Skrevet av Emne: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar  (Lest 32340 ganger)

Utlogget fredheim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« : 06. november 2009, 14:19 »
Det er med undring jeg leser at enkelte av landslagsløfterne blir skrytt opp i skyene over de fantastiske resultatene de har gjort i dette VM. Etter mitt syn skal men premieres og roses ut ifra gode resultater og fin fremgang gjennom år med seriøs trening. Og er det noen stevner man bør vise at man virkelig har gjort ting riktig og lagt sjela si i å satse på, så er det på et VM. 

Men da det ikke finnes andre og bedre løftere så skal man vel på død og liv oppfylle en eller annen kvote som ikke er diskriminerende og sende de løfterne som er tilgengelig. At ingen har kommet med kritikk av at enkelte løftere fortsatt har plass på landslaget, er for meg helt uforstående, da flere åpenlyst har proklamert at de ikke er i ønskelig form for eksempel på grunn av skader. Virker som om enkelte har fri kort og blir med på turen enten de sliter med betennelser, prolapser og samtidig ikke har prestert på lange tider. Dette er ikke noe kritikk mot de løfterne det gjelder. De vil selvfølgelig være med så mye som mulig, men selv ville jeg trukket meg hvis jeg skjønte at jeg ville komme til å prestere lang under hva jeg tidligere har gjort. Kritikken er mot i dette tilfellet mot de som tar ut lagene.

Det samme kan sies om treningsprogrammene de har fulgt de siste årene, her vil jeg rette kritikk mot Ditmar. Vi snakker om utøvere som har fult spesialprogrammene til Ditmar i år etter år med null fremgang som resultat, etter flere år med hard trening. Dette fordi de ikke har hatt noe annet alternativ eller valg. da de da ville blitt kastet ut av landslaget. Hvordan han legger opp sine program er for meg en gåte, da enkelte utøvere trener disse programmene år etter år uten antydning til fremgang. Jeg vil presisere at dette er løftere som har holdt på noen år, for alle har jo rimelig bra fremgang de første årene uavhengig av åssen program de trener. Det er vel først etter 4-5 år med seriøs trening, når det begynner å bli vanskelig å øke vektene.  Det er vel da at man må ta i bruk litt mer avanserte treningsopplegg. Bli seriøs for å øke videre.

Når det gjelder de to løfterne Inger og Heidi, som er tatt ut på laget. Så er det vel ingen av de som de siste 5 årene har hatt noen særlig fremgang det er hvert å skrive hjem om. Det er ikke noe kritikk av de personlig, da de selvfølgelig takker ja til en fantastisk mulighet til å komme seg ut i verden og være med på det de elsker mest av alt, styrkeløft. Tror de fleste ville takket ja til den forespørselen. Dette er først og fremst en kritikk til forbundet og styringen rundt dette med landslagsutak. 

Hilde samme i mark, og rundt 100kg i benken (uten drakt) når hun fikk på seg denne så spratt hun fort opp i 120kg. Dette er altså 5 år siden. Og de som har fulgt med litt på utstyrsfronten har fått med seg at bare ved å oppdatere utstyret underveis så har man kunnet legge på mellom 20-40kg uten å nødvendigvis bli noe sterkere. for sin del løftet så langt tilbake i tid som i 2004 i 82,5kg klassen ca 200kg i knebøy og det. 

Så hva har hun nå oppnådd 5 år etterpå. med spesialprogram fra Ditmar, løfteprosjekter og all annen tilrettelegging og oppfølging. Jeg vil med utgangspunkt i utstyrsutviklingen påstå at treningsprogrammet med Ditmar har gjort henne til en dårligere løfter.

Når det gjelder Inger så er hun der hvor det ikke er mulig å bli noe sterkere, bortsett fra nytt utstyr som gjør at det går an å legge på litt mer vekter. Hun løftet 570kg sammenlagt i 2004, vil påstå at med dagens utstyr ville dette tilsvart over 600kg sammenlagt. Når man da ser at hun løftet 577,5kg i 2009 så får man bare innse at dette er et resultat som med datidens utstyr muligens ville resultert i en sammenlagt på rundt 530kg sammenlagt, og det i 75kg klassen etter mer enn 20 års trening.  Så Ditmar har i dette tilfellet også gjort en elendig jobb med utviklingen av disse løfterne. De har bare blitt svakere og svakere. Til sammenligning kan jeg si at jeg løftet som 17 åring etter ca 3 års trening alene i en gammel kjeller rund 550kg sammenlagt med en kroppsvekt på ca 58.kg. og det utstyret vi brukte den gang kan mest sammenliknes med gassbind til knebøy og gamle elastiske løfterdrakter som kanskje ga 10kg hjelp.

