Skrevet av Emne: olympisk vektløfting?  (Lest 2244 ganger)

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

olympisk vektløfting?
« : 20. november 2009, 20:50 »
tenker å begynne med litt sånne greier i tillegg til treningsprogrammet mitt nå. har gjort noen vendinger og digger eksplosiviteten i det!

men så kommer spørsmålet:
jeg veit hva en "styrkevending er!"
men er det egentlig en forskjell på en "frivending" og en "vending"? finner ikke no svar andre steder. hører bare masse rare greier.

feks at det er det samme, eller at en frivending er det samme som en "hang clean". altså en vending fra kneet.

så er en frivending og en vending det samme og når man trener fra kneet så sier man bare "vending fra kneet?"

er det noen som har greie på dette. noen som driver med olympisk vektløfting?

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: olympisk vektløfting?
« #1 : 20. november 2009, 20:53 »
Frivending er bare å slenge vekta opp på skuldrene uten teknikk. En vending(sittevending) er førstedelen av det en vektløfter gjør i øvelsen støt.

Svært så mange vektløftertråder det ble her da Grin
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: olympisk vektløfting?
« #2 : 20. november 2009, 21:00 »
tusen takk for svar! (ingen andre som mener dette er feil? Tongue )

skjer i blant før en treningsøkt at jeg bare tar en stang med 30kg eller no å gjør noen "frivendinger" og holder på i en evighet vettu  Grin er så fett! taket i kjellern min der jeg trener er dessverre ikke høyt nok til å gjøre støt eller rykk... burde helt klart vært en seksjon for dette på treningsforum Cry

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: olympisk vektløfting?
« #3 : 20. november 2009, 21:14 »
Vektløfting er en teknisk meget krevende sport. Ingen vektløfter med vettet i behold ville anbefalt noen å lære seg vektløfting på egen hånd i en kjeller. Derfor, oppsøk klubb først som sist og få riktig veilednig der Smiley

Lykke til!

Hilsen pensjonert hobbyvektløfter Smiley
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: olympisk vektløfting?
« #4 : 20. november 2009, 21:26 »
okei. takk for svar!

Utlogget Zhenja

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

Sv: olympisk vektløfting?
« #5 : 20. november 2009, 22:17 »
Jeg vil nå definere frivending som det samme vi kaller styrkevending eller pressvending; kjært barn har mange navn Tongue
Pressvending er jo når man løfter stanga fra golvet og opp på brystet uten å sette seg så mye under, bare bøye knea litt liksom. Er sikkert noen som mener at frivending er når man setter seg helt i bunn under vekta (fritt liksom Huh ). De fleste vektløftere i dag snakker om sittevendinger og pressvendinger.

Det at man noen ganger starter fra kneet som TeamDal snakker om kaller vektløftere å løfte fra heng, f.eks pressvending fra heng. Her er det forskjellig hvor langt man senker stanga, noen ganger over kneet og andre ganger under kneet; det kommer an på hva man fokuserer på. Skal man fokusere på hurtighet og bruke mest bein og nakke så tar man fra over kneet. Vil man jobbe mer med rygg og sete så senker man stanga lenger ned.

Det som er viktig når man kjører pressvending er at man fokuserer på å holde svai i ryggen. Man skal også klare bruke både rygg og bein og koordinere disse slik at når man får stanga inn i fanget så skal hele kroppen være helt strak. Når stanga er på vei opp langs kroppen så skal man vri albuene så fort som mulig og bøye knærne akkurat det som trengs for å få stanga opp på skuldrene. Mange tror at man skal "bremse" stanga sin bevegelse nedover når man går under, men det er feil. STANGA SKAL KUN GÅ OPP!
Dette handler om å kjenne hvor høyt du klarer å dra og hvor mye du er nødt til å gå under. Dersom du blir slått ned av vekta så går du for mye ned, viss stanga lander på brystvortene og du krummer ryggen går du ikke langt nok ned eller du trener for tungt.

Denne koordinasjonen jeg snakker om krever ofte mye trening for å få til, selv rutinerte vektløftere sliter med dette på tyngre vekter. Jeg vil da anbefale at du trener lett til å begynne med for å få inn bevegelsen før du legger på. Det enkleste er nok også å trene fra heng (dvs. ned til kne) først, da er det lettere å svaie opp ryggen skikkelig og få stanga inn i fanget.
Dæ æ jabnå så dræge!

Utlogget robber90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • En dag uten trening, er en dag uten mening
Sv: olympisk vektløfting?
« #6 : 20. november 2009, 22:23 »
Bra oppsumert Zhenja!  Grin

TeamDal dersom du synes vendinger er så fetttt, så bør du oppsøke en vektløfter klubb! Jeg kan love deg at rykk og hele støtet er enda morsommere, så dette er nok en idrett som kan passe deg bra  Cool
Øystein Robberstad, Gjøvik Atletklubb

Junior 105kg klassen:
146kg i rykk
173kg i støt

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: olympisk vektløfting?
« #7 : 20. november 2009, 23:17 »
Jeg vil nå definere frivending som det samme vi kaller styrkevending eller pressvending; kjært barn har mange navn Tongue
Pressvending er jo når man løfter stanga fra golvet og opp på brystet uten å sette seg så mye under, bare bøye knea litt liksom. Er sikkert noen som mener at frivending er når man setter seg helt i bunn under vekta (fritt liksom Huh ). De fleste vektløftere i dag snakker om sittevendinger og pressvendinger.

Det at man noen ganger starter fra kneet som TeamDal snakker om kaller vektløftere å løfte fra heng, f.eks pressvending fra heng. Her er det forskjellig hvor langt man senker stanga, noen ganger over kneet og andre ganger under kneet; det kommer an på hva man fokuserer på. Skal man fokusere på hurtighet og bruke mest bein og nakke så tar man fra over kneet. Vil man jobbe mer med rygg og sete så senker man stanga lenger ned.

Det som er viktig når man kjører pressvending er at man fokuserer på å holde svai i ryggen. Man skal også klare bruke både rygg og bein og koordinere disse slik at når man får stanga inn i fanget så skal hele kroppen være helt strak. Når stanga er på vei opp langs kroppen så skal man vri albuene så fort som mulig og bøye knærne akkurat det som trengs for å få stanga opp på skuldrene. Mange tror at man skal "bremse" stanga sin bevegelse nedover når man går under, men det er feil. STANGA SKAL KUN GÅ OPP!
Dette handler om å kjenne hvor høyt du klarer å dra og hvor mye du er nødt til å gå under. Dersom du blir slått ned av vekta så går du for mye ned, viss stanga lander på brystvortene og du krummer ryggen går du ikke langt nok ned eller du trener for tungt.

Denne koordinasjonen jeg snakker om krever ofte mye trening for å få til, selv rutinerte vektløftere sliter med dette på tyngre vekter. Jeg vil da anbefale at du trener lett til å begynne med for å få inn bevegelsen før du legger på. Det enkleste er nok også å trene fra heng (dvs. ned til kne) først, da er det lettere å svaie opp ryggen skikkelig og få stanga inn i fanget.

virker som alle har forskjellig navn på øvelsene Tongue men det viktigste er vel at jeg veit hva det er!
takk for svar! setter pris på det. god forklaring!

Bra oppsumert Zhenja!  Grin

TeamDal dersom du synes vendinger er så fetttt, så bør du oppsøke en vektløfter klubb! Jeg kan love deg at rykk og hele støtet er enda morsommere, så dette er nok en idrett som kan passe deg bra  Cool

kanskje jeg gjør det vettu Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!