Skrevet av Emne: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar  (Lest 32337 ganger)

Utlogget fredheim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #15 : 06. november 2009, 17:14 »
Jeg er ikke overrasket over at jeg får en del kritikk for det jeg skriver, det tåler jeg. Men for det første så håper jeg de som leser dette er såpass smarte at de skjønner at jeg ikke kommer med kritikk av de to damene som er med og løfter, men av NSF og det diktatoriske treningsopplegget til Ditmar som kanskje ikke er så fantastisk bra som alle skal ha det til.

For eksempel. Tormod Andersen mener jeg har kapasitet til å løfte ca 720kg sammenlagt. Men at han skulle gi seg inn på å trene et program av Ditmar tror jeg er helt utelukket, da han har hatt sitt eget opplegg i 35 år. Men pga. dette så er han i utgangspunktet ekskludert fra landslaget. Skulle likt å se en 100m løper som setter ny norsk rekord med for eksempel 9.98 og ikke en gang skulle bli vurdert til landslaget på grunn av at han har blitt så god på egen hånd, da hadde det blitt en skandale ut av dimensjoner. Og påstå at det er Ditmar som har fortjenesten til at Tutta har blitt så god som hun har blitt, da tror jeg dere har gitt han litt for mye kreditt. Hun ville vært akkurat like god om ikke bedre på egen hånd eller ved hjelp av andre. Hun er i samme klubb som meg og senest i sommer ga jeg henne flere tips som garantert vil gjøre henne til en bedre løfter. Dette er konkrete tips som var totalt nytt for henne, men i følge henne selv meget interessante ting som hun aldri hadde hørt om på noen av samlingene hun hadde vært med på hittil.     

”Lavendel” nå har vel ikke jeg lagt fokus på om det er andre som er sterkere eller ikke, det er helt uvesentlig. Jeg bare sier som flere andre, at det finnes kanskje andre ting å gjøre det på enn det NSF og Ditmar holder på med. Og tåler de ikke den lille kritikken av det jeg nå påpeker, så lar jeg det ligge.

”Aktiviteten” du er jo en av de som har et sammensurium av dine egne og andres meninger, selv om de strider mot hverandre, så at du kaller meg en tulling fordi jeg ønsker å skape en debatt tar jeg ikke så veldig tungt. Hvis du er i stand til å analysere det jeg skriver så hadde du kanskje ikke kommet med alle disse idiotiske uttalelsene dine. Har jeg sagt at Inger og Hilde ikke skulle stille? Og hvor har jeg skrevet at landslaget har blitt dårligere under Ditmar? Nei, ta deg litt bedre tid til å les igjennom innleggende du skal svare på, så er det mulig at til og med du vil ende opp med å komme med noen fornuftige svar på innleggende.

”Ivrig pingle” du har helt rett i at det finnes en utmerket database på www.styrkeløft.no
Men hvis du vil kalle mine rekorder fra 80 tallet steinalderrekorder som er satt med ræva full av deca så ønsker jeg en nærmere utdyping på dette. Samtidig er det jo merkelig at hvis du er av den oppfatningen av at alle rekorder satt på 80 tallet var med doping så er det jo bemerkelsesverdig at de fortsatt blir slått av rene utøvere som en gang ikke har fordeler av bedre utstyr. Og hvis du innbiller deg at knebøydrakta jeg brukte i 1987 ga 100kg ekstra, så er det jo en tilbakestående oppfatning fra din side. Det er jo bare å forhøre seg med de som brukte denne drakta denne tiden, og forhøre seg hva denne ga i ekstra kg. Greit nok å legge på for kjente, men nå dreit du deg virkelig ut. Og hvor har du beviset for at de som trener Ditmar kontra noe annet har bedre fremgang? At du sikter til NM i 2005 som et bevis på at jeg ikke gjorde det spesielt bra med ”superutstyret” som du kaller det, har vel sine naturlige årsaker da jeg rev av en muskel i låret og måtte avbryte stevnet. Men i 2003 på KM løftet jeg 220-140-250 på 72kg kroppsvekt, dette var mitt første stevne på 11 år.

