Skrevet av Emne: Hvor mange øvelser er FOR mange?  (Lest 8133 ganger)

Utlogget Marianne87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #15 : 18. november 2009, 15:57 »



Sånn ble det til slutt...Dette er bare de 2 første ukene da. blir tyngre vekter etter hvert Smiley Takk for alle tipsene Smiley

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 426
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 426

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #16 : 18. november 2009, 16:03 »
du burda ha hvile mellom mandag og tirsdag..

mandag, onsdag, fredag hadde passet mye bedre da du trene de samme musklene på de dagene.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Utlogget Marianne87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #17 : 18. november 2009, 17:17 »
du burda ha hvile mellom mandag og tirsdag..

mandag, onsdag, fredag hadde passet mye bedre da du trene de samme musklene på de dagene.


hehe har skrevet feil:P skal stå onsdag;)

Utlogget LFCpal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • YNWA!
Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #18 : 18. november 2009, 17:22 »
Jeg tror ikke du har så sinnsykt mye igjen for å kjøre 50 sit ups. Ville heller tatt crunches, og variert med sene negativer/vekter slik at 15-20 reps var tungt nok. Det er liksom ikke så mye vits med 50 repetisjoner i en øvelse med mindre målet er å ta så mange repetisjoner som mulig i denne øvelsen.
In Rafa we trust.

Utlogget Marianne87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #19 : 18. november 2009, 17:26 »
Jeg tror ikke du har så sinnsykt mye igjen for å kjøre 50 sit ups. Ville heller tatt crunches, og variert med sene negativer/vekter slik at 15-20 reps var tungt nok. Det er liksom ikke så mye vits med 50 repetisjoner i en øvelse med mindre målet er å ta så mange repetisjoner som mulig i denne øvelsen.


Mulig du har rett.. Men siste perioden har jeg kjørt 50 rep med 10 kg vekt, da har det svidd skikkelig på de 20 siste.. Og det er først de siste ukene jeg synes jeg ser fremgang på magen min.. Crunches i maskin synes jeg er en skikkelig dritt maskin :p Men den er helt sikkert effektiv Smiley

Utlogget LFCpal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • YNWA!
Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #20 : 18. november 2009, 17:29 »

Mulig du har rett.. Men siste perioden har jeg kjørt 50 rep med 10 kg vekt, da har det svidd skikkelig på de 20 siste.. Og det er først de siste ukene jeg synes jeg ser fremgang på magen min.. Crunches i maskin synes jeg er en skikkelig dritt maskin :p Men den er helt sikkert effektiv Smiley
Prøv crunches uten maskin da?
In Rafa we trust.

Utlogget Marianne87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #21 : 18. november 2009, 17:32 »
Har mest kjørt crunches i maskin..

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #22 : 18. november 2009, 17:36 »
hvor mange øvelser som vil være for mange avhenger helt av hvor avansert du er. dvs, hvor lenge har du trent tidligere og hva har du trent?

du burde også ha med ettbeins-øvelser for skadeforebygging (skader som jenter er ekstra utsatt for).

Utlogget Marianne87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #23 : 18. november 2009, 18:54 »
hvor mange øvelser som vil være for mange avhenger helt av hvor avansert du er. dvs, hvor lenge har du trent tidligere og hva har du trent?

du burde også ha med ettbeins-øvelser for skadeforebygging (skader som jenter er ekstra utsatt for).



Jeg har trent mye hele livet (både styrketrening/vekter + håndball i mange år), men hadde et temmelig langt opphold da jeg har hatt to veldig vanskelige svangerskap med mye vekttap osv.. Så jeg har på en måte bygd meg opp igjen Startet på 39 kg, men har nå kommet meg opp til 53 kg Smiley Og begynner å bli sterk igjen. Tar nå min egen kroppsvekt i knebøy, markløft... Ligger litt etter i benkpress. Har kjørt 3 split i 3,5 måned nå og har hatt bra fremgang, men nå er det på tide med nye utfordringer Wink

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #24 : 18. november 2009, 20:06 »

Jeg har trent mye hele livet (både styrketrening/vekter + håndball i mange år), men hadde et temmelig langt opphold da jeg har hatt to veldig vanskelige svangerskap med mye vekttap osv.. Så jeg har på en måte bygd meg opp igjen Startet på 39 kg, men har nå kommet meg opp til 53 kg Smiley Og begynner å bli sterk igjen. Tar nå min egen kroppsvekt i knebøy, markløft... Ligger litt etter i benkpress. Har kjørt 3 split i 3,5 måned nå og har hatt bra fremgang, men nå er det på tide med nye utfordringer Wink

trenger du nye utfordringer fordi du har stagnert? eller er det sinnet som trenger variasjon?

Utlogget Marianne87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #25 : 18. november 2009, 20:17 »
Er vel mest sinnet som trenger variasjon nå Smiley Så kan godt hende jeg går tilbake til 3 split etter å ha kjørt fullkroppsprogram en stund... For resultatene har vært veldig bra Smiley Men blir litt kjedelig å trene det samme hele tiden...

