Skrevet av Emne: Hvor mange øvelser er FOR mange?  (Lest 7643 ganger)

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #45 : 19. november 2009, 02:32 »
Hvordan er latsen festet, og hva er oppgaven til latsen? Hvordan er trapezius festet, og hva er oppgaven til trapezius? Hvordan er deltoids festet, og hva er oppgaven til deltoids, og hva med rhomoboids? Hvilke av disse musklene passer best til å trekke armene og skuldrene bakover, og hvilke passer best til å trekke armene og skuldrene nedover? Hvilken av disse retningene er omvendt av fremover?

Tror du at hvis du trener en muskelgruppe en tredjedel så mye som en annen muskelgruppe så vil begge muskelgruppene utvikle seg like raskt? At jeg må forklare dette er beyond me..

Fortell meg hvordan du ville skreddersydd et program etter forutsetningene til en nybegynner Smiley (uten å spekulere i tøyelighet)

Om noe fungerer eller ikke er irrelevant. Alt fungerer til en viss grad for en nybegynner. Det som er relevant er om et treningsprogram er effektivt. Programmet ditt har ingen form for periodisering eller cycles. Det inneholder heller ikke belastningsintervaller i form av kg eller %. Det tar ikke i bruk noen spesielle treningsteknikker som trege negativer, eksplosivitetstrening, dropset, pyramider, supersett og lignende. Programmet ditt har også mangler når det kommer til øvelser (som diskutert tidligere).

Floorpress er ikke førstevalget når det kommer til noobøvelser for min del, men det er en subjektiv mening det ikke er vits å gå innpå.


rhomboids = retraksjon og stabilisering av scapula.
tverrgående trapezius = retraksjon av scapula.
nedre trapezius = depresjon av scapula.
lats = adduksjon, ekstensjon og medial rotasjon av humerus
bakre delta = ekstensjon av humerus

alle disse bevegelsene skjer i chin-ups. jeg har som sagt mange ganger allerede tatt imot kritikken av roingen, og rettet opp på dette. du kan ikke ri denne bølgen lengre nå.


jeg sier jo at hun skal legge til vekter hver økt. hvorfor skal hun trene supersett, pyramider, dropset osv? hun er jo nybegynner. dette er den såkalte starting strength modellen, google it. (der er heller ikke roing med, men power cleans). kort fortalt: man øker vektene hver gang fordi superkompensasjon skjer hurtig. dette foregår i en lineær progresjon


Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 859
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 859

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #46 : 19. november 2009, 07:39 »
Når man bikker 60 øvelser per trening bør man skjønne at noe er galt!

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #47 : 19. november 2009, 12:10 »

rhomboids = retraksjon og stabilisering av scapula.
tverrgående trapezius = retraksjon av scapula.
nedre trapezius = depresjon av scapula.
lats = adduksjon, ekstensjon og medial rotasjon av humerus
bakre delta = ekstensjon av humerus

alle disse bevegelsene skjer i chin-ups. jeg har som sagt mange ganger allerede tatt imot kritikken av roingen, og rettet opp på dette. du kan ikke ri denne bølgen lengre nå.


jeg sier jo at hun skal legge til vekter hver økt. hvorfor skal hun trene supersett, pyramider, dropset osv? hun er jo nybegynner. dette er den såkalte starting strength modellen, google it. (der er heller ikke roing med, men power cleans). kort fortalt: man øker vektene hver gang fordi superkompensasjon skjer hurtig. dette foregår i en lineær progresjon



Hvilke muskler som er involvert er ikke viktig. Biceps er involvert i markløft, det gjør ikke markløft til en god bicepsøvelse. Poenget er at du vil trene med fokus på de musklene(og eventuelt delene av musklene) som utfører den omvendte bevegelsen av benkpress, for å skape balanse.

Å si "legge til vekter hver økt" er lite spesifikt. Selv en nybegynner, hvis en tenker at nybegynneren er over den fasen hvor han/hun må lære seg å gjøre bevegelser, har mye å tjene på å ta i bruk ulike treningsteknikker.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #48 : 19. november 2009, 12:36 »
Hvilke muskler som er involvert er ikke viktig. Biceps er involvert i markløft, det gjør ikke markløft til en god bicepsøvelse. Poenget er at du vil trene med fokus på de musklene(og eventuelt delene av musklene) som utfører den omvendte bevegelsen av benkpress, for å skape balanse.

Å si "legge til vekter hver økt" er lite spesifikt. Selv en nybegynner, hvis en tenker at nybegynneren er over den fasen hvor han/hun må lære seg å gjøre bevegelser, har mye å tjene på å ta i bruk ulike treningsteknikker.

du vet hva en chin-up er fornoe, ikke sant? selvsagt trener man antagonistene i en stor grad i en chin-up. det er en grunn til at det er regnet som en av de beste ryggøvelsene.

så lenge hun løfter mer neste økt så har hun hatt fremgang. hvorfor gjøre det så forbanna vanskelig med å innføre ditt og datt?

syns det er litt merkelig at du engasjerer deg såpass i dette, du har jo tross alt ikke gjort det i noen andre tråder.. tråkket jeg deg på tærne når jeg ikke anbefalte henne dietmar mengde? Smiley

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #49 : 19. november 2009, 13:32 »
Nå skal det sies at det er litt confusion rundt begrepene chins, chin-ups og pull-ups. I Norge bruker man som oftest begrepet chins om wide-grip med handflatene pekende utover, mens man bruker pull-up om close-grip (og ofte med håndflatene innover), mens i USA så er en chin-up vanligvis det vi ville kallt pull-ups? Siden du spesifiserer chin-up regner jeg med du mener close-grip varianten. Denne er faktisk mer latspesifikk og tar mindre på bakre skulder enn wide-grip varianten.

