Skrevet av Emne: Hvor mange øvelser er FOR mange?  (Lest 7709 ganger)

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #30 : 18. november 2009, 21:49 »
Hva er galt med mengde, og hvilke øvelser mener du er dårlige? Og hvorfor er de dårlige?

bicepscurl, tricepspress, 50 situps, 50 skrå situps, lårcurl, leg extensions, tåhev. hva skal en nybegynner med dette? de er også unødvendige fordi baseløftene og tilleggsøvelsene jeg listet opp er flerleddsøvelser som gir tilstrekkelig stimulans.

mengde er galt for en NYBEGYNNER.

Utlogget LFCpal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • YNWA!
Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #31 : 18. november 2009, 21:56 »
bicepscurl, tricepspress, 50 situps, 50 skrå situps, lårcurl, leg extensions, tåhev. hva skal en nybegynner med dette? de er også unødvendige fordi baseløftene og tilleggsøvelsene jeg listet opp er flerleddsøvelser som gir tilstrekkelig stimulans.

mengde er galt for en NYBEGYNNER.
Jeg er enig i noe av det du sier. Men det er ingenting galt i å kjøre mengdetrening som nybegynner, faktisk er det veldig hensiktsmessig for å lære teknikk skikkelig før man begynner å trene tungt. Hva tror du en nybegynner skal med disse øvelsene? Trene kanskje? Selv om du mener at ditt program er bedre så er det ikke nødvendigvis sånn det funker, sorry. Anbefaler jenta å ta en titt på mengdetreningen til dietmar, og istedenfor å ta utgangspunkt i den, kjøre gjennom den. For så å gå over på et oppkjøringsprogram. Mengde ER hensiktsmessig for en nybegynner, å kjøre tungt med dårlig teknikk (for det blir det ofte når man ikke har terpet teknikk) er farlig, da nytter det ikke uansett hvor mye skadeforebyggende du trener.
In Rafa we trust.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #32 : 18. november 2009, 22:02 »
ja, jeg mener det programmet hun har satt opp er dårlig. hva i all verden skal en nybegynner med en sånn syk mengde og dårlige øvelser?

Ja for floorpress er en nødvendig øvelse for nybegynnere.. Du har ikke en gang ført opp militærpress eller roing som hverken hovedøvelse eller tilleggsøvelse. Spesielt det faktum at du har med øvelser som involverer bryst og fremre skulder 3 ganger i uken, men ingen roøvelser og nesten ingen øvelser som tar særlig på antagonistene til benk er latterlig. Spesielt når programmet ditt skal ha fokus på baseøvelser og ..rehab..


Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #33 : 18. november 2009, 22:13 »
Jeg er enig i noe av det du sier. Men det er ingenting galt i å kjøre mengdetrening som nybegynner, faktisk er det veldig hensiktsmessig for å lære teknikk skikkelig før man begynner å trene tungt. Hva tror du en nybegynner skal med disse øvelsene? Trene kanskje? Selv om du mener at ditt program er bedre så er det ikke nødvendigvis sånn det funker, sorry. Anbefaler jenta å ta en titt på mengdetreningen til dietmar, og istedenfor å ta utgangspunkt i den, kjøre gjennom den. For så å gå over på et oppkjøringsprogram. Mengde ER hensiktsmessig for en nybegynner, å kjøre tungt med dårlig teknikk (for det blir det ofte når man ikke har terpet teknikk) er farlig, da nytter det ikke uansett hvor mye skadeforebyggende du trener.

trene med disse øvelsene? selv om de er unødvendige og dårlige? man trenger ikke stor stimulans for å forstyrre allostasen i nybegynnerfasen. det jeg fremstiller her er praktisert av veldig mange toppcoacher, og dette står også godt forklart i bøkene til mark rippetoe og lon kilgore.

hun får gjøre som hun vil. jeg har sagt mitt, og jeg diskuterer ikke mer ang. dette med dietmar.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #34 : 18. november 2009, 22:15 »
Ja for floorpress er en nødvendig øvelse for nybegynnere.. Du har ikke en gang ført opp militærpress eller roing som hverken hovedøvelse eller tilleggsøvelse. Spesielt det faktum at du har med øvelser som involverer bryst og fremre skulder 3 ganger i uken, men ingen roøvelser og nesten ingen øvelser som tar særlig på antagonistene til benk er latterlig. Spesielt når programmet ditt skal ha fokus på baseøvelser og ..rehab..


tilleggsøvelsene er som sagt assistanseøvelser for å styrke baseløft. hvor stor grad man trenger disse kommer da helt an på. markløft og chin-ups tar ikke på antagonistene til front?