Så etter min mening bør dagens løftere få kredit for hva de egentlig løfter, ikke for at det er en håndfull på verdensbasis som driver med den samme idretten. Ikke vanskelig å samle medaljer da. Det er bare å ta seg en tur på en gym og se på damene som trener seriøst med vekter. Vet selv om flere damer som ville etter kort tids styrkeløfttrening vært helt på høyde med mange på landslaget. Men dessverre så har de ingen interresse av sporten. F. eks. datteren til Tormod Andersen (som må sies å være et de største talentene opp gjennom tidene) løftet 140kg i markløft uten drakt første gangen hun prøvde, på noen og femti kg kroppsvekt og 17 år.     
sf

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #1 : 06. november 2009, 14:34 »
Herregud for et innlegg, denne tråden lukter funfunfun.

Utlogget Sigbjørn

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 065
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 065

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #2 : 06. november 2009, 14:39 »
Det kan jo tenkes at folk gjerne har et visst genetisk potensial, og at det blir vanskeligere å øke jo nærmere man kommer det  what

Lavendel

  • Gjest
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #3 : 06. november 2009, 14:54 »
Nå har ikke jeg så god greie på dette, men våger meg utpå som nyfrelst styrkeløfter.

Når vi så langt har en 2 plass, 3 plass, 5 plass og en verdensrekord blant jentene, så kan vel ikke det være noe annet enn bra? Har også mine tvil om renheten hos noen av løfterne fra utlandet, uten at jeg skal være bombesikker...

Edit: Selv om andre er sterkere som du sier, så hjelper ikke det når de ikke vil gå videre i sporten. Men det kommer jo mange sterke ungjenter etter, Tutta feks.






Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #4 : 06. november 2009, 15:04 »
Dette var dagens lille høydepunkt!
Dette måtte bare bli en egen tråd. For her regner jeg med det kommer noen reaksjoner.
Og jeg kvir meg ikke for å starte balletten.
Heldigvis har vi en utmerket resultatdatabase på styrkeloft.no, du kan se litt på rekordutvikling etter at Dietmar lærte oss styrketrening  Wink
Det har falt noen rekorder ja!

Utstyret har blitt bedre siden du løftet, i benkpress og kanskje også i knebøy. I markløft hentet folk mer på marathon som du selv kanskje har erfaring med?
Heldigvis har vi forbedret utstyr, for snart er det ingen forpulte jævla steinalder 80-talls rekorder gjort med ræva full av deca, igjen på listene  Cheesy
Du synes kanskje det er leit at kompisene dine forsvinner ut fra bøkene en gang for alle, men du er alene om å ha den oppfattningen dessverre.

Du har vel ikke den helt store peilingen på utstyrer etter 80-tallet har du vel?
Du løftet jo med "ekstrem" utstyret på NM i 2005, så ikke at du satt noen nye rekorder på dette stevne.... what
Det som har skjedd på utstyrsfronten siden 2004 er at det har komme nye benkpressdrakter, Katana. Jeg bruker samme benkskjorte i dag som jeg gjorde i 2004, Katana har jeg prøvd men de blir for drøye for meg. Har ikke styrken til å håndtere disse. Tor Herman, Inger, Hildeborg og Heidi bruker forøvrig Titan F6 eller Fury, som fantes i 2004. Dagens utgave er identisk. 
I tillegg til Katana har Metal King kommet på markedet med bøydrakter og markdrakter. Disse draktene har gitt en del løftere mere kilo i knebøy enn titan (de få gangene disse draktene ikke sprekker). Tor Herman, Hildeborg og Inger har løftedrakter fra titan av samme materiale som de draktene de benyttet i 2004. Heidi har en metal, men vet ikke om dette er King. I markløft bruker de fleste fremdeles Metal, de fungerte utmerket i 2004 og gir ikke noe mer i dag. Gir kanskje nesten like mye som Marathon som du selv kanskje har benyttet. Geir Bedin fikk jo 100 kg ekstra i knebøy med gamle drakter, av typen du selv har brukt. Med din logikk burde han ha fått 200 kg med dagens utstyr.

