siden bevisbyrden ligger på alle andre hele tiden, men hvis du har noe tilgjengelig så kan du jo "vinne" diskusjonen ved å legge det ut her.
De påstandene jeg kommer med kan jeg (stort sett, må prøve å ikke skyte meg selv i foten her) backe opp med kilder. Er det virkelig slik at man skal hetses for å be om kilder når noen kommer med en påstand? Jeg er innteresert i temaet, og ønsker derfor å lese forskningsrapporter på det, jeg har ikke noen som helst intensjon om å "vinne" diskusjonen, selvsagt mener jeg at jeg har rett, men om jeg ikke har det så er det helt greit. Jeg vil bare lære mer om temaet.
Sitat
Angående benkpress som massebygger, så er det vel ganske mye egne meninger ute å går.
Og forskjellige ting fungerer for forskjellige folk. noen tåler mer trening og kan lasse på med isoøvelser for bryst, men andre får mer enn nok trening med benk og pushups.

Enig at man ikke kan sammenligne oss som er reine med en BB som går på AAS, det blir for dumt.

Pushups blir er vel en mer funksjonell øvelse enn benk, og den kan varieres i det uendelige.
Hvor mye masse det gir deg på kassa er vel veldig individuelt

Bare et spørsmål, blir det ikke litt galt å sammenligne folk som tar benkpress med god teknikk og ikke har skulderplager med folk som har skulderplager pga dårlig teknikk i benkpress? Det er (som regel) ikke benkpress det er noe galt med vil jeg tro, dette er bare synsing fra min side, men som regel folka som utfører det med dårlig teknikk, og da blir det jo en helt annen sak?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: hei har noen spm om benkpress
« #88 : 15. november 2009, 17:11 »
Hvorfor er det ingen som har nevnt den beste øvelsen for bryst? som ikke er isolasjons øvelsen flyes som bare gir stimulanse i halve øvelsen.Å en øvelse du ikke kan bruke mye vekt på. Siden vi alle vet at vekt= muskelvekst (lett forklart). Så sier det seg sjøl at denne øvelsen ikke funker godt nokk.
Det er heller ikke styrke løftet benkpress, som gir stimulanse av fremme skuldre, tricep, bryst og vinger vist du har riktig teknikk vel og merke. Hvorfor ikke? Fordi den tar kraftig på hovedsakelig 3 sterke muskler. Å vist då en av de musklene er sterkere i utgangspunktet. Noe tricep og fremme skuldre ofte er siden det er en mer brukt muskel i det daglige livet, å de fleste former for sporter vi driver med når vi er små. Så gjør kroppen det den er best i, nemmelig og bruke den sterkeste muskelen til og utføre løftet. Vist du då er uheldig og ha en sterkere tricep (noe veldig mange har, meg selv inkludert) vill tricepen få stimulansen til økt styrke og vekt, å bare bli sterker mens brystet henger mer og mer etter. Ja du kan bruke spesielle tekniker for og gjøre benkpress til en mer bryst stimulerende øvelse: breiere grep og "dra" stangen utover når du presser. Benkpress er og en av de øvelsene som gir mest skulder skader, har ingen statestikk. Men vist man har lest på dette forumet og lest et par artikklet. Er det benkpressen som går igjen som skyldig.

Så til den beste øvelsen for bryst: lent framover dips. Dips gir deg en bedre strek i muskulaturen som er en av hoved årsakene til vekst og økt styrke. Du kan bruke ekstre vekt med brukt av dips belte/strikk/kjettinger. Som vill si at du får den ekstra motstanden som er nødvendig for at en muskel skal bli "tvingt" til å vokse/bli sterkere.

Kilder:
http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/best_of_chest

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: hei har noen spm om benkpress
« #89 : 15. november 2009, 17:27 »
Mange som, pga av skuldrene, ikke kan kjøre dips. Meg selv inkludert.

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_eight_best_musclebuilding_exercises

her er det Cable chest press som er best.. samme nettside, forskjellig anbefalinger.

Tror nok folk må prøve seg frem.
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!