Skrevet av Emne: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar  (Lest 32441 ganger)

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #30 : 06. november 2009, 19:01 »

pass dere folkens. er visst ikke lov å stille spørsmål hvis man lurer på noe her inne.

to relativt store forskjeller på fotball og styrkeløft. den ene er en lagidrett mens den andre er individuell.

nevn en sier du. langrenn? bjørgen har i alle år styrt med siden egen type trening.


hvis du ikke forstod hva han mente kan du jo bare spørre om han kan forklare det en gang til istedenfor å trekke mange konklusjoner selv =)
Kjekkere å skrive lange innlegg hvor du prøver å drite ut motparten med å trekke haugevis med konklusjoner for ham, herregud da, det vet jo du også!
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #31 : 06. november 2009, 19:02 »
du vet det er forskjell på lagidretter og individuelle idretter? det er helt vanlig å ha egen trener for eks i langrenn og kjøre egen type trening.

Og den treneren styrkeløftforbundet erkjenner som en faglig kvalifisert trener til akkurat den oppgaven, det å følge opp hver enkelt utøver på landslaget, det er Dietmar Wolf. Det finnes ingen andre med samme kompetanse her i landet.
Se hva Samdal gjorde med Marit Bjørgen.... han var neppe rett mann for jobben. Styrketrening er ikke noe Norge har mye kompetanse på, selvsagt med en del hederlige unntak. Men på styrkeløft/vektløfting finnes det INGEN i norge som når Dietmar til knærne.
Sheiko, 5/3/1, Phillipi er neppe godkjente, fullverdige substitutt for Dietmar.
Resultatene taler for seg selv!

Kanskje man må erkjenne at Norge var en bedre styrkeløftnasjon tidligere, så dalte det  litt og talenter forble i andre idretter. Nå ser det imidlertidig ut til at flere og flere talenter dukker opp og Norge er beste vesteuropeiske nasjon. Det var vi IKKE i årene før Dietmar kom inn i bildet.
 
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #32 : 06. november 2009, 19:04 »
Du har det med å slenge deg med på alt mulig du. I hvilke andre idretter er det ikke et krav om å følge landslagstrenerens opplegg? "Neinei drillo, jeg gidder ikke den her pasningsfotballen, jeg skal kjøre på med tett, raskt driblespill istedenfor."

Men tror ikke jeg forstod Steinar Fredheims førsteinnlegg helt.

Mente du å si at Inger Blikra, norges mestvinnende utøver, tidligere verdensmester i styrkeløft, ikke er en god utøver?
Eller mente du, kanskje å si, at prestasjonene med å komme på pallplass, bare slått av øst-europeiske utøvere som er halvparten så gamle som veteranen Inger ikke er så gode som de burde være?

Eller var det kanskje mer spesifikt, at resultatene til Norge som styrkeløftnasjon, som trass i alt fra 1/10 til 1/50 så få utøvere som andre nasjoner likevel plasserer seg i toppen, gang etter gang etter gang er for dårlige?

Det som går igjen hos MANGE av landslagsutøverene er jo ordene "jeg var aldri et stort talent". Tor Herman Omland og Olaf Dahl sier selv at deres styrke er et resultat av langsiktig dietmartrening, men resultatene deres er kanskje ikke gode nok?
Såvidt jeg vet så spillere ikke alle spilleren på landslaget "drillofotball" (jeg skriver drillofotball, og mener med det, måten drillo ønsker at landslaget skal fremstå til enhver tid, ikke nødvendigvis alle mann bak ballen og kontringsfotball) året rundt. Hvis jeg ikke tar helt feil så trener og spiller spillerne på landslaget stort sett på klubblagene sine, men rett meg gjerne dersom jeg tar feil. Tror ikke at drillo deler ut treningsprogrammer til spillerene på landslaget som de skal følge året rundt.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #33 : 06. november 2009, 19:06 »

to relativt store forskjeller på fotball og styrkeløft. den ene er en lagidrett mens den andre er individuell.

nevn en sier du. langrenn? bjørgen har i alle år styrt med siden egen type trening.


Noe olympiatoppen reagerer sterkt på, og som de går ut og advarer b.la kombinertlaget mot å drive med.

Sitat fra: Atle Kvålsvoll
-  Det har vært gjort en kjempejobb med å få opp igjen kombinertsporten de siste åra. Det er viktig å ta med seg det man har sett fungere før, videreføre det og fornye det.

En landslagstrener (skal) har akkurat den utdannelsen, det perspektivet og den oversikten for å gjøre dette.