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #35 : 18. november 2009, 22:32 »
Markløft så vidt. Chinups tar vel litt på bakre skulder iallefall (brede varianten). Trener man mer fremre skulder og bryst enn antagonistene vil man ende opp med fremoverroterte skuldre. Ubalansen i eksempelet ditt var ganske stor.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #36 : 18. november 2009, 22:36 »
Markløft så vidt. Chinups tar vel litt på bakre skulder iallefall. Trener man mer freme skulder og bryst enn antagonistene vil man ende opp med fremoverroterte skuldre. Ubalansen i eksempelet ditt var ganske stor.

det jeg har satt opp er nærmest identitisk (bortsett fra floorpress og bulg. utfall) med det som er oppsatt som nybegynner program i bøkene starting strength og practical programming. jeg tror nok mark rippetoe, lon kilgore og glenn pendlay vet hva de gjør.
og ja, jeg burde tatt med militærpress og frb.roing/pendlay. sorry Smiley

hvis du syns dette er så dårlig så kan du vel sette opp et bedre et selv? Smiley

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #37 : 18. november 2009, 22:50 »
Er smartere og isåfall vise til andre programmer. Dietmar standard mengde + oppkjøring for noobs er jo en vinner. Diverse 5x5 programmer er også vinnere. RYP er vel kanskje den klareste vinneren i dette tilfelle.

Det stemmer nok at de du listet opp vet hva de gjør, det betyr ikke er du er off the hook for å ikke ha med roing i programmet Grin Men ja eneste jeg egentlig kritiserte var at du ikke hadde med roing, militærpress er en bonus Wink

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #38 : 18. november 2009, 22:55 »
Er smartere og isåfall vise til andre programmer. Dietmar standard mengde + oppkjøring for noobs er jo en vinner. Diverse 5x5 programmer er også vinnere. RYP er vel kanskje den klareste vinneren i dette tilfelle.

Det stemmer nok at de du listet opp vet hva de gjør, det betyr ikke er du er off the hook for å ikke ha med roing i programmet Grin Men ja eneste jeg egentlig kritiserte var at du ikke hadde med roing, militærpress er en bonus Wink

hvorfor er det smartere?
ja, jeg glemte en øvelse. det fortjener jo massiv kritikk Smiley du kan vel forklare hvorfor man ikke skulle trenge floorpress? hvorfor chins med kun bredt grep tar _litt_ på bakside skulder og tydeligvis ingen andre antagonister?

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #39 : 19. november 2009, 00:28 »
Du glemte ikke bare en øvelse, du glemte en øvelse som burde vært trent flere dager i uken og som er viktig. Chins utført korrekt tar for det meste på side rygg og noe på bakre skuldre i motsetning til roing som tar både bakre skuldre og ikke minst øvre rygg i mye større grad enn chins (som er viktig).

Grunnen til at det er smartere å vise til et ferdiglagd program er:

En nybegynner trenger på ingen måte et skreddersydd program.
Med mindre du virkelig vet hva du gjør kommer du til å lage et dårlig program (f.eks glemme viktige øvelser).
Du vil mest sannsynlig ikke bruke særlig mye tid på et program du skriver til en person du ikke kjenner som sikkert ikke kommer til å trene programmet uansett.
Et ferdig program vil være ferdig periodisert og er ofte dynamisk hvor brukeren bare trenger å skrive inn løft og få ut program med rett belastninger.
Det er ikke noe vits å lage et skreddersydd program til en person du ikke kjenner på et forum fordi det vil være som å vinne i ludo ved hjelp av skillz.
Du sparer vanvittig med tid.
And the list goes on..

Hva om du kommer med noen argumenter om hvorfor det er smartere at du skriver et halvhjerta program på 10 min enn å henvise til eksisterende, velfungerende og utprøvde programmer som i tillegg er periodiserte?

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #40 : 19. november 2009, 01:09 »
Du glemte ikke bare en øvelse, du glemte en øvelse som burde vært trent flere dager i uken og som er viktig. Chins utført korrekt tar for det meste på side rygg og noe på bakre skuldre i motsetning til roing som tar både bakre skuldre og ikke minst øvre rygg i mye større grad enn chins (som er viktig).

Grunnen til at det er smartere å vise til et ferdiglagd program er:

En nybegynner trenger på ingen måte et skreddersydd program.
Med mindre du virkelig vet hva du gjør kommer du til å lage et dårlig program (f.eks glemme viktige øvelser).
Du vil mest sannsynlig ikke bruke særlig mye tid på et program du skriver til en person du ikke kjenner som sikkert ikke kommer til å trene programmet uansett.
Et ferdig program vil være ferdig periodisert og er ofte dynamisk hvor brukeren bare trenger å skrive inn løft og få ut program med rett belastninger.
Det er ikke noe vits å lage et skreddersydd program til en person du ikke kjenner på et forum fordi det vil være som å vinne i ludo ved hjelp av skillz.
Du sparer vanvittig med tid.
And the list goes on..