At Inger ikke øker så mye fra år til år har jeg ikke kritisert, det er kanskje naturlig nå som hun snart er eldre veteran. Hvis du ikke har fått med deg at dagens utstyr hjelper 10 talls kilo mer enn for 20 år siden, da vil jeg påstå at du ikke bare har fulgt dårlig med, men ikke fulgt med i utviklingen i det hele tatt. Samtidig mener du at de har fått bukt med den verste dopingen selv om løftere på 80kg løfter mellom 80-100kg mer i knebøy uten at utstyret har blitt bedre, men mulig Ditmar program er så effektive og at resten av verden bruker disse.     

Til Mr. Benkpress. For øvrig utrolig å kalle seg det med under halvparten av kroppsvekten som pers. Men nok om det. Du er jo vant til å skrive masse piss og det innlegget du kommer med her gjør jo ikke det til skamme. For det første har jeg mer peiling på styrkeløft enn det du noen gang kommer til å ta til deg. Jeg har oppnådd resultater på egen hånd som du bare kan drømme om, skjønner godt at du trakk deg fra videre stevnedeltagelse. Hvis du har lyst til å diskutere min private sfære med meg, så er jeg åpen for det, men da helst utenom treningsforum. Det er riktig som du sier at jeg har hatt en alvorlig hjertesykdom, men hva den har her i debatten å gjøre skjønner ikke jeg, annet enn at du prøver å disse meg som best du kan. Men ha det i tankene, livet kan fort snu seg og du kan befinne deg i en situasjon du ikke i din villeste fantasi kunne forestille deg. Nok om det.

Jeg skal holde meg for god til å komme med noen karakteristikker av deg som ikke har med styrkeløft å gjøre. At du er så freidig å komme med beskyldninger om at det er kun 2-4 løftere gjennom tidene som ville kommet på landslaget mens de var dopingfrie, er rimelig klønete påstander. Det viser jo bare hvor lite peiling du har på idretten du skal være med på å drive.     

Samme hva en gjør blir det jo feil for noen. Cach 22.

(N)SF  UTSTYRSFRI OG DOPINGFRI 

Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #16 : 06. november 2009, 17:23 »
kan du ikke si oss hva det er dietmar gjør feil og hvordan det skal gjøres bedre? jeg vil hvertfall veldig gjerne trene etter disse programmene som er bedre enn dietmar sine, så sleng ut noen da! Eller er alt du kommer med bare grunnløs kritikk?

Utlogget Roy Holte

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 348
  • Honnør: 406
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 348

  • I`ll see you when Ragnarok begins.....
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #17 : 06. november 2009, 17:31 »
Tror det Steinar prøver å si er at man kan bli sterk på andre programmer enn Dietmar også...også påpeker han at landslagsløftere MÅ følge Dietmar prigrammene: selv om de "fleste" kun følger noe av det;)
kun mine egne overhørte ting;)

Men:mye mere vesentlig:
 
FINNES JUDAS?
Er JUDAS fra Førde?
Er judas i NSF?
Hva skjedde  med JUdas?
Hvem er Judas sin Gud?
Hvor skal Judas bo?
Kommer Judas til å løpe?
Er det sauer i Førde?
Hvor er Gaus, Roms og Ditmar?
Hvem bestemmer i NSF?
Hvor mange landslagsløftere er det i styret til NSF?
Hvor mange landslagsløftere er det med vara"menn"i styret i NSF?
Hvem bestemmer over landslagsløfterne?
Hvem styrer egentlig NSF?
Er det Steinar Fredheim?

Flere spørsmål følger i trilogien: Steinar Fredheim og den forsvunnende Ditmar.




3xNSM 2000-2001-2002
2xIPF World Champion Benchpress
IPF European Champion Benchpress
IPF Nordic Benchpress Overall Champion
5x Norweigian Benchpress Champion

EX-IPF World Benchpress record holder-125kg Powerlift with 326kg
EX-IPF World Bencpress record holder-125kg-singellift with 327kg

EX-Strongman
EX-Powerlifter
EX-Benchpresser

www.strongmanroyholte-webshop.no
www.strongmanroyholte.no


Give them nothing...but take from them everything!

