Skrevet av Emne: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)  (Lest 2454 ganger)

Utlogget Bowleren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 140

Heisann! Jeg er en gutt på 16 år, som bor i egen leilighet og går på videregående. Har tidligere interessert meg for kosthold og kan ganske mye, men etter jeg begynte på vgs og må lage min egen mat, har jeg fått et elendig kosthold! Jeg gidder rett og slett ikke å lage mat! Frokost spiser jeg ikke. På skolen kjøper jeg meg ei brus, muligens en baguett, og når jeg kommer hjem kjøper jeg meg en chips/sjokomelk/kjekse!! Til kveldsmat spiser jeg heller ikke! (av og til en pizza) Det er helt sykt når jeg tenker over det! Har som regel 2 treninger HVER dag! Skjønner ikke hvordan kroppen min overlever dette... I det lange løp tipper jeg dette kostholde kan skade kroppen på livstid! ;S Men,, det jeg er ute etter er hjelp! Er det noen som kan sette opp en veldig enkelt kosthold! Gidder liksom ikke å steke kjøttdeig en gang, så fjordland, findus osv. hadde vært veldig kjekt.

Frokost: Her har jeg planlagt havregryn og melk.

Skolen/lunch: Forslag?

Middag: Fjordland, findus, forslag til hva?

Kveldsmat: Brødskive? Forslag?

I mellom dette skal jeg kanskje knaske på litt nøtter..?

Blir veldig glad hvis jeg får gode svar på dette!
100 kg - bp
130 kg - kb

Trener hovedsaklig mot fotball

KV: rundt 80 kg

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #1 : 02. november 2009, 22:41 »
Liker du tunfisk, cottage cheese og lignende? Minimalt med jobb - tunfisken spiser jeg fra boksen og CC'n strør jeg bare litt kanel over, ikke så mye stress Wink
Men du burde virkelig få i deg kjøtt/fisk og grønt! Et godt tips er å gidde å lage mat ihvertfall en dag i uka, å lage så mye at du kan posjonere og fryse ned.. Da er det bare å tine opp i micro'n å spise.
Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #2 : 02. november 2009, 22:42 »
Du sier du kan mye og snakker om fjordland som middag?

INGEN her kan gi deg en kostholds plan som vill funke for deg, når du ikke tar deg 10-15 min tids til å steke en kjøtt deig:S

Så før du tar et kostholds plan og fulger det slavisk, tror jeg du skal starte med en forandring i holdning og LESE deg fordervet angående kosthold, minst 2-3 artikkler hver dag. Skaff deg gjerne en helsefag bok. Der lærer du masse av det basice pluss du kan gjøre oppgaver som vill få deg til å huske det bedre.

Har en følelse av at dette kanskje var bortkastet skrive tid, men håper ikke det. TA saken i egne hender:P

Utlogget etna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 131

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #3 : 02. november 2009, 22:47 »
Unnskyld at eg seie det, men med den lazy attituden kan du berre gløyme å komme nåken veg med treninga, sjonna ikkje at du ha overskudd til å poste detta innlegget eingang! :S

Forøvrig ha Fjordland mange greie retta, i forhold til ditt eksisterande kosthold e d jo himmelen, so alt du får i deg av Fjordland ville være bedre enn feks kjeks og brus! Oksekjøtt, kyllinggryte, svinesteik, torsk, laks; få det i deg!

Lunsj e jo superenkelt! Grovbrød me masse skinke, avocado, makrell, laks, egg, whatever! Ta me deg nåke frukt; eple, pære, appelsin, mandarin, kiwi, mango, etc. Det funka fint til kvelds og..

Nøtter e fulle av sunt feitt, so om du e ute etter konsentrerte kcal, e nøtter tingen, gjerne i kombinasjon med andre måltid. Enkelte vitamina e nemlig kun feittoppløyselige, so det lønna seg å kombinere feittholdige matvare med vitaminholdige matvare som frukt og grønt.

Håpa detta hjalp ein smule, og får virkelig håpe at du klara å få i deg nåke meir fornuftig enn det du gjere i dag! Bli reint bekymra når eg lese detta :S


Utlogget Bowleren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 140

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #4 : 02. november 2009, 22:59 »
Tusen takk for kjappe svar! Det med å fryse ned maten var kanskje et godt tips! Tror dere polarbrød funker til lunchen? Du som sier at jeg ikke kan ha peiling på kosthold siden jeg nevnte fjordland: Tror du ikke fjordland ville vært bra framgang for meg? Les hvordan jeg pleier å spise da! Som den siste personen nevnte: Det ville vært mye bedre enn det jeg har fra før av!
100 kg - bp
130 kg - kb