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #26 : 18. november 2009, 21:37 »
Er vel mest sinnet som trenger variasjon nå Smiley Så kan godt hende jeg går tilbake til 3 split etter å ha kjørt fullkroppsprogram en stund... For resultatene har vært veldig bra Smiley Men blir litt kjedelig å trene det samme hele tiden...

det kan hende det har gitt deg bra resultater, men en nybegynner kan få effekt av hva som helst. jeg så på programmet du kjørte tidligere, og der var det bl.a ca 40reps på en tricepsøvelse med relativt høy intensitet. en nybegynner trenger ikke denne enorme mengden Smiley jeg kan love deg at et bedre program hadde gitt deg mye bedre resultater.

jeg vil anbefale at du fokuserer på baseløft + skadeforebyggende/rehab øvelser. du trenger ikke alle disse iso øvelsene, det er bare overkill og vil etterhvert gjøre deg overtrent.

et eksempel

mandag - tung, onsdag - tung, fredag - tung.

baseøvelser
knebøy
markløft
benkpress

tilleggsøvelser
bulgarske utfall
chin-ups/pull ups
rumenske markløft
glute-ham raise/nordics hamstrings
floorpress
crunch (bosu) med vekter

disse kan ha flere mål, feks å øke svake punkter i baseløft, muskelmasse osv.

forebygging/rehab
plankevarianter
chops/pallof press
rotator cuff varianter

øk vekter hver økt med ca 2kg-5kg i alle baseøvelser. få teknikken i orden i baseløft (få en objektiv og kyndig vurdering) før du starter med tilleggsøvelser.

en uke kan se slik ut

  mandag                                tirsdag                                     onsdag
knebøy 3x5                        knebøy, 3x5                              bulgarske utfall, 3x5
chin-ups, 3xmax                 markløft, 1x5                             chin-ups, 3xmax
benkpress, 3x5                  floorpress, 3x5                          benkpress, 3x5
crunch på bosu, 1x5          planke 2xmax                            pallof press, 2x10sek hver side.


prøv dette en periode. får du fremgang hver økt, så fortsett helt til du stagnerer. går det plutselig i stå, reduser vekter med ca 10% og fortsett progresjon fra de vektene.

Utlogget LFCpal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • YNWA!
Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #27 : 18. november 2009, 21:40 »
det kan hende det har gitt deg bra resultater, men en nybegynner kan få effekt av hva som helst. jeg så på programmet du kjørte tidligere, og der var det bl.a ca 40reps på en tricepsøvelse med relativt høy intensitet. en nybegynner trenger ikke denne enorme mengden Smiley jeg kan love deg at et bedre program hadde gitt deg mye bedre resultater.

jeg vil anbefale at du fokuserer på baseløft + skadeforebyggende/rehab øvelser. du trenger ikke alle disse iso øvelsene, det er bare overkill og vil etterhvert gjøre deg overtrent.

et eksempel

mandag - tung, onsdag - tung, fredag - tung.

baseøvelser
knebøy
markløft
benkpress

tilleggsøvelser
bulgarske utfall
chin-ups/pull ups
rumenske markløft
glute-ham raise/nordics hamstrings
floorpress
crunch (bosu) med vekter

disse kan ha flere mål, feks å øke svake punkter i baseløft, muskelmasse osv.

forebygging/rehab
plankevarianter
chops/pallof press
rotator cuff varianter

øk vekter hver økt med ca 0,5kg-1,5kg i alle øvelser. få teknikken i orden i baseløft (få en objektiv og kyndig vurdering) før du starter med tilleggsøvelser.

en uke kan se slik ut

  mandag                                tirsdag                                     onsdag
knebøy 3x5                        knebøy, 3x5                              bulgarske utfall, 3x5
markløft, 1x5                      chin ups, 3xmax                        markløft, 1x5
benkpress, 3x5                  floorpress, 3x5                          benkpress, 3x5
crunch på bosu, 1x5          planke 2xmax                            pallof press, 2x10sek hver side.


prøv dette en periode. får du fremgang hver økt, så fortsett helt til du stagnerer. går det plutselig i stå, reduser vekter med ca 10% og fortsett progresjon fra de vektene.
Mener du seriøst, at det programmet hun har satt opp. Som ligner veldig på dietmars mengdeprogram, er et dårlig program? Man skulle tro at styrkeløftlandslagstreneren hadde peiling på hva han holdt på med. Når det er sagt så vil jeg anbefale jente87 å trene dietmars mengde program da dette er utprøvd av mange før henne.
In Rafa we trust.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #28 : 18. november 2009, 21:43 »
Mener du seriøst, at det programmet hun har satt opp. Som ligner veldig på dietmars mengdeprogram, er et dårlig program? Man skulle tro at styrkeløftlandslagstreneren hadde peiling på hva han holdt på med. Når det er sagt så vil jeg anbefale jente87 å trene dietmars mengde program da dette er utprøvd av mange før henne.

ja, jeg mener det programmet hun har satt opp er dårlig. hva i all verden skal en nybegynner med en sånn syk mengde og dårlige øvelser?

Utlogget LFCpal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • YNWA!
Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #29 : 18. november 2009, 21:45 »
ja, jeg mener det programmet hun har satt opp er dårlig. hva i all verden skal en nybegynner med en sånn syk mengde og dårlige øvelser?
Hva er galt med mengde, og hvilke øvelser mener du er dårlige? Og hvorfor er de dårlige?
In Rafa we trust.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!