I`ll be back........I`ll raise again!and again...and again...my spirit they never get!

May GOD have mercy upon my enemies
......because I won`t!

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #18 : 06. november 2009, 17:33 »

Heldigvis har vi forbedret utstyr, for snart er det ingen forpulte jævla steinalder 80-talls rekorder gjort med ræva full av deca, igjen på listene  Cheesy
Du synes kanskje det er leit at kompisene dine forsvinner ut fra bøkene en gang for alle, men du er alene om å ha den oppfattningen dessverre.



hvordan trakk du denne slutningen. jeg kunne ikke lese noe av dette ut av innlegget hans ihvertfall.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #19 : 06. november 2009, 17:45 »

Egentlig var vel det svar på tiltale, så no kan ein Moderator bare stenge tråden.



hva skulle det vært godt for?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #20 : 06. november 2009, 17:51 »
I hvilke andre idretter/landslag er det vanlig praksis at alle utøvere må trene etter samme program/plan?

Utlogget TheGreatWhite

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 653
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 653

  • FTK Bodybuilder Club
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #21 : 06. november 2009, 17:55 »
I hvilke andre idretter/landslag er det vanlig praksis at alle utøvere må trene etter samme program/plan?

Dette har jeg stillt spørsmål ved tidligere og uten å få svar... Hvorfor MÅ man trene dietmar for å komme på landslaget? vi er jo ikke alle like... det kan jo faktisk hende at noen får bedre framgang på andre programmer?
NO SACRIFICE, NO VICTORY!!

Rebuilding a machine from scratch!

"Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated."

Utlogget Sigbjørn

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 065
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 065

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #22 : 06. november 2009, 17:55 »
I hvilke andre idretter/landslag er det vanlig praksis at alle utøvere må trene etter samme program/plan?

Det er ikke akkurat snakk om samme program som alle trener, bare at det er satt opp av Dietmar/Jørgen Haug i samarbeid med den utøveren det gjelder. Er vel ganske vanlig praksis at toppidrettutøvere generelt ikke bare blir overlatt til seg selv? Landslagstrenere er vel ihvertfall et ganske vanlig fenomen utenfor styrkeløft.

Utlogget Bård Havnerås

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #23 : 06. november 2009, 17:59 »
For det første. Det er få her i landet som besitter den trenings kompetansen som Steinar Fredheim har. Mannen er jo dobbelt verdensmester i styrkeløft også.
Det Steinar, så riktig, prøver å formidle her, er at det finnes andre måter å trene på enn det Dietmar Wolf predikerer. Og for mange vil alternative treningsmetoder gi vel så gode resultater. At en tidligere øst-tysker har peiling på mye og mangt om trening, m.m., overrasker vel ingen med litt historisk perspektiv....
Det er klart at Dietmar kan mye, han også.

Du, som kaller deg Mr. Benkpress, men heter Aleksander Kirketeig, har jo røket ut av konnkurranse på de fleste internasjonale stevner du har deltat på. Uten den benkeskjorten er du vel ikke i nærheten av å oppnå resultater i norgestoppen?  Å da kalle seg selv Mr. Benkpress blir jo bare latterlig.
At du, Aleksander Kirketeig, her går fram ved å bemerke Steinar Fredheim sin hjerte lidelse som en del av denne diskusjonen, viser bare hvilket lavmål du befinner deg på. Hva fan`har det med saken å gjøre???  Du har jo også tidligere kommet med nedlatende kommentarer om folk i styrkeløftmiljøet, og har en tendens til å være nedlatende mot alle som har en annen oppfattning enn deg.
Du skal være forsiktig med dette, av flere grunner.
Som jeg har sagt tidligere, i andre forum, så synes jeg at det er en tragedie at slike personer som deg er blitt valgt inn i styrkeløftforbundets styre.

Sportslig hilsen

Bård A. Havnerås
Bård.