Trener hovedsaklig mot fotball

KV: rundt 80 kg

Utlogget boberg

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 478
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 478

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #5 : 02. november 2009, 23:04 »
Kjøttdeig og spagetti til kvelds, fantastisk =)

Utlogget etna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 131

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #6 : 02. november 2009, 23:06 »
Polarbrød, grov variant, e bra veitu Smiley Sleppe du til og med å skjære brød Tongue  Om du no mot alle odds skulle finne på å lage nåke sunn mat som tar litt tid, so kan du like godt lage store dosa og fryse ned, so slenge du ein porsjon i microen ved neste høve. Dersom du no bytta fra vanlig til lett brus og ete 4-5 ganga om dagen skulle detta ve drastisk forbedring for ditt vedkommande! Kanskje detta e starten på eit sunt og variert kosthold?  Shocked

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #7 : 02. november 2009, 23:08 »
Tusen takk for kjappe svar! Det med å fryse ned maten var kanskje et godt tips! Tror dere polarbrød funker til lunchen? Du som sier at jeg ikke kan ha peiling på kosthold siden jeg nevnte fjordland: Tror du ikke fjordland ville vært bra framgang for meg? Les hvordan jeg pleier å spise da! Som den siste personen nevnte: Det ville vært mye bedre enn det jeg har fra før av!

Hvorfor skal du ta trappe steg forbedringer då? fjordland er bedre ja, enn hva du spiser nå. Men det er langt l ifra optimalt. En heronist som går fra heroin til subutex er en forbedring, men det gjør ikke subutex bra for det:P

Utlogget etna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 131

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #8 : 02. november 2009, 23:15 »
Hvorfor skal du ta trappe steg forbedringer då? fjordland er bedre ja, enn hva du spiser nå. Men det er langt l ifra optimalt. En heronist som går fra heroin til subutex er en forbedring, men det gjør ikke subutex bra for det:P

Babysteps, ole, babysteps... Wink

Utlogget Feigingen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 426

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #9 : 02. november 2009, 23:43 »
Hjeeeelp, jeg blir dårlig av å lese kostholdet ditt. Klarer ikke å holde meg fra å prøve å hjelpe til litt selv om det virker litt meningsløst.

Vel, retter som krever mindre enn å steike en pakke kjøttdeig... here goes:

Egg: kok 10 stk på en gang og ha i kjøleskapet. Sleng det på grovt brød om morgenen. Ta med deg på skolen og ha dem på grovt brød.

Eller: Spis dem hele med litt smør og salt.

Eller: visp sammen 3 egg med vann og lag en omelett - det går raskere enn kjøttdeig. Ha gjerne skinke, eller noe lignende oppi. Egg er en bra proteinkilde og eggeplommen inneholder bra med kalorier.

Tunfisk: i motsetning til kjøttdeig trenger du ikke steke tunfisken. Men det du kan gjøre er å varme den i panna et par minutt,  tilsette vann og tacopulver og vips så er du klar for tacomåltid. Kjør gjerne sammen med litt mager kesam, mais, løk, agurk, salat, ost, salsa og hva enn annet du liker av tacotilbehør. Kjører du tortilla kan du gjerne velge de av fullkorn. De smaker ikke veldig forskjellig.

Frukt og grønt (!!): Må være det enkleste for deg. Bananer, epler, pærer, mango, (hermetisk ananas?), druer,  appelsiner/mandariner (snart jul!), fersken, kiwi. På grønnsakssiden kan du spise gulrot som snack, eller prøve deg på selleri. Det er veldig godt med dip til. Det er noe her du liker, ikke sant? Sleng det med til lunsj eller spis som et mellomåltid. Du bør sørge for å få i deg noe karbohydrater litt før trening og kanskje enda viktigere, rett etter. Foreslår banan som er en god kilde for hurtige karbohydrater.

Ting du bare kan slenge i ovnen: en fiskegrateng tar fort 45minutter, men du trenger ikke gjøre en dritt annet enn å slenge den inni. Se på tv i mens! Men, kjøp gjerne den med ekstra mye fisk i. Det finnes forskjellige varianter av kyllingvinger og lår som du også bare kan slenge i ovnen sammen med f.eks potetbåter som du kjøper frosset. Det finnes også hel kylling som allerede er grillet som du spise med hvilket som helst tilbehør. Det er mye protein i kyllingen, selv om kyllingfilet er renere og er å foretrekke når den tid kommer at du orker å lage det Wink

Drikk melk! Her kan du også få i deg en del proteiner. Kjør på med et glass eller to i tillegg til havregrynet. Andre næringsstoffer du får fra melken er f.eks kalsium, jod, magnesium ++.