Hva om du kommer med noen argumenter om hvorfor det er smartere at du skriver et halvhjerta program på 10 min enn å henvise til eksisterende, velfungerende og utprøvde programmer som i tillegg er periodiserte?


hvor har du dette fra at chin-ups tar for det meste på lats/teres major/bakre skulder og ikke rhomboids/rotatorcuff/nedre og midtre trapezius? hvor trene ro-øvelsen flere ganger i uken?

når var dette et skreddersydd program? jeg er uenig i at nybegynnere ikke trenger skreddersydde programmer, dette er da noe alle trenger for å tilpasse treningen etter sine forutsetninger. men å gjøre dette over et nettforum er da så og si umulig.

er ikke denne metoden jeg listet opp utprøvd? det ligner jo mistenkelig på starting strength modellen.
hva om du kan forklare hvorfor dette ikke vil være velfungerende? (sett bort ifra roingen, som jeg har kommentert på tidligere) som du sa så var det egentlig bare dette med roingen du ville kritisere, dette må da bety at du er enig i resten og ser på det som velfungerende med tillagt ro-øvelse?

det virker som om det eneste du kan kritisere er dette med roingen, for du har jo ikke kritisert noe annet. selv om du sier at listen goes on.. rams gjerne opp! hva om jeg hadde inkludert roing i utgangspunktet? hva hadde du kritisert da, floorpress?


dette er bare et forslag, intet annet. det er inget forsøk på å skreddersy noe som helst, men dette er noe som fungerer. du er hjertelig velkommen til å forklare hvorfor det ikke fungerer

Utlogget LFCpal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • YNWA!
Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #41 : 19. november 2009, 01:23 »
Yo, det er ingen som har angrepet deg, ingen grunn til å gå slik i forsvar Smiley
In Rafa we trust.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #42 : 19. november 2009, 01:29 »
Yo, det er ingen som har angrepet deg, ingen grunn til å gå slik i forsvar Smiley

nei, det er det ikke Smiley
men jeg får kritikk, og da vil jeg gjerne høre hvorfor slik at jeg kanskje kan lære av det.
i tillegg kommer det kun kritikk, men ingen creds for at jeg faktisk gidder å prøve. da blir det hele enda mer negativt ladet

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #43 : 19. november 2009, 01:57 »
Hvordan er latsen festet, og hva er oppgaven til latsen? Hvordan er trapezius festet, og hva er oppgaven til trapezius? Hvordan er deltoids festet, og hva er oppgaven til deltoids, og hva med rhomoboids? Hvilke av disse musklene passer best til å trekke armene og skuldrene bakover, og hvilke passer best til å trekke armene og skuldrene nedover? Hvilken av disse retningene er omvendt av fremover?

Tror du at hvis du trener en muskelgruppe en tredjedel så mye som en annen muskelgruppe så vil begge muskelgruppene utvikle seg like raskt? At jeg må forklare dette er beyond me..

Fortell meg hvordan du ville skreddersydd et program etter forutsetningene til en nybegynner Smiley (uten å spekulere i tøyelighet)

Om noe fungerer eller ikke er irrelevant. Alt fungerer til en viss grad for en nybegynner. Det som er relevant er om et treningsprogram er effektivt. Programmet ditt har ingen form for periodisering eller cycles. Det inneholder heller ikke belastningsintervaller i form av kg eller %. Det tar ikke i bruk noen spesielle treningsteknikker som trege negativer, eksplosivitetstrening, dropset, pyramider, supersett og lignende. Programmet ditt har også mangler når det kommer til øvelser (som diskutert tidligere).

Floorpress er ikke førstevalget når det kommer til noobøvelser for min del, men det er en subjektiv mening det ikke er vits å gå innpå.

Utlogget Marianne87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 210
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 210

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #44 : 19. november 2009, 02:02 »
Oi her hadde det skjedd mye siden jeg logget ut i stad...
Jeg har tatt Dietmar som utgangspunkt når jeg har satt opp programmet mitt, selv om det ikke er identisk.. Jeg vet at jeg har med noen øvelser jeg antageligvis ikke trenger (som dere skriver leg extension, lårcurl, mange situps osv). Jeg har basert programmet på først og fremst baseøvelsene (knebøy, markløft, osv), også har jeg tatt med noen øvelser jeg selv liker å trene. Hvis jeg skulle stille/konkurrere osv vet jeg at jeg måtte hatt et mer 100% riktig program. Meeeen og det er et stort men, jeg trener styrketrening fordi jeg synes det er gøy. Selvfølgelig vil jeg ha fremgang og se resultater på kroppen min men jeg har ikke hastverk med å bli stor eller veldig sterk på kortest mulig tid.
Grunnen til at jeg spør dere er fordi jeg gjerne vil lære mer om dette Smiley Og jeg tar til meg alle tips jeg får Smiley Men alle her inne har jo ikke samme mening om hvilke øvelser som er best og hvilke jeg bør unngå..  Men jeg lærer nye ting hele tiden Smiley Så takk for at dere tar dere tid til å hjelpe  Smiley
 

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!