Utlogget TheGreatWhite

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 653
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 653

  • FTK Bodybuilder Club
Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #24 : 06. november 2009, 18:06 »
Det er ikke akkurat snakk om samme program som alle trener, bare at det er satt opp av Dietmar/Jørgen Haug i samarbeid med den utøveren det gjelder. Er vel ganske vanlig praksis at toppidrettutøvere generelt ikke bare blir overlatt til seg selv? Landslagstrenere er vel ihvertfall et ganske vanlig fenomen utenfor styrkeløft.

Joda... dette skjønner jeg! men... det er da flere i Norge som har kompetanse nok til å sette opp et program som gjerne er basert på egne erfaringer? og det er jo enkelt nok for en utøver å fortelle om han synes dette programmet fungerte bra eller ikke... er jo bare å se på hva man hadde før programmet og hva man har etter endt program...

og da er spørsmålet... skal man hvis man har hatt dårlige resultater på dietmars programmer fortsette med det for å komme på landslaget? eller skal man satse på å bli sterk på et annet program og droppe landslaget!?!?!?
NO SACRIFICE, NO VICTORY!!

Rebuilding a machine from scratch!

"Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated."

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #25 : 06. november 2009, 18:30 »
men hvorfor i det hele tatt ha en regel om det?
hvis det er best vil jo folk velge det naturlig. er det ikke best vil folk få dårligere resultater.
det er altså en tap-tap situasjon å tvinge folk til å trene dietmar.


Det er også tydelig at dere mener OP har drevet med doping tidligere. hvorfor ikke bare være mann og si det rett ut, istedenfor å bare hele tiden hentyde til det. 

weak.

Utlogget fredheim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #26 : 06. november 2009, 18:33 »
”donalddx” Kan du ikke si oss hva det er Dietmar gjør feil og hvordan det skal gjøres bedre? jeg vil hvertfall veldig gjerne trene etter disse programmene som er bedre enn Dietmar sine, så sleng ut noen da! Eller er alt du kommer med bare grunnløs kritikk?”

Send meg noen ord om hva du løfter og hvordan du trener, så skal jeg alltids hjelpe deg litt på vei.

Hva er det Ditmar gjør feil? Hvorfor spør du meg om det? Jeg har vel aldri påstått at det han gjør er feil, eller at det ikke er mulig å ha fremgang med hans program. Jeg har påpekt at enkelte løftere muligens vil ha bedre utvikling med et annet treningsopplegg. Samtidig er jeg sterkt uenig i at en løfter som vinner NM med 50kg margin ikke får være med på landslaget fordi han ikke trener programmet til Ditmar.     

Når enkelte løftere har fulgt programmet hans i flere år uten fremgang er det kanskje på tide å prøve noe nytt. Problemet er at de får ikke lov til å prøve noe nytt, da blir de kastet ut av landslaget. Men nå er det som Roy sier, at noen trener litt Ditmar og noe annet, altså en lett blanding. Så hva skal man da kalle programmet?

Er rimelig sikker at det er kun NSF som kjører denne knallharde politikken når det gjelder trening. Er sikker på at i alle idretter utenom NSF så er de interessert i de beste utøverne og lar de følge sitt eget treningsopplegg hvis det gjør dem til en bedre idrettsutøver. Dette er tross alt en individuell idrett. Men det er jo ikke vanskelig å forstå at hvis man driver lagidrett så må man nødvendigvis trene litt sammen med de andre på laget. Men selv der er det mange som kjører sitt eget opplegg med egentrening, utenom treneren for laget. 
Sf

Utlogget Sigbjørn

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 065
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 065

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #27 : 06. november 2009, 18:35 »
Joda... dette skjønner jeg! men... det er da flere i Norge som har kompetanse nok til å sette opp et program som gjerne er basert på egne erfaringer? og det er jo enkelt nok for en utøver å fortelle om han synes dette programmet fungerte bra eller ikke... er jo bare å se på hva man hadde før programmet og hva man har etter endt program...

og da er spørsmålet... skal man hvis man har hatt dårlige resultater på dietmars programmer fortsette med det for å komme på landslaget? eller skal man satse på å bli sterk på et annet program og droppe landslaget!?!?!?
Skjønner hva du vil fram til, men nå er det vel ikke noe bestemt krav for å komme på landslaget at du må trene etter maler av dietmarprogrammer FØR du kommer på landslaget? Jeg er ikke uenig i at dersom alt du har tilgang til er de to programmene som ligger på NSFs sider, og disse ikke har fungert spesielt bra, så kan det være en idé å prøve noe annet.