Hvis du ikke får i deg noe særlig fisk på andre måter anbefaler jeg deg å ha makrell i tomat på brødskiva en gang i blandt. Hvis du ikke liker det anbefaler jeg deg å ta omega-3 i stedet (og gjerne i tillegg til). Andre forslag til pålegg: kalkun-/kylling-pålegg, skinke og hvit ost med agurk eller paprika, leverpostei.

Kjøp youghurt og sleng oppi en musliblanding. Det tar deg 30sek å kaste litt kornblanding oppi.

Kjøp inn en pakke riskaker. Blir det for tørt kjøper du med smak, f.eks snack-a-jack. Jeg synes den med ost er grei.

Ser du er 16 år og det blir fort dyrt å kjøpe inn noe særlig kosttilskudd, men det kan være en tanke å kjøpe inn litt proteinpulver og evt. carbofuel (som ikke er så veldig dyrt). Spesielt mtp. at du trener 2 ganger hver dag. Skal du ha noe fremgang trenger du definitivt et bedre kosthold og proteiner/karbohydrater i forbindelse med trening vet du vel selv er veldig viktig? Hvis ikke så vet du det nå.

Forslag til en skoledag:

Frokost: havregryn med melk og et glass melk i tillegg.

Lunch: 3 grove skiver med egg + 1/2 valgfri frukt og et nytt glass melk.

Mellomåltid: en yoghurt tilsatt valgfri kornblanding og en håndfull nøtter/rosiner.

Middag: Fiskegrateng med ekstra fisk i.

Nattmat: Klarer du en boks tunfisk? I såfall: anbefaler å kjøpe "tunfisk i vann" og å krydre til med sitronpepper. Det er faktisk ganske godt. Eventuelt kan du bare ta deg noen riskaker og en frukt.

Anbefaler deg ellers å lese litt mer om kosthold, ellers blir det fort lite resultater av all treningen din. Dette er sannsynligvis bortkastet tid, men: lykke til!



Utlogget pijus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #10 : 03. november 2009, 13:10 »
Ganske så elendig kosthold ja, jeg er ganske enig med alle andre. Middag er ikke vanskelig å lage, koke opp egg, tunfisk, kesam osv.

Så har du nøtter, frukt, grønt osv. Ikke gå på ferdiglagde løsninger!

Når jeg begynner på vgs, og hvis jeg skal gå på vgs hjemme fra, så har jeg dog tenkt å lage middag for en uke  Azn
Oppdrag - Stor og Stærk 15 åring.

Utlogget Bowleren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 140

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #11 : 05. november 2009, 01:59 »
Tusen takk for at noen gidder å hjelpe!

Har faktisk 3 kg proteinpulver på lur Wink

Har faktisk prøvd å laget meg mat de to siste dagene. I går lagde jeg meg pasta bolognese (?), og i dag har jeg spist:

Frokost: Yoghurt + 3 dl appelsin juice

Lunch: Baguett med skinke og ost + 5 dl melk

Middag: Kylling, chips og bernaise ! Cheesy Smakte utrolig godt! + 1 liter appelsinjuice

Kveldsmat: Billys pizza Wink

100 kg - bp
130 kg - kb

Trener hovedsaklig mot fotball

KV: rundt 80 kg

Utlogget Feigingen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 426

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #12 : 05. november 2009, 11:49 »
Tusen takk for at noen gidder å hjelpe!

Har faktisk 3 kg proteinpulver på lur Wink

Har faktisk prøvd å laget meg mat de to siste dagene. I går lagde jeg meg pasta bolognese (?), og i dag har jeg spist:

Frokost: Yoghurt + 3 dl appelsin juice

Lunch: Baguett med skinke og ost + 5 dl melk

Middag: Kylling, chips og bernaise ! Cheesy Smakte utrolig godt! + 1 liter appelsinjuice

Kveldsmat: Billys pizza Wink



Vel, det er i det minste en forbedring Wink

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #13 : 05. november 2009, 11:56 »
Kan du ikke bare gidde og prøve å skjerpe deg? Gjorde det jeg, nå spiser jeg bra, ikke 100% optimalt, men bra Smiley

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Student på 16 år. (Har verdens dårligste kosthold)
« #14 : 05. november 2009, 17:06 »
Haha. Det der var bare helt latterlig lite! Hadde jeg hatt ei lillesøster på 10 år hadde hun sikkert spist mer =P
Du har jo fått masse bra tips her.

Hadde kanskje vært lurt å kjøpt inn en schvær bag med nøtter? Kunne du gått og spist på den, slik at du fikk i deg litt mer enn kun det som går med for å holde i gang de viktigste organene dine? Wink
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!