Kjekkere å skrive lange innlegg hvor du prøver å drite ut motparten med å trekke haugevis med konklusjoner for ham, herregud da, det vet jo du også!

Her kommer troll nummer to...

Såvidt jeg vet så spillere ikke alle spilleren på landslaget "drillofotball" (jeg skriver drillofotball, og mener med det, måten drillo ønsker at landslaget skal fremstå til enhver tid, ikke nødvendigvis alle mann bak ballen og kontringsfotball) året rundt. Hvis jeg ikke tar helt feil så trener og spiller spillerne på landslaget stort sett på klubblagene sine, men rett meg gjerne dersom jeg tar feil. Tror ikke at drillo deler ut treningsprogrammer til spillerene på landslaget som de skal følge året rundt.

Når det gjelder fotball så er det klart at drillo ikke står for treningen året rundt, derfor er det mest sammenlignbare at han tar beslag på spillestilen deres i landslagskamper. Og da må man spille slik Drillo vil, nemlig Drillofotball, ellers blir en byttet ut.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #34 : 06. november 2009, 19:07 »
”donalddx” Kan du ikke si oss hva det er Dietmar gjør feil og hvordan det skal gjøres bedre? jeg vil hvertfall veldig gjerne trene etter disse programmene som er bedre enn Dietmar sine, så sleng ut noen da! Eller er alt du kommer med bare grunnløs kritikk?”

Send meg noen ord om hva du løfter og hvordan du trener, så skal jeg alltids hjelpe deg litt på vei.

Hva er det Ditmar gjør feil? Hvorfor spør du meg om det? Jeg har vel aldri påstått at det han gjør er feil, eller at det ikke er mulig å ha fremgang med hans program. Jeg har påpekt at enkelte løftere muligens vil ha bedre utvikling med et annet treningsopplegg. Samtidig er jeg sterkt uenig i at en løfter som vinner NM med 50kg margin ikke får være med på landslaget fordi han ikke trener programmet til Ditmar.     

Når enkelte løftere har fulgt programmet hans i flere år uten fremgang er det kanskje på tide å prøve noe nytt. Problemet er at de får ikke lov til å prøve noe nytt, da blir de kastet ut av landslaget. Men nå er det som Roy sier, at noen trener litt Ditmar og noe annet, altså en lett blanding. Så hva skal man da kalle programmet?

Er rimelig sikker at det er kun NSF som kjører denne knallharde politikken når det gjelder trening. Er sikker på at i alle idretter utenom NSF så er de interessert i de beste utøverne og lar de følge sitt eget treningsopplegg hvis det gjør dem til en bedre idrettsutøver. Dette er tross alt en individuell idrett. Men det er jo ikke vanskelig å forstå at hvis man driver lagidrett så må man nødvendigvis trene litt sammen med de andre på laget. Men selv der er det mange som kjører sitt eget opplegg med egentrening, utenom treneren for laget. 
Sf


okey, jeg misforsto deg, du mener mange kunne hatt bedre fremgang viss de fikk trene eget opplegg, og det er jeg forsåvidt enig med deg i, det finnes helt sikkert folk som har bedre fremgang på andre program enn dietmar. Var bare de første innleggene dine som virket mer som kritikk mot alt som har med dietmar å gjøre, men nå forstår jeg hva du egentlig mente. Jeg synes bare det er rart at viss landslagsløfterne mener at de kunne hatt bedre fremgang med andre program, hvorfor sier de ikke det? Hvorfor trener de etter dietmars prinsipper viss de kan ha bedre fremgang med andre treningsprinsipper?
Kan være at landslagsløfterne har sagt i fra om dette uten at jeg har fått det med meg, i så fall skjønner jeg ikke hvorfor de fortsatt MÅ trene dietmar-opplegg. Og viss det er personer som er gode nok for landslaget som ikke er med på grunn av at de ikke trener dietmar-program, hvorfor sier ikke disse i fra?  Er personer på andre langslag(f.eks: ski) som har egne trener fordi de føler de får bedre fremgang ved å følge deres treningsprinsipper, hvorfor er ikke det mulig i styrkeløft? Men, nok fra min kant, er sikkert noe ved denne saken jeg ikke har forstått. Anyways, de beste styrkeløfterne i landet bør være på landslaget, treningsprogram bør ikke være et kriterie for å være på landslaget.