Tydeligvis har det ikke skjedd noe revolusjonerende på utstyrfronten når fremgangen hos disse løfterene ikke er stor år for år. Du mener vel at folk blir svakere av å trene Dietmar, til tross for en ettehvert empirisk bevismaterie på akkurat det motsatte....  :Smiley
Så hvor er de enorme økningene hen? Siden utstyret er blitt så sinnsykt mye bedre!
 
Inger trener ALDRI med utstyr på trening, så det er nytteløst for henne å spekulere i utstyret. Hun må bruke det utstyret som er enkelt.  At Inger ikke øker mye fra år til år er vel kanskje ikke så rart eller?

Deltagerantallet på verdensbasis er "litt" mer enn en håndfull, styrkeløft er i vekst. Også her i Norge.
I dag trener man effektivt fordi det finnes forskning som kan underbygges praktisk. Det brukes veldokumenterte metoder og det er lagt opp til en fornuftig progresjon. F.eks tar man i dag høyde for at man er på toppstyrkemessig rundt 35 år.
Se på nivået på ungdom, junior og etterhvert også den nye bredden som finnes av gode utøvere på seniorsiden.
Styrkeløft er lite utbredt for kvinner i Norge, allikevel forstrer vi verdensmestere! Tidligere skjedde dette med en del junior damer. De ble sterke som faen, men varte i 2-3 år før de var helt ferdige. Trent i senk.
"Sterk, men invalid" er vel kanskje mer din stil Steinar?

At Inger satte sin foreløpige bestenotering på VM i stavanger er vel kanskje ikke så rart. Et hjemmebane VM gir litt ekstra motivasjon!
Tor Herman perser hvert eneste år, ikke på dette VM fordi han det var WORLD GAMES i år.

Du får prøve å gå litt dypere i analysen din og se om det ikke finnes noen logiske brister i det du skriver her....






Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #5 : 06. november 2009, 15:09 »
Morsomt innlegg Fredheim. Du er jo en tulling, det er det ingen tvil om. Smiley

Hvilke løftere mener du burde vært med istedefor Inger og Heidi mener du?  Pr. idag er vel de to sammen med Hildeborg norges beste løftere for kvinner?

Når det gjelder menn så er det vel også sånn at de beste er med?  Brandtsæg har gitt seg igjen har jeg forstått, Mr. Benkpress er antageligvis for dårlig. Hvem er igjen da?  Etter min mening burde Roy få være med, men det er en annen allerede godt diskutert debatt...

Skjønner du vil provosere, men å si at det norske landslaget har blitt dårligere etter Dietmar tok over er jo helt utrolig. Da må du se på resultatene de siste 5-7 årene kontra for 10-20 år tilbake...
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #6 : 06. november 2009, 15:20 »
Fint du la det i ett eget emne i det minste! Smiley

Utlogget Razor

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 333
  • Honnør: 133
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 333

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #7 : 06. november 2009, 15:34 »
Mye konstruktivt i det første innlegget her gitt...

Ser forøvrig frem til at Dittmar kommer hjem fra VM og skal analysere Steinar Fredheim og benkpressforbundet.  :Smiley

Utlogget Walgermo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 040
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 040

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #8 : 06. november 2009, 15:38 »
Alle kan ha en dårlig dag på stevne.
Trent dietmar i litt over 3 år nå, fra 615 på første stevne til 820 på sist stevne (Samme kroppsvekt). er det for dårlig det kanskje?

Uenig i det meste du sier og tror du har veldig lite å gjøre. Wink

EDIT: har du sett film av løftene til de Norske fra VM? Tor Herman sin bøy gikk lett, Hildeborg blåste opp ny v-rek.
Stevne:
372.5-260-330
Raw:
275-205-287,5


Landslagsløfter i Styrkeløft
____________________________________________________________________________

YouTube | Sjøholt AtletklubbLogg

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #9 : 06. november 2009, 16:00 »
La min bærbare ned på gulvet og bajset på det du har lirt av deg her Fredheim.
Måtte gjøre det..

Manglet printer skjønner du.
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #10 : 06. november 2009, 16:20 »
hahaha!! Inger tar tredje plass og Hildeborg setter verdensrekord, burde ikke de løfterne være med på VM?
Eller er det Omland som ikke burde være med? han tar jo tross alt bare bronsje i benkpress. Nei, jeg skjønner ingenting av innlegget ditt, alle de norske så langt har tatt medaljer, bortsett fra Heidi, det vil vel bety at alle fortjener å være med i VM. Og når det gjelder dietmar og fremgang, det har vel fallt en del norgesrekorder etter han startet som landslagstrener? Og aldri har det vel vært så mange gode juniorløftere, alle disse trener dietmar. Klarer virkelig ikke å fatte hva det er du mener er feil?

