Skrevet av Emne: Problemer med rygg på knebøy  (Lest 1284 ganger)

Utlogget AH20

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Problemer med rygg på knebøy
« : 18. november 2009, 19:22 »
Jeg har trent knebøy 5x5 i parallell fribøy en stund, der jeg har økt med 2,5 kg neste treningsdag for hver fullførelse. Men nå har jeg fått et problem  som hindrer meg å kunne fortsette. Etter å ha kunnet gjort det med riktig utførelse før, har jeg nå nådd en punkt på kilo-skalaen der ryggen gir etter fordi belastningen blir for tung på ryggen, og hele overkroppen faller framover når jeg er på vei opp. Dette vet jeg er skadelig for ryggen, så jeg står nå litt fast på om jeg skal fortsette med knebøy med mindre kg som ryggen tåler, eller bør jeg la knebøy ligge og heller fokusere på å trene opp ryggen så jeg kan fortsette med knebøy etterpå.

Her er programmet mitt:

Dag 1:
Knebøy 5x5
Benkpress 5x5
Inverted Rows 3x til fail
Dips 3x til fail
Inverted Crunch 3x12

Dag 2:
Knebøy 5x5
Standing Military Press 5x5
Markløft 1x5
Pullups/Chinups 3x til fail
Planke 3x 30 sek

Jeg kjøre altså annenhver dag og dette gjøres tre ganger i uka.

Utlogget DoItNow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

Sv: Problemer med rygg på knebøy
« #1 : 01. desember 2009, 13:30 »
Vet ikke om du kommer noengang til å lese dette, men kan være til hjelp for andre..

Løsningen på dette kan være at du strammer magan for lite, noe som gjør at man knekker sammen i ryggen. Hvis du allerede gjør dette, så har du mest sannsynlig har trent magen for lite, magen er veldig viktig med tanke på å stabilisere ryggen.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Problemer med rygg på knebøy
« #2 : 01. desember 2009, 13:40 »
Eg trur heller at du er for stiv, og brukar ein teknikk som ikkje er optimal.  Du bør tøyge ut sånn at du klarer å sette deg meir "rett ned". I tillegg bør du sikkert forandre på teknikken . Då blir det enklare å komme under 90 grader og. Utan å sjå korleis teknikken din er blir det vanskeleg å seie kva du gjer feil. Viss du legg ut ein video kan du få mange gode tips her.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Problemer med rygg på knebøy
« #3 : 01. desember 2009, 15:24 »
Les dette, men ikke les for mye inn i det! Knebøy er og blir en kanonøvelse du bør fortsette med. Om det er ryggen som er det svake leddet, så prioriter mer rygg. Du kan fortsette med knebøyen, men unngå å kjøre så alt for tungt en periode. Du kan supplere med frontbøy, da vil du fortsatt ha fremgang med beina. Core-øvelser, markløftvarianter, good mornings osv er gode øvelser som kan hjelpe. Smiley

Og som DoItNow sier, stram magen!

edit:

Fra artikkelen jeg linket til:
Sitat fra: Mike Boyle
I've watched over two million squats and have come to this conclusion: the squat is not a leg exercise; it's a low-back exercise.

The whole purpose of the conventional squat is to put a barbell on your shoulders and transfer power from there, through your body, and into your legs. But the weak link isn't your legs—it's your back. Watch someone squat and you'll see they rarely have trouble getting out of the hole. But nearly all of them will bend forward when they fail.

Som sagt, knebøy er en kanonøvelse, med ufattelig mange positive sider knyttet til seg, og jeg har aldri sett en mann med store bein, som ikke har kjørt tunge knebøy. (:
..Men du kan med fordel supplere med frontbøy og andre bein-øvelser.

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: Problemer med rygg på knebøy
« #4 : 01. desember 2009, 15:49 »
som DOITNOW sier så høres det nok ut som det er magen som er problemet! magemusklene sin jobb er å holde kroppen oppe. hvis man tok vekk disse så ville overkroppen dettet over ende. få skikkelig buktrykk og stram magemusklene og husk og hold trykket under hele bevegelsen!

beina dine er sterke nok til å løfte vekta, men andre muskelgrupper (magen, korsryggen) klarer ikke å holde følge. da må du supplementere med andre øvelser som feks planken, goodmornings osv.

husk også å stram skulderbladene sammen under hele øvelsen!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!