Utlogget Torko

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 129

  • Torko's tøs..
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #35 : 06. november 2009, 19:08 »
Samtidig er jeg sterkt uenig i at en løfter som vinner NM med 50kg margin ikke får være med på landslaget fordi han ikke trener programmet til Ditmar. 
Jan Roytvand?? Huh
Team Strongman Rolf Holte

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #36 : 06. november 2009, 19:09 »


Her kommer troll nummer to...



Patetisk.

det TFkong1 skriver er totalt legitimt. du selv sier du ikke forstår hva han mener, for så å trekker en rekke konklusjoner på OP's vegne. det  er enklere for alle om du lar OP trekke sine egne konklusjoner.

hypotese: hvis det kommer en fyr frem som løfter bedre enn alle på landslaget, men som nekter å trene dietmar; er det da OK så holde ham utenfor?


Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #37 : 06. november 2009, 19:10 »
Noe olympiatoppen reagerer sterkt på, og som de går ut og advarer b.la kombinertlaget mot å drive med.

En landslagstrener (skal) har akkurat den utdannelsen, det perspektivet og den oversikten for å gjøre dette.

Her kommer troll nummer to...

Når det gjelder fotball så er det klart at drillo ikke står for treningen året rundt, derfor er det mest sammenlignbare at han tar beslag på spillestilen deres i landslagskamper. Og da må man spille slik Drillo vil, nemlig Drillofotball, ellers blir en byttet ut.
Definer troll er du grei.

Og vi snakker da om hva som skjer på trening, ikke på kamp, som er mer sammenlignbart med stevner. Og de beste fotballspillerne trener mye egentrening som de styrer selv utenom trenignene med laget.

Forøvrig er du dum moderator nr to om jeg er troll nr to.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #38 : 06. november 2009, 19:15 »
Patetisk.

det TFkong1 skriver er totalt legitimt. du selv sier du ikke forstår hva han mener, og så trekker du selv en rekke konklusjoner på OP's vegne. enklere for alle om du lar OP selv trekke sine egne konklusjoner. lurer du, så kan du bare spørre.



Det var et retorisk poeng, jeg forsøker å få klarthet hva fredheim egentlig påstår her, og at det er helt på jordet.

Definer troll er du grei.

Og vi snakker da om hva som skjer på trening, ikke på kamp, som er mer sammenlignbart med stevner. Og de beste fotballspillerne trener mye egentrening som de styrer selv utenom trenignene med laget.

Forøvrig er du dum moderator nr to om jeg er troll nr to.

Det var bare en lett sammenligning, vi kan gjerne se på en idrett istedenfor ikke-idretten fotball.
Ingen på skøytelandslaget kommer utenfor landslagstrenerens ledelse, samme med hopplandslaget. Eneste grunnen til at en finner folk som trener sitt eget, er på grunn av at de har private trenere. Å trene seg selv er ikke optimalt, noe som er en opplest og vedtatt sannhet.



hypotese: hvis det kommer en fyr frem som løfter bedre enn alle på landslaget, men som nekter å trene dietmar; er det da OK så holde ham utenfor?



Nå har dette aldri skjedd. Om du mener "ok" som i lovlig så klart det. Landslagsledelsen bestemmer selv hvem de vil ta ut, og de er jo overbevist om at de trener utøverene sine på den best mulige måten, så såklart vil de at landslaget skal trene på den måten.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #39 : 06. november 2009, 19:17 »
Jeg synes bare det er rart at viss landslagsløfterne mener at de kunne hatt bedre fremgang med andre program, hvorfor sier de ikke det? Hvorfor trener de etter dietmars prinsipper viss de kan ha bedre fremgang med andre treningsprinsipper?


Det er jo her Fredheim feiler så inn i granskauen!
Landslagsløfterne er jo godt fornøyd med Dietmar programmene de får. Og de øker jo også! Det er viktig å påpeke at de fleste aktive på landslagene i dag flytter sine egne Norges rekorder hver gang de perser!
At ikke det skjer hvert år burde jo ikke være så overraskende for de fleste...
Toppnivået som Inger, Hildeborg, Heidi, Tor Herman, Olaf, Asbjørn når til syvende og sist vil være nærmest umulig å tukte for 99% av oss andre.
Det er toppnivået man ser på, ikke nedgang fra EM til VM et år fordi VM neste år er på hjemmebane!
Slikt må man faktisk akkseptere i denne idretten. Personlige rekorder sitter langt inne på dette nivået.