Poenget mitt er at kravet om å trene etter Dietmars (spesialtilpassede, da dette er noe av nøkkelen) programmer på ingen måte er så absurd og urettferdig som mange skal ha det til. Dersom du før du kommer til på landlaget har trent veldig annerledes enn et typisk Dietmarprogram og har hatt gode resultater på det, er det nok ikke slik at all den erfaringen du har gjort deg gjennom dette vil bli oversett. Det at et opplegg er skreddersydd handler nettop om dette.

De fleste her inne kan nok være enige i at det er flere måter å bli sterk på enn å trene etter dietmars prinsipper. Men denne praksisen med å trene etter en treners oppsett er ment som en kvailitetssikring - dette opplegget er noe man vet fungerer, og når et forbund bruker penger direkte på enkeltutøvere syns jeg ikke det er urimelig at de skal få ha en viss forsikring på at utøveren trener fornuftig. Det er klart du kan argumentere for at dersom en person allerede har blitt god på egenhånd eller med andre enn landlagsansvarliges hjelp så har han/hun allerede den kompetansen til å klare seg på egen hånd - men dette vil nok ikke alltid være tilfellet, og da blir det fort behov en et slikt opplegg som vi har nå. Dersom både treneren og utøver virkelig har denne kompetansen vil det nok være sjelden man ikke kan komme til en enighet - "dietmarprogrammer" er tross alt et ganske vagt begrep som omfatter uendlig mange forskjellige programmer.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #28 : 06. november 2009, 18:35 »
I hvilke andre idretter/landslag er det vanlig praksis at alle utøvere må trene etter samme program/plan?
Du har det med å slenge deg med på alt mulig du. I hvilke andre idretter er det ikke et krav om å følge landslagstrenerens opplegg? "Neinei drillo, jeg gidder ikke den her pasningsfotballen, jeg skal kjøre på med tett, raskt driblespill istedenfor."

Men tror ikke jeg forstod Steinar Fredheims førsteinnlegg helt.

Mente du å si at Inger Blikra, norges mestvinnende utøver, tidligere verdensmester i styrkeløft, ikke er en god utøver?
Eller mente du, kanskje å si, at prestasjonene med å komme på pallplass, bare slått av øst-europeiske utøvere som er halvparten så gamle som veteranen Inger ikke er så gode som de burde være?

Eller var det kanskje mer spesifikt, at resultatene til Norge som styrkeløftnasjon, som trass i alt fra 1/10 til 1/50 så få utøvere som andre nasjoner likevel plasserer seg i toppen, gang etter gang etter gang er for dårlige?

Det som går igjen hos MANGE av landslagsutøverene er jo ordene "jeg var aldri et stort talent". Tor Herman Omland og Olaf Dahl sier selv at deres styrke er et resultat av langsiktig dietmartrening, men resultatene deres er kanskje ikke gode nok?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Steinar Fredheim - Analyserer VM og Dietmar
« #29 : 06. november 2009, 18:55 »
Du har det med å slenge deg med på alt mulig du.

link regelen hvor det står at det ikke er lov å stille spørsmål på forumet.
trodde det var det et forum hovedsakelig handlet om, men kan være jeg har misforstått.
er det noe annet du personlig vil ta opp med meg kan du sende meg en PM.

to relativt store forskjeller på fotball og styrkeløft. den ene er en lagidrett mens den andre er individuell.

nevn en sier du. langrenn? bjørgen har vell i alle år styrt med siden egen type trening?


hvis du ikke forstod hva han mente kan du jo bare spørre om han kan forklare det en gang til istedenfor å trekke mange konklusjoner selv =)


som sagt tidligere. å tvinge folk er en tap tap situasjon.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!