Markløft er og regnet som en av de beste ryggøvelsen, det betyr ikke at den trener antagonistene til benkpress i noen særlig grad..

Programmet ditt er i bestefall et inneffektivt greit-nok program til noobs, slik er det bare. Selvfølgelig om du ikke ser noe poeng i et godt program så må du få lov til å ha det synet Smiley Hvis du syns at det er bedre å skrive et enkelt dårlig program til en nybegynner  på 15min istedenfor å vise til et ferdigprogram som er i værstefall litt bedre (på 3 min) så må du få lov til det og Smiley

Føler jeg har engasjert meg ganske lite egentlig.. Har hverken postet bilder, kilder eller gått til personangrep enda Tongue

Ellers ville ikke jeg heller ha anbefalt dietmar mengde da dette er et program for folk som er/har tenkt å være seriøse og kanskje tenkt å fokusere på styrkeløft (det er og et ganske stort program). For en nybegynner hvor jeg må anta stereotypen så syns jeg RYP passer veldig bra.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #50 : 19. november 2009, 13:39 »
Nå skal det sies at det er litt confusion rundt begrepene chins, chin-ups og pull-ups. I Norge bruker man som oftest begrepet chins om wide-grip med handflatene pekende utover, mens man bruker pull-up om close-grip (og ofte med håndflatene innover), mens i USA så er en chin-up vanligvis det vi ville kallt pull-ups? Siden du spesifiserer chin-up regner jeg med du mener close-grip varianten. Denne er faktisk mer latspesifikk og tar mindre på bakre skulder enn wide-grip varianten.

Markløft er og regnet som en av de beste ryggøvelsen, det betyr ikke at den trener antagonistene til benkpress i noen særlig grad..

Programmet ditt er i bestefall et inneffektivt greit-nok program til noobs, slik er det bare. Selvfølgelig om du ikke ser noe poeng i et godt program så må du få lov til å ha det synet Smiley Hvis du syns at det er bedre å skrive et enkelt dårlig program til en nybegynner  på 15min istedenfor å vise til et ferdigprogram som er i værstefall litt bedre (på 3 min) så må du få lov til det og Smiley

Føler jeg har engasjert meg ganske lite egentlig.. Har hverken postet bilder, kilder eller gått til personangrep enda Tongue

Ellers ville ikke jeg heller ha anbefalt dietmar mengde da dette er et program for folk som er/har tenkt å være seriøse og kanskje tenkt å fokusere på styrkeløft (det er og et ganske stort program). For en nybegynner hvor jeg må anta stereotypen så syns jeg RYP passer veldig bra.

supinert, skulderbredt grep, ja. det er en chin-up, selv om man bor i norge Smiley

du kan jo ringe til rippetoe og si at 3x5 programmet hans er ineffektivt Smiley

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #51 : 19. november 2009, 14:37 »
Tror ikke han hadde sagt seg uenig om jeg hadde kalt programmet ineffektivt for noen som har trent lengre enn 3 uker Wink Tror heller ikke han hadde sagt seg i uenig i at det selvfølelig finnes LANGT mer effektive treningsprogram. Dette er ikke så mye et treningsprogram som det er en enkel nybegynner rutine for å øke treningsvektene litt de første ukene.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #52 : 19. november 2009, 17:21 »
Tror ikke han hadde sagt seg uenig om jeg hadde kalt programmet ineffektivt for noen som har trent lengre enn 3 uker Wink Tror heller ikke han hadde sagt seg i uenig i at det selvfølelig finnes LANGT mer effektive treningsprogram. Dette er ikke så mye et treningsprogram som det er en enkel nybegynner rutine for å øke treningsvektene litt de første ukene.

3 uker faktisk Smiley ja, han promoterer nok et program som er suboptimalt Smiley har du egentlig lest bøkene hans? for å sitere: "at some point, usually between the third and ninth month of training, the standard variations of linear progression will have been exhausted, and training will need to be organized into weekly periods, instead of the workout-to-workout periods that characterize the novice phase. at this point, the trainee can be considered an intermediate."

det er da viktig å påpeke at avansement ikke måles i hvor lenge man har trent (hun har jo trent et par mnd), men hvor stor fremgang man har hatt (og recovery tid). hun vil sannsynligvis fortsatt ha mye å hente ved å følge en slik progresjon.

Utlogget LFCpal

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • YNWA!
Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #53 : 19. november 2009, 17:25 »
3 uker faktisk Smiley ja, han promoterer nok et program som er suboptimalt Smiley har du egentlig lest bøkene hans? for å sitere: \"at some point, usually between the third and ninth month of training, the standard variations of linear progression will have been exhausted, and training will need to be organized into weekly periods, instead of the workout-to-workout periods that characterize the novice phase. at this point, the trainee can be considered an intermediate.\"

det er da viktig å påpeke at avansement ikke måles i hvor lenge man har trent (hun har jo trent et par mnd), men hvor stor fremgang man har hatt (og recovery tid). hun vil sannsynligvis fortsatt ha mye å hente ved å følge en slik progresjon.

Bare et lite spørsmål. Er Mark Rippertoe guden din?
In Rafa we trust.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Hvor mange øvelser er FOR mange?
« #54 : 19. november 2009, 17:39 »
Bare et lite spørsmål. Er Mark Rippertoe guden din?

ja, jeg har en statue av han i stua også Smiley ber til den hver kveld!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!