Skrevet av Emne: Hold fiskeoljen vekk fra sukker  (Lest 10181 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Hold fiskeoljen vekk fra sukker
« : 19. november 2009, 08:08 »
Fiskeolje mister sine gode egenskaper og gjør at man legger mer på seg hvis det blir spist sammen med sukker. Derfor bør vi unngå å spise kosttilskuddet like før desserten om kvelden.

Vi har i årevis fått høre kostholdsråd om å holde oss sunne ved å spise rikelig med fisk og fiskeolje, for eksempel i form av piller eller kapsler, som ofte blir spist sammen med det store måltidet om kvelden.
Nå tyder ny norsk og dansk forskning på at en slik vane er langt mindre sunn enn man skulle tro. Effekten av fiskeolje ser nemlig ut til å være styrt av hvilken mat du ellers putter i munnen.

Ved hjelp av forsøk på mus og rotter har forskere fra Københavns Universitet – i samarbeid med Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning i Norge – funnet ut at fiskeolje gjør mus og rotter fete hvis de spiser den sammen med en god porsjon sukker.

Sukker påvirker sunne oljer

Oppdagelsen overrasker professor Karsten Kristiansen, som har ledet undersøkelsen.

– Vi hadde forventet at fiskeoljene ikke ville være fedmeframkallende. Men det ser ut til at de gunstige effektene som man ofte ser ved fiskeoljer blir påvirket av hvor mye karbohydrat man får i seg ved siden av.

– Det er overraskende, sier Kristiansen, som er professor i molekylærbiologi og instituttleder ved Biologisk Institut, Københavns Universitet.

Jo mer, jo verre

Forsøkene gir ingen klarhet i hvor mye karbohydrat man kan spise før det går utover den gunstige effekten fra de flerumettede fettsyrene i oljer, men ifølge Kristiansen er tendensen klar:

Jo mer sukker man får i seg, jo verre går det.

– Vi kan se at effekten avhenger av dose, men det er vanskelig å sette en grense. Vi har vært nede på å gi 13 prosent sukker til mus og rotter.

– Det er egentlig ikke så mye, men det er nok til at fettet begynner å akkumuleres og gir flere og større fettceller, forteller han.

Samme resultat med planteolje

Den nye forskningen viser samme resultat som en tilsvarende undersøkelse av planteoljer.

Forskernes tidligere arbeid har vist at maisolje nesten ikke feter når det blir gitt til mus og rotter sammen med protein. Til gjengjeld setter maisoljen seg direkte på sidebeina når det blir gitt sammen med sukker.


Kristiansen understreker at man ikke kan sette direkte likhetstegn mellom mus, rotter og mennesker, men man kan sannsynligvis bruke resultatene som en indikasjon på hvordan kroppen fungerer.

Fiskeolje om morgenen

Professoren anbefaler at vi fortsetter med å ta fiskeolje, men at vi unngår å gjøre det på tidspunkter hvor vi drikker cola eller kaster oss over desserten, godteriskålen eller en god kake til kaffen.

– Jeg tar selv fiskeolje, og jeg mener helt klart at det er svært mange gode argumenter for det, men jeg tror det kunne være bra å ta det om morgenen, hvis man ikke spiser masse sukker på havregrøten.

–  På den måten har jeg vanskelig for å se at det skulle være skadelig, tvert imot, mener Kristiansen

Resultatene fra undersøkelsen er ennå ikke offentliggjort i noe tidsskrift. Den tilsvarende studien på maisolje ble publisert i Journal of Biological Chemistry i 2008.

Forskningen er støttet av Det Strategiske Forskningsråd og er en del av arbeidet ved det danske senteret for fedmeforskning, DanORC.

Referanse og lenker

’cAMP-dependent signaling regulates the adipogenic effect of n-6 polyunsaturated fatty acids' (Pub-Med, 2008, mer enn abstrakt krever betaling)


Sakset fra: http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234920


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Hold fiskeoljen vekk fra sukker
« #1 : 19. november 2009, 09:20 »
Ojda.
For noe dritt!
Nå spiser jeg vel egentlig minimalt med godteri, men bruker litt honning til havregrøten om morgenen (Rett før jeg tar tranen) og slikt. Jo mer man vet om kosthold, jo vanskeligere blir det å ha et bra kosthold:P
Takk for heads-up! Da skal jeg ikke spise nugatti til fisken min!:P
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!