Fredheim: Hvilken løftere er det som ikke ønsker å følge Dietmar programmer? Og hvem ser de helst at de får programmer fra?
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Lavendel

  • Gjest
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #40 : 06. november 2009, 19:21 »

For eksempel. Tormod Andersen mener jeg har kapasitet til å løfte ca 720kg sammenlagt. Men at han skulle gi seg inn på å trene et program av Ditmar tror jeg er helt utelukket, da han har hatt sitt eget opplegg i 35 år. Men pga. dette så er han i utgangspunktet ekskludert fra landslaget. Skulle likt å se en 100m løper som setter ny norsk rekord med for eksempel 9.98 og ikke en gang skulle bli vurdert til landslaget på grunn av at han har blitt så god på egen hånd, da hadde det blitt en skandale ut av dimensjoner. Og påstå at det er Ditmar som har fortjenesten til at Tutta har blitt så god som hun har blitt, da tror jeg dere har gitt han litt for mye kreditt. Hun ville vært akkurat like god om ikke bedre på egen hånd eller ved hjelp av andre. Hun er i samme klubb som meg og senest i sommer ga jeg henne flere tips som garantert vil gjøre henne til en bedre løfter. Dette er konkrete tips som var totalt nytt for henne, men i følge henne selv meget interessante ting som hun aldri hadde hørt om på noen av samlingene hun hadde vært med på hittil.     

”Lavendel” nå har vel ikke jeg lagt fokus på om det er andre som er sterkere eller ikke, det er helt uvesentlig. Jeg bare sier som flere andre, at det finnes kanskje andre ting å gjøre det på enn det NSF og Ditmar holder på med. Og tåler de ikke den lille kritikken av det jeg nå påpeker, så lar jeg det ligge.

Som jeg skrev i mitt innlegg, jeg er helt fersk, og vet egentlig ikke så mye om hvem som trener hvem. Veldig interessant debatt dette her, og jeg prøver å holde meg så objektiv som mulig. Jeg trodde Tutta trente etter Dietmar. Hvis du har mye av æren, beklager jeg at jeg tok feil.





Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #41 : 06. november 2009, 19:23 »
For å sette dette rekordjaget i perspektiv; hvor lenge er det ikke siden Thorkildsen perset i spydkast? 3 år! Hvorfor? På toppnivå handler det om å treffe toppformen, en kan rett og slett ikke sette pers på hver bidige stevne på det nivået.

Interresert i å høre hvilken treningsmetodikk Dietmar ikke har hørt om, og som kan gi minst like gode eller like bra resultater på langsikt?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #42 : 06. november 2009, 19:23 »
Det er jo her Fredheim feiler så inn i granskauen!



nei, det er du som leser feil.  
han sier "viss" noen ønsker.

 ikke at de faktisk ønsker det.

Slux, jeg mente OK som i moralsk og etisk riktig.


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #43 : 06. november 2009, 19:25 »
Som jeg skrev i mitt innlegg, jeg er helt fersk, og vet egentlig ikke så mye om hvem som trener hvem. Veldig interessant debatt dette her, og jeg prøver å holde meg så objektiv som mulig. Jeg trodde Tutta trente etter Dietmar. Hvis du har mye av æren, beklager jeg at jeg tok feil.






Tutta trener Dietmar Wink
Tilrettelagt av hennes trener Jørgen Haug.
Tutta ble verdensmester, så antagelig har de gjort mye rett med henne. Hun er beviselig verdens beste i sin klasse med hjelp av Dietmar programmer. Hva hun hadde prestert med Fredheim ved sin side kan vi jo bare spekulere i.

Kanskje du skal ta utdannelse i regi av NSF Fredheim?
Du forventer vel ikke goodwill fra forbundet bare fordi du tidligere har satt en verdensrekord!
Du som alle andre må utdanne deg først i alle fall. Du har en del praktisk erfaring, men dette stammer fra en helt annen tid....
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #44 : 06. november 2009, 19:26 »
Det var et retorisk poeng, jeg forsøker å få klarthet hva fredheim egentlig påstår her, og at det er helt på jordet.

Det var bare en lett sammenligning, vi kan gjerne se på en idrett istedenfor ikke-idretten fotball.
Ingen på skøytelandslaget kommer utenfor landslagstrenerens ledelse, samme med hopplandslaget. Eneste grunnen til at en finner folk som trener sitt eget, er på grunn av at de har private trenere. Å trene seg selv er ikke optimalt, noe som er en opplest og vedtatt sannhet.
Jeg kan nevne mange idretter der de beste utøverne trener med egne trenere/treningskamerater i store deler av laget. Utøverne på volleyballandslaget er bare et eksempel. Å ramse opp eksempler som passer med ditt svar betyr ikke at svaret du sitter med er the ultimate answer, som forøvrig er 42.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!