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #11 : 06. november 2009, 16:35 »
Siden du ikke var en del av det frie samfunnsliv store deler av 90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet, må det kanskje en liten realitetsorientering til. Det virker som du fortsatt lever på 80 tallet.

Gjennom NSF’s historie tipper jeg bare er 2-4 livstids rene løfter som kunne kommet med på dette landslaget på herresiden. Minst 2 av disse løfterne var også ”Dietmar” løftere, en av dem er Carl Olav. Carl Olav løftet sine siste stevner med tilsvarende utstyr som Tor Herman løftet med i dag. Forskjellen mellom draktene Carl Olav brukte og de Tor Herman brukte er levetid.

Carl Olav løftet 367,5 i bøy og hele 237.5 i benk. Carl Olav er en av tidenes beste SR og som U og JR løfter største talent vi har hatt i Norge. Som sagt, disse to løfterne løftet med identisk utstyr. Resultanten dem i mellom er ganske entydige.

Når det kommer til jentene, så finnes det noen flere som kunnet kommet inn på laget i sine velmaktsdager (Pytte, Amdal, Anne Sigrid pluss noen til).

Siden du er så interessert i ”raw” resultater, så er det liten tvil om at alle disse hadde fått grisejuling av Inger uten utstyr også, Inger som nå i en alder av 48 år (2 år eldre enn deg og har fortsatt ikke hatt hjerteinfarkt). Hildeborg vil gi deg grisejuling uten utstyr også, spesielt i benken Grin

Hildeborg er utvilsomt den sterkeste kvinnen i Norge gjennom tidene uansett idrett. Hildeborg har nå trent ”Dietmarprogrammer” i 12 år med stadig fremgang. Inger har kanskje trent unders Dietmar’s veiledning enda lenger, og har fortsatt fremgang år for år, etter en styrkeløft karriere på 25 år. Teoretisk sett burde ha sluttet å utvikle seg for minst 10 år siden. Heidi Hille har også en karriere på rundt 20 år med styrketrening bak seg. Det finnes ikke make til disse to kvinnene i Norsk idrett.

Resultatene karrierene til de nevnte løfterne bør være bevis nok for hvor vellykket treningen deres er. Når det er sagt, så skal man aldri hvile på laurbærene, men utvikle oss videre, og det er nettopp det NSF og Dietmar gjør ved og blant annet, gjennomføre Forskning som på verdensbasis er unik. Dietmar og NSF vil i fremtiden perfeksjonere treningen i langt større grad enn det som har vært gjort tidligere.

De fremste bevisene for hvor langt fremme Dietmar’s kompetanse er, kommer de neste årene.
De juniorene som nå er på vei opp vil knuse alt av Norske rekorder. Dagens landslagsløftere, som er tidenes beste landslag, vil bare bli husket for sine internasjonale medaljer og at de i sin tid var i verdensklasse. For løftene den nye generasjonen løftere, nemlig den generasjonen som har fått trent under Dietmar's vinger hele sin karriere vil ta styrkeløft opp på nye høyder.

For øvrig blir ikke bare Dietmar's programmer brukt blant landets styrkeløftere, også flere av landets aller beste Strongman utøvere har hatt særdeles god utvikling med disse programmene.

Så min utfordring til deg Steinar er: Hva er det i treningen til NSF’s landslag som er feil, og hvordan ville du lagt opp treningen? Legg gjerne ved treningsopplegg eller en årsplan for en eliteutøver.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #12 : 06. november 2009, 16:48 »
Meget bra skrevet Mr.Benkpress!  Grin
Den som har litt kunnskaper om treningsprinsipper og treningsmetoder, veit at Dietmar inneholder enorm kunnskap og kompetanse på dette området.
Dagens soleklare mest fortjente honnør!
Egentlig var vel det svar på tiltale, så no kan ein Moderator bare stenge tråden. Så kan trådstarteren her åpne ein ny tråd med treningsopplegg/årsplan, som eit svar til Mr.Benkpress.

As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #13 : 06. november 2009, 16:51 »
Stenge tråden, det er jo sånne tråder som gjør TF verdt å lese!  (gleder meg til Fredheim kommer med mer oppgulp!) Grin
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #14 : 06. november 2009, 17:02 »
*popcorn og cola*
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!